Kontrollrummet

Harmonica mike/Larsson - Black angel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtamn:Black angel
Artist:Jag å Larsson
Ev,medverkande:Jag å Larsson(På gura) och båda på piano
Kompositör:Larsson
Tillverkningsår:2000 nånting till 2012 Nov
Format:mp3
Låtlängd: styvt fyra


#######################

Hej gott folk.

Det här är ett collab som Larsson skickade till mig för en massa år sedan.Jag fick aldrig någon inspiration för att göra nåt av det.Lyssnade igenom gammal skåpmat igår kväll;hade pianot igång och hittade denna..Så jag försökte mig på lite tafflig pianoblues,där har man en del att lära ja - men skam den som ger sig.
Larsson spelar gura och hade lagt pianoackorden så jag lirade in lite fler toner på en tagning.Jag försökte också tweaka pianot för att närma mig Larssons sound..Filen distar något men är det blues så är det.

#####################################################

Edit:Nya versionen då..Med piano/munspel och sång.

Tack till:
Eddi för ditt tänkta baslir men jag spikar detta som finalversion,trummorna var ingen lek att få tighta så det blir baslöst..
Jocke,Max,aloahex och alla andra för uppmuntran.
Asti för tipsen om sång,och det här är då min tolkning av det hela.
Larsson för ett underbart spår,hoppas du gillar det här..
SG för ditt oändliga tålamod med en "blivande" ha ha  :P rättare sagt - trevande bluespianist.


##############################################################

Det fick bli en version till då jag missade lite på förra,stort tack till Asti och Max.
Tog till mig av soundet på de båda pianona,hoppas det låter mer rätt nu..Och mixade in höger pianot mer mot mitten samt stereobreddade sång och munspel en aning.Fixade nån suring också i mitt lir.
Kanske vi har den nu..

Och så gör vi som vanligt - sågar!

Mike
« Senast ändrad: 06.11.2012, 09:37:45 by Harmonica mike »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Rökigt värre!
Skönt gung i sakta mak. Får en känsla av ledsam blues när kameran zoomar ut från en skjuten kropp som ligger på en sandig gata och "förblör". :)

Det stör mig lite att guran bara är i en lur och pianot i den andra - det funkar nog i stora högtalare men med lurar så blir det för nära inpå med varje instrument separerade i örat...så snurrigt tänker jag  :lol:

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. vilket laidback och skönt gitarrlir...
Det är bara att börja yla till ju.. ;)
Det där extra pianot säger vi inte så mycket om va ?? ;)
Kan bli riktigt bra med lite Träskblues sång och trynorgel på den grunden..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag hör också vocals på denna o varför inte lite ståpäls-bas? :P OCH jag önskar jag kunde sjunga till sånt här! Kanske skulle prova!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
G:
Ja mixen lutar väldigt..Det behövs nåt som väger upp i andra sidan,men det var så här jag fick den.Så jag testade lite piano med begränsad framgång,men tanken var soft utan krusiduller.

Bjurte.
Ja det finns ju några "grodor",eller rätt många..Tänkte nog för mycket på förra collabet med Jocke å cykeln då jag lirade in det här  :rolleyes:
Fusk att midieditera så du får gärna sätta ett grymt pianosolo  :P :),skämtar bara.Det fixar sig då liret satt sig i huvudet på mig.
Jag håller med om Larssons gura,fetgrymt.Men den lutar som sagt väldigt i mixen.Visst,jag funderade på sång men inspirationen för det tröt..

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
G:
Ja mixen lutar väldigt..Det behövs nåt som väger upp i andra sidan,men det var så här jag fick den.Så jag testade lite piano med begränsad framgång,men tanken var soft utan krusiduller.

Bjurte.
Ja det finns ju några "grodor",eller rätt många..Tänkte nog för mycket på förra collabet med Jocke å cykeln då jag lirade in det här  :rolleyes:
Fusk att midieditera så du får gärna sätta ett grymt pianosolo  :P :),skämtar bara.Det fixar sig då liret satt sig i huvudet på mig.
Jag håller med om Larssons gura,fetgrymt.Men den lutar som sagt väldigt i mixen.Visst,jag funderade på sång men inspirationen för det tröt..

Tack för kommentarerna boys

Mike

Kanske räcker med en S1 shuffler el likn plugin o bara vrida rätt den men jag tror även frekvensinnehållet skapar "lutet" ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
G:
Ja mixen lutar väldigt..Det behövs nåt som väger upp i andra sidan,men det var så här jag fick den.Så jag testade lite piano med begränsad framgång,men tanken var soft utan krusiduller.

Bjurte.
Ja det finns ju några "grodor",eller rätt många..Tänkte nog för mycket på förra collabet med Jocke å cykeln då jag lirade in det här  :rolleyes:
Fusk att midieditera så du får gärna sätta ett grymt pianosolo  :P :),skämtar bara.Det fixar sig då liret satt sig i huvudet på mig.
Jag håller med om Larssons gura,fetgrymt.Men den lutar som sagt väldigt i mixen.Visst,jag funderade på sång men inspirationen för det tröt..

Tack för kommentarerna boys

Mike

Kanske räcker med en S1 shuffler el likn plugin o bara vrida rätt den men jag tror även frekvensinnehållet skapar "lutet" ;)

Ja det kanske kan gå med en sådan mackapär..Fixar det sig inte så blir det en väldigt myskoljudbild om jag ylar.Snyggar jag till pianot och disteriet så kan den ju passera som instrumentalare.Inga metronomer eller fasta tempon i den här så det är inte så lätt att lira till då man inte "ser" kompisen..men liite bättre än detta skall jag nog fixa då jag lyssnat in mig ordentligt på låten.

Tack för kommentaren tigersjälen,du får gärna testsjunga om du vill.Men att sjunga blues med feeling är inte så lätt.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du har ju världens "flow" nu - kör hårt! ;-) Känslan för blues hittar man väl när man blir riktigt nedstämd, uppgiven och deppig men det är ju inget man vare sig söker eller längtar efter... kul att du mår bra!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det kan bli skönt det här. Guraliret är najs pianot söker,,,  :o och finner ibland...  :lol:
Fungerade hur jag skulle uttrycka det men ser att det redan är kommenterat så...
Med lite övning hittar pianisten det han avser. Nu lutar mixen i mina lurar men det kan i nuvarande verre måhända fixas med något snabbt litet eko på högersidan från gitarren, så att det väger upp.
Trevligt med colab på detta sätt.
« Senast ändrad: 02.11.2012, 17:02:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sjunga blues? jag? njaa... måste nog bli lite mer konfident först med rösten haha :P inga lätta grejor!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack boys för kommentarerna..

Max:
Det ordnar sig nog med lite trumstöd,jag knackade in en virvel å en baskagge..Så nu har jag stödet för hörnen,lirar om efter helgen.

Jocke:
Nja,jag har skottat ned tre polare det sista halvåret så det är kraftigt motlut än.Men det behövs som du säger för bluesfeeling,mer kommer var så säker :)

Jag tog bort det jag gjort och la upp originalfilen i sin helhet..Hur gör man för att få rätsida i denna snedpanning..?
Jag är väl inte helt fel ute med pianot höger mot det här?

Nåväl,mer kommer vad det lider

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbar stämning i den här! Jag bara satt och väntade på HMikes fantastiska blues-stämma!
Härligt ljud i elguran. Kanske skulle instrumenten varit lite mer centrerade....
Men nog blir det väl sång? Kan ju bli hur bra som helst!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tja Mike

den här hade jag glömt av totalt, det var ju ett tag sedan jag skickade vad jag minns  :P
det verkar som jag inte hann höra ditt pianospel, du får gärna skicka/eller posta igen om du pallar

jag tror att panoreringen kan funka om sång ligger i mitten
jag hade ju lixom asti hoppats på din grymma röst skulle skänka liv till detta

jag har inte kvar ursprungs projektet, men om tycke skulle uppstå
är det ju inte så svårt att göra om det igen
å panorera lite bättre denna gång kanske



tigersoul - får du lust att sätta sång, så vore det skitkul!

tack för komentarer alla


 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Larsson:

Kul att du hittade hit :) riktigt skön dänga det här som jag hittade igen efter ett antal år..Nu tänkte jag försöka göra nåt vettigt av det här.La ett taffligt pianosolo som nådde cirkus 20% fram av intentionen jag hade.
Sång är väl det jag tänkte på först,tror nog att min pipa gör sig rätt bra här :) Jag la ett trumkomp som sitter rätt bra mot guran,så nu har jag styrning för det som komma skall.Jag testar sång först,och lite piano.Funkar inte det så lirar jag piano eller hammond och gör en instrumentalare av låten.Nu eller aldrig liksom  :)
Men det blir först till veckan då...så häng in there mate.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag missade också ditt 20%iga piano Micke men det kanske inte gör nåt, kände att det saknades bas för att limma ihop det hela och slaskade till med en.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Larssonslask.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag missade också ditt 20%iga piano Micke men det kanske inte gör nåt, kände att det saknades bas för att limma ihop det hela och slaskade till med en.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Larssonslask.mp3[/mp3]

Coolt Eddi,din 60-70% bas var störtskön till det här..Jag tror att jag har ett tight trumkomp med 1/2 på virvel å baskagge.
Jag sätter pianot efter det så får du gärna sätta en tightare bas typ 90% efter det - deal?
Men då blir det efter pianot och inte efter mina trummor :)

Gud vad jag älskar KR och dessa spontana lir infall då man hör nåt man gillar.I just love ya Eddi :wub:

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Deal - ja 90% ska jag nog kunna fixa - vore ju skojigt att veta vilken BPM det är också :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Deal - ja 90% ska jag nog kunna fixa - vore ju skojigt att veta vilken BPM det är också :lol:

He he,ja det hade jag också gärna velat veta :) Det här är the real deal och ganska marigt att sätta tight vilket jag fick erfara med pianot,men jag har lite styrning nu via mina handknackade trummor..Får jag till det så får du låna trumsetet  :P
Jag skall lyssna och spela in mig på det här så får vi se vad det blir,jag tar gärna emot bas senare..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Deal - ja 90% ska jag nog kunna fixa - vore ju skojigt att veta vilken BPM det är också :lol:

...och tonart!

Näej nu skojade ja'  :lol:

Det skulle vara perfa om en lugn hammondorgel kommer in via en palmsmear till D - 67-69 sekunder in i låten. Den borde sen leka lagom känsligt med sina toner och sitt leslie här och där. Det är en inspirativ lek ni håller på med! Nu vill jag också (men hinner naturligtvis inte).
« Senast ändrad: 03.11.2012, 11:26:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad alohahex

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
känslan av att ligga i hängmattan och en kall öl en vindstilla sommar dag med denna spelande ur stereolan på hög volym
meee like 


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det blev ju kanon till slut! Skön sång med rejäl feeling och snyggt munspel!
Vad kan man mer begära? Jo, möjligen ett pianoljud som funkar lite bättre ihop med övrigt... :)
Jag njuter i fulla drag!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Piano till höger vill jag ska ligga närmare mitten, är för tungt i höger öra.
Skönt med den här sången och munspelet och skönt med gitarren centrerad.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mycket soft och skönt - jag njuter i fulla drag :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tre nya kommentarer,nice boys :)

Asti:
Ja jag upptäckte i morse att jag i stundens hetta skickat fel sound på mitt pianolir igår..Möjligen lite längre sustain emellanåt på mitt lir,annars låter det väl inte så pjåkigt..? Kul att du gillar Peter,jag har lagt själen i det här som jag så ofta gör då det är blues.

Max:
Tack för ett mycket bra tips Max om höger pianot,jag tror att det är bättre nu med den nya mixen.Tack för att du gillar det..
Sen testade jag lite av det du tipsade mig tidigare om stereobreddnig på sång(lite på munspelet också).Ställde pluggen ganska snällt,men man hör tydlig skillnad om man mutar den.Jag tycker det gav en ny dimension till min sång.
En annan grej:
Nu skall jag strax till Luleå och kolla in lite sångmickar.Det är ju en liten fördel om man kan testa först,lite av grisen i säcken annars..

G:
Thanx man,den värmde fint.Fixade en något bättre mix,så nu ser jag det som klart om inte Larsson har några synpunkter.

#######################

Tack alla tre för användbara och fina kommentarer om denna softade bluesdänga,och mega Tack till LARSSON för ett vackert spår.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Köp en mick med puffskydd, det letade sig in nåt högt P och nåt K i denna annars så skönt sjungna sången.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Hallå Mike

kalas bra.. 
jag har inget att anmärka på, för mig är en pärla skapad
sången är grym, och munspelet på slutet pricken över i:et
som balsam för både själ & öron 

man skulle kunna splitta orginal pianot & gitarren i 2 monospår
och på så sätt få kontroll över gitarr/piano pan & volym
eller bara minska stereobredden med en stereoexpander, men
jag tycker det funkar bra som det är

tack för att du satte denna    :wub:

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
 B) ooooh yeeaah

 (y)

gött jobbat
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja rösten är riktigt nice!

Voxengo Stereo Touch är en konkurrent till ADT som flera andra på KR använder.
Jag gillar det Voxengo Stereo Touch gör med rösten och även med en sologitarr.
Den nyare versionen ser mer avancerat ut i sitt gränssnitt...


http://www.voxengo.com/product/stereotouch/

Det här är nice musik!
« Senast ändrad: 06.11.2012, 21:04:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Några nya själar har fastnat i blusens garn  :wub:

############################

Eddi:
Ja min B1:a har pajat så jag använder en 500:- mick här,men jag har puffskydd.Dessvärre så struntar micken i det då den inte är speciellt snäll mot min röst i övrigt - djala skitmick på ren svenska  :) Testade en "Sennheiser MK 4" som jag tyckte om..Tillsammans med ett reflectionfilter så har jag kanske allt jag behöver,vi får se om det.Bra mycket billigare dock hos "tysken"..

Ola:
Thanx man.Bluesigare än så här går det nog inte att få det  :)

Larsson:
Drog iväg ett separatmail till dig nu på morgonen.Jag tar gärna emot de två spåren.
Kul att du gillar detta,jag la själen i det.Ett par grodor finns det nog i mitt bidrag,men feelingen är 100%

Max:
Ja så ser den ena av de jag har ut..Men vad är ADT för nåt? Jag drar ett pm om du missar det här..
Vet inte om jag inbillar mig,men jag hör nu ett ökat illalåtande mellanregister skrammel(nästan distat) som stereopluggen tillförde.
Tydligast på munspelet men även på sången.Jag måste kolla upp det då jag har Larssons wavar för en slutmix av detta..

#######################

Stort tack boys för glada tillrop på denna bluesiga låt.Lite till så har vi den..

Mike






Utloggad Girly

Mmm... kommer bara på ett ord: störtskönt:wub:
...även min själ är fast  ;)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ojojoj så bra!!!  :wub:

Riktigt bra gitarrlir och munspel och.. och sången - wow!!!  B)  Den pipan är Sverigeelit helt klart!!!
<gnäll> pianot hittar inte riktigt hem </gnäll>

Kommer tänka på följande stora favoriter:



och






Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Collab, ja :wub:

Så jäääla bra :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fyra nya själar har sett ljuset och fastnat i bluesens garn..

Girly:
Kul att du gillar den här,jag som trodde du var ett popsnöre  :D Skojar bara,du har mer feeling än så.jag blir glad av din kommentar.

Jocke:
Ja jag fick också Crossroads vibbar då jag hörde det här för första gången,lysande den rullen - Ry Cooder i sitt esse.Kul att du gillade den Jocke,det värmer fint i vintermörkret.

Hasse fx:
Oj,det var fina ord om min sång - det känns väldigt bra.Det är väl i de här vattnen jag simmar bäst,blues/soul/rock.
Pianot ja,jag har tusen procents vilja men bara 20% lir..evig förbannelse det - vänta tills du får höra jazzgrunkan jag håller på med nu..då får du såga på allvar :D
Munspelet har varit en följeslagare genom livet så det är aldrig nåra probs.
Daniel Lanois låt var en höjdare.Jag diggade även The maker hårt då det begav sig.Jag brukar lira den akustiskt på olika tillställningar.Shit nu måste jag kolla spotify om nån av dessa herrar är representerade där.
Den andra snubben var ten thousand percent feeling i min bok,grymt bra! Tack Hasse för länkarna.

Maria:
Ja collab med larsson är alltid lika kul,vi gjorde några coola bluescollabs för ett par år sedan..Kul att gillar den här,falsett ylen var coolast tycker jag  :rolleyes:

################################################################

Tack alla för fina kommentarer.Det lackar mot vinter på mina breddgrader och snön har kommit för att stanna.Denna kommer värma mig skönt då kylan kryper ned mot 35 minus..

Mike