Forum > Demolåtar
Cykeln - Här är den sköna sommar v6 (121021)
cykeln:
--- Citat från: MaxB skrivet 19.10.2012, 07:55:13 ---Jag känner inte som Alatar nu. I version 2 är gitarren mer tidstypisk - om än med en väldigt stor ekvilibristisk ansats.
Jag gillar den här mixen men i slutmixen vill jag förstås ha instrument och sång närmare varandra som om båda hanteras av en person framför lyssnaren.
Jag upplevde inte stressen nu och tror det mest (eller enbart) beror på hur du nu hanterat ljudet i mixen! Det låter naturligt LoFi på ett behagligt sätt i min lyssning i halvbra hörlurar.
--- Slut citat ---
Där ser man hur olika ljud kan uppfattas - intressant!
OK jag ska se vad jag kan göra för att få det att låta närmare varandra när jag går vidare till nästa steg.
Bra att det inte låter stressigt. Det kan vara mixen eller din lyssning som gör det för det är samma spelning.
Jag spelar inte om något alls utan ska bara försöka lära mig de olika delarna i mixning.
Tack för att du tog dig tid - värdefullt för mig!
Harmonica mike:
Jag tycker det låter grymt bra om det här Stefan.En ren och fin inspelning.Du är visornas mästare helt klart.
Och Jullåtarnas,jag har inte glömt "Tomtar på loftet"..Kör den varm alla jular,och snart är det dags igen.Då bumpar jag upp den :)
Mike
cykeln:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 20.10.2012, 13:57:23 ---Jag tycker det låter grymt bra om det här Stefan.En ren och fin inspelning.Du är visornas mästare helt klart.
Och Jullåtarnas,jag har inte glömt "Tomtar på loftet"..Kör den varm alla jular,och snart är det dags igen.Då bumpar jag upp den :)
Mike
--- Slut citat ---
Tack för det Mike - det var inga dåliga ord, värmer i höstrusket - även om det är betydligt överdrivet.
och kul att du kommer ihåg den jullåten!
Tack för att du lyssnade !
cykeln:
Oj oj - bussar och auxar - en ny värld öppnar sig!
Har nu för första gången gjort effektbussar - aux-kanaler
(Egentligen är det första gången jag använt mixer-fönstret)
Jag har lagt ett Tape-delay på en aux-kanal och sen styrt gitarren och sången till samma buss/aux men med lite olika mängd send.
Har också ändrat lite på eq på sången för att få git och sång att låta från samma period
Nu är det bara vers tre - känns onödigt at lägga upp hela låten eftersom det är samma på alla verser.
1. Blev det något bättre?
2. I mixerfönstret finns det en out 1-2 och en master - Vad är skillnaden?
cykeln:
Inga kommentarer på steg 3 - går vidare ändå :)
Steg 4
En till buss - denna med reverb "Space designer" Jazz guitar
Både git och sång går ut till den
och kör på direkt med
Steg 5
Två till bussar - dessa med pitch shifter på varje
Den ena ställ max vä den andra ställd max hö
och så lite olika inställningar på cents för att få stereobreddning
både gitarr och sång går ut dit men med lite olika mängd
Nästa steg blir väl att ta bort alla inserts och bussar och böraj om från 0 för att göra den slutliga mixen.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida