Kontrollrummet

Girly & Hagis - You're still a dream

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Här kommer en låt som vi har jobbat på ett tag.
Den har förändrats ganska mycket under utvecklingens gång. Lagt till marschtrummor bl.a.


Text:

You’re still a dream
I long for you
What do you feel
Have you even noticed me
I’m afraid to cause embarrassment
I don’t want to intrude, that’s a lie
‘cos I do, I would like you to
Hold me close in your arms

Tell me baby, tell me maybe, tell me how
To still this heart, when patience is low
What’s on your mind I just gotta know
Makin me crazy, making me feel I lose my mind
I’m reaching out and you don’t see
Why can not ever love and I agree

I’m losing hope
So typical oh no
Silly me
Thinking there would ever be
This is only me - making believes
Building castles of air, picking petals to see
If you will or you won’t
Oh please give me back my sanity

Tell me baby…

What if I am wrong about it all
What if I am
What if you have other plans in life
That I don’t understand

Tell me baby…


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt detta! :) Kate Bush tänkte jag i början och blev nästan lite besviken på marschtrummorna men detta är något eget och mycket bra - gillas! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt OK.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här var riktigt snyggt! Jättefin sång av Girly! Lite annorlunda komposition, musikal-vibbar här också!
Kanske man skulle få lite mer "tryck" genom att lägga en hög andrastämma på "Tell me baby"-partiet..?
Mixen låter bra, fin separation och bra nivåer.
Men han som luftar cykelhjulen borde inte få vara med!  :rolleyes:
Lite eget och intressant! Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ännu en Musikal-låt på forumet!!
Bra sound överlag,kanske lite för torra trummor.
Bra sång som vanligt..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Girly

Snyggt detta! :) Kate Bush tänkte jag i början och blev nästan lite besviken på marschtrummorna men detta är något eget och mycket bra - gillas! :)
Drog inga likheter själv från början men efter Hagis nämnde K.B. så gick den under arbetsnamnet 'öhhh...-den-där-Kate-Bush-låten'  ;)
Tack Jocke, roligt att du gillar den  :) Jag blev själv  :o och  :wub: över hur den förändrades... främst av Hagis trummor.
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Girly

Helt OK.
Helt OK är ju... helt OK  :lol:
Ja jag läste ju på fejjan att du ville komplettera med gitarrer eller nåt men jag tycker den är rätt 'full' som den är  :blink: Men vi tar tacksamt till oss dina synpunkter :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt OK.
Helt OK är ju... helt OK  :lol:
Ja jag läste ju på fejjan att du ville komplettera med gitarrer eller nåt men jag tycker den är rätt 'full' som den är  :blink: Men vi tar tacksamt till oss dina synpunkter :)
Lena

Skrev inte att jag vill... men hörde att nåns gitarrer kan bringa mer spänning eller mer dynamik i stycket.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Helt OK.

Scrollade kommentarer o höll på att spotta på skärmen av skratt när jag kom hit :P lät så härligt butter vilket säkerligen inte var menat men var fruktansvärt roligt!

Älskar marsch trummorna och hatar synth-spela-på-kam-ljudet (vad f-n är det för ngt?).
Girly gör en härlig insats som alltid, var nästan lite erotiskt över det på någon fras *höhö*

Girly, du sjunger så jäkla bra så nu ska du faktiskt få lite konstruktiv kritik: jag skulle gärna höra lite mer dynamik i hur du tar fraserna, lite mer RIV i starten på fraserna, lite mer emotion, lite mer frisläppt, jag har allt hört att du har det där inne hehe!!

Men som sagt riktigt bra låt men för guds skull droppa synth ljudet vad ÄR det för ngt? *skrattar o skakar på huvudet*

EDIT: Så det är inte bara jag som gått loss på musikaltemat här alltså? ;)
« Senast ändrad: 15.11.2012, 23:36:19 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Helt OK.

Scrollade kommentarer o höll på att spotta på skärmen av skratt när jag kom hit :P lät så härligt butter vilket säkerligen inte var menat men var fruktansvärt roligt!
...

Förstår att Max gärna ville lägga lite gitarrer... ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra sång Girly.Kul med trummornas takt,det blir ju en annan grej med "the real stuff" helt klart.

Mixen är tät och mycket som låter emellanåt.På gränsen till ljudmatta tycker jag.Inte min genre detta dock,så det skall säkert vara så här.

Ingenting om låten,sorry - inte "my cup of thea"..

Mike


Utloggad Girly

Helt OK.

Scrollade kommentarer o höll på att spotta på skärmen av skratt när jag kom hit :P lät så härligt butter vilket säkerligen inte var menat men var fruktansvärt roligt!

Älskar marsch trummorna och hatar synth-spela-på-kam-ljudet (vad f-n är det för ngt?).
Girly gör en härlig insats som alltid, var nästan lite erotiskt över det på någon fras *höhö*

Girly, du sjunger så jäkla bra så nu ska du faktiskt få lite konstruktiv kritik: jag skulle gärna höra lite mer dynamik i hur du tar fraserna, lite mer RIV i starten på fraserna, lite mer emotion, lite mer frisläppt, jag har allt hört att du har det där inne hehe!!

Men som sagt riktigt bra låt men för guds skull droppa synth ljudet vad ÄR det för ngt? *skrattar o skakar på huvudet*

EDIT: Så det är inte bara jag som gått loss på musikaltemat här alltså? ;)
Hahaha Tiger  :) det var ju härligt att du gick igång på den frasen... även om det finns värre exempel i den stilen  ;)  :lol:
Till en början sjöng jag den lite mer 'teatraliskt' men den här versionen höll bättre i längden. Angående själva attack-ticken på sången hade vi en liten överläggning men körde på lite släpig ingång, lite 'laid-back' typ. Nästa låt kanske bär med sig lite större uttryck i rösten  ;)
Mäh... jag gillar att spela på kam... och alltid retar det 'någon'  ;)
Bra sång Girly.Kul med trummornas takt,det blir ju en annan grej med "the real stuff" helt klart.

Mixen är tät och mycket som låter emellanåt.På gränsen till ljudmatta tycker jag.Inte min genre detta dock,så det skall säkert vara så här.

Ingenting om låten,sorry - inte "my cup of thea"..

Mike
Tack för att du lyssnade även om den inte riktigt va din grej  :)
Helt klart bättre med 'riktiga grejer' *tumme upp*
Jo vi laddade på mot slutet, hoppas 'mattan' inte upplevs som alltför kompakt :unsure:
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Funderade också en stund på om inte Girly skulle komma med en andrastämma på ett par ställen men beslöt mig för att rekommendera klockor en oktav över de högsta pianotonerna - i övrigt kanonbra men med lite bjällror tror jag det blir ÄNNU bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, vilket proffsigt intryck detta ger. Önskar bara att ni skrev lite mer om låten, vem som har gjort vad i komposition och framförande.  :)
Gillar versernas staccatostråk. Refrängerna låter bra men blir inte riktigt min kopp te vad gäller harmonierna. Är väl heller inte någon fan av tryckluftsljuden.  ;)

Riktigt snygg och sensuell sång. Mot slutet märker jag av lite skarpa s- och t-ljud som kanske ska behandlas för att mixen ska nå perfektion. Fast jag tycker det är bra nära redan.
DON'T PANIC


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Ännu en Musikal-låt på forumet!!
Bra sound överlag,kanske lite för torra trummor.
Bra sång som vanligt..
Ok, musikallåt har inte tänkt i dom banorna men varför inte.

Bra sång Girly.Kul med trummornas takt,det blir ju en annan grej med "the real stuff" helt klart.

Mixen är tät och mycket som låter emellanåt.På gränsen till ljudmatta tycker jag.Inte min genre detta dock,så det skall säkert vara så här.

Ingenting om låten,sorry - inte "my cup of thea"..

Mike
Kul att ta ut svängarna med trummorna. Ljudmatta, ja jag fick stämma ner gitarren till D för att nå botten.

Oj, vilket proffsigt intryck detta ger. Önskar bara att ni skrev lite mer om låten, vem som har gjort vad i komposition och framförande.  :)
Gillar versernas staccatostråk. Refrängerna låter bra men blir inte riktigt min kopp te vad gäller harmonierna. Är väl heller inte någon fan av tryckluftsljuden.  ;)

Riktigt snygg och sensuell sång. Mot slutet märker jag av lite skarpa s- och t-ljud som kanske ska behandlas för att mixen ska nå perfektion. Fast jag tycker det är bra nära redan.
Tackar för det! Vi får väl fundera på om vi kör fler versioner. Det är Girlys komposition och text från början som vi har jobbat vidare på.
Girly: sång, keyboard
Hagis: Trummor, syntbas, gitarr

/Anders


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja härliga Bushvibes, kanske mest i stråkarna och just trummorna....bra sång , bra trummor, bra prodd och bra slut ;)
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt OK.
Helt OK är ju... helt OK  :lol:
Ja jag läste ju på fejjan att du ville komplettera med gitarrer eller nåt men jag tycker den är rätt 'full' som den är  :blink: Men vi tar tacksamt till oss dina synpunkter :)
Lena
Skrev inte att jag vill... men hörde att nåns gitarrer kan bringa mer spänning eller mer dynamik i stycket.

Vi kan alla ha idéer - min idé var inte att jag ska spela gitarr här. Jag har producentcapen på mig!  :P

Jag hör partier där lagom distade kompgitarrer spelar powerackord på varsin sina för att fetta till och bredda ljudbilden,
t.ex från 0:50 till 1:21 och 2:11 till 2:42 samt 2:49 till 3:30. Det tillför positiv dynamik i låten.

På slutet där skulle stämmor från Bjurtegitarrer också sitta perfekt, backandes upp sången.

En till idé jag känner är att inte ha staccatostråkar hela tiden. Vid 18-27 till exempel skulle jag använt långa drag på stråkarna innan staccatot fortsätter. Och jag skulle befriat barnen från sprayburkarna.  B)

Uttalar man ordet believe: 'belive' eller 'bilive'?

Låten växer och blir bättre vid fler lyssningar. Bättre nu än efter den första OK-lyssningen!
« Senast ändrad: 17.11.2012, 12:10:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
marschtrummorna precis i slutet (virvel) är bättre än dom  i början (pukor) - låter bättre i mina öron.
Gillar arret i stråkarna, känns popklassiskt på nåt sätt. Sången är fin, sval och cool som Diana Ross (har jag sagt det förut?)
Trevlig låt. Musikal vet jag inte.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbar KB-låt :) Mycket snyggt sjunget. Refrängerna är riktigt tunga och fina! Verserna, well...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låtbygge !
Snyggt ljud och mix överlag
Sången är hur bra som helst - helt i klass med engelska/amerikanska toppnamn
Både ton och känsla  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Girly

Ja härliga Bushvibes, kanske mest i stråkarna och just trummorna....bra sång , bra trummor, bra prodd och bra slut ;)
Allt gott / karl
Ja tack allt är gott med sån positiv feedback!  :D
Lena
Vi kan alla ha idéer - min idé var inte att jag ska spela gitarr här. Jag har producentcapen på mig!  :P

Jag hör partier där lagom distade kompgitarrer spelar powerackord på varsin sina för att fetta till och bredda ljudbilden,
t.ex från 0:50 till 1:21 och 2:11 till 2:42 samt 2:49 till 3:30. Det tillför positiv dynamik i låten.

På slutet där skulle stämmor från Bjurtegitarrer också sitta perfekt, backandes upp sången.

En till idé jag känner är att inte ha staccatostråkar hela tiden. Vid 18-27 till exempel skulle jag använt långa drag på stråkarna innan staccatot fortsätter. Och jag skulle befriat barnen från sprayburkarna.  B)

Uttalar man ordet believe: 'belive' eller 'bilive'?

Låten växer och blir bättre vid fler lyssningar. Bättre nu än efter den första OK-lyssningen!
Å jisses... du har verkligen tänkt till här. Tack för det! Vi får verkligen ta en funderare på allt detta men jag vet inte om jag vill knycka sprayburkarna från barnen... de måste väl få va lite fritt kreativa de me  ;)  :lol: Roligt att den växer och inte krymper, glad för det!  :D Tack Max för tankar.
marschtrummorna precis i slutet (virvel) är bättre än dom  i början (pukor) - låter bättre i mina öron.
Gillar arret i stråkarna, känns popklassiskt på nåt sätt. Sången är fin, sval och cool som Diana Ross (har jag sagt det förut?)
Trevlig låt. Musikal vet jag inte.
Jag kan nog tycka att båda virvlar och pukor behövs på sina respektive ställen. Jag gillar hur Hagis trummor liksom driver låten framåt för att sen va med och markera breaket  :) Jo Motown tror jag dök upp i nån kommentar förut  :) Och det tar jag som en otrolig komplimang! Nja, jag hör inte heller musikal... men den är väl lite så där småteatralisk som K.B. kan va ibland  ;)
Underbar KB-låt :) Mycket snyggt sjunget. Refrängerna är riktigt tunga och fina! Verserna, well...
Å va va de för fel på verserna då?  :unsure:
Roligt att du gillade refrängerna och sången i alla fall he, he  ;)  :)
Bra låtbygge !
Snyggt ljud och mix överlag
Sången är hur bra som helst - helt i klass med engelska/amerikanska toppnamn
Både ton och känsla  :wub:
Åhhh tack!  :) Jag tycker också att Hagis satte mixen rakt av. Kul att ton och känsla når fram.
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren