Kontrollrummet

Roffe H - Nära livet (som färdig demo 121130) med Max på elgitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ny version av "Nära LIvet" med Max på elgitarr. Tycker att den sitter riktigt fint. Kom gärna med synpunkter.
mvh Roffe H   :D

--------------------------------------------------------------------------------------------
Nära livet

Från storstadens stress och kalabalik
Kommer vi slutkörda och trötta förstås.
Nu skymtar stugan och en glimt av vår vik.
Å där har den väntat bara på oss.

Nära livet, här är livet.
Nära livet, där vill jag bo.
Nära livet, här är livet
Nära livet, där jag får ro.

Med vidöppen dörr emot sommaren
Som bjuder oss alla att komma ut.
Det vimlar av småkryp på strå och på blad
Ett oerhört myller utan slut.

Nära livet…

Doften av skogen, buskar och gräs
Och solen som gassar och värmer min kropp.
Jag viftar på tårna och läser en bok
och Blir de för varmt jag då tar jag ett dopp.

Nära livet…

Text & musik Roffe H 2000




--------------------------------------------------------------------------------------
« Senast ändrad: 30.11.2012, 11:16:42 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är alltid svårt att följa upp en hit...!  :lol: Det här är snyggt och prydligt men lite tråkigt tycker jag. Är det du som spelar "hawaii-gitarr"? Lyft den - så den hörs! Vet inte vad det är för soloinstrument - sax med wha-wha? Gillar det inte. Tycker du kan lägga en sådan där snygg kör på refrängen och tona ner "rock-kompet" eller fundera på att lägga det på ett annat sätt.

Vet inte varför jag blev en tjurig gubbe nu...?  :lol: Tar lite mer kaffe så kanske jag lyssnar igen sedan...  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är alltid svårt att följa upp en hit...!  :lol: Det här är snyggt och prydligt men lite tråkigt tycker jag. Är det du som spelar "hawaii-gitarr"? Lyft den - så den hörs! Vet inte vad det är för soloinstrument - sax med wha-wha? Gillar det inte. Tycker du kan lägga en sådan där snygg kör på refrängen och tona ner "rock-kompet" eller fundera på att lägga det på ett annat sätt.

Vet inte varför jag blev en tjurig gubbe nu...?  :lol: Tar lite mer kaffe så kanske jag lyssnar igen sedan...  B)

Du har nog rätt Jocke, ska nog fundera på ett helt annat komp...detta blev lite för segt tror jag. Hade kanske för bråttom att "släppa låten"? Den kommer att ligga kvar ett tag som den är, får se om jag får fler kommentarer? Saxen ska nog gå att ändra på utan större mankemang. Tyckte först det lät lite häftigt, men kanske inte?

mvh Roffe H  :D
« Senast ändrad: 20.11.2012, 13:42:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är alltid svårt att följa upp en hit...!  :lol: Det här är snyggt och prydligt men lite tråkigt tycker jag. Är det du som spelar "hawaii-gitarr"? Lyft den - så den hörs! Vet inte vad det är för soloinstrument - sax med wha-wha? Gillar det inte. Tycker du kan lägga en sådan där snygg kör på refrängen och tona ner "rock-kompet" eller fundera på att lägga det på ett annat sätt.

Vet inte varför jag blev en tjurig gubbe nu...?  :lol: Tar lite mer kaffe så kanske jag lyssnar igen sedan...  B)

Du har nog rätt Jocke, ska nog fundera på ett helt annat komp...detta blev lite för segt tror jag. Hade kanske för bråttom att "släppa låten"? Den kommer att ligga kvar ett tag som den är, får se om jag får fler kommentarer? Saxen ska nog gå att ändra på utan större mankemang. Tyckte först det lät lite häftigt, men kanske inte?

mvh Roffe H  :D

Jag har ofta liksom en inre föreställning om hur det ska bli men det som "poppar ut" kan vara något helt annat!  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Refrängen är bra
Versen kanske inte lika stark
mina fem:
Höj leadsången och sjung lite mer "dynamiskt", inte så "korrekt"
Byt ut nanana-partierna mot en hes sax som gärna spritter nära livet
Ta bort effekten på saxen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin sång i refrängen här Roffe! Laidback och fint "lugn-gung".
Låten är väl inget som sticker ut precis....men helt OK.
Tycker cykeln hade en del bra tips. Jag är också nyfiken på steel-guitaren!  :)
Är det du som spelar eller band-in-a-box? Tycker den ska höjas lite grann.
Är det en tidigare inspelad "grund" från ert gamla band som du nu kompletterat
eller är allt nyinspelat?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Asti och cykeln för lyssning och tips...provar att lägga om kompet helt, har tänkt om jag lägger på saxar i stället för na-na så passar detta bättre?
Steel-guitaren är BIB, har inget annat att tillgå.  :wacko:
Tyckte inte den var så bra...här är den nya versionen...kommer att så småningom ändra på sång och lägga mer sax. Tog också fram de rena saxarna. Vad tror ni?

mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 20.11.2012, 20:38:01 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin sång i refrängen här Roffe! Laidback och fint "lugn-gung".
Låten är väl inget som sticker ut precis....men helt OK.
Tycker cykeln hade en del bra tips. Jag är också nyfiken på steel-guitaren!  :)
Är det du som spelar eller band-in-a-box? Tycker den ska höjas lite grann.
Är det en tidigare inspelad "grund" från ert gamla band som du nu kompletterat
eller är allt nyinspelat?
/Asti

Ja, glömde att säga att allt är nyinspelat...
mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här kompet tycker jag funkar bättre.
Refrängen sätter sig! Jättesnygg stämsång där!
Saxarna är bättre utan effekt, men kanske kunde dom ligga lite
närmre och utpanorerade åt varsitt håll...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bättre!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys, jag fortsätter på den här vägen...
/ Roffe H 
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, låter bra. Refrängen sätter sig direkt, kommer nog somna till den i kväll !


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej, låter bra. Refrängen sätter sig direkt, kommer nog somna till den i kväll !

Tack för lyssning robc, får önska en god natt då!  :)

/ Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har väntat med att kommentera för att kunna lyssna fler gånger och känna in mig. Inriktar mig nu på den versionen som är en bit ner i tråden.

Låten är laidback och jag upplever att den är lite för laidback... Men vet inte vad som är alternativet, det handlar ju om det relaxade, nära livetupplevelserna.
Körerna i refrängen är unisona och bra men i:
'Nära livet...'
upplever jag att en av stämmorna är lite för låg, bara nån cent för låg, vilket ger en liten sur ton i kören där det kommer in.

Jag hör att den här texten passar många tolkningar, faktiskt även i en snabbare tappning tror jag. Skönt att höra fler av dina gamla låtar. Perfekt att göra om gamla låtar då och då och presentera dem på en ny arena!  B)
« Senast ändrad: 21.11.2012, 07:45:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag har väntat med att kommentera för att kunna lyssna fler gånger och känna in mig. Inriktar mig nu på den versionen som är en bit ner i tråden.

Låten är laidback och jag upplever att den är lite för laidback... Men vet inte vad som är alternativet, det handlar ju om det relaxade, nära livetupplevelserna.
Körerna i refrängen är unisona och bra men i:
'Nära livet...'
upplever jag att en av stämmorna är lite för låg, bara nån cent för låg, vilket ger en liten sur ton i kören där det kommer in.

Jag hör att den här texten passar många tolkningar, faktiskt även i en snabbare tappning tror jag. Skönt att höra fler av dina gamla låtar. Perfekt att göra om gamla låtar då och då och presentera dem på en ny arena!  B)

Tack för kommentar Max.  :) Visst är det fint med "gamla låtar" var mycket inspirerad att skriva på den tiden. Tror inte jag skulle kunna skriva texter idag?
Surheten skall kollas. Kan du utveckla det där med att låten är lite för "laidback". Vad göra?

/ Roffe H
« Senast ändrad: 23.11.2012, 17:16:16 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Laidback, tja jag vet inte säkert men jag kan tänka mig att en sån här feelgood-text kan ha högre tempo. Nu har musikerna redan lagt sig i en varsin hängmatta och dåsar i sommarvämen, upplever jag. Svårt att förklara vad jag eventuellt kan tänka mig...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tack Asti och cykeln för lyssning och tips...provar att lägga om kompet helt, har tänkt om jag lägger på saxar i stället för na-na så passar detta bättre?
Steel-guitaren är BIB, har inget annat att tillgå.  :wacko:
Tyckte inte den var så bra...här är den nya versionen...kommer att så småningom ändra på sång och lägga mer sax. Tog också fram de rena saxarna. Vad tror ni?

mvh Roffe H  :)

den här lunka fint och behagligt
Bra jobbat
Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så här blev det mycket behagligare - kanske lite för behagligt som Max antyder. Du får nog låta den här mogna lite för det är lite "platt" - nu är det inget som "sticker ut". Tycker texten signalerar glädje när jag läser den men känner inte att musiken återspeglar den. Kanske kan du jobba lite med bas/bastrumma för att få igång lite "driv"?

Nära livet. Kommer osökt att tänka på Mark Levengood. Han var någon slags programchef i karriären på SVT och spåddes lysande framtidsutsikter när han plötsligt och oväntat sa upp sig. Han intervjuades och fick förklara att det inte funnits tid och plats (typ) för honom i hans eget liv... På frågan om vad han skulle göra i stället svarade han: "Jag ska ta reda på om det finns ett liv FÖRE döden!" ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning Max, Ola och Jocke.  :D  Mycket klurigt sagt, vissa människor har ordet (och tankens) gåva.
Jag har försökt att väcka musikerna till liv i följande version. La in lite tuffare trummor och orgel samt saxar iställer för na-na-na.

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här skulle du med denna version kunna göra småändringar och få den till reggae eller rocksteady. Skulle faktiskt kunns vara shysst så också.

I en sån version skulle basen spela lite taktfastare på 1-2-3-4 eller 1-3 eller 2-4 (jag kan inte teorin men kan testa att spela basen).
I en sån verre skulle kompgitarrer på varsin sida kunna bidra med rocksteady-drivet (jag kan testa såna också).

Ha, jag tror faktiskt på en sån version. Du har redan allt övrigt som behövs tror jag. En skön orgel, skön sång och bra blås sitter redan på plats för en sån version.
Nu är det ju fredag. Jag är sugen på att spela då jag kommer hem. Har du lust att rendera en version utan basen och skicka mig länken till en sån mp3:a.
Snart är jag ledig och tycker det här skulle vara ett kul fredagsnöje...  B)

« Senast ändrad: 23.11.2012, 17:45:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan bli ett lördagsnöje...
« Senast ändrad: 24.11.2012, 12:28:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för lyssning Max, Ola och Jocke.  :D  Mycket klurigt sagt, vissa människor har ordet (och tankens) gåva.
Jag har försökt att väcka musikerna till liv i följande version. La in lite tuffare trummor och orgel samt saxar iställer för na-na-na.

/Roffe H

Orgeln och saxarna funkar bra, men trummorna tycker jag inte passar in i det i övrigt
följsamma och lugna tempot. Detta gäller speciellt trumfillsen.
Annars som sagt en skön refräng som fastnar!
Jag hade iofs inget emot na-na-na versionen! Jag var en Hoola Bandoola fan!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning Max, Ola och Jocke.  :D  Mycket klurigt sagt, vissa människor har ordet (och tankens) gåva.
Jag har försökt att väcka musikerna till liv i följande version. La in lite tuffare trummor och orgel samt saxar iställer för na-na-na.

/Roffe H

Orgeln och saxarna funkar bra, men trummorna tycker jag inte passar in i det i övrigt
följsamma och lugna tempot. Detta gäller speciellt trumfillsen.
Annars som sagt en skön refräng som fastnar!
Jag hade iofs inget emot na-na-na versionen! Jag var en Hoola Bandoola fan!  :)
/Asti

Tack för lyssning Asti, alltid lika roligt att få kommentarer...trummorna  ja! Jag jobbar på det. Ev. ville max hjälpa till, så vi får se vad som händer. :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
NY version av Nära LIvet med Max på elgitarr, vore roligt om någon tyckte till! :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag är inte gnällig egentligen...  B) Du gör så bra låtar att man ju vill att det också ska bli bra. Tidigare hittade du stil och uttryck men det är helt borta här... Tycker det är för mycket av allt... typ instrument och effekter. Saxarna är läckra. Sången skulle jag vilja använda som kör/dubb till ditt vanliga sångljud. Trumfillsen är så otroligt påtagliga och jag tycker inte att trummorna spelar ihop med de andra instrumenten... särskilt inte basen... fast jag är trött och lomhörd efter att ha mixat funk hela dagen!  :rolleyes:  ;)  Jobba på så blir det bra!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det var en ovanligt "skränig" mix med mycket ljud samtidigt,,,för att vara från Roffe,,,den är litet bättre vid en andra lyssning, men...... :unsure:

mvh


Edit; "grötig" är det nog jag menar....går det inte att använda eq;s och att panna ut instrumenten bättre ????
Det känns som om mycket slåss om samma frekvenser nu.....
« Senast ändrad: 28.11.2012, 23:39:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Jocke och pxm för att ni lyssnar. Har försökt att ändra på en del. Jag har plockat bort lite instrument där det var för mycket och ändrat trummor och bas så de passar bättre ihop. Förtår däremot inte vad Jocke menar med sången?
Hoppas att det blev bättre nu, det var en svår låt att få till ljud mm.  :wacko:
/Roffe H 
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag har helt fel hörning här på jobbet (dålig jobbdator å sunkgia hörlurar) men jag tycker att det låter lite burkigt på sången och så tycker jag även att elguran är lite instängd och burkig. Blås och trummornas spel låter bra och spelar tillsammans i ett annat rum än sång/elgura alltså. Låten är skön och borde lyftas fram mer i mixen...enligt mitt öra då. Men jag kan ha helt fel. Val av ljudbild är ofta ett utslag av olika ljudideal - tycker du/ni att det är bra...då är det bra :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter mycket bättre nu, Roffe !!!!!!
Skön låt !!!!!!
Vill helst inte uttala mig om just sång, men du kanske skulle
släppa den till samma rum som övriga instrument...
Litet mer rum....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Gurano och pxm för era tips. Vad jag förstår, mer rum betyder mer reverb (tex på sången?) Är inte så bra på det här med rum och mixning. Lyfta fram betyder det mer volym eller...ni märker att jag är rätt borta på tekniken.  :wacko:
Tack för att ni lyssnar/mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket bättre nu! :) Det börjar likna den tillbakalutade stil som jag vant mig vid från dig. Jag vet inte vad du gör med sången men "sångaren" stiger inte fram på samma sätt som förr och jag är inte säker på att det handlar om volymen... Så här är låten behaglig och trevlig att lyssna på! :) (Jag har fått 3 koppar kaffe och puffar på en cigarill så det kan vara jag som mår bättre...  :P )


Vid 135 och 161 hörs små klick...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bättre nu! :) Det börjar likna den tillbakalutade stil som jag vant mig vid från dig. Jag vet inte vad du gör med sången men "sångaren" stiger inte fram på samma sätt som förr och jag är inte säker på att det handlar om volymen... Så här är låten behaglig och trevlig att lyssna på! :) (Jag har fått 3 koppar kaffe och puffar på en cigarill så det kan vara jag som mår bättre...  :P )


Vid 135 och 161 hörs små klick...

Tack Jocke...skönt att höra att jag i alla fall börjar komma till rätta med låten. , har varit svårt denna gång, vet inte riktigt varför...men så blir det ibland. Om det inte är volymen, kan det vara att jag drog bort lite av reverb på sången, tyckte den lät lite "ihålig". Jag fortsätter och experimentera.

Du får tre garv från mig (en för varje kopp ) :D :D :D/ Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket bättre nu! :) Det börjar likna den tillbakalutade stil som jag vant mig vid från dig. Jag vet inte vad du gör med sången men "sångaren" stiger inte fram på samma sätt som förr och jag är inte säker på att det handlar om volymen... Så här är låten behaglig och trevlig att lyssna på! :) (Jag har fått 3 koppar kaffe och puffar på en cigarill så det kan vara jag som mår bättre...  :P )


Vid 135 och 161 hörs små klick...

Tack Jocke...skönt att höra att jag i alla fall börjar komma till rätta med låten. , har varit svårt denna gång, vet inte riktigt varför...men så blir det ibland. Om det inte är volymen, kan det vara att jag drog bort lite av reverb på sången, tyckte den lät lite "ihålig". Jag fortsätter och experimentera.

Du får tre garv från mig (en för varje kopp ) :D :D :D/ Roffe

Tycker att du ska ta bort klicken och sedan spara undan denna för den är OK även om du vill mer med den! :) Gör en kopia och labba med!

Reverb kan låta väldigt olika och det som låter bra för sig funkar inte alltid så bra i mix. Har egentligen ingen egen rutin utan provar mig fram var gång. Du kan väl ladda VST-effekter i din Sequel? Prova att ladda ner Glaceverb - jag gillar det och använder det ofta och det gör Max med. Där finns många Presets som funkar - min favorit är Vocal 4.

http://dasample.com/products/glaceverb/
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bättre nu! :) Det börjar likna den tillbakalutade stil som jag vant mig vid från dig. Jag vet inte vad du gör med sången men "sångaren" stiger inte fram på samma sätt som förr och jag är inte säker på att det handlar om volymen... Så här är låten behaglig och trevlig att lyssna på! :) (Jag har fått 3 koppar kaffe och puffar på en cigarill så det kan vara jag som mår bättre...  :P )


Vid 135 och 161 hörs små klick...

Tack Jocke...skönt att höra att jag i alla fall börjar komma till rätta med låten. , har varit svårt denna gång, vet inte riktigt varför...men så blir det ibland. Om det inte är volymen, kan det vara att jag drog bort lite av reverb på sången, tyckte den lät lite "ihålig". Jag fortsätter och experimentera.

Du får tre garv från mig (en för varje kopp ) :D :D :D/ Roffe

Tycker att du ska ta bort klicken och sedan spara undan denna för den är OK även om du vill mer med den! :) Gör en kopia och labba med!

Reverb kan låta väldigt olika och det som låter bra för sig funkar inte alltid så bra i mix. Har egentligen ingen egen rutin utan provar mig fram var gång. Du kan väl ladda VST-effekter i din Sequel? Prova att ladda ner Glaceverb - jag gillar det och använder det ofta och det gör Max med. Där finns många Presets som funkar - min favorit är Vocal 4.

http://dasample.com/products/glaceverb/

Tack Jocke, jag ska testa!
/Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå ! Det lunkar på och med en riktig tuggummi ref. ;)
Trummorna är alldeles för låga och tama däremot,Raggadagoscherna hörs ok,men själva grundkompet är väldigt långt bak,upp med dom!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte