Kontrollrummet

Roffe H - Lev och låt leva.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har jobbat om en gammal text jag skrev på 90-talet. Är lite osäker på om det är nåt att jobba vidare med...är det för många pekpinnar i texten? Eller är den på gränsen till religiös...(inget fel med det i och för sig) men det var inte syftet.
En av mina visfavoriter är ju Herr Vreewijk, som ju är visbluesens okrönte konung. Fick inspirationen till denna låt när jag lyssnade på Cornelis. Försöker göra en visjazz-låt om det nu låter sig göras?  :)  Gör ett försök i alla fall eftersom jag alltid får ärliga och bra kommentarer på KR, ris eller ros? (eller kanske papperskorgen)

--------------------------------------------------------------------------------------------
 Lev och låt leva

Du vakna och tänkte, glöm inte bort, drömmen som du har drömt,
var tusan kom den tanken ifrån, och var fanns den gömd.
Känn ingen oro inför morrondan, strunt i va’ som hände igår,
försök att leva här och nu, å’ ta vara på tiden du får.

Sluta och spring till bussen, glöm bort alla måsten och krav,
Har du så jäkla bråttom till en alltför tidig grav.
Den dagen e’ livet slut min vän, å’ allting går så väldigt fort
De e bäst att du inte ångra nåt, när du knackar på himmelens port.

Lev och låt leva, ja lev varje da, lev och låt leva – lev å må bra!
Lev och låt leva, lev och må gott, lev och låt leva - ta vara på dagen du fått.

Det e’ lätt å’ kritisera andra, svårt  när’e  gäller dig själv
Hitta dig själv eller klandra, varsågod och välj !
Vi dömer så lätt vår nästa och tjurskalligheten gror
Du skulle kanske tänka annat, om du gått ett par mil i hans skor?

Försök inte omvända grannen, förändra dig själv och väx’ opp.
glädjen och självkänslan spirar,  i kärlek å’ tro å’ hopp.
En stadig rytm å’ harmoni  e’ musik som passar dig,
en dag i taget räcker, tro’t eller ej !

Lev och låt leva, ja lev varje da, lev och låt leva – lev å må bra!
Lev och låt leva, lev och må gott, lev och låt leva ta vara på dagen du fått.


----------------------------------------------------------------------------------------------
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker nästan det låter mer latino om soundet :) Åtminstone i början. Sen låter det verkligen Vreeswijk. Mycket personlighet i din röst, skulle även vara intressant att höra dig göra en tolkning av någon av hans visor.

Har inte så mycket vettigt att komma med, på en snabblyssning, men tummen upp.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker du hittar formen allt mer Roffe! :) Behagligt tillbakalutat utan att bli banalt. Texten uppfattar jag inte alls som pekpinnar utan som uppmaningar till dig själv...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vad roligt att höra (Dividend och Jocke).   :D Lite orolig för det där med banalitet, det är ju så himla svårt när man skriver på modersmålet, gränsen är ibland hårfin mellan pekoral och en seriös text. Jag jobbar väl vidare då!

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tilltalande låt bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med om att det låter mer latino än jazz...men det låter bra och behagligt. Din röst är bra/skön att lyssna till

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trevlig lyssning. Texten har ett bra innehåll även om jag tycker" lev och låt leva" är ett konstigt uttryck (direkt från engelskan?)
Låter soft och fint, bra balans i ljudbilden.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Latino Wreeswijk? ;) Jazz hör jag inte mycket av faktiskt.

Den är inte alls tokig, kanske lite händelselös i sin helhet, jag vet inte riktigt, det är inte alls tokigt iaf o pipan funkar kanoners för låten! Kan nog inte vara så mkt mer kreativ i kommentarerna än så just nu :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för lyssning.
Eddi, Gurano och Tigern ( kanske inte så mycket jazz ???).  :D
Tokai uttrycket är engelskt och har sitt ursprung i "live and let live" många låtar har den titeln, bl a en låt av Bill Monroe som anses vara "the father of bluegrass". Tänker mig att uttrycker kommer av att man kan ändra på sitt eget sätt men inte andras, samt att jag lever mitt liv och andra sitt...
Några grupper har även använt titeln "live and let die" i sina låtar, vilket jag tyckte var opassande...
Lägger upp en ny version som är lite mer bearbetad, och förhoppningsvis mindre händelselös?

mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 17.11.2012, 18:32:29 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt sound & gung, tycker detta låter skitbra
det enda som stör är burkigheten i sångljudet, undra om inte den skulle sitta bättre helt torr?
kan vara värt att testa iaf

snyggt snickrat  :wub:
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
skönt sound & gung, tycker detta låter skitbra
det enda som stör är burkigheten i sångljudet, undra om inte den skulle sitta bättre helt torr?
kan vara värt att testa iaf

snyggt snickrat  :wub:
/Larsson

Tack för lyssning Larsson...ändrade lite EQ på sången tycker det blev bättre?
Hälsningar "snickarn"  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag saknar Wreesvik klangerna nu istället :P o tycker i övrigt det låter bra men fortf samma kommentarer i övrigt som min första post vad gäller vad det låter som, men det spelar väl ingen roll vilken genre saker tillhör, så länge det inte är dansband möjligen höhö :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt!
Låter lite som Cornelis brasilianska sambaperiod
Bra låt, bra text, bra framfört
Kul att spela och sjunga!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag saknar Wreesvik klangerna nu istället :P o tycker i övrigt det låter bra men fortf samma kommentarer i övrigt som min första post vad gäller vad det låter som, men det spelar väl ingen roll vilken genre saker tillhör, så länge det inte är dansband möjligen höhö :P

Håller med dig "tigern". I min värld är inte genren så viktig faktiskt, huvudsaken det är roligt, och att nån bryr sig något lite om vad man gör, tack för lyssning.  :D

Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt!
Låter lite som Cornelis brasilianska sambaperiod
Bra låt, bra text, bra framfört
Kul att spela och sjunga!

Det är verkligen kul att lira och sjunga. Tack för lyssning. Gillar, förutom herr Andersson, även herr Vreeswijk, hans sambaperiod är fantastisk. Gillar jämförelse där...  :)  och visor överhuvudtaget gör mig glad.  :D

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Soft lyssning på söndagseftermiddagen. Mycket text som levereras! Skön blandning av musik sång och budskap.
Tycker rösten blir bättre ju mer du sjunger så fortsätt sjunga mycket!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Soft lyssning på söndagseftermiddagen. Mycket text som levereras! Skön blandning av musik sång och budskap.
Tycker rösten blir bättre ju mer du sjunger så fortsätt sjunga mycket!

Tack Max...jag sjunger hela tiden.  :D

mvh Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)