Kontrollrummet

Roffe H - Roffes Bounce (ett försök att "bröla" något)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En önskan har varit från några på KR att jag ska få till "ett bröl". Då har jag sagt att jag måste öva först, så betrakta detta som en övning.
Jag har provat att spräcka tonen lite på de långa tonerna först, ja vet inte om det låter snyggt, men bröl blev det, eller?  :wacko:
Harmonierna är från en rätt vanlig jazzstandard, melodin är min egen (framjammad efter hand).

mvh Roffe H  :D
« Senast ändrad: 01.11.2012, 12:45:34 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt! :)

En liten tanke - det känns inte riktigt som att bandet och saxen spelar i samma rum... Annars är det läckert! Blundrar jag så förflyttas jag till en liten skum lokal med fläkt i taket, öl och whiskey på borden och där ligger tät och virvlar i den bleka solstråle som letar sig in... ;-) Det ska bara bli lite "skitigare" så kan jag öppna ögonen och ha kvar känslan! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker du att solosaxen är för stark eller...?
Kan fixa det just nu, sitter precis och lyssnar
Med vänlig hälsning, Roffe   :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker - mixen-maxen - sicken-saxen - är finfin!
Sitter här och lyckas till slut få tid att lyssna igenom hela låten.

Det där med bröl och spräck, kan det ha nån koppling till att man sjunger samma toner samtidigt som man spelar dem? Har du testat det och hur låter det i så fall? Det är jag nyfiken på, eftersom jag fått andrahandsuppgifter på att man kan göra så för att få såna där skrikande och gråtande saxtoner.
« Senast ändrad: 01.11.2012, 15:10:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag tycker - mixen-maxen - sicken-saxen - är finfin!
Sitter här och lyckas till slut få tid att lyssna igenom hela låten.

Det där med bröl och spräck, kan det ha nån koppling till att man sjunger samma toner samtidigt som man spelar dem? Har du testat det och hur låter det i så fall? Det är jag nyfiken på, eftersom jag fått andrahandsuppgifter på att man kan göra så för att få såna där skrikande och gråtande saxtoner.

Stämmer, man låter stämbanden vibrera samtidigt som man blåser ut luften (man kan morra lite också, så får man ännu starkare "bröl" men det är jobbigt för halsen). Skulle tro att det är ungefär som att spela kam eller kazoo
Roligt att du gillar, lite brum fick jag ju fram, jätteglad för det!

Roffe H  :D :D :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)