Kontrollrummet

Gurano & Girly - Voice inside

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
På HasseFX´s önskan så gjorde jag en till låt med studs/arpeggiogura. Som tur var så ville Girly sjunga även denna gång. :)
Mina bristande mixkunskaper märks när jag mixar en låt med en massa ljud - som i detta fall. Låten är långt ifrån färdigmixad så jag tar tacksamt emot tips.

Det känns tex som att mixen pumpar lite? Jag ska även ändra ljudet på det talade i mitten så att det bättre framträder!

/Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Girly_VoiceInside.mp3[/mp3]

Text
(Running away)
Today is just the perfect day
(Running away)
I think that I will run away
(Running away)
For this I do not really need a list of reasons

And if life’s just an illusion
Then I have better
Start making the dream up

My voice inside screams
To wake me from my sleep
Remembering my believes
To hold on to what is me
Yeah, intuition must be listened to
Just let it flow and… believe in it
At all times
Spoken word:
Intuition must be listened to
(I hear what you say)
Integrated at all levels of your life
Trust yourself and believe
(I hear what you say)
That what you feel is right

(Running away)
Sometimes I need a little time to breathe
(Running away)
Letting go off steam
(Running away)
Escaping the thoughts that gladly hold me hostage

At times I am my worst enemy
I’ve got to move myself
Out of my own way

And I scream
To wake me from my sleep
Remembering my believes
To hold on to what is me
Yeah, intuition must be listened to     
Just let it flow and… believe in it
At all times
(I hear what you say)
« Senast ändrad: 15.11.2012, 01:06:25 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Schysst låt.

Lite förbättringstips:

Girly sjunger lite i munnen på sig själv. Hade nog funkat bättre om det var två olika sångare möjligen, men jag skulle arrat Running away-delen något annorlunda så att det inte krockade.

Sen är det 110 knyck direkt i arret. Ett tips är att låta saker komma och gå lite och inte låta allt spela samtidigt hela tiden. Tycker inte dina mixkunskaper är något större bekymmer. Allt hörs och låten går fram. Liksom helt ok för en demo. Absolut. Jag tror det handlar mer om att arra dynamiskt. Då sköter sig mixande mycket av sig själv.

En annan sak som jag tycker gör att låten tappar i tyngd och häng är basen. Den gör sina utflykter högt upp på halsen alldeles för ofta. Tror på tunga åttondelar på ackordets grundton mest hela tiden. Du har så mycket annat i arret att basen gott kan ligga som en tung botten.

Virveltrumman är riktigt pappig och tråkig. En lite snärtigare och mindre virveltrumma tror jag skulle passa. Resten av trumsetet tycker jag funkar, men virveln är alldeles för EZ-aktig.

Frasen "Out of my own way" vid 153 är makalös. Vilken närvaro i rösten.

Riktigt härligt lirat och sjunget båda två.
« Senast ändrad: 14.11.2012, 21:22:38 by Wernborg »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Schysst låt.
Lite förbättringstips:
Girly sjunger lite i munnen på sig själv. Hade nog funkat bättre om det var två olika sångare möjligen, men jag skulle arrat Running away-delen något annorlunda så att det inte krockade.
Sen är det 110 knyck direkt i arret. Ett tips är att låta saker komma och gå lite och inte låta allt spela samtidigt hela tiden. Tycker inte dina mixkunskaper är något större bekymmer. Allt hörs och låten går fram. Liksom helt ok för en demo. Absolut. Jag tror det handlar mer om att arra dynamiskt. Då sköter sig mixande mycket av sig själv.
En annan sak som jag tycker gör att låten tappar i tyngd och häng är basen. Den gör sina utflykter högt upp på halsen alldeles för ofta. Tror på tunga åttondelar på ackordets grundton mest hela tiden. Du har så mycket annat i arret att basen gott kan ligga som en tung botten.
Virveltrumman är riktigt pappig och tråkig. En lite snärtigare och mindre virveltrumma tror jag skulle passa. Resten av trumsetet tycker jag funkar, men virveln är alldeles för EZ-aktig.
Frasen "Out of my own way" vid 153 är makalös. Vilken närvaro i rösten.
Riktigt härligt lirat och sjunget båda två.
Hej och tack för dina tankar - kul att du tror på idén.

Jag sänkte Girlys kör i början lite lite grann, och så la jag en kort synth precis i början.
Försökte även ändra virvelkaggens ljud lite men jag tycker det är jättesvårt med trummor (det hörs nog ingen skillnad hos er??) :blink: Antar att man får leva med EZ-aktigheten. Ändrade även ljudet  lite på när jag talar i mitten av låten. Förstår vad du menar med basen - ska försöka hinna testa en sådan bas...eller åt det hållet i alla fall... i morgon.

Tack för tips

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är grötigt på något sätt med Girly fram till My voice inside screams efter det låter det bra med rösten. Jag har inga probs med basen och allt annat tycker att det låter otroligt bra om allt. Det är bara i början som nåt inte stämmer riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj - det här kan bli hur bra som helst - jobba på så börjar det snart "lira"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det här gillar jag!! tre tummar upp!

Vad ska jag kommentera då av allt *kliar sig i huvudet*

Någon sa att allt kommer på en gång o jag instämmer, en liten uppbyggnad skulle nog sitta fint.
Den talade rösten tycker jag bryter det sköna lite, den kan säkert existera i någon form i låten men jag gillar den inte som den är nu.
Det körade "running away" är snyggt, men känns som det går (det bör) slipas lite till på det.

Skitskön, släpp inte denna. O girly: kanon sånginsats! särskilt på höjden där tryck på bara ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och jag gillar den "klättrande" basen som blir en "hook" i sig.
Tror att det blir lite grötigt pga lite för mycket reverb på sången.
Den talande delen tycker jag ska vara mycket torrare och ligga mer "i örat". Då hörs den bättre.
Är också inne på Wernborgs linje att hålla igen på arret i vissa partier, så att det blir större
dynamik och variation i låten. Tycker själv det är svårt när man hört en låt 20-30 gånger att
känna var man ska hålla tillbaka vissa instrument.
Det är jättebra sjunget och spelat annars, så med lite mixande blir detta kanon!
/Asti
« Senast ändrad: 15.11.2012, 14:01:29 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är grötigt på något sätt med Girly fram till My voice inside screams efter det låter det bra med rösten. Jag har inga probs med basen och allt annat tycker att det låter otroligt bra om allt. Det är bara i början som nåt inte stämmer riktigt.
Tack för komments. Ska försöka fixa "grötigheten" i början. Ska även testa med lite annan bas på några ställen. Blir det bra så lägger jag upp en ny verre

Oj - det här kan bli hur bra som helst - jobba på så börjar det snart "lira"! :)
OK jag jobbar på ! :D

Det här gillar jag!! tre tummar upp!
Vad ska jag kommentera då av allt *kliar sig i huvudet*
Någon sa att allt kommer på en gång o jag instämmer, en liten uppbyggnad skulle nog sitta fint.
Den talade rösten tycker jag bryter det sköna lite, den kan säkert existera i någon form i låten men jag gillar den inte som den är nu.
Det körade "running away" är snyggt, men känns som det går (det bör) slipas lite till på det.
Skitskön, släpp inte denna. O girly: kanon sånginsats! särskilt på höjden där tryck på bara ;)
Undrar var den 3e tummen sitter? :D
Ska jobba lite med mixen så får vi se hur det blir

Skön låt och jag gillar den "klättrande" basen som blir en "hook" i sig.
Tror att det blir lite grötigt pga lite för mycket reverb på sången.
Den talande delen tycker jag ska vara mycket torrare och ligga mer "i örat". Då hörs den bättre.
Är också inne på Wernborgs linje att hålla igen på arret i vissa partier, så att det blir större
dynamik och variation i låten. Tycker själv det är svårt när man hört en låt 20-30 gånger att
känna var man ska hålla tillbaka vissa instrument.
Det är jättebra sjunget och spelat annars, så med lite mixande blir detta kanon!
/Asti
Japp mixande får det bli

Tack alla för era bra...iga råd
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnade på den här..

Jag drog iväg ett pm G..

Bra sång av Girly som alltid,man börjar bli lite bortskämd  :) schysst låt också.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnade på den här..

Jag drog iväg ett pm G..

Bra sång av Girly som alltid,man börjar bli lite bortskämd  :) schysst låt också.

Mike

Ush ja, oförskämd är vad hon är ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Lyssnade på den här..

Jag drog iväg ett pm G..

Bra sång av Girly som alltid,man börjar bli lite bortskämd  :) schysst låt också.

Mike
Roligt att du gillade låten... och sången...  :)
Ush ja, oförskämd är vad hon är ;)
Tiger...  :P  :lol:
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, jag diggar bashooken nåt grymt mkt !

mvh robc


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det är bra tryck från början till slut. Man måste pusta ut och ta ett djupt andetag innan man kan börja skriva...

Kluvna intryck. Låten är bra och det låter kanon om era insatser.

Det talade lät som talade strofer oftast gör i låtar, lite udda och på något sätt inte riktigt en del av låten. Ska det ändå vara kvar bör det inte ligga panorerat med Girly, då vissa ord krockar och försvinner.

Mixen är mättad och överkomprimerad, tycker jag. Sången pressar ner resten, det låter sidechainat. Märks särskilt när ooh-körerna kommer. Resten duckar och tappar diskant.

Har som Wernborg lite svårt för basen som smiter från sitt jobb med att lira licks, blir tomt i botten. Varför inte lägga ett separat basspår för de högalicksen och ett annat som tuggar i botten? Virvelljudet känner man ju igen, men jag tycker ändå att du fått till det så att det inte försvinner i mixen, vilket jag tycker är lätt hänt med ez.
DON'T PANIC