Kontrollrummet

Tigersoul - Exitlight - UPPDATERAD V3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med färdigskapade presets i Cubase har du allt på plats från början, så behöver du bara mixa inbördes volym på de som ska använda en viss sub och sen skjuts iväg på subben, så behöver du inte längre tänka på alla de spåren. Sju körspår hanteras med en regel och tre gitarrer med en annan. Då är det snabbt mer överskådligt att mixa.
Hur se de här presetsen ut? Jag har ju använt mig av submixar ett antal gånger men vet inte riktigt vad du menar med presets, finns det förgjorda submi grupper för olika instrument eller något? Jag har inte satt mig in så mkt i ett bra workflow vad gäller det här då det är "trist" jämfört med att vara kreativ men jag ska försöka bättra mig det blir lätt VÄLDIGT rörigt o det begås allt fler misstag som man får fixa sen för at man inte har överskådlighet nog.

Jag vet inte hur man gör i modern tid - det känner andra till bättre. Jag har i mitt Cubase VST32 ver5 lagt upp text på ett antal spår för de olika instrumenten och rösterna och grovt ställt in inbördes volym mellan dem och tagit fram de VST:ier jag kan tänkas behöva. Sen har jag skapat subbar som är namngivna 'komp', 'Choir' o.s.v. som är lätt att skicka valfritt spår till. Till slut har jag sparat den här konfigureringen med filnamnet def.all.
Varje gång Cubase startas finns alltså detta på plats från början. Jag tycker det är smidigt och konsekvent.  

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Här har det hänt grejer sen jag lyssnade... det var väl på första versionen.
Vilken låt det blivit! Operabiten  :o Blev så full i skratt påminner om allt möjligt men jag tänkte mest på Monty Python och Queen i nån slags underlig kombo  ;) :lol: Men låten är ju fantastiskt härlig... och egen! Don't change a thing... men du får väl passa dig så att du inte blir träffad av en blixt... från ovan  :P ;) :lol:
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag vet inte hur man gör i modern tid - det känner andra till bättre. Jag har i mitt Cubase VST32 ver5 lagt upp text på ett antal spår för de olika instrumenten och rösterna och grovt ställt in inbördes volym mellan dem och tagit fram de VST:ier jag kan tänkas behöva. Sen har jag skapat subbar som är namngivna 'komp', 'Choir' o.s.v. som är lätt att skicka valfritt spår till. Till slut har jag sparat den här konfigureringen med filnamnet def.all.
Varje gång Cubase startas finns alltså detta på plats från början. Jag tycker det är smidigt och konsekvent.  

Nu är ja med, det är en template som du fixat ihop själv helt enkelt med det vanliga, det är ju himla klokt och tidsbesparande. Jag har faktiskt inte gjort något sådant men det är ju jäkligt smart då det säkerligen sparar en del tid och frustration. Ska försöka bättre mig som det så bittert heter...

Här har det hänt grejer sen jag lyssnade... det var väl på första versionen.
Vilken låt det blivit! Operabiten  :o Blev så full i skratt påminner om allt möjligt men jag tänkte mest på Monty Python och Queen i nån slags underlig kombo  ;) :lol: Men låten är ju fantastiskt härlig... och egen! Don't change a thing... men du får väl passa dig så att du inte blir träffad av en blixt... från ovan  :P ;) :lol:
Lena

- Gud jag vet den är helt vild... önskar jag kunde sjunga bättre opera bara ;) Men nej då ska inte ändra någonting nu, ska förhoppningsvis bara göra lite småfixar , sen får det vara klart! o galet! :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Introt känns som det går lite snabbt, men det blir helt OK tempo när resten kommer in. Undrar hur det skulle låta att bara ta ner tempot på introdelen?

Du har en väldigt bra sångröst med ren pitch. Tänk på dina "t:n" bara, de avslöjar att du inte är engelsk/amerikan.
En annan grej med sången är att den puffar lite, skär lite bas.

Det blir ett riktigt gott tugg när gitarrena kommer in, gillar det verkligen. Gillar också låtens olika partier och musikalstuket. Men operarösten tycker jag blir för mycket.  :)
DON'T PANIC


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Introt känns som det går lite snabbt, men det blir helt OK tempo när resten kommer in. Undrar hur det skulle låta att bara ta ner tempot på introdelen?

Du har en väldigt bra sångröst med ren pitch. Tänk på dina "t:n" bara, de avslöjar att du inte är engelsk/amerikan.
En annan grej med sången är att den puffar lite, skär lite bas.

Det blir ett riktigt gott tugg när gitarrena kommer in, gillar det verkligen. Gillar också låtens olika partier och musikalstuket. Men operarösten tycker jag blir för mycket.  :)


- Inte tänkt på tempot faktiskt att det känns annorlunda, man kan väl tänkbart börja något långsammare och rampa upp det till existerande tempo när introt nått sitt slut men som sagt jag har inte upplevt något problem med det.

- T'na? förtydliga gärna, jag avskyr problemet med att just inte ha engelska som modersmål men vad gör man! It is what it is!

- Puff på sången har jag dock märkt det står på listan för fixar, de introducerades av någon exciter på masterbusen om jag inte minns fel, allt som krävs är troligen lite hårdare deessing, bara inte tittat på det som sagt.

- O slutligen Operan, jadu man kan väl säga att den är ett experiment, önskar jag hade bättre förmågor på det röstläget, det skulle nog funka ännu bättre då o då har jag ändå lagt en mkt diskret kör för att fylla ut lite.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

- T'na? förtydliga gärna, jag avskyr problemet med att just inte ha engelska som modersmål men vad gör man! It is what it is!

-
Svenska "t" är mycket mjukare än engelska. Jämför svenskans "tål" med engelskans "tall". Gör dina "t" hårdare. Träna, lyssna och jämför. Jag tycker du har fel inställning om du tror att du inte  kan göra det bättre. Resten av uttalet tycker jag låter bra.


- Puff på sången har jag dock märkt det står på listan för fixar, de introducerades av någon exciter på masterbusen om jag inte minns fel, allt som krävs är troligen lite hårdare deessing, bara inte tittat på det som sagt.
-
Jag tycker inte du krångla inte till det med att använda en plugg för att få bort biverkningarna av en annan, och hur du ska få bort puffar med deessing förstår jag inte. Puffskydd och skära allt under 100 - 200Hz på sången är boten. Kanske lätta lite på sångkompressorn där det märks mest, i början när sången ligger ganska ensam.

DON'T PANIC


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se

- T'na? förtydliga gärna, jag avskyr problemet med att just inte ha engelska som modersmål men vad gör man! It is what it is!

-
Svenska "t" är mycket mjukare än engelska. Jämför svenskans "tål" med engelskans "tall". Gör dina "t" hårdare. Träna, lyssna och jämför. Jag tycker du har fel inställning om du tror att du inte  kan göra det bättre. Resten av uttalet tycker jag låter bra.


- Puff på sången har jag dock märkt det står på listan för fixar, de introducerades av någon exciter på masterbusen om jag inte minns fel, allt som krävs är troligen lite hårdare deessing, bara inte tittat på det som sagt.
-
Jag tycker inte du krångla inte till det med att använda en plugg för att få bort biverkningarna av en annan, och hur du ska få bort puffar med deessing förstår jag inte. Puffskydd och skära allt under 100 - 200Hz på sången är boten. Kanske lätta lite på sångkompressorn där det märks mest, i början när sången ligger ganska ensam.



- Ah du menade själva konsonanten T, var lite osäker på hur du menade. Jo det är sant, det händer säkerligen att jag använder "fel t". Självklart kan det bli bättre, är bara att träna på det. Jämför jag med mina första engelska låtar så är det redan en klar förbättring på uttal så klart det är möjligt men det känns som att det är svårt att helt göra sig av med accenten men så hård kanske man inte heller behöver vara.

- Mja det är så här att den typ av exciter jag använder har en förmåga att helt enkelt "undo'a" deesserns arbete så det brukar just i det här läget fungera bra att bara skruva åt den lite hårdare helt enkelt. Hade puffarna varit främst från själva inspelningen hade det så klart inte varit möjligt. Jag har puffskyddet rätt nära micken så ibland kan jag nog få med puffar därifrån med. Orsaken är att jag ofta sjunger ganska sprött o vill ha med så lite rumsljud som möjligt men det har ju sina nackdelar ibland.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Riktigt ball! fick lite queen vibbar
lite mer gura kanske ?

bra jobbat! mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Riktigt ball! fick lite queen vibbar
lite mer gura kanske ?

bra jobbat! mvh Ola

- Tänkt tanken på något mer gurigt, men har inte bestämt mig än. Är ganska trött på den, så ska inrikta mig på att fixa finliret som är kvar först o sen se om jag orkar lägga på något mer ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se