Kontrollrummet

John Dandrea & equality - Didn't Apply To You

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Didn't Apply To You
ARTIST/GRUPP: John Dandrea
GENRE: popballad
LÅTLÄNGD: 03:25
KOMPOSITÖR: John Dandrea
PRODUCENT: equality
EV. MEDVERKANDE: equality: gitarr, bas och mix
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Min "buddy" John Dandrea i Maryland ville jag skulle lägga på gitarr och mixa om denna. Gillar ju låten och då går det lättare. Stråkljuden lite tråkiga, borde npg bytas till något bättre? Nivåerna hur är dom? Distar det?  Tacksam synpunkter.
« Senast ändrad: 04.12.2012, 00:34:25 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag ser ingen låt?
/G

EDIT: Nu ser jag den! ;)
« Senast ändrad: 02.12.2012, 02:54:14 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Tycker det låter bra, möjligen är sången lite burkig.
Håller med dig om stråkarna - lite tråkiga.
Fin visa!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
snyggt arr & sound
funderar på om sången skulle sätta sig bättre med mer botten
om inte kanske den borde sänkas ett snäpp.. den låter iaf rätt mycket högt mellanregister nu
och skär sig lite från resten

kontran låter mumma-- är det trilogy?

fin låt är det iaf  :wub:

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Föredömligt sparsmakat arr. Låter bra (men inte så spännande). Är det en subtil pitchkorrigering på sången? Undrar eftersom det är så exakt på noten på flera ställen där jag tänker mig ett lite större utrymme för det mänskliga glidandet till en ton...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: Ändrade ludet på på sång och stråkar. Fasen svårt att spela instrument utan transienter...  :wacko:
Larsson: Tog bort nån kompressor och en annan effekt. Hoppas sången är bättre. Trilogybas yes.  ;)
MaxB: Kula att du gillar arret. Nja det är ju inga halsbrytande harmisar men tycket han har skön känsla i det han gör. Säkert har han en massa Melodyne. Försökt få honom att låta bli. Det låter för exakt ja.
Tack för kommentarios. Mixade om en del men nya stråkar, nytt publjud och mindre effekter på voxen.
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin låt - versen minner lite om tongångar från Cat Stevens, refrängen lite mer åt Bröderna Olsen - skans bara en stämma
Excellent gitarrspel, fint ljud på det hela - möjligen untantaget stråkarna
Sången är stundtals riktigt bra och stundtals lite märklig
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är en fin låt med bra text! Några funderingar efter ett par lyssningar:
Jag skulle föredragit vispar på trummorna för en intimare ljudbild.
John sjunger bra, men jag hade nog velat ha sången närmre, mindre reverb och lite mer värme i rösten.
Stråkarna är lite oroliga och fladdrar iväg lite för mycket, speciellt i avsnittet där basen och trummorna tystnar.
Ett mer följsamt och vilsamt spel där hade kanske varit att föredra. Stråkarna tycker jag nog också är lite för starka.
Ditt gitarrspel är som vanligt mycket bra, men gitarrljudet känns här lite "hårdare" och med mer reverb än vanligt....
Använder du fortfarande K2-micken eller har du bytt? Du brukar ha en varmare och krispigare ljudbild.
Arret är annars sparsmakat och bra.
/Asti

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker mixen funkar fint. Reagerar dock på sångljudet, som nån sa, låter burkigt, förstärkt på "fel" frekvenser känns det som. Slutet lite ofokuserat spelmässigt, annars mycket skön låt!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det ska till en mörk men svag matta från 159 o framåt resturanttågsljudet förstår jag inte men det finns säkert någon bra förklaring, Lägg upp på CW också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
halloy.
det är nått med sången för mycket mid bas blandat med en känsla av telefonmick?
in i eqn å gör en hängmatta kanske,

det var det ända jag haka upp mig på

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trummorna är tråkiga. Hihaten t.ex. Tror också på vispar. Ja så var det sångljudet, håller med alla. Fast det är en behaglig röst. Gitarr(erna?) känns breda och fina. Stråkarna borde tas bort, kanske en cello istället? Vad betyder slutet? Låter som en restaurang på ett tåg.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Cykeln: Vad betyder "skans bara"? Googlat men inte hittat. Funderar på att slänga ut stråkarna om John godkänner. Jag kan i varje fall inte arra dessa snyggt. Lite varierande sång..jo jag håller med. För mkt Melodyne. Thnx biker-man!
Asti: Vispar i all ära men blir det inte konstigt ihop med stråkmattor? Jag menar stråkarna som wall of sound och visparna för intimitet... Skippar jag dessa kan nog vispar komma till sin rätt. Jag fixar inte stråkliret, får försöka leja bort det om de nu skall vara med. Två K2-mickar till guran ja men stereobreddat med delay, kanske det som låter "hårdare"? Annars är ju inställningarna samma som tidgare. Kanske skall komprimera guran ngt. Tack för bra feedb som alltid och jag gillar också texten! Kul att du lyssnade på den.
Clemens:  Sångljudet som sagt. Skall försöka få hit råfilen på sången... Håller med om brist på fokus. Får gå kurs hos dig om stråkarr? Tack Cl!
Eddi: Skall kolla in 159. Ljuden skall föreställa en bar - "have another round or two" som han sjunger om... CW så småningom, yes. Tack E!
Ola: Jag tror som sagt sången är (allt för) processad i det skick jag fick den. Annars har han bra mickljud. Får kolla thnx Ola!
Tokai: Äsch då, jag som lade ner sånt jobb på trummorna!  :P Där ser man... Ljuden på slutet skall föreställa pub juh!  :D Varför låter det tåg?? Tack Tokai och alla andra för lyssning. Jag har en hel del att åtgärda...  :)
 
« Senast ändrad: 03.12.2012, 16:05:43 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Egentligen en fin låt, men det låter lite oinspirerat. Som om bandet tänker på någonting annat, medans de spelar(typ vad de skall göra under helgen, eller ngt). Och ta gärna bort "kafee-vimmel" bakgrunden i slutet. Passar inte riktigt tycker jag.
www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Egentligen en fin låt, men det låter lite oinspirerat. Som om bandet tänker på någonting annat, medans de spelar(typ vad de skall göra under helgen, eller ngt). Och ta gärna bort "kafee-vimmel" bakgrunden i slutet. Passar inte riktigt tycker jag.

Ja, restaurangdelen är ju då en bar där han skall ha sig "another round or two" som en slags ljudillustration till detta med flams och skratt i bakgrunden. Synd att det låter oinspirerat. Arrade om stråkar och försökte få till sångljudet lite bättre. Får väl ligga till sig ett tag...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Spännande,en ny låt från eq Micke.

Publjudet tyckte jag förstörde den fina stämning som målades upp.Hos mig låter sången fint.
Jag lyssnar i lurar enbart så boysen kan ha en point..Jag tycker du panorerat gurorna för hårt.Det låter som 100v-100h jag hade nog föredragit 70-30 ## 30-70 Det ger en mjukare och lyssningsvänligare miljö i lurar,i monitorer låter det förmodligen bättre.Men nu pratar vi om vad jag gillar,det här funkar fint.

Nåt om låten,fint framförd text/sång och ett underbart guralir.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker lite som Mike att "publikljuden" kanske inte passade så bra. Stråkarna, så där, vet inte riktigt.... låten i övrigt, jättefint framförd, bra text, snygg gitarr, sången väl avvägd och stämmorna sitter.
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gitarren är jättefin! :) Tycker nog låten är bra men lite stel och fyrkantig... skulle önska mer känslosamhet och en aning lekfullhet i "framförandet"! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1