Kontrollrummet

Rattlesnake - uppströms (version 2, färdig)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En ganska snabbt utmejslad sak, gjorde efter samma orkestermall som senast, utefter två gamla idéer till marschteman som jag försökt få att trivas ihop. Nån vettig titel är svårt att komma på, känner bara att den kämpar sig uppströms, kanske en rysk flod, kanske är det Ungern?

Hur låter detta då? Har filat en del, men kanske ska stöpas om på något sätt?


Instrumentförteckning:

VSL:
Flöjt, oboe, klarinett, basklarinett, fagott, valthorn, trumpeter, tromboner, bastuba, glockenspiel och samtliga stråkar

GPO4:
Valthorn

EWQLSO:
Trumpeter, slagverk, cymbal

2012-11-18

Då anser jag den här vara färdig. Har gjort en massa småfix som var för sig nog inte hörs, men som tillsammans förhoppningsvis har gjort den bättre. 


Låter första versionen vara kvar här nedan, för den som tycker det är kul att jämföra.
« Senast ändrad: 18.11.2012, 21:02:31 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här stycket skulle troligen låta väldigt bra och dynamiskt, då stycket spelas av riktiga musiker. Nu låter det bra om stycket och instrumenten men det är de små detaljerna som jag upplever saknas i dynamiken och hur lätt är det att få till? Hur lätt är det?
Det är som oftast artikulationen expressionen eller vad det heter som avslöjar skillnaden från det riktiga. Nu noterar jag cellon (eller contran) som spelar sitt fram till 20 innan den fortsätter. Den skulle jag vilja ha mer liv i avseende dynamik, artikulation, expression. Det skulle ge en hel del i helheten.

Sista tonerna 238-240 (det som är tillsammans med den snabba vandringen och själva vandringen ner till D) skulle gärna göras snabbare än vad som står skrivet i antal bpm i ditt sequenserprogram. Så tror jag det skulle spelas av en orkester ,som rinnande vatten, nedströms.
« Senast ändrad: 11.11.2012, 18:56:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra komposition med bra genomförande.
Första delen får mig att tänka på Peter och vargen - inte så att musiken påminner utan mer i spänningen som byggs upp
Andra delen väver du snyggt ihop och den växer till sig ordentligt vid 167.
Mycket snygg avslutning och så den lilla fina avslutande delen.
Låter bra om de flesta instrument
Ett stycke som jag tycker mycket väl skulle kunna spelas av en riktig symfoniorkester
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert. Bra teman.

Cymbalen i början lite för hård kanske.

Gillar början av stycket där "fel" ton fått huvudrollen i melodin. Lite som att överstämman är första stämma istället. Ung. samma känsla Ulf Björlin fick fram i sin filmmusik. Saltkråkan bla. Jättebra!

Nej, det var nog cymbalen. Resten tipp-topp!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
[
Det här stycket skulle troligen låta väldigt bra och dynamiskt, då stycket spelas av riktiga musiker. Nu låter det bra om stycket och instrumenten men det är de små detaljerna som jag upplever saknas i dynamiken och hur lätt är det att få till? Hur lätt är det?
Det är som oftast artikulationen expressionen eller vad det heter som avslöjar skillnaden från det riktiga. Nu noterar jag cellon (eller contran) som spelar sitt fram till 20 innan den fortsätter. Den skulle jag vilja ha mer liv i avseende dynamik, artikulation, expression. Det skulle ge en hel del i helheten.

Sista tonerna 238-240 (det som är tillsammans med den snabba vandringen och själva vandringen ner till D) skulle gärna göras snabbare än vad som står skrivet i antal bpm i ditt sequenserprogram. Så tror jag det skulle spelas av en orkester ,som rinnande vatten, nedströms.
Tack Max för din utförliga kommentar!
Det är som du säger expression som jag tror främst avslöjar skillnaden, och om rätt artikulatione är använd. Båda sakerna går ju att få bättre än så här, men de är ganska tidsödande att arbeta med. Att pussla stämmor är ju roligast, och bygga upp låten. Finslipningen är det som tar tid. Men jag noterar det du skriver, vettiga synpunkter, och jag tror jag vet hur jag ska gå vidare. Ska försöka få större dynamik genom att tunna ur och feta till, och göra temposkillnaderna större. Vet inte riktigt vad du menar med cellon/kontran dock, har du lust att utveckla det?



Riktigt bra komposition med bra genomförande.
Första delen får mig att tänka på Peter och vargen - inte så att musiken påminner utan mer i spänningen som byggs upp
Andra delen väver du snyggt ihop och den växer till sig ordentligt vid 167.
Mycket snygg avslutning och så den lilla fina avslutande delen.
Låter bra om de flesta instrument
Ett stycke som jag tycker mycket väl skulle kunna spelas av en riktig symfoniorkester

Väldigt lustigt att du nämner Peter och vargen. Dagen efter jag satte första temat på plats, hade jag glömt det och hade istället ett annat i huvudet. Visste inte vad det var så jag gnolade det för en kollega med koll på klassiskt, som direkt visste vad det var:

Påminner väl lite, men känns också som att Peter och vargen finns där. Tänkte ett tag kalla det för Romeo & Vargen.  :) Förutom Prokofiev så lyssnade jag nog en del på Debussy när det här kom till.
Tack för lyssningen!



Vackert. Bra teman.

Cymbalen i början lite för hård kanske.

Gillar början av stycket där "fel" ton fått huvudrollen i melodin. Lite som att överstämman är första stämma istället. Ung. samma känsla Ulf Björlin fick fram i sin filmmusik. Saltkråkan bla. Jättebra!

Nej, det var nog cymbalen. Resten tipp-topp!
Tack Wernborg,
Kul att du gillar. Angående överstämman i leadroll så är det inget jag har tänkt på, det bara blev så under resans gång. Har ingen koll på Ulf Björlin förutom just ledmotivet till Saltkråkan.(Fast just den undrar jag om det inte är en äldre melodi som han lånat.)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cello eller kontra är den som spelar bas-tonerna med stråke
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Finns en känsla av sagobok i stycket som jag gillar. Låtens potential göms nog en del i ljudens kvalitet, men är mycket bra likväl.

Upplevs som välpolerad och genomgången. Visst kan man lägga till mer rörelse och figurer i stycket men tycker det fungerar bra. Roligt att varken inledning eller slut är slätstrukna utan har också fått den uppmärksamhet de förtjänar.

Hur många timmar är nedlagda på stycket?


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket vackert, stämningsfullt och medryckande (lite sagomusik som 1up antydde). Jättesnygg komposition. Satt bara och njöt...när jag blundade kunde jag lika gärna ha varit på konserthuset. Jag är imponerad.
mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra! Första delen tycker jag bäst om med underbara harmonier och ibland
halvt "atonala" stråkstämmor! Men flöjt-tonen som kommer vid 62 tycker jag faktiskt låter "sur".  :)
Det är väl som MaxB är inne på att du kan slipa på expression och kanske tempovariationer,
vilket är tidsödande, men säkert skulle vara väl värt mödan i det här fallet!
Jag har mycket begränsade kunskaper inom detta område, men är mycket imponerad över
arrangemang och komposition. Önskar jag hade förmågan att åstadkomma sådant här själv.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skitbra! Första delen tycker jag bäst om med underbara harmonier och ibland
halvt "atonala" stråkstämmor! Men flöjt-tonen som kommer vid 62 tycker jag faktiskt låter "sur".  :)
Det är väl som MaxB är inne på att du kan slipa på expression och kanske tempovariationer,
vilket är tidsödande, men säkert skulle vara väl värt mödan i det här fallet!
Jag har mycket begränsade kunskaper inom detta område, men är mycket imponerad över
arrangemang och komposition. Önskar jag hade förmågan att åstadkomma sådant här själv.
/Asti

Håller med! De här smått atonala stråkstämmorna är som gjutna, de är de som sticker ut allra mest ur det här snyggt komponerade stycket. Känns filmiskt, ser en folkmassa som kämpar sig upp på en hög höjd..kanske en gräns ska passeras.
Fantasieggande.
Finslipa lite på expressionen i tonerna tycker jag oxå och du har ett litet masterpiece här :P

/Marre
« Senast ändrad: 13.11.2012, 18:25:58 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Cello eller kontra är den som spelar bas-tonerna med stråke
OK. Ser att den är lite sloppigt spelad, ska se om jag kan göra den lite bättre och mer levande.



Finns en känsla av sagobok i stycket som jag gillar. Låtens potential göms nog en del i ljudens kvalitet, men är mycket bra likväl.

Upplevs som välpolerad och genomgången. Visst kan man lägga till mer rörelse och figurer i stycket men tycker det fungerar bra. Roligt att varken inledning eller slut är slätstrukna utan har också fått den uppmärksamhet de förtjänar.

Hur många timmar är nedlagda på stycket?
Hej Daniel,
Kul att du gillar den och att det föds tankar. Ja, det är ju inte lätt att få ens en bråkdel av en riktig orkesters alla uttryck, men jag försöker bli bättre för varje försök. Jag har ingen riktig koll på tidsåtgången, men kan det vara en tio-tolv kvällar, och 2-3 timmar per gång?Kul är det ju iaf. Tack för lyssningen.



Mycket vackert, stämningsfullt och medryckande (lite sagomusik som 1up antydde). Jättesnygg komposition. Satt bara och njöt...när jag blundade kunde jag lika gärna ha varit på konserthuset. Jag är imponerad.
mvh Roffe  :)
Tack så väldans, om det var njutbart känner jag mig stolt.  :)



Skitbra! Första delen tycker jag bäst om med underbara harmonier och ibland
halvt "atonala" stråkstämmor! Men flöjt-tonen som kommer vid 62 tycker jag faktiskt låter "sur".  :)
Det är väl som MaxB är inne på att du kan slipa på expression och kanske tempovariationer,
vilket är tidsödande, men säkert skulle vara väl värt mödan i det här fallet!
Jag har mycket begränsade kunskaper inom detta område, men är mycket imponerad över
arrangemang och komposition. Önskar jag hade förmågan att åstadkomma sådant här själv.
/Asti
Hej Asti,
kul att du ville lyssna och kommentera. Jag visst är det snudd på atonalt, försökte göra så täta harmonier jag kunde utan att det skär sig alltför mycket, och om det gör det, att det blir en anspänning som löses upp i harmoni. Flöjttonen kanske var för mycket. Man kan ju prova att låta ett annat instrument ta den tonen, jag upptäckte att det man uppfattar som tonalt/atonalt beror på vilka instrument det berör. Stråkar, speciellt med tremolo, kan man göra ganska konstiga saker med  utan det låter helt fel.

Ska fila lite till, hoppas du vill lyssna igen när nya versionen kommer upp!

Jag kunde ingenting om arrangering och komposition för några år sedan. Med trial & error lär man sig mycket, speciellt när man kan få konstruktiv kritik. Om du inte har prövat göra "klassiskt", gör det. Om inte annat är det väldigt givande att testa en annan dimension av musikskapande.



Skitbra! Första delen tycker jag bäst om med underbara harmonier och ibland
halvt "atonala" stråkstämmor! Men flöjt-tonen som kommer vid 62 tycker jag faktiskt låter "sur".  :)
Det är väl som MaxB är inne på att du kan slipa på expression och kanske tempovariationer,
vilket är tidsödande, men säkert skulle vara väl värt mödan i det här fallet!
Jag har mycket begränsade kunskaper inom detta område, men är mycket imponerad över
arrangemang och komposition. Önskar jag hade förmågan att åstadkomma sådant här själv.
/Asti

Håller med! De här smått atonala stråkstämmorna är som gjutna, de är de som sticker ut allra mest ur det här snyggt komponerade stycket. Känns filmiskt, ser en folkmassa som kämpar sig upp på en hög höjd..kanske en gräns ska passeras.
Fantasieggande.
Finslipa lite på expressionen i tonerna tycker jag oxå och du har ett litet masterpiece här :P

/Marre
Tack Marre,
Kul att det sätter fantasin i rullning. Jag ser också sceneri olika delar av den, ser också släpandet uppför en höjd.
Finslipas ska det, om så med 00-papper!
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker nog att början var ganska så dull inte särskilt mycket hände och ljuden var rätt så anonyma men plötsligt mot slutet så förändrar den karaktär totalt och jag blir väldigt intresserad kan inte säga exakt när det händer men det händer faktiskt riktigt bra slut.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt det inte tog några timmar bara. ;)

Låten är fortfarande mycket bra.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker nog att början var ganska så dull inte särskilt mycket hände och ljuden var rätt så anonyma men plötsligt mot slutet så förändrar den karaktär totalt och jag blir väldigt intresserad kan inte säga exakt när det händer men det händer faktiskt riktigt bra slut.

Hej Eddi,
Tack för lyssning och kommentar. Du har nog rätt i att det inte händer så drastiska saker i början. Försöker mest bygga upp temat och leka med harmonier. Håller på att justera början så att den ska bli mera dynamisk, dvs större skillnad mellan max och min. Kanske det gör att du gillar den bättre. Dock hade jag inte tänkt ha några nya instrument eller stämmor. Kul att du gillar resten bättre.  :)


Skönt det inte tog några timmar bara. ;)

Låten är fortfarande mycket bra.

 :)
När jag skrev att det gick ganska snabbt fram, var det nog själva kompositionsfasen jag menade. Finslipningen är det som tar tid...





DON'T PANIC


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Håller med i det som sagts så inte så mkt mening att jag drar det igen, men jag stoppar gärna in att jag uppskattar stycket. Riktigt trevlig lyssning även om en del instrument inte låter riktigt tillräckligt realistiska för att inte sticka ut av just den orsaken. Men får lite "sampling" känsla här o var så att säga. Men riktigt bra i övrigt! Vad kör du för plug?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Håller med i det som sagts så inte så mkt mening att jag drar det igen, men jag stoppar gärna in att jag uppskattar stycket. Riktigt trevlig lyssning även om en del instrument inte låter riktigt tillräckligt realistiska för att inte sticka ut av just den orsaken. Men får lite "sampling" känsla här o var så att säga. Men riktigt bra i övrigt! Vad kör du för plug?

Hej tigersoul. Kul att du uppskattar stycket. Kan du ge exempel på det som inte låter så naturligt?

Jag använder mest ljud ifrån Vienna Symphonic Library, några är dock ifrån EWQLSO. Uppdaterade trådhuvudet med de instrument jag använt.
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Bra komposition med influenser från mycket men säkert en hel del från dig själv....många bra teman och bra orkestrering...har inga problem med varken dynamik eller midi..

intressant lyssning /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hade inte känt igen det här om jag inte vetat att det var du. Snyggt folkmusikigt tema. Svenskt.

Kan tycka att melodierna/stämmorna inte är tillräckligt "utmejslade" att de propagerar som om de inte vore "färdiga" (ska jag säga :) ) , kompositionsmässigt (dvs längd på noter, pausmässigt osv). Det är speciellt en stämma i den inledande stråkföringen. Svårt att förklara utan notblad. Efter 150 är det mer Ravel och mindre knepigt så det kanske bara är jag.

En snabblyssning. Väldigt bra realism, hade inte klarat av att blanda tre så olika pluggar med så snyggt resultat. Överlag låter det ju verkligen som om man tankat hem Ravel (eller nån annan jag inte lyssnat mycket på) :)

Nästan så man tror skivbolagen blåser en :) (Låter bättre än riktig orkester)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Håller med i det som sagts så inte så mkt mening att jag drar det igen, men jag stoppar gärna in att jag uppskattar stycket. Riktigt trevlig lyssning även om en del instrument inte låter riktigt tillräckligt realistiska för att inte sticka ut av just den orsaken. Men får lite "sampling" känsla här o var så att säga. Men riktigt bra i övrigt! Vad kör du för plug?

Hej tigersoul. Kul att du uppskattar stycket. Kan du ge exempel på det som inte låter så naturligt?

Jag använder mest ljud ifrån Vienna Symphonic Library, några är dock ifrån EWQLSO. Uppdaterade trådhuvudet med de instrument jag använt.

Svårt att sätta fingret på exakta positioner eller instrument, kan lyssna igen o se om jag kan ge något tips men ajg tror det är någon slags samlad helhetsupplevelse från flera små detaljer. Det är ju absolut inte dåligt på något sätt. Måste skaffa mig någon vettig plug för strängar o övr orkster ljud.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
grymt snickrat, mycket filmiskt
man önskar ju att det gick att komma undan den kvantifierade känslan
vilket inte borde vara omöjligt med detta fina stycke

jag hade testat att fläska på med ett stort lyxigt impylsreverb
för att sätta saker i samma rum, och limma detta

iaf.. mycket kompetent hantverk  :wub:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta!  :wub:

Mycket kompetent arrat, med snygga dissonanser. Pröva att lägga "resonans och dissonans" i olika instrumentgrupper - då får du nya klanger som resultat (jfr Debussy). Håller med om att början låter lite kvantiserad och stråkarna har en sådan där "frusen-i-tiden-mellotron-karaktär", men sista halvan är riktigt illusorisk :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Håller med i det som sagts så inte så mkt mening att jag drar det igen, men jag stoppar gärna in att jag uppskattar stycket. Riktigt trevlig lyssning även om en del instrument inte låter riktigt tillräckligt realistiska för att inte sticka ut av just den orsaken. Men får lite "sampling" känsla här o var så att säga. Men riktigt bra i övrigt! Vad kör du för plug?

Hej tigersoul. Kul att du uppskattar stycket. Kan du ge exempel på det som inte låter så naturligt?

Jag använder mest ljud ifrån Vienna Symphonic Library, några är dock ifrån EWQLSO. Uppdaterade trådhuvudet med de instrument jag använt.

Svårt att sätta fingret på exakta positioner eller instrument, kan lyssna igen o se om jag kan ge något tips men ajg tror det är någon slags samlad helhetsupplevelse från flera små detaljer. Det är ju absolut inte dåligt på något sätt. Måste skaffa mig någon vettig plug för strängar o övr orkster ljud.
OK. Jag är ju ingen mästare på att göra "orchestral mock-ups" som en del kallar samplingsbaserad symfonisk musik. Jag tror nog mycket i realismen sitter i arrangemanget, hur naturliga intervall det är mellan tonerna. sedan naturligtvis det lite mer uppenbara, att välja artikulationer för att simulera en viss spelsätt eller visst uttryck.
Tycker du definitivt ska skaffa en sjysst orkesterplugg, tror inte du kommer att ångra dig. Jag ångrar bara de fall man har varit snål och köpt för usla grejer.



Bra komposition med influenser från mycket men säkert en hel del från dig själv....många bra teman och bra orkestrering...har inga problem med varken dynamik eller midi..

intressant lyssning /  karl
Tack! Jättekul att du gillar.  :wub:



Jag hade inte känt igen det här om jag inte vetat att det var du. Snyggt folkmusikigt tema. Svenskt.

Kan tycka att melodierna/stämmorna inte är tillräckligt "utmejslade" att de propagerar som om de inte vore "färdiga" (ska jag säga :) ) , kompositionsmässigt (dvs längd på noter, pausmässigt osv). Det är speciellt en stämma i den inledande stråkföringen. Svårt att förklara utan notblad. Efter 150 är det mer Ravel och mindre knepigt så det kanske bara är jag.

En snabblyssning. Väldigt bra realism, hade inte klarat av att blanda tre så olika pluggar med så snyggt resultat. Överlag låter det ju verkligen som om man tankat hem Ravel (eller nån annan jag inte lyssnat mycket på) :)

Nästan så man tror skivbolagen blåser en :) (Låter bättre än riktig orkester)
Jag trodde du skulle känna igen min stil ändå, trots att jag provade att jobba lite annorlunda. Du har nog rätt i att stämmorna inte är färdiga i pauseringar, är öht ganska dålig på göra uppehåll mellan tonerna. Ska klura lite på vad som kan tänkas vara "fel".

Angående att att få bibliotek trivas ihop ljudmässigt så kan det vara lurigt ja. Man får försöka matcha reverbet man lägger på torra bibliotek mot de blötas, och kanske låta de i minoritet inte ha huvudrollen. Skulle något Eastwestinstrument spela helt solo, därefter ett Vienna, så skulle skillnaden höras.
Låter bättre än en riktig... asch, nu tar du i... :wub: :wub: :wub: Men visst finns det klassiska skivor som är inspelade i hemska rum, och då låter även halvbra ljudbibliotek faktiskt bättre.



grymt snickrat, mycket filmiskt
man önskar ju att det gick att komma undan den kvantifierade känslan
vilket inte borde vara omöjligt med detta fina stycke

jag hade testat att fläska på med ett stort lyxigt impylsreverb
för att sätta saker i samma rum, och limma detta

iaf.. mycket kompetent hantverk  :wub:
Hej Larsson,
Kul att du ville lyssna.
Intressant att du tycker det låter kvantifierat. Jag har bara klickat enstaka toner, så fort det är flera i följd så är de spelade på klaviatur. Har dragit helt otajta toner mera rätt, men har motstått frestelsen att kvantisera just för att slippa den stela programmerade känslan. Tempot är av samma anledning också lätt varierande genom stycket.

Just reverb har jag lite dåligt med. Körde SIR ett tag, men tröttnade på letandet efter bra impulser och den hemska latencyn det hade. Använder Viennaplayerns egna reverb här, och det är nog ganska basic.

Tack för lyssning och kommentar!  :)



Riktigt bra detta!  :wub:

Mycket kompetent arrat, med snygga dissonanser. Pröva att lägga "resonans och dissonans" i olika instrumentgrupper - då får du nya klanger som resultat (jfr Debussy). Håller med om att början låter lite kvantiserad och stråkarna har en sådan där "frusen-i-tiden-mellotron-karaktär", men sista halvan är riktigt illusorisk :)
Hej Hasse,
Kul att du återigen vill komma med konkreta tips! Och jag är riktigt glad att du gillar det mesta iaf.

Inledningen hoppas jag kommer att låta bättre i nästa version, även om jag nog har tajtat till en del... Undrar vad jag ska göra åt stråkarna. Det är ju de bästa jag har, har inte råd med något bättre just nu.  Fast bli bättre på att använda dem kan man ju alltid bli, jag har nog t ex inte använt så många byten av artikulationer.

Tack för lyssningen och kommentarer.  :)
DON'T PANIC


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du har så rätt, att vara snål när det gäller sådana här instrument i synnerlighet är nog knappast att rekommendera. Man skulle väl nästan kunna påstå att enbart det bästa är gott nog för att kunna närma sig ett bra sound då det är så känsligt i sådana här sammanhang hur det låter. Ska titta på det vid tillfälle, måste leta något piano ljud också, men det är så "tråkigt" att reka pluggar ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då anser jag den här vara färdig. Har gjort en massa småfix som var för sig nog inte hörs, men som tillsammans förhoppningsvis har gjort den bättre. 

DON'T PANIC