Forum > Demolåtar

Tigersoul - Summer of '92 - (lite mer än) SLASKTEST

(1/4) > >>

tigersoul:
Snabb uppladdning av GROV SLASK innan lite socialt umgänge här på fredagskanten :P

Skrev den igår mitt i natta o slängde ihop en snabbslask idag för att testa idéen. Grov slask som sagt vilket gäller det mesta i mixen än så länge.

ps: testade att spela in gitarr med an "ny" (annan) mick, vettitusan hur det blev, först tyckte jag det lät bra sen har jag bara tyckt det låter taskigt! Visst var jag allt annat än noga förvisso vid inspelningen så jag får väl skylla mig själv o får testa igen en annan gång ;) (varför stressar man jämt?)

ps2: Första försök att använda munspel, därav de nybörjarmässiga tongångarna ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/summer-of-92

Text:

It was the summer
Of 92

When I saw her,
By a slot machine,

I knew…. not what this blue-eyed girl,
would come to mean to me. \/

And when… she turned around,
I knew it was too laaate, to let it go

And when I went home,
A part of me, stayed behind

I still remember,
Every part

Did you miss me,
Like I missed you,

I knew, not what you meant to me
Before you were long gone \/

(and) Did you, feel all the things I did,
Or was it all just meeee, that got it wrong

When you left me
A part of me, left with you

Even after,
Many years,

I'm still thinking,
Of those days

With you, and all the things we did,
The days were far too few, \/

And if, I only knew your name,
God knows I'd look for you, I wanna know

If we, would have a chance, today

Jocke:
Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 01.12.2012, 13:51:58 ---Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

--- Slut citat ---

- Den känns väl ganska stock får man väl lov att säga i hela sin karaktär o det var väl lite så den kom till mig också utan några ambitioner på något unikt. Man kan ju det till trots ändå försöka "klä den intressantare" men jag följer oftast den första känslan när låten kommer vad det ska bli av den. Vad gäller slask-status, skratt, ja du har rätt i att den är ganska välutvecklad för att kallas slask. Orsaken var väl att det jag vevat ihop so far gick så fort att jag inte lagt mer tid på den än som om den vore en slask o det känns fortf som en "test" för låtidéen så därför fick den heta slask fast den nog i praktiken inte är så många timmar från färdig låt om man inte tar den längre än så här.

Jag övervägde stick m.m men jag vet inte riktigt, det känns inte som den vill bli så mkt mer än så här? Är det nu man börjar bli artist, när man talar om sina alster som en person med egen vilja?  :lol: :lol: :lol:

Jocke:

--- Citat från: tigersoul skrivet 01.12.2012, 14:02:12 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 01.12.2012, 13:51:58 ---Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

--- Slut citat ---

- Den känns väl ganska stock får man väl lov att säga i hela sin karaktär o det var väl lite så den kom till mig också utan några ambitioner på något unikt. Man kan ju det till trots ändå försöka "klä den intressantare" men jag följer oftast den första känslan när låten kommer vad det ska bli av den. Vad gäller slask-status, skratt, ja du har rätt i att den är ganska välutvecklad för att kallas slask. Orsaken var väl att det jag vevat ihop so far gick så fort att jag inte lagt mer tid på den än som om den vore en slask o det känns fortf som en "test" för låtidéen så därför fick den heta slask fast den nog i praktiken inte är så många timmar från färdig låt om man inte tar den längre än så här.

Jag övervägde stick m.m men jag vet inte riktigt, det känns inte som den vill bli så mkt mer än så här? Är det nu man börjar bli artist, när man talar om sina alster som en person med egen vilja?  :lol: :lol: :lol:

--- Slut citat ---

Alltså - det behöver inte alls vara dåligt för att man inte far illa av att lyssna...  :lol: De där styckena som får en att stanna upp i andäktighet och hänförelse är rätt sällsynta!  :huh: För ett par år sedan hade jag ett längre samarbete med en person som utbildade sig inom musik och jag blev faktiskt förvånad över att de fick lära sig att göra låtar utifrån en mall med vers, refräng, stick och brygga - tyckte det lät lite trist. Tror också, som du skriver, att man ska lita på sin känsla - i alla fall medan man har den aktuell. Så småningom kan det ju bli något helt annat som kan vara bra... det är väl därför man pratar om "kill your darlings"?

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 01.12.2012, 14:20:43 ---Alltså - det behöver inte alls vara dåligt för att man inte far illa av att lyssna...  :lol: De där styckena som får en att stanna upp i andäktighet och hänförelse är rätt sällsynta!  :huh: För ett par år sedan hade jag ett längre samarbete med en person som utbildade sig inom musik och jag blev faktiskt förvånad över att de fick lära sig att göra låtar utifrån en mall med vers, refräng, stick och brygga - tyckte det lät lite trist. Tror också, som du skriver, att man ska lita på sin känsla - i alla fall medan man har den aktuell. Så småningom kan det ju bli något helt annat som kan vara bra... det är väl därför man pratar om "kill your darlings"?

--- Slut citat ---

- Den där historian har jag också hört, har en bekant som går på en utbildning just nu som heter "Ljuddesign" eller något liknande. De lär sig kort o gott lite av varje, allt från körsång, skriva låtar, spela in etc. Mycket riktigt har de fått uppgifter att skriva låtar som förhåller sig till strikta byggstenar. Det är väl kanske dock så här många måste börja med sitt låtskrivande för att greppa det även om jag själv tycker det känns lite maskinellt och motsatsen till vart bra låtar kommer ifrån. Själv började jag med ett blankt blad o sen lärde jag mig om byggstenarna och vad som är brukligt allt eftersom o jag har alltid upplevt låtskrivande som oerhört fritt o kreativt. Lite "vad som helst kan hända" känsla, man går på äventyr när man öppnar sig o börjar plita ned något.

Ja nä vi får se vad det blir av det, är ju lyxen man har som hobbymusiker att ägna sig åt vad man vill, låta något vila, kanske ta upp det senare, kanske inte... Det är skönt att variera lite också, från svåra modulerande låtar till enkla pop "hits".

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion