Kontrollrummet

Roffe H. - Inte den du tror (colab med Max) Numer färdig demo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tog ner min gamla Ovation från väggen och strängade om, för att få musiken lite mer levande. En "anti love-song" som jag skrev för några tiotal år sedan som jag försökt utveckla med lite saxlir, stämsång. Roligt att MaxB ville vara med och lägga gitarrplock, tack! Det lyfte låten ett snäpp tycker jag.

Senaste (version 4, 1211006) colab med MaxB på gitarr.
Roffe H :)

-----------------------------------------------------------------------
Jag är inte den du tror å' inte den du vill ha.

 Du säger att du är besviken å' det tror jag faktiskt på
jag ser i dina ögon att du kan aldrig förstå.
Jag vet att du letar efter nån som går på ditt falska spel
Som alltid ställer uppför dig även när du har fel.

Jag är inte den du tror å’ - inte den du vill ha
du ville bara spegla dig själv  -  det ville inte jag.
Jag är inte den du tror å’ - inte den du vill ha
Du ville bara leka åååå’ – det ville inte jag.

Du balanserar på an avgrund, det rasar där du sätter dina steg
du vet inte vad du söker, men du är på galen väg.
Du tror att det finns någon, som kan hjälpa dig att gå
Och som tar emot dig när du faller och köper allt du pekar på.
Jag är inte den du tror å - inte den du vill ha …

saxsolo på vers + refr.

Fortsätt du att leva med falskhet och med lögn,
jag känner mig som befriad - efter en otäck dröm.
Du säger att du letar efter nån som lovar att älska dig jämt
och stänger ute hela världen för din skull
det låter som ett dåligt skämt.

refr.

Text & musik Roffe H
« Senast ändrad: 22.11.2012, 12:41:16 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite While my guitar... feeling på saxen. Låter en del svensk gammal prog om det här också.
Kul att den lever!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite While my guitar... feeling på saxen. Låter en del svensk gammal prog om det här också.
Kul att den lever!

Det blev inte för mycket (WMG) så det stör? Det var inte medvetet, det bara blev så, och jag tyckte det passade in så fint?
Visst, leve proggen! Tack för respons Max

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är skönt!
Jag bannar mig att jag inte har mer ork men jag blir inspirerad här också och skulle vilja spela elgura som kompar men efter däckbyte, återvinning, fixande med staket. stalldörrar och slutligen skotta ett gäng skottkärror fulla med sand och sprida det i en av sjukhagarna, känner jag att jag inte har ork att hänga på mig gitarren, trots att jag vill...   :wacko:

Din röst låter lite ansträngd som om det är en för hög tonart men jag tror inte den är för hög ändå.
Glömde nämna att jag plockade ur det sista ur båten idag. Det är så vackert ute så här års!

« Senast ändrad: 28.10.2012, 20:26:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt saxlir som vanligt!!
Men som alltid så skulle jag önska att du 'Drog till' ibland med sånadär sköna Bröl.. ;)
Och jo visst funkar sången oxo,fast som Maxen var inne på,kanske lite ansträngd emellanåt..
Lite klarare mix på sång skulle inte skada!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tänkte just säga det jag också: vad händer om du sänker tonarten lite?

I övrigt funkar det bra tycker jag, o saxen sitter som en smäck, så klart ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för att ni lyssnar grabbar (alla tre) ville få fram en speciell nedgång på guran från a-m via a-m med G, F# och F i basen och då fick sången bli lite hög provade att sjunga en oktav lägre först, men det lät konstigt. Får se vad jag kan göra. Går givetvis att köra i Gm (även för saxen) men missar då nedgången. Men vi får se...kanske kan prova att sjunga om????  :wacko:

mvh Roffe H

 
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Soft låt - låter bra på det stora hela.
Jag är ingen trumexpert men jag tycker att virveln låter lite för instängd/torr

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Riktigt bra detta Roffe!

Jag köper din pipa och sång på denna rakt av.Ruskigt bra inlevelse i sången.Högt tonläge ja,men du fixar det med bravur.Först tyckte jag sången var högt mixad mot resten men efter ett tag så släppte jag alla tvivel och bara diggade - hur bra som helst det här.
Har du virveln på separatspår,kan du testa Guranos tips..Om du lika rattar,sänk sången pytte lite - så därja,då fick jag det sagt  :D

Saxofonliret,grymt bra som vanligt och en riktigt bra låt.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite Pugh om det här både stil text men framförallt sången. Han var ju aktuell i helgen med Så mycket bättre. Jag saknar inget jo möjligen något saxbröl då.
Bra Roffe
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Härligt att höra dig berätta... har ju sagt det förr och ska inte tjata... Nåja, har man inte varit med om något har man ju heller inget att berätta..^^ Tror nu efter att ha hört lite olika alster att du kan hitta en helt egen grej, ett eget uttryck med inslag av jazz, folk, pop och visa. Tänker tex på tidiga Bo Kaspers som blandade rätt vilt men ändå var "laid back"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för alla tips grabbarna på KR:

Gurano: Har försökt att mixa om trummorna (inte bara virveln)

Mike: Roligt att du tycker sången funkar trots att den blir lite ansträngd...men det kanske ska vara lite på gränsen (blir ingen känsla annars och dessutom var det svårt att ändra på, hela låtens karaktär osv...har just provat)

Eddi: Har alltid gillat Pugh, så helt ok för mig. Kanske skall jag döpa om låten: "Jag är intä dän dö tror å..." Ska öva på det där med bröl först, så får vi se...

Jocke: Man tackar... Bo Kaspers är ju bara så bra...har alltid gillat att blanda stilar. Visst, och är man uppvuxen med en mix av pop, visa, rock, blues och jazz, så blir man väl en "musikalisk bastard".

Tack även Bjurte och Tiger (ni får varsit eget citat lite längre fram i tråden, såg inte inlägget först, för det kom en stor jättefin höstblid i vägen...)

Har även varit på sången och mixtrat lite...  :wacko:
mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 29.10.2012, 14:15:17 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Roffe - det finns ju ingen låt i tråden !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roffe - det finns ju ingen låt i tråden !!!!

mvh

Den kommer strax!
Har precis mixat om den...
mvh Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter mycket bra om den här..
Tycker att den är helt klart en av dina bästa låtar,
musikaliskt jättebra, som det brukar vara från dig, Roffe,
och mixningsmässigt sitter den helt rätt tycker jag..

Mycket bra låt med bra text och häftigt sväng !!!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter mycket bra om den här..
Tycker att den är helt klart en av dina bästa låtar,
musikaliskt jättebra, som det brukar vara från dig, Roffe,
och mixningsmässigt sitter den helt rätt tycker jag..

Mycket bra låt med bra text och häftigt sväng !!!!!

mvh

Kul att du gillar pxm och att du tycker mixen är ok, det är svårt ibland när man suttit och lyssnat för länge på en låt så vet man tillslut varken ut eller in! Var är jag?

mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är skönt!
Jag bannar mig att jag inte har mer ork men jag blir inspirerad här också och skulle vilja spela elgura som kompar men efter däckbyte, återvinning, fixande med staket. stalldörrar och slutligen skotta ett gäng skottkärror fulla med sand och sprida det i en av sjukhagarna, känner jag att jag inte har ork att hänga på mig gitarren, trots att jag vill...   :wacko:

Din röst låter lite ansträngd som om det är en för hög tonart men jag tror inte den är för hög ändå.
Glömde nämna att jag plockade ur det sista ur båten idag. Det är så vackert ute så här års!



Försökte att jobba i en annan tonart, gick inge vidare. Sjöng om och mixade lite istället. Får se hur det blev. Fin bild.
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt saxlir som vanligt!!
Men som alltid så skulle jag önska att du 'Drog till' ibland med sånadär sköna Bröl.. ;)
Och jo visst funkar sången oxo,fast som Maxen var inne på,kanske lite ansträngd emellanåt..
Lite klarare mix på sång skulle inte skada!

Har försökt att mixa om den nu, brölen måste jag träna på innan jag vågar släppa ut dem, tack för lyssning.
mvh Roffe H :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tänkte just säga det jag också: vad händer om du sänker tonarten lite?

I övrigt funkar det bra tycker jag, o saxen sitter som en smäck, så klart ;)

Provade med annan tonart, men det gick inge bra   :wacko: , tack för lyssning

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har gjort ännu en ny mix. Vesion 3 blir det...har tagit fram kören som inte hördes tidigare, förstärkt sången med dubbning lite här och där (nu till vintern) eftersom den lät lite ansträngd, har dessutom dragit upp orgeln och saxen något. Tror att det blev lite bättre nu och om någon vill kommentera innan jag lägger upp den som färdig demo blir jag glad.  :D

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
förstärkt sången med dubbning lite här och där (nu till vintern)


 :lol: :lol: :lol: :lol:

Den låter riktigt radiovänlig nu !!!
Gillar den här...jasså-kören var med från början (???).
Hör den först i den här versionen och den låter bra...
Du börjar få till riktigt hög kvalitet på dina arbeten,,
bra, Roffe !!! Börjar önska att jag hade bättre kunskaper
 och talang för arr och mix, som du, men - utan en gitarr
är jag vilsen i musikens värld...

Ha det gott !!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
förstärkt sången med dubbning lite här och där (nu till vintern)


 :lol: :lol: :lol: :lol:

Den låter riktigt radiovänlig nu !!!
Gillar den här...jasså-kören var med från början (???).
Hör den först i den här versionen och den låter bra...
Du börjar få till riktigt hög kvalitet på dina arbeten,,
bra, Roffe !!! Börjar önska att jag hade bättre kunskaper
 och talang för arr och mix, som du, men - utan en gitarr
är jag vilsen i musikens värld...

Ha det gott !!

mvh

Tack pxm
Ska gå in och lyssna lite på vad du gjort lite senare och kommentera...jag ser att du är flitig som vanligt. Cool!  B) Jag ägnar ganska mycket tid åt att lyssna på det jag jobbar med, ha inte för bråttom när du jobbar med en låt utan ge den tid. Det är alltid något lite man kan justera, höja sänka, lite mer reverb, eq etc. Det är ganska roligt. Övning ger färdighet!, ett något slitet uttryck, men väl så sant!

Blev glad  :D Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken höjdarlåt att jamma till! Satt med nylonsträngade guran nyss och det är första gången på veckor som jag känt mig så här inspirerad, då jag spelar gitarr.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vilken höjdarlåt att jamma till! Satt med nylonsträngade guran nyss och det är första gången på veckor som jag känt mig så här inspirerad, då jag spelar gitarr.

Va roligt, vill du inte jamma lite så det hörs...
Med vänlig hälsning, Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja nu låter trummorna bra å andra instrument oxå. Tycker dock att leadsången är lite lite för burkig/instängd - jag skulle nog lyfta fram den lite..men det är eg bara en fråga om smak.

Bra låt!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad du har fixat med denna det har blivit mycket mer levande musik nu och jag gillar bl.a. vad orgeln gör mitt i alltihop. Dubben på voxen gör sitt till men det blev lite överstyrt på den i början men det kan passera, saxen funkar fint - gillar denna mycket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skitbra! :) Winnerbäck möter Bo Kaspers!^^

Skulle för egen del vilja att det var lite skitigare, lite rockigare...  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken höjdarlåt att jamma till! Satt med nylonsträngade guran nyss och det är första gången på veckor som jag känt mig så här inspirerad, då jag spelar gitarr.

Va roligt, vill du inte jamma lite så det hörs...
Med vänlig hälsning, Roffe H  :D

Jo, det vill jag! Har spelat in tre svängar med nylongura en vänster en höger en i mitten, hur skitigt kan det bli Jocke?

Skulle vara intressant med en version från dig Roffe, utan Band in a box-kompgitarrerna, så skulle jag förhoppningsvis kunna spela om gitarren och ta fram ett extrakt, en essens av de idéer som dykt upp. Kanske en på varje sida?

Här är mina smutsiga gitarrer inmixade
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/RoffeH_InteDenDu_feat_MaxB_AccousticGuitar.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 31.10.2012, 22:50:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt. Tyckte sången lät lite onödigt smutsig möjligen. Lyssnar i laptophögtalare så jag kan ha hört fel.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gurano, Jocke, Eddi och Wernborg tack för att ni lyssnar, jättviktigt att få era synpunkter.  :D  :D
Max kommer förhoppningsvis att lägga på gura och då ska ju allt mixas om igen, ska tänka på sången mm.  B) Max, dina gitarrer låter intressanta, skriver till dig och frågar vilken typ av mix du vill ha!
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag bara baxnar vilka otroligt bra låtar du skriver. Till skillnad från många andra tycker jag att du har en helt egen stil, det är så skitbra låtar, du skulle haft ett fett skivkontrakt o en drös studio/jazzmusiker till förfogande i ett par veckor. Texterna sitter som smäck dom med. DEn här kanske du kan öva sången ett par dar på så du blir säkrare på hur du vill ha melodin. Sen gör du om sången helt. Vilken otrolig refräng, skitbra!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag bara baxnar vilka otroligt bra låtar du skriver. Till skillnad från många andra tycker jag att du har en helt egen stil, det är så skitbra låtar, du skulle haft ett fett skivkontrakt o en drös studio/jazzmusiker till förfogande i ett par veckor. Texterna sitter som smäck dom med. DEn här kanske du kan öva sången ett par dar på så du blir säkrare på hur du vill ha melodin. Sen gör du om sången helt. Vilken otrolig refräng, skitbra!

Tack Håkan för de vackra orden.  :D :D :D
Ha, ha nåt skivkontrakt behövs inte, jag behöver pension så jag kan sitta och pyssla med min musik närhelst jag vill, musik är livet. Dessutom finns ju KR med musiker med gedigna kunskaper och stort intresse av att ge råd och även hjälpa till med sina egna bidrag (colab), det räcker bra för mig.
Har du spelat några av mina låter i ditt "one man band" ännu?
Ha det bra Håkan,  mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag flikar in en kortis jag också Roffe då jag lyssnade på senaste - grymt bra det här!

Fem hattar av fem i luften helt klart.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för respons Mike, ska bli väldigt spännande och se vad som händer när Max lägger på guror

mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vad tycker damen det handlar om, om texten ?   :D
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)