Kontrollrummet

pxm - Paxom Blues ; backingtrack !!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
120 klick 4/4

Bluesprogressionen är skriven i B.

B Blues/pentatonisk moll skala - är att föredra  :)
E Blues/pentatonisk moll skala - fungerar
bG Blues/pentatonisk moll skala - fungerar också

ALLA KAN SPELA TILL DEN  HÄR !!!!! :)

Kuriosa, postar progressionen och litet bakgrundsfakta också så ni,  Bluesdogs & Jazzcats, hänger med, :)..
Tänker att det kanske kan vara värdefullt att ha i er "Jackys Bag of Tricks" när ni komponerar blues.
Man skall, som musiker, ha hört talas om eller läst någon rad om detta en gång i a f. Det hör liksom till........

Skall ni tyda den och förstå den som vanlig bluesskall ni tänka i bluessevenths utom (V som spelas - som oftast i jazz- i sin 2:a inversion = m7) och i tritonussubstutitioner...
Är man litet klurig med tritonussubstituten får man till en fin II-V progression på slutet för att den sedan börjar om på I.
Det är grundtänkadet för ett jazz blues skelett.....

Här är skelettet "Blues basis" man bygger jazz-rutiner av, där (empty) kan fyllas i med valfritt passande ackord (eller lämnas..);

bB7/// - bE7/// I bB7/// - (empty) - -bE7/// - (empty)
bB7/// - G7/// - Cm7/// - F7/// - bB7/G7/ - Cm7/F7/

Som ni ser så är det Melodisk moll/Jazz-skalan eller Dorisk skala och inte Aeolisk/vanlig moll som gäller.....
Blues skalan fungerar också, det kan dock vara ett litet mysterium hur ett Cm7 stämmer in.
Så här är det - blues är trad. byggd av bluessevenths (dom.7 ackord) vilket ger ett visst sound. Bluesen är INTE modalt uppbyggd från början utan byggd efter blues skalan och spelad med bluessevenths. Omkring 1950 fick bluesen mer modala element till sig, av jazzmusikerna. Men de ses mest som färgningar av bluesevenths.

G7 är ackordet som motsvarar bluesskalans 5:e ton och Cm7 är som bekant beläget en kvint ifrån G7. Avståndet G7 till bB motsvaras av durskalans sext till dess prim och C är G:s pV (perfect 5.). pV är oftast 2:a inversion (sammanhanget avgör..)
och de fallen spelas V INTE V7 i blues utan som ett m7 ackord vilket skall ses som en färgning av V7.

Utifall man ändå söker en ofta använd skallösning för blues som täcker in C ackordet specifikt finns;
Dim-skalan (läs; bBdim-skalan här) är mycket använd inom blues över 7 ackord, då den täcker ackordets toner, och den täcker även in ett Cm7.

Innan man fyller på (empty) med ackord eller reharmoniserar måste man veta litet om "statiskt capo", en del av bluesens uppbyggnad.

Bluesens första sex takter utgör ett "statiskt capo" där en plagal kadens utgör den dynamik som finns. Det måstes komma ihåg innan man fyller på (empty) med ackord eller reharmoniserar. Det går att göra "displacements" (reharm.term för space där man kan fylla på med nya ackord, ofta space i en kadens.)med dynamik, bara man kommer ihåg tonalitetens kvalitetsvärde...och dess funktion i bluesens första del....
I modern jazz blues....I bluesens värld finns dock inte kadenser som i klassisk teori, men den brukar ofta (felaktigt) beskrivas med sådana termer.

Turnarounden sågs av skolade teoretiker som som en klassisk helkadens T-sD-D-T och färgningarna bytte plats så att de övriga ackorden, utom V7 blev mollackord och mollskalor blev hip, då den nu innehöll en klassisk helkadens. Jazzmusikerna började med att blanda modala och syntetiska skalor tillsammans med blues skalan. Det är vanligt förekommande idag.

Pat Metheny låter bluesskalans blå ton (bV) spela ett m7(-5) ackord på den första (empty) i en av sina blues. Det är berömt och vida omskrivet som en modulation..........Jag tycker att det är genialt på så vis att det statiska capo:t är intakt samt att Bluesskalan stämmer över hela det statiska capot och därmed behövs inget byte av skala.Jag vill alltså hävda att det INTE är en modulation......

 Den andra delen är fylld med dynamik, en halvkadens samt ett överstigande kvintförhållande.

 Fungerar så här;
bB går till sin 2:a inversion G - vilken löses i sin tonika C (lägg märke till kvaliteten; m7,mer om det längre ned i stycket.) - vilken i sin tur utgör F:s pV (perfekta 5:a) - och F i sin tur utgör bB:s pV.

Det är vanligt att spela de nämda skalorna i F till en blues i bB.
Man brukar säga att går bluesens succesion i F är (oftast) progressionen i bB.

Jag använde dock den vanliga Blues 12:an som mitt skelett.....Tanken var att den här skulle låta mer som vanlig trad. blues alla känner igen sig i........Olika tritonusförhållanden -över eller understigande- med bla de "blå tonerna"  och användandet av bluessevenths gör att Bluesskalan stämmer bra här.......Reharmoniseringen är INTE avsedd för Aeolisk/vanlig moll, vilket skulle låta konstigt i den här bluesen.

Ang. bluessevenths - ett 7 ackord går bra att spela som ett 9 eller 13 ackord......Det ger litet olika sound.
Även dim/m7-5 går bra att kvalitets ändra till.......Dock INTE på substutitionerna vilka alltid är 7 ackord......

I jazz spelas ofta I ackordet som ett maj7 i första takten vilket INTE jag gör. Den här håller sig straight till skalan utan konstigheter man måste anpassa till...(Ett maj7 ses då i jazzblues fortfarande som en bluesseventh men med en ton/ voicing tilllagd....)
m7 ackordet ses också som en färgning av ett 7 ackord i jazz , beskrivs som ett V7 ackord i kvalitet 2:a inversion....Att spela V7 på det viset ger ett mjukare och mer harmoniskt sound än kvaliteten bluessventh i orginal-V7, alltså.

"Chicago Blues" kännetecknas mest  av att adda electricitet, trummor, piano, bas och ibland saxofon till den elementära "Delta bluesen" (gitarr och munspel). "Delta-bluesen" spelas som bekant traditionellt med bluessevenths och såklart, med blues skalan......
Blues skalan är intressant och den har 5 olika modus vilket ger möjligheter....Alla modus fungerar till en och samma blues förutsatt att modusets 1:a ton håller intervallen gentemot de andra modus 1:a ton, precis som med skalorna i det modala systemet.

På B ackordet lägger jag till 9:an, även när det spelas som ett V ackord (här m7) till IV (E).
Utom på Bm7(-5) i sista takten då det blir coolare sound och bryter från 9 ackordet i samma ton, som spelas
innan..

Fan ,vad jag svamlar !!!!! :lol: :lol: :lol:

Min rutin ser ung. ut så här (blir litet olika från gång till gång) ;

Paxom Blues

I B7#9/// I B7#9//B9 I bB7-B7#9-C7-bB7 I B7#9//B9
I E7-bG7-Bm7#9-E13 I E7/// I F7/// I F7///
I bGm7//// I E13/// I B7#9/// I B9-Bm7(-5)-C7-bGm7 I

Nu vet ni litet enkelt om bluesteori.....
Jag skulle tycka det vore kul och intressant om ni skickade in några takter var med litet bluessolo...
Här är backingtracket;
« Senast ändrad: 06.11.2012, 10:04:51 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Om man vill ha hjärngympa finns ju annars korsord, eller ett sudoko kanske  :lol: :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se