Forum > Demolåtar
Rattlesnake - uppströms (version 2, färdig)
Rattlesnake:
En ganska snabbt utmejslad sak, gjorde efter samma orkestermall som senast, utefter två gamla idéer till marschteman som jag försökt få att trivas ihop. Nån vettig titel är svårt att komma på, känner bara att den kämpar sig uppströms, kanske en rysk flod, kanske är det Ungern?
Hur låter detta då? Har filat en del, men kanske ska stöpas om på något sätt?
Instrumentförteckning:
VSL:
Flöjt, oboe, klarinett, basklarinett, fagott, valthorn, trumpeter, tromboner, bastuba, glockenspiel och samtliga stråkar
GPO4:
Valthorn
EWQLSO:
Trumpeter, slagverk, cymbal
2012-11-18
Då anser jag den här vara färdig. Har gjort en massa småfix som var för sig nog inte hörs, men som tillsammans förhoppningsvis har gjort den bättre.
Låter första versionen vara kvar här nedan, för den som tycker det är kul att jämföra.
MaxB:
Det här stycket skulle troligen låta väldigt bra och dynamiskt, då stycket spelas av riktiga musiker. Nu låter det bra om stycket och instrumenten men det är de små detaljerna som jag upplever saknas i dynamiken och hur lätt är det att få till? Hur lätt är det?
Det är som oftast artikulationen expressionen eller vad det heter som avslöjar skillnaden från det riktiga. Nu noterar jag cellon (eller contran) som spelar sitt fram till 20 innan den fortsätter. Den skulle jag vilja ha mer liv i avseende dynamik, artikulation, expression. Det skulle ge en hel del i helheten.
Sista tonerna 238-240 (det som är tillsammans med den snabba vandringen och själva vandringen ner till D) skulle gärna göras snabbare än vad som står skrivet i antal bpm i ditt sequenserprogram. Så tror jag det skulle spelas av en orkester ,som rinnande vatten, nedströms.
cykeln:
Riktigt bra komposition med bra genomförande.
Första delen får mig att tänka på Peter och vargen - inte så att musiken påminner utan mer i spänningen som byggs upp
Andra delen väver du snyggt ihop och den växer till sig ordentligt vid 167.
Mycket snygg avslutning och så den lilla fina avslutande delen.
Låter bra om de flesta instrument
Ett stycke som jag tycker mycket väl skulle kunna spelas av en riktig symfoniorkester
Wernborg:
Vackert. Bra teman.
Cymbalen i början lite för hård kanske.
Gillar början av stycket där "fel" ton fått huvudrollen i melodin. Lite som att överstämman är första stämma istället. Ung. samma känsla Ulf Björlin fick fram i sin filmmusik. Saltkråkan bla. Jättebra!
Nej, det var nog cymbalen. Resten tipp-topp!
Rattlesnake:
[
--- Citat från: MaxB skrivet 11.11.2012, 18:29:16 ---Det här stycket skulle troligen låta väldigt bra och dynamiskt, då stycket spelas av riktiga musiker. Nu låter det bra om stycket och instrumenten men det är de små detaljerna som jag upplever saknas i dynamiken och hur lätt är det att få till? Hur lätt är det?
Det är som oftast artikulationen expressionen eller vad det heter som avslöjar skillnaden från det riktiga. Nu noterar jag cellon (eller contran) som spelar sitt fram till 20 innan den fortsätter. Den skulle jag vilja ha mer liv i avseende dynamik, artikulation, expression. Det skulle ge en hel del i helheten.
Sista tonerna 238-240 (det som är tillsammans med den snabba vandringen och själva vandringen ner till D) skulle gärna göras snabbare än vad som står skrivet i antal bpm i ditt sequenserprogram. Så tror jag det skulle spelas av en orkester ,som rinnande vatten, nedströms.
--- Slut citat ---
Tack Max för din utförliga kommentar!
Det är som du säger expression som jag tror främst avslöjar skillnaden, och om rätt artikulatione är använd. Båda sakerna går ju att få bättre än så här, men de är ganska tidsödande att arbeta med. Att pussla stämmor är ju roligast, och bygga upp låten. Finslipningen är det som tar tid. Men jag noterar det du skriver, vettiga synpunkter, och jag tror jag vet hur jag ska gå vidare. Ska försöka få större dynamik genom att tunna ur och feta till, och göra temposkillnaderna större. Vet inte riktigt vad du menar med cellon/kontran dock, har du lust att utveckla det?
--- Citat från: cykeln skrivet 11.11.2012, 18:37:40 ---Riktigt bra komposition med bra genomförande.
Första delen får mig att tänka på Peter och vargen - inte så att musiken påminner utan mer i spänningen som byggs upp
Andra delen väver du snyggt ihop och den växer till sig ordentligt vid 167.
Mycket snygg avslutning och så den lilla fina avslutande delen.
Låter bra om de flesta instrument
Ett stycke som jag tycker mycket väl skulle kunna spelas av en riktig symfoniorkester
--- Slut citat ---
Väldigt lustigt att du nämner Peter och vargen. Dagen efter jag satte första temat på plats, hade jag glömt det och hade istället ett annat i huvudet. Visste inte vad det var så jag gnolade det för en kollega med koll på klassiskt, som direkt visste vad det var:
Påminner väl lite, men känns också som att Peter och vargen finns där. Tänkte ett tag kalla det för Romeo & Vargen. :) Förutom Prokofiev så lyssnade jag nog en del på Debussy när det här kom till.
Tack för lyssningen!
--- Citat från: Wernborg skrivet 11.11.2012, 19:12:37 ---Vackert. Bra teman.
Cymbalen i början lite för hård kanske.
Gillar början av stycket där "fel" ton fått huvudrollen i melodin. Lite som att överstämman är första stämma istället. Ung. samma känsla Ulf Björlin fick fram i sin filmmusik. Saltkråkan bla. Jättebra!
Nej, det var nog cymbalen. Resten tipp-topp!
--- Slut citat ---
Tack Wernborg,
Kul att du gillar. Angående överstämman i leadroll så är det inget jag har tänkt på, det bara blev så under resans gång. Har ingen koll på Ulf Björlin förutom just ledmotivet till Saltkråkan.(Fast just den undrar jag om det inte är en äldre melodi som han lånat.)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida