Kontrollrummet

Equality - Folkgong

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Folkgong
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: knätofs
LÅTLÄNGD: 03:24
KOMPOSITÖR: e (hrm, finns nog en del från Äppelbo och Gärdeby i den här, tror jag  :rolleyes:)
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

En skiss gjordes lagom till midsommar. Har nu slängt ut trummorna och utökat med några andra teman och mollparti.
JAG tycker den låter färdig men det har jag trott många gånger tidigare och det det visar sig att man gjort svåra missar.
Mycket tackesam om ni vill bedöma detta. Är pianot för starkt emellanåt? Är det för grötigt, för många teman, fragment...?
« Senast ändrad: 07.07.2007, 11:16:01 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tycker bestämt att jag har hört denna förut, gånglåt låter bekannt
Hursomhelst, folksång från bättre ändan, tycker att vore värt att testa byta pianot mot violin, då skulle det bli lixåm äkta folksång :)

Men låter bra även som den är nu, pianospelet låter lite trevande o otajt på sina ställen. Förskräckligt grymt skönt gitarrspel, snyggt tema på den. Och den murrande skramlande basen sitter som den bara kan.

Denna låt skulle kunna bära sig med enbart gitarren, såpass snyggt e det lirat! :)
Well done!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Den här borde vunnit sommarfestivalen.

Gitarren låter fantastiskt bra.
Basen blir kanske lite krånglig, och låter lite fjongigt när den går upp i tonläge. Men det kanske kontrabasar gör, har dålig koll :)
Pianot ska kanske ner något litet hack... men jag tycker det ligger bra efter ett tag, när det börjat spelats mer komplett och inte bara med en ton åt gången.

Jättefin låt tycker jag, som blev ännu finare av fågelsången som letade sig in genom det öppna fönstret. Kunde nog bli ännu bättre om man satt på nån bohusklippa och hörde nån fiskebåt tuffa förbi mellan öarna. Typ :D
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker bestämt att jag har hört denna förut, gånglåt låter bekannt
Hursomhelst, folksång från bättre ändan, tycker att vore värt att testa byta pianot mot violin, då skulle det bli lixåm äkta folksång :)
Men låter bra även som den är nu, pianospelet låter lite trevande o otajt på sina ställen. Förskräckligt grymt skönt gitarrspel, snyggt tema på den. Och den murrande skramlande basen sitter som den bara kan.
Denna låt skulle kunna bära sig med enbart gitarren, såpass snyggt e det lirat! :)
Well done!
h.  Johan



He, men är det inte min skiss då som jag la upp på KR? Kan ju vara att den är lik en del gamla folklåtar.. Gärdebylåten t ex  :rolleyes:
La upp en stråkversionversion på Sound Click http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5527864&q=hi men det låter rätt tråkigt när det inte är äkta vara.
Kul att du gillar hursomhelst men inte är det väl otajt inte...?  :ph34r: :unsure: :lol:
Tack Johan för lyssning och comments.
« Senast ändrad: 07.07.2007, 01:04:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tycker bestämt att jag har hört denna förut, gånglåt låter bekannt
Hursomhelst, folksång från bättre ändan, tycker att vore värt att testa byta pianot mot violin, då skulle det bli lixåm äkta folksång :)
Men låter bra även som den är nu, pianospelet låter lite trevande o otajt på sina ställen. Förskräckligt grymt skönt gitarrspel, snyggt tema på den. Och den murrande skramlande basen sitter som den bara kan.
Denna låt skulle kunna bära sig med enbart gitarren, såpass snyggt e det lirat! :)
Well done!
h.  Johan



He, men är det inte min skiss då som jag la upp på KR? Kan ju vara att den är lik en del gamla folklåtar.. Gärdebylåten t ex  :rolleyes:
La upp en stråkversionversion på Sound Click http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5527864&q=hi men det låter rätt tråkigt när det inte är äkta vara.
Kul att du gillar hursomhelst men inte är det väl otajt inte...?  :ph34r: :unsure: :lol:
Tack Johan för lyssning och comments.


Naäi, int e de otajt,
 om vi kommer överens om priset.... :D :lol: :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fint gitarrspel. Ståbasen kunde ha lite mer djupare bas?
När pianot kommer in blir det obestämbart. Vem vill bestämma? Dra ner gitarren när pianot spelar är mitt förslag


Burnin Sven

  • Gäst
Jag vill ha smör på mackan och det är nu  :D , är Rosa loss på grönbete äntligen? Häftigt sommaren måste vara här men fan det regnar ju, inte i det här dock. Små lätta moln och Jan Johanssson på klaveret kan det bli bättre, svenskt så det knakar om det och i sitt absolut bästa läge kan man önska mer nä det går inte :D. Fin låt mr. E
Göran


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Det går framåt har lite svårt för basljuden o den synkar kanske inte riktigt i början, pianot kommer in fint gillar moll partiet mycket, den lilla låten har ju blivigt stor vetja...tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fidden: Tack för de uppmuntrande orden. Fina bilder du målar upp. Jag är så himla förtjust i kontrabasen att den fick nog dra iväg lite för mycket. Kanske stångas för mycket med gitarren.
mahan:  Har dåligt med euro... :rolleyes:
Tokai: Tnx. Håller med dig där och skall försöka tydliggöra huvudrollen bättre. Funderar på fiddle och flöjt isf piano för att få det mer i spelmansbranchen. Gjörde automatiseringsnedragning på guran i senaste versionenmen vet inte riktigt om det funkar.
Burnin Sven: "Rosa på bal, vackert namn eller hur? Bregott ska det vara i ur och i skur."  :D Kul att den uppskattas. Tnx Mr G.
ynot: Som sagt jag är barnsligt förtjust i den där basen och det kanske går till överdrift... Kör ju Gigastudio, "helvetet på jorden" enl Mr Egghuvud och jag har sannerligen aldrig haft ett program som kraschar datorn lika ofta som detta men för alltid addicted. Skall nu försöka hitta den där sabla fläjten och felan som låter så jädra bra ihop. Tack för senast! Har fortfarande dina otroliga basslingor ringande i huvudet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då ska vi se vad Eq:n har hittat på..
Ja denna har jag hört,men inte i denna tappning.

Analys då:Basen ligger lite lågt frekvensmässigt under introt.Det är några toner på basen som behöver eq.as lite,dom kommer ibland och stör lite i ljudbilden.Möjligen är det en frekvens krock med feta E strängen på guran..Men rör inte gura soundet,sikta på att brighta basen pytte lite istället.Där kom det in ett piano - snyggt! Kanske piano soundet skulle upp lite frekvensmässigt,samt en liten liten gnutta reverb svans(litet rum).. Guran låter helt underbart,blir lite avis på soundet..Polarn har en Martin,men så här klart ljud kan jag inte få fram..

Tar en fjärde lyssning i lurarna så att jag fastställer min analys,jag vill ju inte lura dig :)

Frekvens krockarna inte lika störande i lurarna,men hörs ibland..Upplever basen lite låg i lurarna..Guran klart dominant,men det är ju en gura låt i första hand så..
Nu kollar jag vad dom andra har tyckt,så jag inte är ute och cyklar helt..

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM: Lika impad varje gång över dina uttömmande och noggranna svar. Nej, jag skall inte röra gurans inställningar men är det så bra egentligen? Jag menar live är ljudet från denna Yamaha ganska platt och nu i reverbad, dubbeltrackad monoinspelning bättre än en Martin??  :rolleyes: :rolleyes: Bara att hålla fast vid den rattningen framöver då... Ska se över bas och pianoeq:n efter dina råd men letar lite bland samplingarna efter en vettig fela. Kanske ska basen spela lite lugnare också. Blir nog ytterligare nån version på denna och hoppas du hänger på då också. Tack igen för värdefull feedback!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bara lite nyfiken...när månne följande version är att vänta :rolleyes:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar den som frågar! Jag testade med samplad fela igår men jag vet inte... Till slut vet man inte om låten går baklänges om man pillar och skruvar så ögonen blör och öronen trillar av. Tror jag frågar en kompis som är duktig på folkmusikfela. Eller spelar du sånt också ?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar den som frågar! Jag testade med samplad fela igår men jag vet inte... Till slut vet man inte om låten går baklänges om man pillar och skruvar så ögonen blör och öronen trillar av. Tror jag frågar en kompis som är duktig på folkmusikfela. Eller spelar du sånt också ?


Oh no non no no, helan går, men inte felan! :D
Har nog en som hänger på väggen, arvgods från min mormors sida, men det instrumentet har lixåm inte tänt min spelentusiasm. Lyssnar nog hjärna när nån kunnig tar den under behandling, men jag fick den aldrig att funka. :unsure:

Men felan tror jag verkligen skall passa in i din låt, med ett mjukt och flyktigt arr.
Andra möjligheter är förstås för folkmusiken bekanta instrument som dragspel eller tramporgel eller harmonium som det åxå kallas.
Väntar ivrigt på den versionen  :)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skön låt som får en i stämning.
Aningens svårt att urskilja strukturen, kanske beror på att jag inte vet hur man bygger upp sådan här musik.
Får för mig att det är lite obalans i panoreringen som om det som ligger mer på höger(den sidan där pianot ligger) ligger lite mer ut än det som ligger mer på vänster sida. Kan också bero på att jag fortfarande förmodligen har vatten i öronen efter det senaste västkustbesöket  :ph34r:.

Tack för skön musik
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nog för att du inspirerats kanske framförallt av Gärdeby, men det är eget och vackert.

Har inget att klaga på. Jag avundas dig som kan göra sådan här musik som bär, och dessutom göra det bra.

Bra spelat också.

Eloge!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tror nog detta är något av dina finaste alster du gjort. Riktigt njutbart utfört, speciellt gitarrspelet, harmonierna. Basen är kanske aningen djup på sina ställen för mina högtalare, prylarna i rummet kommer i självsvängning. Tycker inte det är "knätofs", jag får snarare irländsk stämning eller till och med McCartney innan pianot.
Hur som helst, hatten av för en ruskigt fin låt och framförande!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt låter iaf helbra. Denna skulle jag vilja kunna spela på gitarr  :(

Allt det nya funkar bra tycker jag, men jag väntar på text och sång :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo: Själv ingen aning hur sånt här ska byggas upp. Antar att instrumentalmusik ger lite friare tyglar vad gäller struktur än om den skulle textsatt men who am I to tell... Tror inte västkustvattnet är boven åtminstone pianot har slagsida åt höger. Kul att du tycker den funkar hur som helst.
Emulator: Tackar för det men på tal om "bär" så är man likafullt alltid ett blåbär när idéer skall sjösättas. En kompis kommer och testar med sin fela nästa vecka så det kanske går i rätt riktning.
91:an:  :lol: Inte meningen att min låt skall få dina fina pryttlar att skaka. Ska kolla upp basen. Tror den har för mycket velocity i förhållande till volymen. Det låter nog för mycket mungiga om den nu. Kul att den gav de associationer du nämner. Åker nog och cyklar en vecka på Irland och skall insupa allt möjligt där tänke jag.  :rolleyes: Välkommen tillbaka förresten och tack för den mycket uppmuntrande recensionen!
Dividend: Jo men gitarren är klippt och klistrad till förb... Kul att du kan tänka dig att utveckla denna. PM:ar dig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja det är ett välkomponerat stycke bra musik...där gitarrens figur påminner mig om en ungdomsidol som hette Gordon Giltrap en akustiskgitarrspelande engelsman som hade ett otrolig klös i tonen och fina figurer såsom denna....saknar lite trumman i breaket men det får gå...har kommit och gått senaste veckorna i datorn i olika versioner och om du vill dra denna i långbänk så är det bara ytterst lite puts här och där...
kontran är helt suverän omkring 0:47 och framåt en bit...en av dina bästa  :rolleyes: B)

karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Karl: En får tacke, som vi säger här på östgötaschlätten. Det ger råg i ryggen till en tvivlande även om jag tycker att harmisarna i denna är väldigt konventionella. Jag får kolla upp den här Giltrap. Glad att du inte sågade trumman rakt av i förra versionen, tyckte den gav lite stadga och bränsle men jag gav vika för trycket  :P :rolleyes:, prövade fottramp men det lät lite töntigt.  Ingen mer långbänk, det är så otroligt själsdödande men skall putsa på kontran och en "fiddler" har lovat att bistå. Får se vad det blir. Lyssnar av och till på dina låtar på M S, pärlor varenda en för olika dagsformer och hoppas naturligtvis på fler men även nya Beatlesplattor fick man ju vänta på när det begav sig så take your time och ha en avkopplande semester. Hörs!
/Mikael
« Senast ändrad: 12.07.2007, 13:28:04 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Ibland tänker jag att det skulle vara mer skjuss i vissa fraser. En gnutta eller två mer energi och dynamik. Samtidigt så känns det behagligt tillbakalutat och skönt obekymrat. Kunde man behålla det sista men ändå få in en aning av det första?

Skulle gärna höra något dubblera eller spela en stämma med gitarren. Fiol eller min älskade sopransaxdröm - jaja, jag vet du har ingen och jag har ingen och det är skit  :angry:

I övrigt tar jag inte upp sådant som redan sagts. Mer än att jag med spänning följer låtens utveckling. En skön sak!

Jo en sak till; skall basen försvinna så abrupt kring 0:40?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack DG för värdefulla synpunkter. Gjorde en version som hade mer intensitet men fick rådet att behålla grötlunkrytmen och det var nog klokt. Har en kompis som spelar fela och han lovade höra av sig nu i veckan. Jag hoppas han fixar till lite mer glöd och stämmor på denna.
Tror att den skall poppas till om man ska släppa in en sax? Inte tänkt på det där med basen men var väl ett sätt att markera övergång från vers 1 till 2 tror jag.  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Tror att den skall poppas till om man ska släppa in en sax?

Kanske men jag menade inte David Sanborn. Men någon slags fiol hade nog varit mitt förstaval.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Citera
Tror att den skall poppas till om man ska släppa in en sax?

Kanske men jag menade inte David Sanborn. Men någon slags fiol hade nog varit mitt förstaval.


Inte heller Stengård, antar jag ;). Som sagt gjorde ett försök att få till det på piano men lyckades inte variera mig tillräckligt.
Beklagar ljudkvaliteten
http://www.box.net/index.php?rm=box_v2_download_shared_file&file_id=f_75598773...om du orkar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åkkei!

Ackeguran lite framåi i ljudbilden. Haihatten passar definitivt inte in i helheten här. Däremot gillar jag skarpt kängorna! Tunna ut soundet på dom traskande (eller e de dansande) fötterna, gillar den ideén, och kör in dom försiktigt (fade in), testa med en försikgt panorerande rörelse, folket lixåm traskar över scenen, och sen en lika skön fade out på dom när pianot kommer in. Behöver absolut ingen annan perkussion.

Pianot....hmm, nåt som gör att det inte sitter, testa att ta ner på speltytmen med hälften, nu lixåm stöckar det ihop sig vid pianodelen.

Och så tar du in det traskande folket tillbaka i outron, kanske redan vid 2:15, kunde binda ihop delarna.

En knippa ideér från Obbnäs! :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra idéer Johan! Tackar och bockar. Tror den här snabbapianotversionen får vila men ideen med trampet som kommer och går skulle vara kul att titta på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Finemang det här. Pianot låter illa, men det passar bra in i låten. Flygelsoundet hade inte passat. Återigen en låt som saknar en låt före och en låt efter, ensam är inte stark i detta fall. Trots att låten är bra, saknar den sin helhet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Återigen en låt som saknar en låt före och en låt efter, ensam är inte stark i detta fall. Trots att låten är bra, saknar den sin helhet.

Tackar tsmalmbe! Vet inte om jag förstod riktigt men du menar låtens uppbyggnad? En mer traditionell uppbyggnad med vers-vers-brygga-refräng-vers-stick-refräng hade varit mer helgjuten?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Det var inte låtens interna uppbyggnad som jag försökte kommentera utan den macrovärld jag skulle vilja tro att den borde leva i. Alltså så att då jag sätter skivan i spelaren, kommer denna att spelas upp vid något skede. Och det faktum att låten som kommer före denna, kommer att påverka hur denna låt låter och lyssnas till. Likaså låten som kommer efter. Och det är nu dessa två låtar, den som kommer före och den som kommer efter, som jag saknar.

Lite kvasikvanti-käbbel alltså här :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det var inte låtens interna uppbyggnad som jag försökte kommentera utan den macrovärld jag skulle vilja tro att den borde leva i. Alltså så att då jag sätter skivan i spelaren, kommer denna att spelas upp vid något skede. Och det faktum att låten som kommer före denna, kommer att påverka hur denna låt låter och lyssnas till. Likaså låten som kommer efter. Och det är nu dessa två låtar, den som kommer före och den som kommer efter, som jag saknar.

Lite kvasikvanti-käbbel alltså här :)


 :lol: Fattar. Jo men sånt är viktigt. För i tiden satte jag ihop kassettband (jo!) till fester och till egen och andras lyssning och det var väldigt viktigt i vilken ordning låtarna kom även om man inte skulle dansa till dem alltså. Fortfarande när jag i andra sammanhang hör någon låt från den tiden väntar jag närmast omedvetet på att nästa låt skall komma som jag minns från bandet. Men det gör den inte och den som kommer uppfattar jag ofta som ett klart stilbrott!  :rolleyes: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves