Kontrollrummet

Inspirerad av en film UPPDATERAD med sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Jag såg Melancholia för några dagar sedan, fantastisk film!
Blev inspirerad, gjorde en låt, är nästan klar, tror jag =)

Jag har bara suttit med lurar än så länge så jag har ingen riktig koll på hela ljudbilden, men det känns bra.
Det är sjukt mycket automatisering och EQ-svep på denna och även fast det kanske inte hörs har jag använt närmare 70 kanaler.
Jag är lite osäker på uppbygnaden och om den hinner bli tråkig, jag har försökt göra det intressant.
Ska jag förkorta/förlänga något parti? I slutet där det är som högst volymässigt, är det för högt?
Jag satt säkert i 8 timmar igår och känner att mina öron kan inte göra mer just nu =)

 [mp3=200,20,0,center]https://dl.dropbox.com/u/5291635/softish_slask_05.mp3[/mp3]

Mottager tacksamt feedback, gärna kritik!

Ha det gott!

------------------------------------------------------
Ny version:
[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropbox.com/u/5291635/softish_slask_06.mp3[/mp3]

//Andreas
« Senast ändrad: 29.11.2012, 08:42:29 by bloeas »
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Sköna ljud, bra melodier, mixen tycker jag är okey fast jag tycker att kaggen ligger för högt i volym (men det kanske ska vara så...???)
Häftiga effekter - under 2:a delen tycker jag kaggen ligger rätt i volym gentemot musiken.....
Bra jobbat !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Undrar om allt dyker ner i frekvenstystnad alltför snabbt 120 sekunder in i låten innan det drar igång igen vid 154 sekunder...
men jag gillar att det kommer igång och jag gillar att det lugnar ner sig vid slutet.
Skulle du inte kunna lägga till ytterligare 5-10 sekunder på slutet och ta med några riktigt maffiga ljud som symboliserar den oundvikliga upplösningen i filmen. Tänk ditt nuvarande lugn på slutet, sittandes lugn och harmonisk i tältet där ute och sen...
Det skulle kunna vara riktigt 'mindblowing', med värsta volymen som sen ekar bort 'in eternity'...

Jag gillar det här som du gjort och jag gillade filmen! Man kan göra mycket med lite rekvisita.
« Senast ändrad: 23.11.2012, 17:36:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Tack pxm!
Jo, jag vill nog att kicken ska vara så hög, den hörs ju knappt på andra delen :)

Undrar om allt dyker ner i frekvenstystnad alltför snabbt 120 sekunder in i låten innan det drar igång igen vid 154 sekunder...
men jag gillar att det kommer igång och jag gillar att det lugnar ner sig vid slutet.
Skulle du inte kunna lägga till ytterligare 5-10 sekunder på slutet och ta med några riktigt maffiga ljud som symboliserar den oundvikliga upplösningen i filmen. Tänk ditt nuvarande lugn på slutet, sittandes lugn och harmonisk i tältet där ute och sen...
Det skulle kunna vara riktigt 'mindblowing', med värsta volymen som sen ekar bort 'in eternity'...

Jag gillar det här som du gjort och jag gillade filmen! Man kan göra mycket med lite rekvisita.

Fan, bra ideer. Det är taget, tack!
Det är vid 120 sekunder som jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag vill få ett break, men det blir för tyst. Börjar jag ljusare i frekvenssvepet blir det ingen större förändring. Kanske halvera breaket, men helst inte.

Tack för svar!

//andreas
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det mesta låter bra, ljuden, liret,melodin. Kunde väl bli något längre. Efter 150 tycker jag det blir för mycket diskant på hela mixen, jmf med tidigigare, men som du sa, du satt länge och lyssnade i lurarna.
Jobba vidare med detta!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnar med intresse. Insåg just hur mycket mer engagerad och nyfiken jag är när jag lyssnar på KR grejor än när man kollar nya plattor på Spotify :P

Kicken har lite udda nivå i början, som någon annan påpekade, sen fixar det sig snyggt.

Under första uppbygget vid 141 skulle jag kanske vilja ha något mer, bara något enkelt!

184, längre reverb svans med någon extra hit skulle jag kanske testa. O slutligen som var det Max, sa, något som starkare symboliserar slutet på filmen kanske?

Annars finfint, inga fel alls, men hur blev det här 70 kanaler? måste vara avancerat i sin enkelhet :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OMG 70 kanaler! Jag hörde typ tre men snygga sköna svep och kicken kommer ju igång så småningom - den lyfter vid strax före 3 minuter men sen tar den slut plötsligt en förlängning i samma anda vore bra.
Nog med nits - skön låt och härligt gung, bra Andreas :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Grymt! Tack för kritik!

