Kontrollrummet

pxm - "Unusual, rare, everyday solution"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En frän reharmonisering som leker med tritonus substutitioner och flirtar (nästan omöjligt) med sologitarren som fick lov lägga till två x-tra toner i den aeoliska skalan, i bluesskalan och då såklart även i deras resp. femte modus för att bättre passa reharmoniseringen och den nästan omöjliga flirten.

Jag kunde i o f sig ha använt de vanliga skalorna (utan x-tra ton.) men då hade substutitionerna låtit litet off och jag har förstått att det inte gillas. Därför blev utmaningen att hitta den tonen/tonerna som passade in i skalorna och som gjorde reharmoneringens ackord rättvisa och som ändå lät naturligt........

Att tänka utanför skalorna !!!

Super-Yngwie har visat mig det trixet basics med att lägga till toner i pentor för något år sedan för att få det stämma med "omöjliga"harmonier - som innehåller ackord utom tonarten, istället för att hela tiden byta skalor. Jag skulle då spela till en (bra) rocklåt som en nätvän gjort... Efter det har jag själv kollat in Bop-skalornas uppbyggnad.....

Alltså - det finns bra låtar där progressionen inte är modalt uppbyggd utan kanske följer en sångmelodis utsvävningar linjärt istället och anpassar sig efter succesionens passingnotes. Att göra skalbyten är svårt och krångligt och att spela helt kromatiskt tycker jag förtar snittsen i låten oftast (inte alltid)...Att lägga till toner till pentan, dock så få som möjligt, är ett bra vis för att se vilken skala man landar i. Erhåller man då en Bop-skala med 8 toner istället för 7 (efter särskilda förutsättningar.) har man gjort ett bra jobb. Nio tons skalan finns också som möjlighet men den har jag själv aldrig använt och bara sett en låt byggd på den. Det var förresten en låt här på forumet. Den lät bra och var spännande tycker jag !!!..Annars tycker jag att Thaishikochan med 10 toner är nästa alternativ innan man övergår till att spela helt linjärt och kromatiskt. Det sistnämnda spelas vanligen med förstärkning på ackordens ledtoner. 1, 3 och 5. Det blir ofta tråkigt tycker jag och det går att använda arpeggiot  7,9,11 och 13 istället. Om man vill...Smaksak !!!

I den här är jag omöjlig och konstruerar skalor som inte finns !!!!! :)
Bara skojjade....Alla sätt att ordna tonerna finns redan skrivna och uppkallade...
Okända skalor för mig men vid en googling fann jag att de heter
D Adonai Malakh´(en judisk skala) - då dess 6:e modus, eller B 8 toners Spansk skala..
Men det spelar ingen roll eg. då jag ville visa tillvägagångssättet då man inte finner en modal skala eller syntetisk
som stämmer.

Den här låten ger ett litet annorlunda sound med en annorlunda lösning..annorlunda toner.....!!!!
Det är det jag vill visa och föra fram med den här rockbluesen.....
Det är liksom det som är grejjen med den här.......

Alla ackord och substutitioner stämmer modalt med skalorna, som inte existerar eg..., på ett enkelt sätt att ta till sig.....Enkel lyssning !!!! Kanske litet ovant för öronen de första takterna, sedan ger det sig.....
Tror att ni gillar reharmoniseringen bättre så här och finner det enklare att följa med leadgitarren nu......Struktur !!(hoppas jag...)...på ett eget och annorlunda vis !!!!


mvh
« Senast ändrad: 23.10.2012, 01:13:27 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Eh - faktiskt, jag har nyss konstruerat en skala som inte är känd innan..... :wacko:
De enda tonstegen som fanns lediga i en kromatisk värld. :o
Nu tror ni att jag skojjar eller ljuger och jag kan inte presentera
den för jag gav precis bort den !!!!!! B)

ooooooooops !!!!  :lol: :lol: :lol:

mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag beundrar din ambition och ork att experimentera vidare oförtrutet!
Men här måste jag erkänna att det är nog bara rytmen jag hänger med på..  :unsure:
Du gör onekligen din egen musik, önskar bara att jag kunde hänga med lite bättre
och komma med några konstruktiva tankar och tips... Rock on!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gjorde den litet enklare med stämmor i låtens tema !!!!
Bytte till andra trummor under temat också..
Resten är improvisationer..Nu blev det två gitarrer som turas om..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 :lol: :lol: :lol: :lol:
jag spelade och mixade sönder den och har inte orginalet kvar....
....nu skiter jag i den här......
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
« Senast ändrad: 23.10.2012, 02:02:02 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/