Så här skriver "Sustain" som driver Edgar audio i den här tråden:
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=73728"Man får tänka på att en gitarrkabel alltid har en kapacitans och fungerar därmed som en kondensator som tillsammans med försträkarens ingångsimpedans bildar ett filter som skär höga frekvenser. Att det är särskilt märkbart i gitarrsammanhang beror på att gitarrförstärkare har hög ingångsimpedans, vilket medför att filtrets brytfrekvens blir lägre än med en förstärkare med låg ingångsimpedans, typ mikrofonförstärkare/mixer o.dyl., vid en given kapacitans.
Olika kablar har olika kapacitans per meter, så en lång kabel kan ha lägre kapacitans än en kort.
Det märkte jag nyligen helt slumpartat, när jag hörde en klar skillnad i ljud mellan tre kablar som jag har när jag testar gitarrer.
Så jag tog och mätte kapacitansen i de tre kablarna med följande resultat.
#1: HotLine, 6m: 0,55 nF
#2: Sound/Flex (Musikbörsen), 6m: 0,9 nF
#3: Okänd röd kabel som jag haft länge, 2-ledare med sammankopplade ledare, 5 m: 1,1 nF
Helt logiskt får jag mest diskant med kabel #1, en tydlig skillnad som jag spontant reagerade på när jag kopplade in den efter #3."
Det är ungefär samma resonemang som vi fört här. I tråden jag länkade till förut räknade Svante ut att elbasen fick en delningsfrekvens på 800Hz (var det väl)... Med ett visst mått av missanpassning mellan mikrofonens, ingångens och kabelns egenskaper blir det så här... Med annan utrustning kan den fungera utmärkt!

Låt oss anta att Svante räknade på förutsättningarna enligt #1 så kommer #3 att få en brytfrekvens på hälften eftersom kapacitansen är dubbelt så stor, dvs 400Hz... fatta att det gör skillnad!^^