Forum > Demolåtar

Tigersoul - Summer of '92 - (lite mer än) SLASKTEST

<< < (3/4) > >>

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 02.12.2012, 01:40:49 ---Då blir det till att investera i ett bluesmunspel i F, om du tror du kommer göra fler låtar i C, där du vill använda munspel.

--- Citat från: tigersoul skrivet 02.12.2012, 01:28:55 ---...Plötsligt behöver man bara skriva melodin o någon textsnut så är man klar, men någon själ blir det naturligtvis inte att tala om sannolikt i låten :P

--- Slut citat ---

För övrigt brukar jag ha svårt att hitta text-snutar. Men då har man desto större möjlighet att stjäla något här eller där, utan att torska.

--- Slut citat ---

Jag brukar varken jobba med mallar eller stulna textsnuttar, iaf inte medvetet, ibland letar sig ju spår av någon känd melodi in i huvudet på något sätt o kringgår upptäcksrutinerna men det har faktiskt inte hänt så många gånger.

Jag jobbar i ganska många olika tonarter "tyvärr" vad gäller munspel, men vanliga är C, G, E med dess resp moller. Vad tror du om idéen då att bygga ut C-munspelet med munspel i D,E,G och A och för övriga tonarter spela in med pitch shift +-1 halvton på mastern medan man jobbar och sedan istället flytta pitchshiftern till munspelsspåret? :P Jag tänkte, naivt, "en halvtons pitch shift lär ju inte förändra kvaliteten så mycket att det är klart märkbart"  :D <- notera flin!

tigersoul:
Eddi, apropå att jobba efter mallar o annat konstigt. Fick just ett av många nyhetsbrev från alla möjliga håll innhållande följande råd:

--- Citera ---Utgå från en fras som du tycker är central i ditt textmaterial. Läs frasen till en tydlig rytm. Prova olika taktarter och tempon, tills du känner att det svänger och att du får rätt betoning på orden. Spela in din fras till det tempo som passar bäst. Lyssna. Hör hur den talade melodin låter, vilka ord är betonade? Var gör du uppehåll och kanske en liten paus? Vilken melodi finns i de talade orden. Rita gärna en grafisk kurva som visar hur talmelodin rör sig. Höj den talade melodin till ett sångbart läge. Sjung. Spela in. Lyssna. Oftast blir det bäst om man har en ton på varje stavelse. Om du tycker om resultatet kan du gå vidare. Sätt ackord till din fras. Spela in och lyssna. Nu kan du antingen gå vidare med textmaterialet eller fortsätta med melodi och ackord.
--- Slut citat ---

I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)

Eddi:

--- Citat från: tigersoul skrivet 02.12.2012, 01:47:26 ---Eddi, apropå att jobba efter mallar o annat konstigt. Fick just ett av många nyhetsbrev från alla möjliga håll innhållande följande råd:

--- Citera ---Utgå från en fras som du tycker är central i ditt textmaterial. Läs frasen till en tydlig rytm. Prova olika taktarter och tempon, tills du känner att det svänger och att du får rätt betoning på orden. Spela in din fras till det tempo som passar bäst. Lyssna. Hör hur den talade melodin låter, vilka ord är betonade? Var gör du uppehåll och kanske en liten paus? Vilken melodi finns i de talade orden. Rita gärna en grafisk kurva som visar hur talmelodin rör sig. Höj den talade melodin till ett sångbart läge. Sjung. Spela in. Lyssna. Oftast blir det bäst om man har en ton på varje stavelse. Om du tycker om resultatet kan du gå vidare. Sätt ackord till din fras. Spela in och lyssna. Nu kan du antingen gå vidare med textmaterialet eller fortsätta med melodi och ackord.
--- Slut citat ---

I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)

--- Slut citat ---
Alla sätt är bra utom dom dåliga. För någon akademiskt lagd person kanske det passar men jag håller med du.

tigersoul:

--- Citat från: Eddi skrivet 02.12.2012, 11:32:20 ---I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)

--- Slut citat ---
Alla sätt är bra utom dom dåliga. För någon akademiskt lagd person kanske det passar men jag håller med du.
[/quote]

- Jo men så är det ju, alla har vi våra personliga metoder. Sen är det väl lite sådär att hur lär man någon skriva låtar? det är ju inte som att lära sig spela tennis ;)

cykeln:
Trevlig, fin låt
Lägg på en ljus lite vassare stämma en bit in i låten - Girly typ
Jobba på med munspelet och höj det i volym

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion