Kontrollrummet

Tigersoul - Exitlight - UPPDATERAD V3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
God kväll på er musikkufar ;)  :wub:

Satt o plonkade lite tidigare idag o fick ingenting vettigt gjort. Skit samma tänkte jag o lät idéerna flöda totalt fritt med detta som resultat. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, en muskallåt kanske ligger närmast?

Det är udda iaf o jag vet inte riktigt vad (o om) jag ska göra något med den. Går den för snabbt? Är texten ens tillräckligt tydlig? Den var ju inte precis lättsjungen! Tog några tagningar att ens komma in i "rabblet" o det fick till slut bara bli en slasksång. Det orkestrala är också det ganska slaskigt o slött lagt mest för att få ihop en test på idéen.

Uppdaterad v2: Lagt på en andra vers o rejält "klös" ;) mycket kvar att göra, o väldigt osäker på bl.a andra refrängen som den presenteras nu. Även lite problem med trummor o en del annat som bör förbättras.

Uppdaterad v3c: Knuffade upp v3 till den officiella versionen efter lite redigeringar o omsjungning av "gudsrösten". Mer arbete väntar innan den är klar.

Uppdaterad v3d: Förbättrade opera delen (skulle dock behöva bli ännu bättre) o la till lite lead gitarr bortåt slutet o lite annat smått o gott.
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/exitlight

Låttext :

Where do I go from here?
What is the plan of all the shit
You drug me through?

Who gives you the right
To choose the setting of my life
Like this?

I bet that you are crazy
That your visions for our future
Is pure madness

Where is all the goodness
All forgiveness, wasn't that the highest good?

You made my world a battle,
Then impaled me with the spears of hellish fear
What's the point in that?

Ref

Take me away, From here
Don't care to fight, no more
Can't see the point, of this
Lit me an exit light to follow
If you can't set me free, let me go

Vers 2

You claim to be our savior
That your deeds are light and good
Down here

Whenever we have doubts
About the good in death, despair
You say

I know the best for man kind,
Don't you try and understand,
Little man

Every now and then you give us hope again,
Like a boy playing with his pet,

I know I should be thankful,
but somehow you make it harder than it should,

Ref

Stick:

Listen up, you foolish man
  aaah AAAH
Life is not your childhood toy,
  aaah AAAH (högre)

Learn your lessons well
and I may take you to my eden

I refuse, I refuse,
Who made you my puppet master…

Ref
« Senast ändrad: 16.11.2012, 00:23:05 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite forcerad ingång på texten Kristian,orden liksom sprutar ut..Du hade nåt ställe till längre in också,skriv om tycker jag för tempot i låten ligger rätt för det instrumentala.
Fast det här är ju en gammalmans svammel,alla ungdomar här hör säkert allt kristallklart  :D

I övrigt en bra ansats som lovar mer

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lite forcerad ingång på texten Kristian,orden liksom sprutar ut..Du hade nåt ställe till längre in också,skriv om tycker jag för tempot i låten ligger rätt för det instrumentala.
Fast det här är ju en gammalmans svammel,alla ungdomar här hör säkert allt kristallklart  :D

I övrigt en bra ansats som lovar mer

Mike

Goddagens!

Jo det är banne mig som en ordkanon så nog skulle den behöva lite frisering här o var. Det var dock något i stuket som sa mig att den skulle vara väldigt "pratig" men det gick nog lite väl långt på sina ställen. Får se om jag ska peta runt lite i texten o göra en andra slask o se om jag får ordning på den ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 642
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo, det låter musikal över det här, absolut! Men varför inte?
Som sådan tycker jag inte sången är alltför forcerad.
Snygg melodi! Så varför inte utveckla det här med mer text
och ett arr där t.ex stråkar kunde komma in och komplettera...?
Eller också brakar det loss i bästa Queen-stil!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jo, det låter musikal över det här, absolut! Men varför inte?
Som sådan tycker jag inte sången är alltför forcerad.
Snygg melodi! Så varför inte utveckla det här med mer text
och ett arr där t.ex stråkar kunde komma in och komplettera...?
Eller också brakar det loss i bästa Queen-stil!  :)
/Asti

Jag hade faktiskt något lite lekfullt o halvvilt i åtanke från början åt Queen hållet, men jag har inte riktigt praktisk koll på exakt vilka instrument o hur. Hela melodin är ju väldigt lekfull. Tänkte mig kanske elgitarr o trummor längre fram men är inte helt hundra på hur. Det känns nästan som den ska bryta sig loss efter refrängen och göra något tokigt, kanske gå upp i tonart på något oväntat sätt o så på med godsakerna. Ja vi får se (haha).

Ska inte texten vara lite lätt forcerad i musikaler? det tycks iaf ganska vanligt, är väl en konst att sjunga det tydligt dock.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Passar bra med ordkanonen tycker jag. Jag menar, texten handlade ju ändå om att visa ett visst riktat missnöje (enligt fb-förklaringen) och är man sur så brukar man ju häva ur sig ett och annat. Se där Kristian - jag va inte helt genomlat i alla fall ;) Behaglig kör du fått till var bland det första jag tänkte också. Blir kul att höra hur du tar den vidare  :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar det här fröet också! Det är bra pianospel och sång i kombination och textflödet är perfekt så här. Du "rappar" ( B)) fram snabb text och bromsar sen elegant upp på tredje raden. Det är förbaskat snyggt!

Där du slutar hör jag att Bjurte tar vid, med sina två eller trestämmiga gitarrer.
Låten är säkert en del av en hel temaplatta!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Passar bra med ordkanonen tycker jag. Jag menar, texten handlade ju ändå om att visa ett visst riktat missnöje (enligt fb-förklaringen) och är man sur så brukar man ju häva ur sig ett och annat. Se där Kristian - jag va inte helt genomlat i alla fall ;) Behaglig kör du fått till var bland det första jag tänkte också. Blir kul att höra hur du tar den vidare  :)
Lena

Skrattar, man tackar för energiförbrukningen där höhö :P

Ja kören blev ganska nice faktiskt, den stora frågan nu är ju fortsättningen... jag sneglar trånande mot elgitarren.... :P

Gillar det här fröet också! Det är bra pianospel och sång i kombination och textflödet är perfekt så här. Du "rappar" ( B)) fram snabb text och bromsar sen elegant upp på tredje raden. Det är förbaskat snyggt!

Där du slutar hör jag att Bjurte tar vid, med sina två eller trestämmiga gitarrer.
Låten är säkert en del av en hel temaplatta!

- Visst känns den som en del av något större? ingen aning vad detta större är dock... samlade klagomål till gud?

Jag instämmer i ditt gillande med 3:e raden där som liksom hänger kvar i luften på typisk musikalmaner. Den har något i sig denna, ska nog banne mig slipa vidare på den... framförallt vart den ska fortsätta! Som sagt så suger det lite i elgitarrfingrarna o kanske då piska upp o skita ner vokalerna ännu mer för att sedan landa igen i den lite plonkiga, komiska refrängen? Ja vi får se ;) Fler klagomål kan man alltid hitta till vers 2 inga problem :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gillar det här! Tycker nog att allt för mycket musik är ord med komp men du gör snygga melodiska ansatser. Lägg en refräng först också = klart! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
God kväll gott folk!

Då har det blivit en stund i studion igen och stycket ovan har blivit uppdaterat med lite "jävlar anamma" hehe  :wub:

Det är en hel del saker jag fortf är osäker på:
- Andra refrängen, den blir lite... jag vet inte, det låter väl som musikal förvisso men... ja...
- Trummorna ger mig problem. Jag tycker inte att snaren hörs o OH borde nog upp, men värst av alla problem är att jag inte får någon ordning på kicken. Den drunknar trots sidechainad bas, vetti fan vad jag gör för fel, men ska titta vidare på det imorrn. Känner att öronen nått det där välkända "fatigue" läget då man inte längre hör detaljer.

O ja allt är ju lite utkastnivå än så länge, det blev ganska massivt med mycket som kan fixas o piffas högt o lågt. Kul projekt dock måste jag säga, härligt o häftigt att slänga sig från de vanliga musikaliska tankarna.

Kommenterar önskas ;)

Låten i översta posten uppdaterad.

Gillar det här! Tycker nog att allt för mycket musik är ord med komp men du gör snygga melodiska ansatser. Lägg en refräng först också = klart! ;-)

- Jag tänkte faktiskt på att inleda med refrängen, kul du hade samma tanke ;) i övrigt tackar: det här blev verkligen ett udda projekt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott. Och bra stycke att öva sångteknik i. Hur skulle Tommy Körberg låta på den här? Annorlunda men inte nödvändigtvis bättre.
Det enda infall jag får är att vid 1.53 eller kanske först vid 2.03, lägga till ytterliggare en körstämma, som ligger ovanför nuvarande.
Bra omväxling i stycket och snygg dynamik på soundcloud!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ole´ :)

Det blev ju helfräckt det här Kristian.Guraös partiet är helrätt,bra ljud på rubbet.Klappat å klart om du vill.

Fast jag tycker det är en ordspruta där i början,men men - man kan ju inte få allt  :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 642
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra fortsättning på låten! Dock tycker jag trummorna är lite för "snälla".
Skulle vilja ha mer tryck i dom och lite mer cymbaler.
Det kanske skulle räcka med att höja trummor (och ev bas) en aning i mixen....?
Det vore inte heller fel med en ylande "Brian May"-gitarr som komplement!  :)
Be t.ex Wernborg eller Bjurte om du inte tror dig klara det själv! Dom är suveräna på sånt!
Väldigt rent, snyggt sångljud och du sjunger och artikulerar bra!
/Asti
« Senast ändrad: 14.11.2012, 10:08:26 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här låter som början på en scen i en musikal!
Du sjunger bra men här skulle jag vilja höra en mer hård vass/ilsken röst
Bra refräng men skulle önska mer tryck i den och sången igen
Bra låt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gott. Och bra stycke att öva sångteknik i. Hur skulle Tommy Körberg låta på den här? Annorlunda men inte nödvändigtvis bättre.
Det enda infall jag får är att vid 1.53 eller kanske först vid 2.03, lägga till ytterliggare en körstämma, som ligger ovanför nuvarande.
Bra omväxling i stycket och snygg dynamik på soundcloud!

- Kan hålla med om att körerna i andra bryggan (om man kan kalla den brygga) skulle vara lite "tätare" o varför inte en överstämma, åtminstone på andra delen. Bra förslag!

Tommy körberg brukar jag tänka på när jag glider ur fullkroppsrösten, "sjung som körberg" tänker jag för mig själv, fungerar ibland ;)

Bra fortsättning på låten! Dock tycker jag trummorna är lite för "snälla".
Skulle vilja ha mer tryck i dom och lite mer cymbaler.
Det kanske skulle räcka med att höja trummor (och ev bas) en aning i mixen....?
Det vore inte heller fel med en ylande "Brian May"-gitarr som komplement!  :)
Be t.ex Wernborg eller Bjurte om du inte tror dig klara det själv! Dom är suveräna på sånt!
Väldigt rent, snyggt sångljud och du sjunger och artikulerar bra!
/Asti

- Det finns ett definitivt problem med trummorna, det är det första jag ska rota i. En höjning o lite pill i trum mixen kanske är allt som krävs, håller tummarna på det, känns som det kan bli lite knöligt o jag har inte varit en "good boy" i mixen, den ligger redan maxad på masterbussen så här blir det till att pilla runt!

En "mjukt" skrikande leadgitarr har jag också tänkt på, men jag vet inte hur... först tänkte jag mig ett eget parti med någon form av solo men jag tror inte det passar låten. Kanske räcker det att spela "runt" sången i andra versen helt enkelt, ska suga lite, bra förslag på folk i övr, kan nog gå åt jag är ingen guldklimp till leadgitarrist.

Det här låter som början på en scen i en musikal!
Du sjunger bra men här skulle jag vilja höra en mer hård vass/ilsken röst
Bra refräng men skulle önska mer tryck i den och sången igen
Bra låt!


- ÄNNU argare? jag som tyckte jag tog i från tårna nästan på andra versen, fetar jag på ett steg till blir det väl nästan growl höhö.

Fast jag tycker det är en ordspruta där i början,men men - man kan ju inte få allt  :)

Mike

- Jag lurar på en ändring i början, problemet är att den tappar lite "tryck" o kräver därför ändring även av rad 2, vi får se ;)

Jag fick ytterligare en idé här när jag vaknade som är om möjligt ännu mer galen än det som redan är på plats. Vi får se om jag vågar att ge mig på en test av tanken ;) *vågar inte avslöja något*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Första minuten är helt suverän ju!! ;)
Får mig att tänka på gamla kufar som Sparks,Queen och även våra svenska hjältar The Ark..
Sedan kommer refrängen,nja jag vet inte,alltså det är inte alls dåligt,men det blir något helt annat och
den magiska stämningen försvinner lixom..Lite för slentrian för denna låt.. :huh: ;)
Sedan när du hoppar på 'Rocktåget' blir det väldigt muffligt och murrigt,här tror jag inte att det är trummorna som ställer till det,snarare att basen och gitarrerna skulle behövas skäras rejält i bottenvåningen..
Inte meningen att såga,grunden är suveränt bra,jobba lite med det här så har du en räälig hit på G... :D 

Ps. Jag gillar oxo Ordkanonen.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gav mig på trummorna i första hand o fick ett mindre helvete. Jag har maxat mixen med trummorna för låga så när det började skruvas så påverkades både det ena och det andra på buskompressorer o allt möjligt *svär* SLUTA MAXA MIXEN INNAN MASTRING HERR TIGERSJÄL  :ph34r:

Fick köra fulfix för att undvika att börja mixa om allt från grunden, håller det här? (Se mp3 i denna post).
Drog upp trummor på fulsätt + duckade basen mot kicken och skar även lite i basen på elgitarren för att rensa i botten.

ps: inget annat ändrat, jo någon enda crash men inget i övrigt.

Första minuten är helt suverän ju!! ;)
Får mig att tänka på gamla kufar som Sparks,Queen och även våra svenska hjältar The Ark..
Sedan kommer refrängen,nja jag vet inte,alltså det är inte alls dåligt,men det blir något helt annat och
den magiska stämningen försvinner lixom..Lite för slentrian för denna låt.. :huh: ;)
Sedan när du hoppar på 'Rocktåget' blir det väldigt muffligt och murrigt,här tror jag inte att det är trummorna som ställer till det,snarare att basen och gitarrerna skulle behövas skäras rejält i bottenvåningen..
Inte meningen att såga,grunden är suveränt bra,jobba lite med det här så har du en räälig hit på G... :D 

Ps. Jag gillar oxo Ordkanonen.. :lol:

- Botten i rockdelen ska rensas upp lite, påbörjade redan i testverran i denna post. Vad gäller de andra kommentarerna.. hmm... refrängen tycker ju jag om faktiskt. Tycker om det lite komiska kompet till den tunga texten och rock temat som följer tycker jag personligen är en kul kontrast med hänvisning till texten. Men du vet hur det är, smaken är som baken, men kommentarer är alltid kul o tack för referenserna, är ju inga dåliga gossar o nog hade jag Queen i tanken någonstans.

EDIT: mp3 bortagen, återfinns nu som v2 i översta posten.
« Senast ändrad: 15.11.2012, 12:47:56 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Appselut!! ;)
Jag förstod nog att du ville ha Refrängen så,bara personlig smaksak och inte någon sågning!!
Men faen va gött de vatt med en riktig Monster-refräng.. ;) :lol:
« Senast ändrad: 14.11.2012, 20:19:24 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Appselut!! ;)
Jag förstod nog att du ville ha Refrängen så,bara personlig smaksak och inte någon sågning!!
Men faen va gött de vatt med en riktig Monster-refräng.. ;) :lol:

Haha ja det blev rätt okej, jobbar nu på ett ännu skummare stick, men jag vetti fan om jag kan komma undan med det, skulle behöva låna rösten på någon som kan sjunga på det sättet :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
UPPDATERAD - låten i första posten (soundcloud) är uppdaterad med nya versionen.

Då har jag fixat en del saker:
- Trummorna hörs bättre o är lite aggresivare, någon extra crash här o var.
- Kören i andra "bryggan" har fått en extra överstämma a la fulmetod (kanske duger)
- Lite smått fix o trix, låten är numera fulmixad då jag inte orkar börja om helt i mixen *klant*

Men det stannar inte där gott folk... jag hade osedvanligt trist på kvällen så jag tog ut svängarna lite. Nu får man ha en portion humor med i spelet här när man kollar den här grova LEK-versionen av ett potentiellt stick. Problemet här är att jag inte kan sjunga på ett visst sätt som ni märker när ni spelar den (jag larvar mig bara för att illustrera) *avslöjar inte det lustiga i förväg inte*

Det är ingen som känner en... "sån" sångare? :P

Hoppas jag bjöd på ett gott skratt om inte annat ;)

LEK-version:
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/exitlight-v3-test-funny/s-ICNvy
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj många versioner här kanske har bara lyssnat på senaste - nåväl det låter som Freddy M  så att flasha ut är inget fel något jag inte tycker att du gör riktigt. Det blev lite tomt i mitten där pianot försvann lägg gärna till det. Bra låt tycker jag men som sagt vill ha ännu mer galenskap alá Queen här.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Oj många versioner här kanske har bara lyssnat på senaste - nåväl det låter som Freddy M  så att flasha ut är inget fel något jag inte tycker att du gör riktigt. Det blev lite tomt i mitten där pianot försvann lägg gärna till det. Bra låt tycker jag men som sagt vill ha ännu mer galenskap alá Queen här.

Sorry för oredan har nu uppdaterat översta posten med alla aktuella versioner med förklaringar. Är hopplös på organisation stundtals...

Vocals i version 3, som du troligen lyssnade på, är ju väldigt grova i sticket med "gudsrösten", jag kan def inte sjunga opera, får väl fråga sångpedagogen om han kan lära mig lite "fuskopera" teknik *skrattar* Vart är det du saknar pianot? Under sticket med orgeln eller under sista refrängen? Version 3 är långt från klar, det var mest en test av en idé jag fick i huvudet med "gudssvaret" o den arga ickeföljaren som vägrar.

Med "flasha ut" antar jag du menar sjunga som en galning a la freddie m? :P Jag försöker haha, jag är lite för kontrollerad i sångsammanhang ;) det kan nog bli ännu galnare helt klart!

EDIT: uppdaterade V3 med en understämma på "gudsrösten" för att maskera det dåliga något + lite annat smått o gott. Kan inte bestämma mig på V3, går det åt rätt håll eller ska jag nöja mig med v2 strukturmässigt?  :unsure: (se första post för v3 soundcloud)
« Senast ändrad: 15.11.2012, 14:26:43 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker att det funkar helt ok med 'Pastor Kristian' delen,det man saknar där är dom sakrala flerstämiga körerna
som svarar i kanon och höga falsetter.. :lol:
Annars! Basen är fortfarande alldeles för bummlig,men det tar sig sa mordbrännarn..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker att det funkar helt ok med 'Pastor Kristian' delen,det man saknar där är dom sakrala flerstämiga körerna
som svarar i kanon och höga falsetter.. :lol:
Annars! Basen är fortfarande alldeles för bummlig,men det tar sig sa mordbrännarn..

*asg*  :lol: pastor kristian, är det bara en händelse att jag var katolsk präst på maskeraden?? :P

Jag tänkte på körerna ganska så exakt som du nämnde, sen råkade jag testa symfonimetall influenserna o gillade det mer, men man kanske kan pressa dit ännu mer kör även under (förlåt, över) pastor stämman, med risken att det blir för mycket. På något sätt känns det som den rösten bör hålla "rent" runt sig för att bli effektfull. Finns mkt annat att "slipa av" o ja basen är fortf lite bumlig faktiskt även om den är bättre.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo,dom borde hålla en dialog,men inte prata/sjunga i munnen på varandra
Fråga - Svar - Fråga - Svar.. Lixom. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker du ska ha med den nya pondus-gubben - 'Gallileo'-typen, kul med omväxling.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jo,dom borde hålla en dialog,men inte prata/sjunga i munnen på varandra
Fråga - Svar - Fråga - Svar.. Lixom. :)

Där gav du mig iofs en idé som var jäkligt rolig o kunde dra ut rejält på komedi-kanten, men det känns som det är för omfattande inslag för att börja bädda in det nu. Kommit till läget då jag börjar bli för less för att göra mer än att runda av så att säga ;)

Tycker du ska ha med den nya pondus-gubben - 'Gallileo'-typen, kul med omväxling.

Pondusgubben? *kliar sig i huvudet*

Den är uppdaterad där uppe förresten till 3d nu, filat på opera rösten (som nog inte blir så mkt bättre om inte min sångcoach kan lära mig något knep) o fixat in lite lead gitarrer, den ena spelad med sån vad f-n heter det, dubbelstopp rent utav ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är ungefär så här trött jag börjar bli... "bara" vad är det... 32-33 kanaler...

http://d.pr/i/WKS8
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ungefär så här trött jag börjar bli... "bara" vad är det... 32-33 kanaler...

http://d.pr/i/WKS8

Arbetar du med subgrupper?
Kanske dags?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är ungefär så här trött jag börjar bli... "bara" vad är det... 32-33 kanaler...

http://d.pr/i/WKS8

Arbetar du med subgrupper?
Kanske dags?

Jag förstår inte varför du tycker det?  :wub: :P :lol:

Jodå jag har kunskapen men när jag proddar är kreativiteten på max jag gör så lite organisatoriskt som bara möjligt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med färdigskapade presets i Cubase har du allt på plats från början, så behöver du bara mixa inbördes volym på de som ska använda en viss sub och sen skjuts iväg på subben, så behöver du inte längre tänka på alla de spåren. Sju körspår hanteras med en regel och tre gitarrer med en annan. Då är det snabbt mer överskådligt att mixa.

Men visst är det läckert då det är mycket - och impo-faktor på tjejerna.  ;) Men vad skådar mitt norra öga, Melodyne?  :o

« Senast ändrad: 16.11.2012, 07:52:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja faen,man blir ju nästan religös här Kristian :)

Ordkanonen får passera sedan så sätter jag på mig lurarna  :P,skit i vad jag svamlar om  :)

Denna verre då:
Jag tycker du har den och mixen låter fint.Fräckt med överkuckun - Guden som styr enligt sina mallar.En bra musikaldänga fick du till så..

Fem opera biljetter i luften i en hyllning till det fria ordet och låten.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Med färdigskapade presets i Cubase har du allt på plats från början, så behöver du bara mixa inbördes volym på de som ska använda en viss sub och sen skjuts iväg på subben, så behöver du inte längre tänka på alla de spåren. Sju körspår hanteras med en regel och tre gitarrer med en annan. Då är det snabbt mer överskådligt att mixa.

Men visst är det läckert då det är mycket - och impo-faktor på tjejerna.  ;) Men vad skådar mitt norra öga, Melodyne?  :o



Ditt norra öga? vart sitter då det södra?  :rolleyes: :P :lol:

Melodyne användes flitigt på körspåren då flera av dem är "genererade" dvs jag sjunger in ETT körspår och så skapar jag flera stämmor mja melodyne istället för att sjunga in gång på gång. Jag brukar börja så o sedan sjunga in allt "rätt" senare eller om jag är lat o det inte märks: låter det vara så. Autotune ligger på högt o lågt också men den används inte (noll korrigering) den följde med bara när jag klonade kanalerna gång på gång o så gör flera andra pluggar som jag eg inte använder. Ja du ser det är inte så mkt ordning o reda inte i min studiovana :P

Hur se de här presetsen ut? Jag har ju använt mig av submixar ett antal gånger men vet inte riktigt vad du menar med presets, finns det förgjorda submi grupper för olika instrument eller något? Jag har inte satt mig in så mkt i ett bra workflow vad gäller det här då det är "trist" jämfört med att vara kreativ men jag ska försöka bättra mig det blir lätt VÄLDIGT rörigt o det begås allt fler misstag som man får fixa sen för at man inte har överskådlighet nog.

Ja faen,man blir ju nästan religös här Kristian :)

Ordkanonen får passera sedan så sätter jag på mig lurarna  :P,skit i vad jag svamlar om  :)

Denna verre då:
Jag tycker du har den och mixen låter fint.Fräckt med överkuckun - Guden som styr enligt sina mallar.En bra musikaldänga fick du till så..

Fem opera biljetter i luften i en hyllning till det fria ordet och låten.

Mike

Haha ja just ja, ORDKANONEN, glömt titta på den för jag stör mig inte alls själv på den ;) Ska även titta mer på bumligheten i basen som vissa fortfarande märker av, jag har också hört en aning av den men inte stört mig så mkt. Sen börjar det väl likna klart. Projektet är så stort o detaljerat att man skulle kunna fila på detaljer i evigheter.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du har redan fått så mycket bra tips och råd, vill bara säga att jag gillar din låt. Sköna stämmor och häftigt när gitarren kommer in vid ca 1:20 och tuffar på...och lite annorlunda med opera...kul det här att sitta och lyssna på alla entusiaster på KR. That's life!
 :D :D :D
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du har redan fått så mycket bra tips och råd, vill bara säga att jag gillar din låt. Sköna stämmor och häftigt när gitarren kommer in vid ca 1:20 och tuffar på...och lite annorlunda med opera...kul det här att sitta och lyssna på alla entusiaster på KR. That's life!
 :D :D :D
mvh Roffe H
Ja vi är ett varierat härligt gäng här det måste jag instämma i o det är en glädje att ta del av alla idéer ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se