Vågar inte säga vad den slutgiltiga notan med samtliga kanaler i projektet är :P
Men en hel del kanaler har bara 1 ljud som kanske kommer 2 ggr i låten och jag har säkert 25 kanaler med bara FX

Vet inte om det är rätt, antagligen inte... men jag har på senare tid börjat mixa separata kanaler minimalt med pluggar eller inga alls. Jag jobbar med flera lager och EQ istället för att få fram det ljud jag vill ha.
Tex slingan som börjar vid 30. På den har jag fem olika ljud och det viktigaste ljudet förutom själva tonen är en hårt skuren snärtig kick som spelar med slingan för att få det direkta lite knäppande ljudet, där ligger även en stämma. Det finns en del kanaler som man inte tänker på, men mutar jag dom tappar ljudet lite sin funktion
Inte ett enda audiospår har en jobbande kompressor, men i stort sätt alla spår går genom olika sidechainkanaler beroende hur hårt dom ska ducka mot kicken.

Så, visst mixar jag. Men jag sitter inte med pluggar och försöker skruva fram ett ljud som jag vill ha. Jag blandar ihop flera och ser hur det blir.

Jag tar till mig allt ni skrivit, tack!

TIllägg, kicken har 6 kanaler var av 2 är virvel  :o. Men alla samtidigt hörs bara tydligt på det sista partiet innan breaket.

//Andreas
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt snyggt det här! Fint driv rätt igenom låten.
Gillar speciellt intensitetshöjningen vid ca 160 sek!
Snyggt när ljudet ändrar karaktär och blir "skarpare" när intensiteten stegras.
Tycker också filmen var en höjdare! En sådan där som kommer tillbaka i tankarna.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant att höra hur du jobbar och det förklarar att det lätt kan bli många kanaler.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter väldigt bra det här. Kan inte komma på mycket kritik :-)
Det enda är att basen som kommer in vid 60 är lite för stark i mitt tycke.
www.alatarmusic.com


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Tack för svar!
Angående basen har jag gärna lite för mycket under skapandets gång. Jag brukar skicka mina grejer till en kompis för mastring och då fixar han till det =)
Just nu ligger det bara en EXmix matringsplugg på mastern, inget annat.

Antagligen kommer jag arra om hela låten, det brukar bli så. Jag tycker det är för mycket stop och ska det komma sång på funkar den inte riktigt som den är nu.

Tack för era åsikter!

//
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, låter mkt bra, vad jobbar du med för (instrument) pluggar?

mvh robc


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Tack!

De jag använder mest är Omnisphere, Massive och FM8. Mycket trumgrejer kommer från addictive drums, men jag har Logic på jobbet så en del rythm och fx kommer ifrån deras loop-bibliotek. Jobbar i Cubase annars.







www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna ljud och stämningsfullt,precis som filmen !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Fan vet inte riktigt vad jag gjort nu. Har lagt på röst från ett gammalt projekt, fast jag har ändrat det mesta i takt och ton.
Har finslipat på vissa delar, andra inte alls, börjar bli osäker på arret.
Funkar detta eller låter det helt fuckt up?


[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropbox.com/u/5291635/softish_slask_06.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.11.2012, 10:53:47 by bloeas »
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Lagt en ny version
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad Girly

Hur har du fixat rösten :huh: är det Fröken Dator som sjunger :D Ballt, funkar bra till musiken... tycker nästan 'rösten' har lite 'native american feeling'  :)
Sköna harmonier, ljud och nice 'dunka-dunka' men jag blir lite frustrerad av låten aldrig riktigt får explodera. Den tappar lite fart vid 152 och sen när det är på väg att komma igång på allvar vid ca 180 så tonar den ut soft och vackert visserligen. Men jag känner mig snuvad på ett riktigt maxat stycke som gör att jag lämnar drinken i baren och kliver på dansgolvet när det lyfter.
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Schyst idee med den här datorrösten, men på något sätt funkar det inte riktigt för mig.
Det känns, som om rösten står utanför på något sätt. Den gifter sig inte riktigt med resten av låten.
Tyvärr kan jag inte sätta fingret på varför, bara konstatera att det är så jag upplever det :)
www.alatarmusic.com


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Hur har du fixat rösten :huh: är det Fröken Dator som sjunger :D Ballt, funkar bra till musiken... tycker nästan 'rösten' har lite 'native american feeling'  :)
Sköna harmonier, ljud och nice 'dunka-dunka' men jag blir lite frustrerad av låten aldrig riktigt får explodera. Den tappar lite fart vid 152 och sen när det är på väg att komma igång på allvar vid ca 180 så tonar den ut soft och vackert visserligen. Men jag känner mig snuvad på ett riktigt maxat stycke som gör att jag lämnar drinken i baren och kliver på dansgolvet när det lyfter.
Lena

Rösten är ingen robot, det är en kompis som sjunger =). Men det är en del från en annan låt jag gjort, fast uppklippt och kraftigt melodynad.
Jag funderar som du säger att göra nått i slutet för att få igång det rejält!


Tack för kommentaren!

//Andreas
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Schyst idee med den här datorrösten, men på något sätt funkar det inte riktigt för mig.
Det känns, som om rösten står utanför på något sätt. Den gifter sig inte riktigt med resten av låten.
Tyvärr kan jag inte sätta fingret på varför, bara konstatera att det är så jag upplever det :)

Jag kan hålla med om rösten. Stör mig på den... ibland :blink:

Skulle vilja ha en tjej på denna, kan Girly Sjunga? =)
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas