Kontrollrummet

Cykeln - Här är den sköna sommar v6 (121021)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Här är den sköna sommar
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3. 50
KOMPOSITÖR: Evert Taube
TEXT: Evert Taube
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-10-16, 19.00
FORMAT: mp3

Ja nu har jag börjat om.
Ska försöka lära mig spela in och mixa akustisk gitarr och sång.
Den här versionen är inspelad med
ljudkort: Saffire pro 24 DSP
Mikrofon: se electronics Z 5600all
Nylonsträngad Ibanez Masterclass classic

Steg 1
På gitarren har jag satt Saffirens Kompressor och eq vid inspelningen
Sången har Saffirens kompressor
I övrigt är det ingenting fixat, pålagt eller ändrat
Inspelat utan klick/metronom så det är säkert inte helt i takt

Det är div felsspel (ringrostig i fingrarna på nylonen) och felsjungningar men det är inte av vikt i detta.
Det är bara ljudet jag undrar över - hur låter det och funkar det för att gå vidare och prova att grundmixa (tänkte använda Studios mixguide)
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Alltså spel och sång och framförande är inte viktigt i detta utan bara ljudet

Steg 2
Har nu
städat upp såren med Strip silence
använt högpass och lågpass på båda spåren
använt eq på båda spåren
provat  en deesser på sången

Första gången jag använder dessa så här medvetet och noggrant.
Vet dock inte om jag lyckas förbättra - är det bättre.

Steg 3
Har nu för första gången gjort effektbussar - aux-kanaler
(Egentligen är det första gången jag använt mixer-fönstret)
Jag har lagt ett Tape-delay på en aux-kanal och sen styrt gitarren och sången till samma buss/aux men med lite olika mängd send.
Har också ändrat lite på eq på sången för att få git och sång att låta från samma period

Steg 4
En till buss - denna med reverb "Space designer" Jazz guitar
Både git och sång går ut till den

Steg 5
Två till bussar - dessa med pitch shifter på varje
Den ena ställ max vä den andra ställd max hö
och så lite olika inställningar på cents för att få stereobreddning
både gitarr och sång går ut dit men med lite olika mängd


Nu är det bara vers tre - känns onödigt at lägga upp hela låten eftersom det är samma på alla verser.

-------
Ser att Håkan lagt upp sin version igen. Hoppas det inte stör med en annan.

Info om låten:
Här är den sköna sommar är en sång skriven av Evert Taube, och ursprungligen publicerad i Julstämning 1947 samt visboken Ballader i det blå 1948. Den spelades ursprungligen in av Carl Otto Taube och släpptes på singel 1948 med "Telegrafisten Anton Hanssons vals" som B-sida, och Sven Rüno arrangerade inspelningen av sången. Evert Taube gav ut sin version på skiva i december 1949, som B-sida till singeln "Sjösalavår".
« Senast ändrad: 21.10.2012, 17:41:05 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då den började lät gitarren hård men då jag dragit ner volymen är jag inte längre säker på att gitarren låter hård. Men det är så stressigt med allt du vill hinna med på gitarren så jag blir svettig bara av att lyssna på den stressen. Därför har jag svårt att bedöma ljudet.

Skulle hellre vilja bedöma inspelningsljudet i en lugn låt.

Och helskotta vad lång låten är!  :wub:
« Senast ändrad: 17.10.2012, 07:00:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker nog gitarren låter bra jag, lite lagom sådär, fast dess krispiga ljud konkurerar kanske en liten aning med sången, nu läste jag inte vad du mickade med men misstänker en SDC; kanske skulle kört en LDC? :P

Bra var det iaf, o kompetent spelande ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Härlig version! Jättefina harmonier i mellanspelen mellan verserna.

Texten är som vanligt både suverän och helt tidlös... Då som nu, om man säger att nåt är bra, så är det alltid nån surkart som påpekar att snart så läggs fabriken ner, det fina vädret kommer att vända till åska och drivis och bla bla, eländes skit allting... Som tur är träffar vi ju Karin i sista versen, och hon har vett att se det fina i livet!

Det finns en stor efterfrågan på musikanter som kan spela och sjunga så här...  ^_^
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Du har alltså spelat och sjungit samtidigt men har resultatet på två spår? Finns antagligen en massa läck som kan ställa till försåt i mixningen med det. Men jag tror att det enda sättet ar att försöka - först då tror jag du ser vad som är görbart. Kvaliten om man bortser från att du talar sanning att det är felspel och felsjung låter ju lätt så platt nu men det kanske duger. Om ett alternativ ska till så är det att köra separat men det ger ju sina problem som betoningar i smklang med gura spelet. Tja lite trötta tankar bara......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Du har alltså spelat och sjungit samtidigt men har resultatet på två spår? Finns antagligen en massa läck som kan ställa till försåt i mixningen med det. Men jag tror att det enda sättet ar att försöka - först då tror jag du ser vad som är görbart. Kvaliten om man bortser från att du talar sanning att det är felspel och felsjung låter ju lätt så platt nu men det kanske duger. Om ett alternativ ska till så är det att köra separat men det ger ju sina problem som betoningar i smklang med gura spelet. Tja lite trötta tankar bara......


Ett sätt att få det naturligt så det låter som att man spelat o sjungit samtidigt är att göra som den här inspelningen antagligen är gjord, både sång o gitarr är inspelade samtidigt.
Nästa steg är att spela om/ dubba gitarren i samma tempo, ev med två mickar... Sen gör man även om sången i samma stil som den första tagningen, man slipar bara bort lite av det som ev lät lite osäkert i första tagningen. De två första spåren skrotar man sen... Om det nu blev bättre med påläggen... Så har jag gjort i många av mina inspelningar, inget klick, att tempot växlar växlar lite är ett absolut måste i riktiga visor. Och om man inte både spelar o sjunger samtidigt första svängen är det typ omöjligt att få till rytmens växlingar rätt. I min Barndomshemmet har jag gjort så, där svajar det aningen hit o dit, man får lära sig var man ska sacka eller hasta på med trummorna när man lägger dit dem. Jag använder aldrig trumprogram alls, som tur är så är jag för dum för att begripa hur man gör det.  ^_^
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
MaxB
Då den började lät gitarren hård men då jag dragit ner volymen är jag inte längre säker på att gitarren låter hård. Men det är så stressigt med allt du vill hinna med på gitarren så jag blir svettig bara av att lyssna på den stressen. Därför har jag svårt att bedöma ljudet.

Skulle hellre vilja bedöma inspelningsljudet i en lugn låt.

Och helskotta vad lång låten är!


Ok lite hård - ska se om nästa steg kan fixa det.
Stressigt spelat - ja kanske det -ska kanske gå lugnare. Får ta det när jag blivit lite mer klar över inspelandets mysterier
Tack för lyssning och synpunkter!

tigersoul
Tycker nog gitarren låter bra jag, lite lagom sådär, fast dess krispiga ljud konkurerar kanske en liten aning med sången, nu läste jag inte vad du mickade med men misstänker en SDC; kanske skulle kört en LDC?

Bra var det iaf, o kompetent spelande


OK lite mindre krisp - ska se om nästa steg fixar det
SDC - LCD ?
Kul att du tyckte det var bra
Tack för lyssning och synpunkter

Håkan Nilsson
Härlig version! Jättefina harmonier i mellanspelen mellan verserna.
Texten är som vanligt både suverän och helt tidlös... Då som nu, om man säger att nåt är bra, så är det alltid nån surkart som påpekar att snart så läggs fabriken ner, det fina vädret kommer att vända till åska och drivis och bla bla, eländes skit allting... Som tur är träffar vi ju Karin i sista versen, och hon har vett att se det fina i livet!

Det finns en stor efterfrågan på musikanter som kan spela och sjunga så här... 


VAd kul att du gillar versionen. Du är ju också inne på visor. Harmonierna och mellanspelet är mitt arrangemang på denna.
Håller helt med om texten!
Skicka gärna den stora efterfrågan till mej :)
Tack för lyssning och synpunkter

Eddi
Eller måste ljudet på inspelningen vara bättre innan det är någon ide att försöka mixa?

Du har alltså spelat och sjungit samtidigt men har resultatet på två spår? Finns antagligen en massa läck som kan ställa till försåt i mixningen med det. Men jag tror att det enda sättet ar att försöka - först då tror jag du ser vad som är görbart. Kvaliten om man bortser från att du talar sanning att det är felspel och felsjung låter ju lätt så platt nu men det kanske duger. Om ett alternativ ska till så är det att köra separat men det ger ju sina problem som betoningar i smklang med gura spelet. Tja lite trötta tankar bara......


Nej den här har jag spelat in med första bara gitarr och sen sång. Därav två kanaler
Jag gav upp försöket att spela in sång och gitarr samtidigt med två mickar - jag kunde inte separera tillräckligt.
Kommer i fortsättningen bara göra ett slaskspår med sång/gitarr med en mikrofon när jag repar in låten och för att ha som grund för hur gitarren ska spelas.
och sen spela in separat på två spår
Tack för lyssning och synpunkter

Håkan
Ett sätt att få det naturligt så det låter som att man spelat o sjungit samtidigt är att göra som den här inspelningen antagligen är gjord, både sång o gitarr är inspelade samtidigt.
Nästa steg är att spela om/ dubba gitarren i samma tempo, ev med två mickar... Sen gör man även om sången i samma stil som den första tagningen, man slipar bara bort lite av det som ev lät lite osäkert i första tagningen. De två första spåren skrotar man sen... Om det nu blev bättre med påläggen... Så har jag gjort i många av mina inspelningar, inget klick, att tempot växlar växlar lite är ett absolut måste i riktiga visor. Och om man inte både spelar o sjunger samtidigt första svängen är det typ omöjligt att få till rytmens växlingar rätt. I min Barndomshemmet har jag gjort så, där svajar det aningen hit o dit, man får lära sig var man ska sacka eller hasta på med trummorna när man lägger dit dem. Jag använder aldrig trumprogram alls, som tur är så är jag för dum för att begripa hur man gör det. 


Se svar ovan - det är alltså först en inspelning med gitarr och sen en med sång.
Tack för tipsen - tar till mej dem!
----------------------------------

Steg 2
Har nu :
städat upp såren med Strip silence
använt högpass och lågpass på båda spåren
använt eq på båda spåren
provat  en deesser på sången

Första gången jag använder dessa så här medvetet och "noggrant".
Vet dock inte om jag lyckas förbättra - är det bättre?
« Senast ändrad: 18.10.2012, 22:30:18 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag lyssnar på version två just nu.
Det låter fint, som vanligt :-)

Men mixen är lite märklig. Det låter, som om gitarr och sång är inspelade i "olika epoker", tycker jag.  :blink: Alltså... sången låter som 1940-tal. Och gitarren som 2000-tal. Beror kanske på bortskärning av frekvenser? Försök en gång att få allting att låta som 1940-tal. Det vore intressant att höra  :)

www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner inte som Alatar nu. I version 2 är gitarren mer tidstypisk - om än med en väldigt stor ekvilibristisk ansats.

Jag gillar den här mixen men i slutmixen vill jag förstås ha instrument och sång närmare varandra som om båda hanteras av en person framför lyssnaren.

Jag upplevde inte stressen nu och tror det mest (eller enbart) beror på hur du nu hanterat ljudet i mixen! Det låter naturligt LoFi på ett behagligt sätt i min lyssning i halvbra hörlurar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag lyssnar på version två just nu.
Det låter fint, som vanligt :-)

Men mixen är lite märklig. Det låter, som om gitarr och sång är inspelade i "olika epoker", tycker jag.  :blink: Alltså... sången låter som 1940-tal. Och gitarren som 2000-tal. Beror kanske på bortskärning av frekvenser? Försök en gång att få allting att låta som 1940-tal. Det vore intressant att höra  :)

Tack för det!
VAd kul att du uppfattar det som olika epoker. Det är inget jag gjort medvetet och jag hör det nog inte själv.
Det skulle vara interessant att veta vad som gör att det låter så, vilka frekvenser som ska bort/framhävas, så man kunde styra ett ljud så - att få det att låta från en viss tid.
Tack för att du tog dig tid - värdefullt för mej!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag känner inte som Alatar nu. I version 2 är gitarren mer tidstypisk - om än med en väldigt stor ekvilibristisk ansats.

Jag gillar den här mixen men i slutmixen vill jag förstås ha instrument och sång närmare varandra som om båda hanteras av en person framför lyssnaren.

Jag upplevde inte stressen nu och tror det mest (eller enbart) beror på hur du nu hanterat ljudet i mixen! Det låter naturligt LoFi på ett behagligt sätt i min lyssning i halvbra hörlurar.
Där ser man hur olika ljud kan uppfattas - intressant!
OK jag ska se vad jag kan göra för att få det att låta närmare varandra när jag går vidare till nästa steg.
Bra att det inte låter stressigt. Det kan vara mixen eller din lyssning som gör det för det är samma spelning.
Jag spelar inte om något alls utan ska bara försöka lära mig de olika delarna i mixning.

Tack för att du tog dig tid - värdefullt för mig!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker det låter grymt bra om det här Stefan.En ren och fin inspelning.Du är visornas mästare helt klart.
Och Jullåtarnas,jag har inte glömt "Tomtar på loftet"..Kör den varm alla jular,och snart är det dags igen.Då bumpar jag upp den :)

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tycker det låter grymt bra om det här Stefan.En ren och fin inspelning.Du är visornas mästare helt klart.
Och Jullåtarnas,jag har inte glömt "Tomtar på loftet"..Kör den varm alla jular,och snart är det dags igen.Då bumpar jag upp den :)

Mike
Tack för det Mike - det var inga dåliga ord, värmer i höstrusket - även om det är betydligt överdrivet.
och kul att du kommer ihåg den jullåten!
Tack för att du lyssnade !
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Oj oj - bussar och auxar - en ny värld öppnar sig!

Har nu för första gången gjort effektbussar - aux-kanaler
(Egentligen är det första gången jag använt mixer-fönstret)
Jag har lagt ett Tape-delay på en aux-kanal och sen styrt gitarren och sången till samma buss/aux men med lite olika mängd send.
Har också ändrat lite på eq på sången för att få git och sång att låta från samma period

Nu är det bara vers tre - känns onödigt at lägga upp hela låten eftersom det är samma på alla verser.

1. Blev det något bättre?
2. I mixerfönstret finns det en out 1-2 och en master - Vad är skillnaden?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Inga kommentarer på steg 3 - går vidare ändå :)

Steg 4
En till buss - denna med reverb "Space designer" Jazz guitar
Både git och sång går ut till den

och kör på direkt med

Steg 5
Två till bussar - dessa med pitch shifter på varje
Den ena ställ max vä den andra ställd max hö
och så lite olika inställningar på cents för att få stereobreddning
både gitarr och sång går ut dit men med lite olika mängd

Nästa steg blir väl att ta bort alla inserts och bussar och böraj om från 0 för att göra den slutliga mixen.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker det låter rent och klart, men en aning "hårt".
Saknar lite värme i ljudet och kanske lite mjukare spel på gitarren.
Men bra framfört i övrigt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tycker det låter rent och klart, men en aning "hårt".
Saknar lite värme i ljudet och kanske lite mjukare spel på gitarren.
Men bra framfört i övrigt!
/Asti
Håller med dig i att det låter lite hårt.
Frågan är då hur man får mer värme
och menar du just att spelet ska vara mjukare.
alltså är det något som måste vara annorlunda redan vid inspelningen
eller är det något som kan fixas med kompressor (mer/mindre) och eq vid mixning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker det låter rent och klart, men en aning "hårt".
Saknar lite värme i ljudet och kanske lite mjukare spel på gitarren.
Men bra framfört i övrigt!
/Asti
Håller med dig i att det låter lite hårt.
Frågan är då hur man får mer värme
och menar du just att spelet ska vara mjukare.
alltså är det något som måste vara annorlunda redan vid inspelningen
eller är det något som kan fixas med kompressor (mer/mindre) och eq vid mixning
Vad gäller gitarrspelet tror jag att det helt enkelt måste spelas "mjukare".
Hur mycket det går att tillföra värme via eq och rörsimuleringspluggar o.d.
vet jag inte, men det borde väl gå att göra en hel del....
Reagerade framför allt på gitarren, inte så mycket på sången.
På sången tror jag du skulle kunna höja nedre mellanregistret en aning....
Men tro inte så mycket på mina idéer, jag är inget vidare på mixning och mastring! :P
Be experterna om tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tycker det låter rent och klart, men en aning "hårt".
Saknar lite värme i ljudet och kanske lite mjukare spel på gitarren.
Men bra framfört i övrigt!
/Asti
Håller med dig i att det låter lite hårt.
Frågan är då hur man får mer värme
och menar du just att spelet ska vara mjukare.
alltså är det något som måste vara annorlunda redan vid inspelningen
eller är det något som kan fixas med kompressor (mer/mindre) och eq vid mixning
Vad gäller gitarrspelet tror jag att det helt enkelt måste spelas "mjukare".
Hur mycket det går att tillföra värme via eq och rörsimuleringspluggar o.d.
vet jag inte, men det borde väl gå att göra en hel del....
Reagerade framför allt på gitarren, inte så mycket på sången.
På sången tror jag du skulle kunna höja nedre mellanregistret en aning....
Men tro inte så mycket på mina idéer, jag är inget vidare på mixning och mastring! :P
Be experterna om tips!
/Asti
Tack - värdefull information för mej nu när jag ska försöka gå in i och förhoppningsvis förstå lite av det här med kompressor, eq, bussar, mm
Bussar har låtit så svårt och avancerat att jag inte försökt använda det tidigare men det var ju inte så knepigt.
Inte svårare än att ta gamla 48an från Ringvägen till slussen :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil