Kontrollrummet

Asti - This feeling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Testade lite olika harmoniföljder. Vet inte om det blev krystat...?
Är arret tillräckligt?

Titel: This feeling
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 2:47
År:2012
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte krystat, bra att vandra nya stigar. Du har ett bra sångljud också!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin lugn låt och det låter som om du har något att säga också - analyserade dock inte vad - det hela låter inte exprimentellt som det lätt kan göra när man går ur sin bekvämlighetszon men det låter heller inte det vanliga. Vid "safe" hände något som inte kom igen i alla fall inte på samma sätt och det tycker jag är en kul grej. Sparsamt arrad och den kunde nog ha behövt lite violiner kanske, kanske men men ändå inte kanske - det kanske skulle ta över :rolleyes:
Skön att lyssna till.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det kan vara lite svårt att följa den röda tråden,men samtidigt låter det naturligt..

T.f /Rödstrumpa
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Eddi summerade det hela bra och jag håller med honom.

Vanligtvis är jag allergisk mot tonarts språng hitochdit,men du knyter ihop säcken i den här - med lite vilja då.

Mike T/F velpotta


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker inte det är så jäkla farligt faktiskt med tonartshoppen, får nästan, nästan, lite jazzkänsla över det med basen där. Lustigt nog satt jag själv igår o komponerade lite på ett stycke som gör vilda utflykter tonartsmässigt. Möjligen blir det lite galet när solot från gitarren kommer in, det smälter in lättare med rösten. Kanske inte skulle markera skiftningarna så väl med solot?

Det låter väldigt Astisianskt o trevligt i övrigt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skön lyssning med spännande harmonier - lite abrupt slut kanske :)
« Senast ändrad: 02.11.2012, 15:08:31 by HasseFX »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kön lyssning med spännande harmonier - lite abrupt slut kanske :)
Endast för män :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lågmält och lite dystert... men det är ju höst!^^ Gillar att basen i sin enkelhet ändå spelar med i melodin här och var. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Skönt att det inte blev för krystat och kul att du gillar sångljudet!
Eddi - Du ska nog inte analysera texten för mycket, den är hastigt tillkommen!  :)
         Vid "safe" är det väl ändå lite krystat, men det var väl lite meningen... :rolleyes:
         Violiner är nog ingen dum idé! Har funderat på cello, men det känns lite slitet...
bjurte - Bra att det känns naturligt! Jag var rädd för att det skulle kännas alltför konstruerat.
HMike - Ja, du verkar tycka att det är aningen krystat ändå!  :)
tigersoul - Gitarrsolot knåpade jag med en stund. Det är svårt att inte rätta sig efter tonartsbytena
               utan att det låter surt.... Men jag är nog inte rätt man för ett sådant solo.  :wacko:
HasseFX - Slutet är samma som introt, förutom att slutet även har bas och elpiano.
               Men det kanske känns lite tvärt....?
Jocke - Jag brukar ju inte göra så här dystra låtar, men tänkte att jag skulle pröva något nytt!  :rolleyes:
           Försökte faktiskt få med det i basspelet. Kul att du noterade det!

Tack alla för kommentarer och tips! Tycker det är fantastiskt att man kan få en sådan respons på en låt
under en enda dag! Undrar hur många andra forum som har så här många engagerade medlemmar....
/Asti t.f. helgfirare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
MaxB - Skönt att det inte blev för krystat och kul att du gillar sångljudet!
Eddi - Du ska nog inte analysera texten för mycket, den är hastigt tillkommen!  :)
         Vid "safe" är det väl ändå lite krystat, men det var väl lite meningen... :rolleyes:
         Violiner är nog ingen dum idé! Har funderat på cello, men det känns lite slitet...
bjurte - Bra att det känns naturligt! Jag var rädd för att det skulle kännas alltför konstruerat.
HMike - Ja, du verkar tycka att det är aningen krystat ändå!  :)
tigersoul - Gitarrsolot knåpade jag med en stund. Det är svårt att inte rätta sig efter tonartsbytena
               utan att det låter surt.... Men jag är nog inte rätt man för ett sådant solo.  :wacko:
HasseFX - Slutet är samma som introt, förutom att slutet även har bas och elpiano.
               Men det kanske känns lite tvärt....?
Jocke - Jag brukar ju inte göra så här dystra låtar, men tänkte att jag skulle pröva något nytt!  :rolleyes:
           Försökte faktiskt få med det i basspelet. Kul att du noterade det!

Tack alla för kommentarer och tips! Tycker det är fantastiskt att man kan få en sådan respons på en låt
under en enda dag! Undrar hur många andra forum som har så här många engagerade medlemmar....
/Asti t.f. helgfirare

Nice! :)  KR är ett underbart ställe att "hänga på"! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ett gitarrsolo över moduleringar som låter bra är inte det lättaste, hade en liknande uppgift en gång o det slutade med att jag spelade det på piano först o sen överförde till gitarr ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Skönt att det inte blev för krystat och kul att du gillar sångljudet!
Eddi - Du ska nog inte analysera texten för mycket, den är hastigt tillkommen!  :)
         Vid "safe" är det väl ändå lite krystat, men det var väl lite meningen... :rolleyes:
         Violiner är nog ingen dum idé! Har funderat på cello, men det känns lite slitet...
bjurte - Bra att det känns naturligt! Jag var rädd för att det skulle kännas alltför konstruerat.
HMike - Ja, du verkar tycka att det är aningen krystat ändå!  :)
tigersoul - Gitarrsolot knåpade jag med en stund. Det är svårt att inte rätta sig efter tonartsbytena
               utan att det låter surt.... Men jag är nog inte rätt man för ett sådant solo.  :wacko:
HasseFX - Slutet är samma som introt, förutom att slutet även har bas och elpiano.
               Men det kanske känns lite tvärt....?
Jocke - Jag brukar ju inte göra så här dystra låtar, men tänkte att jag skulle pröva något nytt!  :rolleyes:
           Försökte faktiskt få med det i basspelet. Kul att du noterade det!

Tack alla för kommentarer och tips! Tycker det är fantastiskt att man kan få en sådan respons på en låt
under en enda dag! Undrar hur många andra forum som har så här många engagerade medlemmar....
/Asti t.f. helgfirare

Nice! :)  KR är ett underbart ställe att "hänga på"! ;-)
Instämmer!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kr är sååå nice :wub:

Jodå, det funkar med vandrande harmer tycker jag, och vilket bra sångljud du har fått till oxå, förutom gitarrljud som alltid är så snyggt!

Bra :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade igen och tycker lika - den tar slut lite abrupt känns som om det finns mer att ge där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter strålande och spännande

gillar det mycket

kanske, lite visp trummor skulle göra susen

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hur snyggt som helst. En musiklyssnare som inte spelar gitarr/piano eller nåt annat skulle knappast ens tänka på att det är ganska många ackord o harmonisvängar, melodin rinner på sakta och fint som meandrarna i Voxnans stilla del, vattnet hittar alltid rätt väg.
Men inledningen av solot låter inte helt rätt. Och slutet är som redan tyckt lite abrupt...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Girly

Jättesnyggt!  :)
Harmoniföljderna är absolut safe tycker jag, intressanta utan att bli jobbiga.
Saknar upplagd text... så skönt att inte behöva tänka så mycket när man lyssnar   :rolleyes:;)
Fick mig att tänka på Genesis 'Wind and Wuthering'... kanske nåt i själva känslan  :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter alldeles utmärkt - schysst ljud på alla instrument och sång. Låten dör för snabbt.
Ingen har skrivit att sången ligger lite för nära örat, så jag har säkert fel, men så tycker jag i alla fall.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Marruschkka - Kul att du (och MaxB) reagerar på sångljudet! Har gjort som jag brukar....tror jag.  :unsure:
                    Skönt att harmoniföljdererna inte uppfattas som alltför "konstruerade"!
Eddi - Låten är kanske lite kort. Gjorde som sagt introt likadant som outrot.
         Om jag ska förlänga låten krävs nog ett stick...eller kanske ta om refrängen....?
Ola - Jättekul att du gillar! Funderade i början på trummor och då troligen med vispar, men
        ville ha det enkelt och nära. Men jag är fortfarande lite fundersam....kanske man skulle testa!
Håkan Nilsson - "Meandrarna i Voxnans stilla del" - vad är det?  :) Solot testade jag lite olika varianter på
                     men tyckte det lät falskt om jag inte följde tonarterna! Vet faktiskt inte hur jag ska få det att låta bra...
                     Får väl testa vidare eller be någon om hjälp. Att slutet är abrupt har jag svårt att höra.
                     Tyckte själv att det funkade med outrot samma som introt....
Girly - Intressanta utan att bli jobbiga! Du uttryckte precis det som jag hoppades få höra!
         Tjejer/kvinnor ska väl inte ha några problem med att höra musik och text samtidigt?  :)
         Nej, ska absolut lägga upp texten! Måste lyssna på "Wind and wuthering", kommer inte ihåg den just nu....
Gurano - Skönt att du tycker sång och musik låter bra! Jasså, du tycker också låten är för kort!  :)
             Nej, du är den första att påpeka att sången är för "nära". Testade med lite mer reverb, men fastnade för detta.

Tack alla för värdefull feedback och värmande kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Girly


         Tjejer/kvinnor ska väl inte ha några problem med att höra musik och text samtidigt?  :)
       

 :P

 :lol:
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt!  :)
Sång, gitarr och harmonierna är helt ok, tycker inte det låter krystat på minsta sätt med ackordsskiftningarna. Instämmer med ett alltför abrupt slut och kanske skulle det sitta fint med lite "vispkomp" till den snygga ackebasen.

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt!  :)
Sång, gitarr och harmonierna är helt ok, tycker inte det låter krystat på minsta sätt med ackordsskiftningarna. Instämmer med ett alltför abrupt slut och kanske skulle det sitta fint med lite "vispkomp" till den snygga ackebasen.

mvh Roffe H
Tack Roffe, då kan jag väl släppa "krystvärkarna". Men du tycker också slutet är abrupt och
vill ha vispkomp.....hmm. Få se vad jag kan hitta på....
Tack för feedback och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 :wub: :wub: :wub:gitarren på slutet, Asti, GITARRLIRET !!!!!! :wub: soundet, tonerna !!! :wub: :wub: :wub:
gillar basen och kompet också- måste dock säga att texten hörde jag ingenting av.Jo, hörde den gjorde jag men jag vet inte vad den handlar om....Mitt fel, måste lyssna noggrannare för jag har känslan av det här är en stark låt...men basen...och gitarren !!!! :wub: :wub: :wub: :wub:


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tsmalmbe

Mixen är för fullpackad och soundet på sången... dödar soundet på sången. För packad mix och för dynamikfattig - örontrötthet i mellanregistret.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
pxm - Jättekul att du gillar gitarrsolot! Du är den första som kommenterar det positivt!  :)
         Med mina begränsade sologitarrkunskaper får jag nog vara nöjd med det.
         Texten ska du inte fördjupa dig i! Den kom till hastigt och har ingen röd tråd som håller.
tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
                menar med "...soundet på sången... dödar soundet på sången". Sångljudet
                tycker jag själv blev rätt bra och det är flera som tyckt så. Kanske är det ADT:n
                som du inte gillar...? Eller mina ökända "smack"-ljud kanske?  :)
                Vore tacksam för tips på hur jag kan komma tillrätta med mixen.
                Ska jag skära i mellanregistret på ståbasen/gitarrerna/sången...?
                Dynamiken vet jag sedan gammalt att jag har problem med....
                Ska försöka tänka på det i fortsättningen!  ;)

Tack för feedback och värmande ord!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tsmalmbe

tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
                menar med "...soundet på sången... dödar soundet på sången". Sångljudet
                tycker jag själv blev rätt bra och det är flera som tyckt så. Kanske är det ADT:n
                som du inte gillar...? Eller mina ökända "smack"-ljud kanske?  :)

Vad är ADT? Nånslags autotune? Isåfall var det inte störande.

Men så här: din sångröst är bra, och avståndet till micken verkar bra - inklusive smackande och pustande. Men sen manglar nån malinställd kompressor-eq-kombination fram allt det som är bra så starkt att det förlorar sin brahet.

Analogt: socker på plätten är bra, men om du dränker det i så mycket socker att plätten tappas bort så är det inte så bra alls.

Mitt förslag:
1) mixa en råversion utan eq-kompressor-send, balansera allt så det låter bra - lägg upp.
2) lägg en svag kompressor på sången och ståbasen (1:2 och thresholden så det tuggar max -5dB)
3) klipp botten på alla kanaler (eller grupper i fall du är en gruppmixare som jag) med eq
4) lägg upp
5) Hör och häpna

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
                menar med "...soundet på sången... dödar soundet på sången". Sångljudet
                tycker jag själv blev rätt bra och det är flera som tyckt så. Kanske är det ADT:n
                som du inte gillar...? Eller mina ökända "smack"-ljud kanske?  :)

Vad är ADT? Nånslags autotune? Isåfall var det inte störande.

Men så här: din sångröst är bra, och avståndet till micken verkar bra - inklusive smackande och pustande. Men sen manglar nån malinställd kompressor-eq-kombination fram allt det som är bra så starkt att det förlorar sin brahet.

Analogt: socker på plätten är bra, men om du dränker det i så mycket socker att plätten tappas bort så är det inte så bra alls.

Mitt förslag:
1) mixa en råversion utan eq-kompressor-send, balansera allt så det låter bra - lägg upp.
2) lägg en svag kompressor på sången och ståbasen (1:2 och thresholden så det tuggar max -5dB)
3) klipp botten på alla kanaler (eller grupper i fall du är en gruppmixare som jag) med eq
4) lägg upp
5) Hör och häpna


ADT är en plugg för att simulera dubbningseffekt.
Jag låter sången gå igenom en Focusrite Trakkmaster preamp där jag använder compressor
med "mittinställningar" på threshold och make up gain, som jag testat mig fram till låter OK.
Detta gör att jag måste sjunga om ifall jag vill ha en "råmix" utan compressor....
Jag använder dessutom mjukvaru-deesser och reverb.
Men jag ska försöka omsätta dina tips så gott det går!
Tack!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kvack, är det fortfarande version 1 folk kommenterar?
Nåja, tar en lyssning till. Fortfarande inte krystade ackordsväxlingar eller melodi.
Tycker sången är bra och med den försiktiga volym jag har i lurar är det inte för mycket socker på plättarna.
Och, som PXM skriver, gitarrliret!!!  :wub:

Men va gör kontrabassisten vid 164? Kan han inte muta den lite mer diskret?  :o   :D
« Senast ändrad: 06.11.2012, 21:17:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kvack, är det fortfarande version 1 folk kommenterar?
Nåja, tar en lyssning till. Fortfarande inte krystade ackordsväxlingar eller melodi.
Tycker sången är bra och med den försiktiga volym jag har i lurar är det inte för mycket socker på plättarna.
Och, som PXM skriver, gitarrliret!!!  :wub:
Men va gör kontrabassisten vid 164? Kan han inte muta den lite mer diskret?  :o   :D
Jag gillar inte socker överhuvudtaget på plättar! Sylt och grädde ska det va!  :)
Avser du elgitarrsolot med "gitarrliret" är jag både förvånad och glad! Tyckte det var svårt att få till men var nöjd med gitarrsoundet (POD X3).
Kontrabasisten kunde inte hålla sig utan var tvungen att springa på toa, så det hörs tyvärr när han släpper kontrabasen.... :o
Däremot kom det inte med när han släppte sig själv en stund senare...... :)
/Asti t.f. kiss & bajs komiker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten