MaxB
Då den började lät gitarren hård men då jag dragit ner volymen är jag inte längre säker på att gitarren låter hård. Men det är så stressigt med allt du vill hinna med på gitarren så jag blir svettig bara av att lyssna på den stressen. Därför har jag svårt att bedöma ljudet.
Skulle hellre vilja bedöma inspelningsljudet i en lugn låt.
Och helskotta vad lång låten är! Ok lite hård - ska se om nästa steg kan fixa det.
Stressigt spelat - ja kanske det -ska kanske gå lugnare. Får ta det när jag blivit lite mer klar över inspelandets mysterier
Tack för lyssning och synpunkter!
tigersoul
Tycker nog gitarren låter bra jag, lite lagom sådär, fast dess krispiga ljud konkurerar kanske en liten aning med sången, nu läste jag inte vad du mickade med men misstänker en SDC; kanske skulle kört en LDC?
Bra var det iaf, o kompetent spelande OK lite mindre krisp - ska se om nästa steg fixar det
SDC - LCD ?
Kul att du tyckte det var bra
Tack för lyssning och synpunkter
Håkan Nilsson
Härlig version! Jättefina harmonier i mellanspelen mellan verserna.
Texten är som vanligt både suverän och helt tidlös... Då som nu, om man säger att nåt är bra, så är det alltid nån surkart som påpekar att snart så läggs fabriken ner, det fina vädret kommer att vända till åska och drivis och bla bla, eländes skit allting... Som tur är träffar vi ju Karin i sista versen, och hon har vett att se det fina i livet!
Det finns en stor efterfrågan på musikanter som kan spela och sjunga så här... VAd kul att du gillar versionen. Du är ju också inne på visor. Harmonierna och mellanspelet är mitt arrangemang på denna.
Håller helt med om texten!
Skicka gärna den stora efterfrågan till mej

Eddi
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?
Du har alltså spelat och sjungit samtidigt men har resultatet på två spår? Finns antagligen en massa läck som kan ställa till försåt i mixningen med det. Men jag tror att det enda sättet ar att försöka - först då tror jag du ser vad som är görbart. Kvaliten om man bortser från att du talar sanning att det är felspel och felsjung låter ju lätt så platt nu men det kanske duger. Om ett alternativ ska till så är det att köra separat men det ger ju sina problem som betoningar i smklang med gura spelet. Tja lite trötta tankar bara......Nej den här har jag spelat in med första bara gitarr och sen sång. Därav två kanaler
Jag gav upp försöket att spela in sång och gitarr samtidigt med två mickar - jag kunde inte separera tillräckligt.
Kommer i fortsättningen bara göra ett slaskspår med sång/gitarr med en mikrofon när jag repar in låten och för att ha som grund för hur gitarren ska spelas.
och sen spela in separat på två spår
Håkan
Ett sätt att få det naturligt så det låter som att man spelat o sjungit samtidigt är att göra som den här inspelningen antagligen är gjord, både sång o gitarr är inspelade samtidigt.
Nästa steg är att spela om/ dubba gitarren i samma tempo, ev med två mickar... Sen gör man även om sången i samma stil som den första tagningen, man slipar bara bort lite av det som ev lät lite osäkert i första tagningen. De två första spåren skrotar man sen... Om det nu blev bättre med påläggen... Så har jag gjort i många av mina inspelningar, inget klick, att tempot växlar växlar lite är ett absolut måste i riktiga visor. Och om man inte både spelar o sjunger samtidigt första svängen är det typ omöjligt att få till rytmens växlingar rätt. I min Barndomshemmet har jag gjort så, där svajar det aningen hit o dit, man får lära sig var man ska sacka eller hasta på med trummorna när man lägger dit dem. Jag använder aldrig trumprogram alls, som tur är så är jag för dum för att begripa hur man gör det. Se svar ovan - det är alltså först en inspelning med gitarr och sen en med sång.
Tack för tipsen - tar till mej dem!
----------------------------------
Steg 2
Har nu :
städat upp såren med Strip silence
använt högpass och lågpass på båda spåren
använt eq på båda spåren
provat en deesser på sången
Första gången jag använder dessa så här medvetet och "noggrant".
Vet dock inte om jag lyckas förbättra - är det bättre?