Kontrollrummet

Harmonica mike/JW 61 - A chance to dream...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:A chance to dream
Artist:Hm/JW61
Genre:Tja..Hårdrocks ballad kanske?
Text/Musik:Micael Ryding/Joakim Westman
Ev.Medv: Bara jag å Jocke
Inspelnings år:2006
Format:mp3

Tjena.
Råkade höra denna i bilen av en slump och tänkte dela med mig..Låten är ett resultat av ett samarbete på gamla studio forumet i fjol.Jocke snickrade ihop liret å jag skrev text å sång melodi.
Mina mixnings kunskaper avseende sången var inte så bra då,så ni får stå ut med det.Jag har lite bättre gear nu.

Nåväl,ös på med motorsågar och röjsågar...Såga vilt eller plantera ett frö,it´s your choice..

Mvh
Micael/Jocke
« Senast ändrad: 17.10.2007, 01:15:13 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Drar igång sågen, blir stående med den...

Oj vilken härlig låt ni har klämmt fram. Den e stor o internationellt sound så det förslår. Mäktigt!
Pianoliret e proffsigt, sitter som bara den. Sång o stämmor greit. Arret fantastiskt. Snyggt jobbat! :)

Så tar vi sågen, räknar kallt upp mina iaktagelser:
Oj nej, byt Farfisa orgeln mot t.ex B4:n,  vid 1:36 sticker den verkligt ut
Stringsen slutar för snabbt vid 1:24, ge dom lite tid att slockna långsamt. Gäller nog på andra ställen åxå. Kolla stringsens volym så där överlag, lite hård volym här o där.
Vid 2:24-2:34 distar smått, kanske bara mina lurar.
Gitarrsolo skulle vara skönt att ha en riktig gitarr, t.ex 2:58-3:01 låter den verkligt illa, midi bend, kanske. Samma vid 3:26-3:30.
I versen kunde sången ha lite limiter, du har enså stark rösta att den vill lite sticka ut.

En sån här kalaslåt har en sån mäktig stämning och får inte störas av några "genvägar".
Lyssnar tredjr gången nu, raggen reser sig, otroligt skön. Så fast låten enligt min spelare heter Final Mixdown, så tycker jag att ni benar igenom alla pyttedetaljer, det är säkert värt mödan! :)

h.  JOhan
« Senast ändrad: 07.07.2007, 01:16:28 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skitskön låt :)...
Gillar både melodi och arr, texten lyssnar jag aldrig direkt på tyvärr kanske... men den sticker inte ut åt fel håll.
Din röst genererar härlig värme till låten.

Fick lite French Revolution vibbar vid 2.48 coolt.

Köper den rakt av.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Drar igång sågen, blir stående med den...

Oj vilken härlig låt ni har klämmt fram. Den e stor o internationellt sound så det förslår. Mäktigt!
Pianoliret e proffsigt, sitter som bara den. Sång o stämmor greit. Arret fantastiskt. Snyggt jobbat! :)

Så tar vi sågen, räknar kallt upp mina iaktagelser:
Oj nej, byt Farfisa orgeln mot t.ex B4:n,  vid 1:36 sticker den verkligt ut
Stringsen slutar för snabbt vid 1:24, ge dom lite tid att slockna långsamt. Gäller nog på andra ställen åxå. Kolla stringsens volym så där överlag, lite hård volym här o där.
Vid 2:24-2:34 distar smått, kanske bara mina lurar.
Gitarrsolo skulle vara skönt att ha en riktig gitarr, t.ex 2:58-3:01 låter den verkligt illa, midi bend, kanske. Samma vid 3:26-3:30.
I versen kunde sången ha lite limiter, du har enså stark rösta att den vill lite sticka ut.

En sån här kalaslåt har en sån mäktig stämning och får inte störas av några "genvägar".
Lyssnar tredjr gången nu, raggen reser sig, otroligt skön. Så fast låten enligt min spelare heter Final Mixdown, så tycker jag att ni benar igenom alla pyttedetaljer, det är säkert värt mödan! :)

h.  JOhan

Johan my friend.
Jo det blev inte så pjåkigt detta.Låten håller nog,givetvis skulle den må lite bättre av riktig gura.Vet inte om det är midi gura förresten,då Jocke totade ihop arret.Mixen av musiken var oxå hans grej,sången låg på mitt ansvar.Han fick mina filer å mixade in dom i låten.Vi såg den som klar i våras,men som du säger så finns det lite kvar i mixen att göra.

I övrigt så spö-regnar det här,trist..Men det gjorde att jag fick lite studio tid,så jag är inte så ledsen :D


Ha re


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skitskön låt :)...
Gillar både melodi och arr, texten lyssnar jag aldrig direkt på tyvärr kanske... men den sticker inte ut åt fel håll.
Din röst genererar härlig värme till låten.

Fick lite French Revolution vibbar vid 2.48 coolt.

Köper den rakt av.

/Staffan

Stajo my friend.
Texten..Den blev jag rätt nöjd med.Det finns ett budskap och ett vettigt innehåll.Funkar oxå bra till rytmiken i låten.Tack för omdöme om sången..French Revolution vete fanken om jag har hört...
Nåväl,kul att det gillas.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant. Låten känns knappt undergodkänt, men din röst reser dne över tröskeln. I och för sig bara första lysnningen. Skall spara i listan och återkommer om jag har mer att tillägga.

Känns innovativt )?) och intressant
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Intressant. Låten känns knappt undergodkänt, men din röst reser dne över tröskeln. I och för sig bara första lysnningen. Skall spara i listan och återkommer om jag har mer att tillägga.

Känns innovativt )?) och intressant

Tack Per.
Denna går väl under kategorin hårdrocks ballad med lite ös..Inte direkt min hemmaplan..Men ett samarbete så gott som något. Tack för utlåtandet om min sång,det värmde gott här uppe i norr då vi bara har 12 grader nu..brrrr..Återkom gärna med motorsågen,johan har startat sin.. :lol:


Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker det är för mycket av allting utom trummorna. Skulle vilja har mer luft i det hela. Detta kräm kan nog funka i slutet av låten men nu kör det på hela tiden.
Mer avskalat i början så att rytmen hörs (trummorna). Och sen ta bort den enerverande öppna/igenstängande hihaten som går hela tiden. Pianospelet är snyggt. Sången är bra, stark och mäktig.
Låten då? Tja, lite melodifestival över det hela tycker jag dock. Låten räddas av din sång.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker det är för mycket av allting utom trummorna. Skulle vilja har mer luft i det hela. Detta kräm kan nog funka i slutet av låten men nu kör det på hela tiden.
Mer avskalat i början så att rytmen hörs (trummorna). Och sen ta bort den enerverande öppna/igenstängande hihaten som går hela tiden. Pianospelet är snyggt. Sången är bra, stark och mäktig.
Låten då? Tja, lite melodifestival över det hela tycker jag dock. Låten räddas av din sång.

Tack Staffan.
Helt klart har du en poäng i att det är lite grötigt.Tror oxå att låten hade växt med lite mer dynamik/ instrumental insatser under resans gång.Nu är ju detta en färdig låt så det blir ingen uppföljning på mixen,tråkigt nog.Jag hade gärna hört den med dina tips inlagda....Extra tack för omdömet om min sång!
Sånt värmer i Norr,9 grader idag..brr...

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gör som du och skriver helt "ograverad" av andras inlägg. Känner igen denna och jag tänkte först vilken plats den hade på Billboardlistan! Nu är väl inte powerballader det jag i första hand tar ner från skivhyllan och det är nog en svår genre att inte få det att låta för svulstigt och pretentiöst. Jag skulle inte våga mig på detta.
Försöker strukturera mina intryck:
Komposition: Verkligen snygg melodi och synnerligen lyckad intensitetsökning i refrängen. Sticket och tonartsändring lysande!
Arr: Här har ni inte sparat krutet, precis som det skall vara. Känns helt rätt med successiva pålägg. Pianoslingorna och den feta elgitarrfiguren (ngt till vä) målade med känslig hand. Din ärrade röst passar likaså perfekt. Leker med tanken: En duett ungefär som Kenny Rogers & Dolly Parton i Island in the Stream skulle nog funka till denna. Har svårare för synthen (stråkmaskinen?), orgeln och cymballjudet men man tager vad man haver och idag finns ju betydligt äktare trumljud. Blir lite för mycket i sista refrängen där din röst blir som ett rop från en drunkande. Hellre skala av något än höja nivån rösten, tror jag.
Helt rätt att gå ner i intensitet på slutet som jag skulle vilja ha så här: "A chance to dream"...paus...och sen enbart piano och slutfrasen "a chance to dream".
Mix: Här finns en del att göra. Stereobredden saknas. Allt ligger i mitten. Ljudkvaliteten är lite åt kassetthållet, saknas lyster och dynamik.
Sammanfattning: Lysande komposition, sång och delar av arret. Så bra att jag kan inte låta bli att engagera mig i en massa petigheter.  :)
Skulle vara väldigt intresant att veta hur jänkarna uppfattar denna. Kan du inte lägga upp den på Musesmuse eller nåt?
Nu skall jag också läsa vad andra skrivit.  ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gör som du och skriver helt "ograverad" av andras inlägg. Känner igen denna och jag tänkte först vilken plats den hade på Billboardlistan! Nu är väl inte powerballader det jag i första hand tar ner från skivhyllan och det är nog en svår genre att inte få det att låta för svulstigt och pretentiöst. Jag skulle inte våga mig på detta.
Försöker strukturera mina intryck:
Komposition: Verkligen snygg melodi och synnerligen lyckad intensitetsökning i refrängen. Sticket och tonartsändring lysande!
Arr: Här har ni inte sparat krutet, precis som det skall vara. Känns helt rätt med successiva pålägg. Pianoslingorna och den feta elgitarrfiguren (ngt till vä) målade med känslig hand. Din ärrade röst passar likaså perfekt. Leker med tanken: En duett ungefär som Kenny Rogers & Dolly Parton i Island in the Stream skulle nog funka till denna. Har svårare för synthen (stråkmaskinen?), orgeln och cymballjudet men man tager vad man haver och idag finns ju betydligt äktare trumljud. Blir lite för mycket i sista refrängen där din röst blir som ett rop från en drunkande. Hellre skala av något än höja nivån rösten, tror jag.
Helt rätt att gå ner i intensitet på slutet som jag skulle vilja ha så här: "A chance to dream"...paus...och sen enbart piano och slutfrasen "a chance to dream".
Mix: Här finns en del att göra. Stereobredden saknas. Allt ligger i mitten. Ljudkvaliteten är lite åt kassetthållet, saknas lyster och dynamik.
Sammanfattning: Lysande komposition, sång och delar av arret. Så bra att jag kan inte låta bli att engagera mig i en massa petigheter.  :)
Skulle vara väldigt intresant att veta hur jänkarna uppfattar denna. Kan du inte lägga upp den på Musesmuse eller nåt?
Nu skall jag också läsa vad andra skrivit.  ;)

Kanon feedback E!
Dom flesta av dina kommentarer sätter huvudet på spiken.Låten är bra men behöver lite mer arbete för att göra den rätvisa.Jag hade lagt ett outro det du beskriver,men tyvärr så föll det inte i god jord.Jocke ville ha slutet så här..

När det gäller Muses muse så behöver jag din hjälp.Jag har ingen server plats att lägga upp låtarna på,samt saknar kunskapen hur man gör med länkar och sånt..antar att jag har nog med att spela piano :lol: å munspel..

Nåväl mycket insiktsfull feedback och klart användbar om vi tar upp denna igen..Jocke har alla filerna,så jag kan inte göra så mycket..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låten och arret gifter sig inte riktigt med din röst denna gång.

Orglarna är fasansfulla! :o Annars fint arrat. Det känns dock heltokigt mixat. Galna nivåer på det mesta.
Gitarrfigurerna i bryggan gillar jag skarpt. De ger mig lite SAGA-feeling. (Om någon minns dom)
Den öppna hihaten ger en lite stressad känsla. Hade räckt att bara variera den med anslaget istället. På med en ride i bryggan och refrängen istället.

Nu rymmer lilltjejen från husvagnen ..... måste jag iväg. Kanske återkommer senare för fler kommentarer.

...tillbaka...

Vid 2,39 blir det ju SAGA på riktigt. Älskar sånt, även om det för dom flesta säkert bara stör Rix FM-tänket. Hade önskat mig ännu fler sådana passager.

Jodå, denna skulle må fint av nya trummor och en bättre mix. Det där jag skrev i inledningen får jag nog backa lite på. Tycker att låten ändå funkar bra ihop med din röst. Det är väl det att jag är så inkörd på bluessvängen till din röst.
« Senast ändrad: 11.07.2007, 14:33:51 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låten och arret gifter sig inte riktigt med din röst denna gång.

Orglarna är fasansfulla! :o Annars fint arrat. Det känns dock heltokigt mixat. Galna nivåer på det mesta.
Gitarrfigurerna i bryggan gillar jag skarpt. De ger mig lite SAGA-feeling. (Om någon minns dom)
Den öppna hihaten ger en lite stressad känsla. Hade räckt att bara variera den med anslaget istället. På med en ride i bryggan och refrängen istället.

Nu rymmer lilltjejen från husvagnen ..... måste jag iväg. Kanske återkommer senare för fler kommentarer.

...tillbaka...

Vid 2,39 blir det ju SAGA på riktigt. Älskar sånt, även om det för dom flesta säkert bara stör Rix FM-tänket. Hade önskat mig ännu fler sådana passager.

Jodå, denna skulle må fint av nya trummor och en bättre mix. Det där jag skrev i inledningen får jag nog backa lite på. Tycker att låten ändå funkar bra ihop med din röst. Det är väl det att jag är så inkörd på bluessvängen till din röst.

Stefan:
Tackar för feedback.I denna så har jag enbart sjungit,låten är ett resultat av ett samarbete på gammel forumet.Mixen å liret är Jockes grej.Jag skrev text å ylade in sången..Sedan mixade han allt.Mina kunskaper på mix fronten har utvecklats lite,så hade jag haft filerna så skulle det bli ett annat ljud i skällan..
Nu får den vara som den är,kanske lite synd då låten inte är så tokig..SAGA vet jag inte om jag hört,förmodligen på radion..Jag var oxå lite tveksam om min sång på denna.Dock blev det ju inte så dumt när man får sjunga som man vill :P,ingen pik där :lol: Den gick i C från början,den versionen skulle du ha hört..ha ha

Nåväl,tack för utförlig analys..Åk inte norrut med Husvagnen,det var 8 grader här igår.Idag orkar det upp till 13..

Mvh

Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Inte alls min musikstil, men jag ska ändå försöka komma med lite konstruktiv kritik:

Till att börja med tycker jag synthstråkarna känns väldigt leksaks-synth-aktiga (Blir dock nästan lite komiskt emellanåt, vilket iofs kan vara charmigt). men dock känns inte övriga låten som ett skämt, så det blir lite paradoxal lyssning för mig. Ena stunden känns det som en seriös rockballad och andra mer som om ni spelat in låten  för att driva mer genren.

Vidare tycker jag den pipiga orgeln låter riktigt illa, denna måste bytas ut för att det inte ska kännas som en billig midiproduktion. Pianot, gitarrerna, sången och trummorna fungerar avsevärt mycket bättre.

Texten lyssnade jag inte alls på, vet inte om det är bra eller dåligt. Sången är verkligen låtens största behållning och sånginsatsen är god. Vad jag dock kan sakna är att låten lyfter sådär riktigt fett, så man inte vet var man ska ta vägen, exempelvis efter 2:05, lite mer jäva anamma där hade varit gött. Kanske att lyfta fram körerna lite mer kan hjälpa, de hamnar i skymundan som det är nu.

Vidare kan jag känna att sångverserna känns lite inklippta, som att det inte samma tagningar på sången, vilket det förmodligen inte heller är, men det är lite skiftande nivåer där, jämfört mer exempelvis refrängen.

Överlag tycker jag mixen som sådan håller, även om en luftigare produktion är önskvärt. Skulle vara intressant att veta vad ni vill ha ut av låten, det är enklare att gå vidare och kritisera lite mer konstruktivt då. Hur som helst är det roligt att du/ni prövar nya vägar och sound, det e skitkul att lyssna på!

Hoppas jag inte var för elak nu...   ;)

Mvh Jon
« Senast ändrad: 12.07.2007, 14:27:55 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Inte alls min musikstil, men jag ska ändå försöka komma med lite konstruktiv kritik:

Till att börja med tycker jag synthstråkarna känns väldigt leksaks-synth-aktiga (Blir dock nästan lite komiskt emellanåt, vilket iofs kan vara charmigt). men dock känns inte övriga låten som ett skämt, så det blir lite paradoxal lyssning för mig. Ena stunden känns det som en seriös rockballad och andra mer som om ni spelat in låten  för att driva mer genren.

Vidare tycker jag den pipiga orgeln låter riktigt illa, denna måste bytas ut för att det inte ska kännas som en billig midiproduktion. Pianot, gitarrerna, sången och trummorna fungerar avsevärt mycket bättre.

Texten lyssnade jag inte alls på, vet inte om det är bra eller dåligt. Sången är verkligen låtens största behållning och sånginsatsen är god. Vad jag dock kan sakna är att låten lyfter sådär riktigt fett, så man inte vet var man ska ta vägen, exempelvis efter 2:05, lite mer jäva anamma där hade varit gött. Kanske att lyfta fram körerna lite mer kan hjälpa, de hamnar i skymundan som det är nu.

Vidare kan jag känna att sångverserna känns lite inklippta, som att det inte samma tagningar på sången, vilket det förmodligen inte heller är, men det är lite skiftande nivåer där, jämfört mer exempelvis refrängen.

Överlag tycker jag mixen som sådan håller, även om en luftigare produktion är önskvärt. Skulle vara intressant att veta vad ni vill ha ut av låten, det är enklare att gå vidare och kritisera lite mer konstruktivt då. Hur som helst är det roligt att du/ni prövar nya vägar och sound, det e skitkul att lyssna på!

Hoppas jag inte var för elak nu...   ;)

Mvh Jon


Närå Jon,detta är ju över ett år sedan det spelades in så det finns lite å utveckla - kritik är alltid bra och lärorikt.
Mina mix kunskaper(utrustning) angående sången,är betydligt bättre nu dock.Det övriga har Jocke gjort samt mixat in mina sång filer.Förmodligen skulle låten må bra av en nyinspelning,alternativt byta ut vissa element - vilket de flesta verkar vara överens om.

Låten är ju ett resultat av ett inet samarbete,där jag skrev text och ylade in den.Tror inte att det blir någon utveckling av denna,den får duga som den är.Kanske lite synd då låten inte är så dum..
Inte riktigt min genre heller,men man gör så gott man kan.Texten är bra och mycket genom tänkt,relations baserad..

Tack för omdömet om sången,det värmde.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tillbaka i 80-talet...och är allergisk mot det stråkmaskinsliknande soundet, annars en bra produktion där alla ters och kvintbasar finns med...tror dock låten skulle må bra av en nerbantning av instrument och det skulle vara kul att höra den lite mer avskalat och där din röst också kommer mer till sin rätt....men det är väl inte möjligt :unsure:...men inalles en schystt genrelåt från wayback....bra jobbat / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Stort slagsmål i mixen. Stråkarna äter av alla andra instrument. Massor med eq och kanske lite (ohörbar) sidechain mot sång och piano. Låten låter lite klatschigt limiterad, virveln är antingen sliskig från början, men nu är den verkligen sliskig. Distgitarrerna grötar in sig i stråkarna och pianot. Är distgitarrerna syntetistka? Solona i varje fall. Gillas icke - beställ lite solon av de många gitarristerna här!

Så slutsats: Bra låt, som faller på mixen. Gillar sången, gillar melodin, gillar arrangemanget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Oj det är inte min musik precis.

... Det är inte en särskilt snyggt mix vilket andra redan har kommenterat och kan säga mer vettigt om. Fast stråkarna är mördande och farfisan är hemsk.

Låten, ja den låter för mig som en av tusen typiska Amradiorocklåtar om en med en bra röst. Jag hittar inget speciellt med låten. Möjligen det där lite underliga "orgelsyntiga" partierna som jag tror Wernborg menar är Saga-aktiga. Men visst det är dugligt spelat och inte värre än en massa annat och med bättre ljudbild så är den helt ok i sin genre.

Man skall pröva allt sägs det - jag hade aldrig vågat.