Hej Totmusic, jag hade samma problem när jag köpte min första midi-keyboard och har forskat en del på det på senare år, men detta är iaf hur jag går till väga när jag vill lista ut vilka midi-signaler som går in i cubase.
När jag lagt till ett VST-Instrument, så får den både en Midi-kanal och en VST-kanal. VST-kanalen innehåller alla CC's (Continuous Controllers) t.ex knobbar och Mod/pitch/sustain osv osv. Men! Det kan även finnas i midi-editorn, det är lite kruxigt men med tiden lär man sig vilka pluggar som hamnar vart och så, men iaf, för att kolla så kan du börja med att följa den första bilden nedan:
Ps. Detta är efter att du spelat in (record) och markerat midi-kanalen så du vet att den spelar in.
Det "Show used automation" gör är att den visar alla kanaler som ändrats över huvud taget under låtens gång, dvs Automation. Du kan även pröva "Show all automation" men då visar den ALLA pluggars automation.

Om nu inte det funkar, så kan den lilla kluringen vara i MIDI-editorn också. Då dubbelklickar du på midiklippet du spelat in, trycker på det lilla plusset för att lägga till en ny vy för CC, och sen går in i listan och letar efter en ny kanal med en asterisk (*) på. Då vet du att den kanalen ändras under låtens gång.

I detta fallet har jag använt min sustain-pedal, och eftersom jag inte har gudalika fingrar så är velocityn (hårdheten) på alla toner ej samma genom låtens gång.
Hoppas det hjälper, jag kanske är helt ute och cyklar då jag inte riktigt vet vad du menar med rotoreffekt alls, haha.
Lycka till!
PS. Om det är så att du inte kopplat din pedal till en särskild midi-cc, så kan du om du har tur klicka på effekten du vill ändra och välja "Midi learn" och sedan trycka på pedalen och med lite tur snappar den upp att du trycker på pedalen och kopplar det automatiskt.. men allt beror på vad du använder för plugin! Annars är det bara läsa på i pluggens manual vad alla CC's heter och på något sätt få pedalen att skicka den CC du vill att den ska skicka, om det ens går att ändra. Jag kör på en Axiom Pro 49 där du kan välja vilka CC's som ska vara på vilka knobbar direkt på keyboardet för ett enklare arbetsflöde, men oftast funkar Midi-learn ganska bra.