Kontrollrummet

Niklas Harju - Hold on strong

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
LÅTNAMN: Hold on strong
ARTIST/GRUPP: Niklas Harju
GENRE: Symfonisk rock/pop
LÅTLÄNGD: 4:00
KOMPOSITÖR: Niklas Harju
PRODUCENT: Niklas Harju
EV. MEDVERKANDE: just me...
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Jag har alltid tyckt om orkestrala sounds och arrangemang, så jag tänkte försöka implementera det i en av mina låtar. Här har jag använt samplade stråk- och bleckblåsljud, men drömmen är att en dag få jobba med en riktig orkester.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jo, det låter fint.  Musik att relaxa till :)  En synpunkt jag har är
att jag tyckte mig höra visst nasty akustiskt stränggnissel på några ställen. Ta bort det...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert! Sången i ett sånt här stycke, som det är mixat nu, ska enligt mig ha mindre reverb så att sången är närmare. Nu tror jag det är en sångare som inte riktigt tror på sin röst, som medvetet mixat sången för lågt och med för mycket reverb. Fram med rösten!

Bra grej!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här var kul och välspelat men tycker du ska lägga lite mer tid på att få mixen att funka så att instrumenten verkligen framträder. Tycker det flyter ihop lite... men det kanske är en del av soundet?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar det här,lite symfoniskt,lite Moody Blues och lite gammeldags progg..
Kanske att du skulle försöka få lite mer 'klarhet' i ljudet.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar det här! Vackert och aningen vemodigt. Snygga och lite oväntade harmoniföljder.
De olika instrumenten skulle nog framträda tydligare om du särade på dom mer i stereo-bilden.
Dela t.ex på de inledande gitarrerna åt varsitt håll ca 30%.
Håller med MaxB om sången. Den ska fram mer, speciellt i inledningen. Kanske något mindre reverb...
Pröva lägg brasset till höger, så kanske inte stråkarna och det flyter ihop så mycket....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Håller med tidigare kritiker...inte kanske bara mindre Reverb, utan det låter som om det jobbar lite fel...kanske Pre-delay som behövs.
Och om man lyssnar på Pink Floyd t.ex så låter det reverbigt men då är det i regel bara nåt enstaka instrument som är rejält "blött" men den totala känslan blir stor.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint det här och bra spelat Niklas.

Tror inte jag lyssnat på nån låt av dig tidigare så jag säger välkommen till forumet.
Forumet lever tack vare att vi kommenterar varandras låtar så glöm inte det..
Give and take liksom..

Mixen lägger jag mig inte i då boysen har bistått med bra tips.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker Asti sammanfattade bra vad som behövs i mixväg. Själva låten är suverän och tanken med orkester inte alls fel det skulle bli fantastiskt. Upp med rösten och ensa i acken i början.
Välkommen till KR intressant debut.

Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul med annorlunda arr och ackordföljder. Fick associationer till America i början. Gillar låten, även om jag inte tycker den riktigt lyfter pga en ackordsväng jag har lite svårt för, vid 125 och 211s.

Håller med vad som sagts om reverb och gitarrgnissel, och vill tillägga att trummorna låter väl diskantfattiga, liksom "locket på". Men det är en svårmixad låt med all dynamik och mycket utdragna toner från orkestern. Noterar att du panorerar orkestern på 60-talsvis, gillart.
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Köper detta direkt....med vibbar bakåt och framåt :) nice 
Allt gott / karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Tackar så hjärtligt för alla kommentarer. Kul att läsa vad andra tycker. Jag kan tillägga att jag lyssnar väldigt mycket på 60-70-tals rock/prog osv., så det har naturligtvis influerat hur jag producerar.
Det är många som påpekar att man borde få fram mer tydlighet och göra låten mindre grötig, vilket jag fattar och nog håller med om, men jag skulle vilja ställa en allmän fråga, inte för att försvara låten utan av ren nyfikenhet: Det har ju blivit normen i dag att separera på instrumenten och göra allt så tydligt som möjligt, men är det verkligen så nödvändigt att göra så? Kan man inte istället tänka när man mixar ihop elementen att man vill skapa ETT nytt ljud (vilket är låten) som funkar i sig, om ni förstår hur jag menar? Exempelvis kanske man inte vill ha tydlighet i allt utan låta något instrument ligga som effekt, som man kanske inte riktigt hör exakt vad det är, utan den blir mera en abstrakt stämningshöjare.

Nu tror jag det är en sångare som inte riktigt tror på sin röst, som medvetet mixat sången för lågt och med för mycket reverb.
Intressant anmärkning, och det ligger mycket i det.

De olika instrumenten skulle nog framträda tydligare om du särade på dom mer i stereo-bilden.
Sant. Jag är väl kanske för "feg" med panoreringarna ibland.

Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?
Sannolikt inte, men världen är liten så vem vet :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gillar detta bra! :) Håller med om det mesta av tidigare synpunkter, även om jag själv gillar komplexa mixar och att bygga "ett" sound av flera instrument och är på evigt korståg mot bredpannade in-yar-face-mixar. Men även om din intention är att få komplexitet så fungerar det inte - om det är komprimeringen eller att du skitar ner mixen för mycket. För att behålla detaljer och djup i ljudbilden är pressad master absolut no-no... Subtila övertoner från high-end-prylar fungerar, men hela 2000-talet har det funnits en trend att platta till slutmixen med diverse "vintage"  <_<  Då måste man ha bredpannat för att urskilja nyanserna - heller då "kliniskt ren" master och addera ev värme på individuella instrument och bussar...

Vill gärna höra mer från dig :)


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Gillar detta bra! :) Håller med om det mesta av tidigare synpunkter, även om jag själv gillar komplexa mixar och att bygga "ett" sound av flera instrument och är på evigt korståg mot bredpannade in-yar-face-mixar. Men även om din intention är att få komplexitet så fungerar det inte - om det är komprimeringen eller att du skitar ner mixen för mycket. För att behålla detaljer och djup i ljudbilden är pressad master absolut no-no... Subtila övertoner från high-end-prylar fungerar, men hela 2000-talet har det funnits en trend att platta till slutmixen med diverse "vintage"  <_<  Då måste man ha bredpannat för att urskilja nyanserna - heller då "kliniskt ren" master och addera ev värme på individuella instrument och bussar...
Jag tackar för kommentaren, och det ligger nog mycket i det du säger. Jag tror att problemet i fallet av min låt är att jag tenderar att slänga in aningen för många element. Man borde kanske hellre sikta på less is more-principen. Helt enkelt skala ner på antalet instrument.

Vill gärna höra mer från dig :)
Kul att höra! Jag kommer säkert att ladda upp fler låtar här i framtiden. Annars kan man också kolla in min soundcloud: www.soundcloud.com/niklas-harju eller min hemsida: www.niklasharju.com. Där finns flera låtar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?
Sannolikt inte, men världen är liten så vem vet :)

Ah jag kom på det - Per Harju lirade för Bajens hockeyteam i 6 säsonger. Släkting kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag tror att problemet i fallet av min låt är att jag tenderar att slänga in aningen för många element. Man borde kanske hellre sikta på less is more-principen. Helt enkelt skala ner på antalet instrument.

Må så vara, men betänk att en symfoniorkester inte geggar ihop trots 90+ instrument ;) Det är mer en fråga om att se till att utrymmet finns :) Övertoner på mastern tar bort detaljerna och förstör djupet... Men jag ska sluta tjöta  :rolleyes:


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com


Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?
Sannolikt inte, men världen är liten så vem vet :)

Ah jag kom på det - Per Harju lirade för Bajens hockeyteam i 6 säsonger. Släkting kanske?
Nej, aldrig hört om honom. Harju är inte ett så värst ovanligt finskt efternamn.

Jag tror att problemet i fallet av min låt är att jag tenderar att slänga in aningen för många element. Man borde kanske hellre sikta på less is more-principen. Helt enkelt skala ner på antalet instrument.

Må så vara, men betänk att en symfoniorkester inte geggar ihop trots 90+ instrument ;) Det är mer en fråga om att se till att utrymmet finns :) Övertoner på mastern tar bort detaljerna och förstör djupet... Men jag ska sluta tjöta  :rolleyes:
Jo, det stämmer bra det. Ja, men jag får väl försöka rensa upp lite mer och hålla sounden lite renare. Jag tackar för kommentarerna!