Forum > Demolåtar
Håkan Nilsson "Vind för våg" Ny sång o mix…
Roffe H:
Du har gjort en jättefin låt Håkan (och framför den även på ett elegant sätt). Ett tips från mig (som du inte behöver bry dig om, eftersom det är en smaksak) är att låta stråkarna kommer in först efter munspelsolot (ung. vid 16o) för att låten ska få mer dynamik.
/Roffe H :)
Asti:
Ja, det är en riktigt skön låt!
En sak jag reagerar över i senaste versionen är att sångnivån är lägre
efter ca 160 sek än i början. Tycker den bör höjas lite i slutdelen!
/Asti
Jocke:
Snyggt detta Håkan! :) Lyssnade på 2:an innan jag hittade 3:an... Tyckte nog att den förra hade en hel del kvalitéer även om jag fattar vad du är ute efter när jag nu lyssnar på 3.an... Det första som slog mig var det direkta uttrycket - gillas. 3:an är lite mer "inbäddad"... Fast hade jag inte haft möjlighet att jämföra hade jag inte alls tänkt på det - snyggt jobbat! :)
PS. Herregud så många timmar jag jammat på dessa ackord i mörka replokaler... :rolleyes: :P
Håkan Nilsson:
Tack alla!
"Du har gjort en jättefin låt Håkan (och framför den även på ett elegant sätt). Ett tips från mig (som du inte behöver bry dig om, eftersom det är en smaksak) är att låta stråkarna kommer in först efter munspelsolot (ung. vid 16o) för att låten ska få mer dynamik."
Jag testade även det, men gillade mer att ha stråkarna med hela tiden. Om de skulle kommit in senare hade jag velat ha fler instrument ändå som kom in eftersom. Men då skulle hela "ensamhetsfeelingen" gå förlorad. Stringsen går upp o ner i volym på olika partier.
"Ja, det är en riktigt skön låt!
En sak jag reagerar över i senaste versionen är att sångnivån är lägre
efter ca 160 sek än i början. Tycker den bör höjas lite i slutdelen!
/Asti"
Nja? Jag tycker jag hör sången hela vägen. Jag sjunger olika, och gitarr o stråkar är "på" lite mer mot slutet, så det ska bli lite grann varierat.
"Snyggt detta Håkan! Lyssnade på 2:an innan jag hittade 3:an... Tyckte nog att den förra hade en hel del kvalitéer även om jag fattar vad du är ute efter när jag nu lyssnar på 3.an... Det första som slog mig var det direkta uttrycket - gillas. 3:an är lite mer "inbäddad"... Fast hade jag inte haft möjlighet att jämföra hade jag inte alls tänkt på det - snyggt jobbat!
Det brukar alltid vara nån detalj man tycker är bättre i tidigare versioner. I tvåan sjöng jag sämre och nyanserade ner gitarren för mycket på sångpartierna, tycker jag själv. Stråkarna var dessutom nästan helt borta...
Låten började som en dikt om livskris, tonerna kom lite senare. B)
Håkan Nilsson:
Har bytt monitorer nyligt, o nu är det plötsligt mkt lättare att mixa så det blir rätt i alla olika system. Provlyssnade på den härni studion o tänkte att jag nog borde kunna sjunga den bättre, o säkerligen få till ett bättre sångljud. Stråkarna ligger mer i bakgrunden nu tror jag. Fin låt tycker jag, fast jag skrivit den själv.
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141032
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida