Forum > Demolåtar

Cykeln - Här är den sköna sommar v6 (121021)

(1/4) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: Här är den sköna sommar
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3. 50
KOMPOSITÖR: Evert Taube
TEXT: Evert Taube
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-10-16, 19.00
FORMAT: mp3

Ja nu har jag börjat om.
Ska försöka lära mig spela in och mixa akustisk gitarr och sång.
Den här versionen är inspelad med
ljudkort: Saffire pro 24 DSP
Mikrofon: se electronics Z 5600all
Nylonsträngad Ibanez Masterclass classic

Steg 1
På gitarren har jag satt Saffirens Kompressor och eq vid inspelningen
Sången har Saffirens kompressor
I övrigt är det ingenting fixat, pålagt eller ändrat
Inspelat utan klick/metronom så det är säkert inte helt i takt

Det är div felsspel (ringrostig i fingrarna på nylonen) och felsjungningar men det är inte av vikt i detta.
Det är bara ljudet jag undrar över - hur låter det och funkar det för att gå vidare och prova att grundmixa (tänkte använda Studios mixguide)
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Alltså spel och sång och framförande är inte viktigt i detta utan bara ljudet

Steg 2
Har nu
städat upp såren med Strip silence
använt högpass och lågpass på båda spåren
använt eq på båda spåren
provat  en deesser på sången

Första gången jag använder dessa så här medvetet och noggrant.
Vet dock inte om jag lyckas förbättra - är det bättre.

Steg 3
Har nu för första gången gjort effektbussar - aux-kanaler
(Egentligen är det första gången jag använt mixer-fönstret)
Jag har lagt ett Tape-delay på en aux-kanal och sen styrt gitarren och sången till samma buss/aux men med lite olika mängd send.
Har också ändrat lite på eq på sången för att få git och sång att låta från samma period

Steg 4
En till buss - denna med reverb "Space designer" Jazz guitar
Både git och sång går ut till den

Steg 5
Två till bussar - dessa med pitch shifter på varje
Den ena ställ max vä den andra ställd max hö
och så lite olika inställningar på cents för att få stereobreddning
både gitarr och sång går ut dit men med lite olika mängd

Nu är det bara vers tre - känns onödigt at lägga upp hela låten eftersom det är samma på alla verser.

-------
Ser att Håkan lagt upp sin version igen. Hoppas det inte stör med en annan.

Info om låten:
Här är den sköna sommar är en sång skriven av Evert Taube, och ursprungligen publicerad i Julstämning 1947 samt visboken Ballader i det blå 1948. Den spelades ursprungligen in av Carl Otto Taube och släpptes på singel 1948 med "Telegrafisten Anton Hanssons vals" som B-sida, och Sven Rüno arrangerade inspelningen av sången. Evert Taube gav ut sin version på skiva i december 1949, som B-sida till singeln "Sjösalavår".

MaxB:
Då den började lät gitarren hård men då jag dragit ner volymen är jag inte längre säker på att gitarren låter hård. Men det är så stressigt med allt du vill hinna med på gitarren så jag blir svettig bara av att lyssna på den stressen. Därför har jag svårt att bedöma ljudet.

Skulle hellre vilja bedöma inspelningsljudet i en lugn låt.

Och helskotta vad lång låten är!  :wub:

tigersoul:
Tycker nog gitarren låter bra jag, lite lagom sådär, fast dess krispiga ljud konkurerar kanske en liten aning med sången, nu läste jag inte vad du mickade med men misstänker en SDC; kanske skulle kört en LDC? :P

Bra var det iaf, o kompetent spelande ;)

Håkan Nilsson:
Härlig version! Jättefina harmonier i mellanspelen mellan verserna.

Texten är som vanligt både suverän och helt tidlös... Då som nu, om man säger att nåt är bra, så är det alltid nån surkart som påpekar att snart så läggs fabriken ner, det fina vädret kommer att vända till åska och drivis och bla bla, eländes skit allting... Som tur är träffar vi ju Karin i sista versen, och hon har vett att se det fina i livet!

Det finns en stor efterfrågan på musikanter som kan spela och sjunga så här...  ^_^

Eddi:
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Du har alltså spelat och sjungit samtidigt men har resultatet på två spår? Finns antagligen en massa läck som kan ställa till försåt i mixningen med det. Men jag tror att det enda sättet ar att försöka - först då tror jag du ser vad som är görbart. Kvaliten om man bortser från att du talar sanning att det är felspel och felsjung låter ju lätt så platt nu men det kanske duger. Om ett alternativ ska till så är det att köra separat men det ger ju sina problem som betoningar i smklang med gura spelet. Tja lite trötta tankar bara......

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion