Kontrollrummet

Harmonica mike - Ballad of a lost friend

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Ballad of a lost friend
Artist:Hmike
Kompositör:Hmike
Text:Hmike
Mix/prod:Hm
Ev,medverkande:Nope,men jag undrar hur det hade låtit med ett inspirerat ackegurafills ala´djonas/nån annan?
Format:mp3
Låtlängd.4,20
Tillverkningsår:maj-okt 2012
Kuriosa:Stort tack till Jaak och Per som lånade ut lite bättre pianoljud än det jag har.

####################################################################

Hej gott folk.
Då har jag dragit denna hit.Låten tillägnas två av mina musikkompisar Bosse och Benny som båda gick bort i somras i stora C.
Spelat/sjungit med bägge två i olika bandkonstellationer så förlusten var stor.
För att hantera det hela så skrev jag denna låt som jag har "färdigställt" i dagarna.
Jag har begränsade masteringsförmågor så jag gjorde en fulmastering.

Tacksam för synpunkter på lir,balans i mixen samt sånguttryck och text.

Gör som vanligt - såga på!

Texten:

Intro/
Some people seed,some people bleed some people feed the others with what they need

Vers/
Somtimes the rain turnin`to snow - sometimes the wind is to weak to blow
and sometimes our lives are fragile and thin - thats why a Ballad of a lost friend is harder to sing
And sometimes I will scare you when I`m crawlin´up behind - sometimes you will feel me when you drag the curtain down
and sometimes there is silence `cause God ran out of tunes - makin´angels of musicians to try to save a thousand souls

Mellanspel/
There´s a hole in my soul that no song can heal - but it would heal in a minute of you could sing it with me

Stick/
I guess I`ll never be the one who gotta be strong - ooh God send us an angel so we can get along
There´s a war out there that noone gonna win - and the beggar is struggelin´ he ain`t livin´in sin
and i know he is not alone - yeah I know he is not alone
It might be a purpose to hold someones hand - while they stand in the shadow watching people passin´by

Vers/
Sometimes the,,

Outro/
This is the road we got to go - loosin´loved ones is a price we got to pay
But why we never know - before The Judgement day



Mike
« Senast ändrad: 19.10.2012, 14:07:16 by Harmonica mike »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt bra låt och framförande,skönt sound oxo(bra pianoljud du fick av grabbarna)
Ja han är inge rolig han C-snubben.. :(
Vet inte riktigt vad ett ackegurafills är(är ju Elarbetare själv. ;) )
annars skulle jag erbjudigt dig mina tjänster,men kanske en riktigt snäll orgelmatta skulle kunna komma och gå i din  fina låt ?
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jädrans... de va fint :wub:
Jo, han där C-snubben tog hand om min fru också för ett antal år sen  :angry:

Må denna låt vara dom alla till ära...

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nytt uttryck från dig vid 131. Falsett? Snyggt i alla fall.

Lite svengelskt emellanåt, särskilt läspande th-ljuden som stör mig. Ibland är det rätt så du behöver nog bara tänka på det.

Riktigt snygg "People get ready"-stuk på denna. Gillart!!

Lite för lång i nuvarande arr med tanke på att det är samma ackordvända mest hela tiden. Bygg gärna lite i intensitet med tex. stråkar och som du var inne på, akkegurka.

Får man vara med och leka?

[off-topic]Och den där gräsliga sjukdomen har ju de flesta en relation till så även jag. Starkt tema.[/off-topic]


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Livet är inte lätt, andra låten idag jag kommenterar som på något sätt berör ämnet :(

Inte alls tokigt! Jag kan tänka mig stråkar på det här faktiskt, o den är kanske lite lång i sina lite enformiga harmonier. Kanske skulle bygga lite mer dynamik i låten?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin låt om en allvarlig sak och jag kan förstå om du vill behålla det enkla men det finns gott om utrymme att få plats med mer som kanske berikar låten en del. Sången är ju lagd och ligger där riktigt fint som en autostrata att bygga kring. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Mycket vackert, om ett jävligt ämne. Been there....
De mörka pianoackorden som du lägger på ett par ställen, grötar till det i onödan.
Kan vara min lyssning, men känns lite fel i mina öron.
Om du inte vill lägga på mer instrument, så varför inte variera med mer stämsång, inte bara kör?
Den börjar skitsnyggt med stämmor, så det skulle kunna lyfta vissa partier?
Någon skrev orgel och det tror jag skulle kunna funka, för det är en bra grund att bygga på  :)

Vet inte om du vill ha ngn hjälp, i sådana här låtar vill man kanske inte blanda in ngn annan,
men OM du behöver, så hjälper jag gärna till. Är väldigt svag för den här typen av låtar.

 


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mycket fint!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbart sjunget om ett känsligt och tragiskt ämne!
Du sjunger med en sådan fantastisk inlevelse att jag blir alldeles tagen....
Lite mer av den snygga stämsången längre in i låten vore inte dumt!
Kan hålla med om att några låga pianotoner blir lite mullriga och att en orgel
som kommer in efter ett tag kanske skulle förstärka, men det får inte vara mer
än att känslan i sången fortfarande går fram helt och fullt!
Suveränt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fy fabian vad skönt du gör! Du berör!

Kommer mig inte för att tipsa eller såga men inspirationen spritter i en i övrigt trött kropp, kan jag informera om. Trevligt att flera vill delta i skapandet!

Tack!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj här har det rasslat på,kul boys.Det är alltid med skräckblandad förtjusning jag lägger upp låtar för sågning - sen när jag ser hur denna låt tagits emot så blir jag rörd.
Lite tekniska problems i min gear..Mina älskade bonusbarnbarn(5 och 8 år) har lekstuga ibland runt mina studioprylar.Tyvärr så brakade min studio B1:a i golvet från golvstället i en vild lek..den blev sig inte lik kan jag säga.Det hörs tydligast då jag tar i,micken har gjort sitt.Den ger ett vasst register som kommer och går..Men det ger ju andra förutsättningar - nya grejer.Men sångmickar är personligt så jag måste testa en drös hå hå ja ja..Nu går jag på Neumann,eller nånting ditåt.
################

Bjurte:
Ja de flesta har någon koppling till detta elände.Kul att höra att pianosoundet sitter(extra kul att du gillar låten)det är en blandning av Aliciakeys och ett elpiano.
Orgel: Shoot man,ge mig en hint om hur du menar,jag har slut på ideer i denna.Text och sånguttryck har gjort mig rätt matt..Släng in det i tråden så sågar vi andra  :) Jag har för mig att det var 70 tempo på denna,det är 4-5 månader sedan jag donade ihop detta.

Krister:
Ja jag minns att han c-snubben tog din fru för några är sedan...Känsligt ämne,så det känns bra att du tycker om den.
Låten får stå för saknad - Ballad of a lost friend - det tycker jag var fint,tack Krister.

Wernis:
Ja känslan mera än engelska läxan då  :) Evigt dilemma det här med dialekt.Jag har några vänner från The US som jag brukar bolla mina grejer med,dom är rätt snälla mot mig då det gäller min dialekt men dom är ju part i målet B).Kanske sjunger jag om rubbet på denna då jag fått en bättre mick,B1:an har gjort sitt.Tacksam om du ger tidsangivelserna för värsta svengelskan..Jorå det är falsett.Det går åt väldigt mycket luft för att nå det registret,så det blir inga långa fraser..
Gura,ja det vill jag gärna höra :wub: släng in det i tråden så får vi vågskål med/mot Bjurtes hammond..
Ett cello arr skulle kanske gå,men jag är rätt mättad nu då jag lagt detta.Låten få vila ett tag så får jag se,men testa gärna en ackegura så får vi höra.Kul att höra att du gillar låten,det värmer - tack Stefan.

Tigersjälen:
Ja detta berör helt klart.Hittade den andra låten om samma elände,så jag kommenterar där sedan.Möjligen en mörk cello,det skulle kunna gå,men vi testar lite andra ideer först.Kul att du gillade alstret.

Eddi:
Ja man kan nog göra en hel del med denna misstänker jag,sabba sången med en massa pålägg etc..Men det kommer inte att ske :P :) Jag "hörde" en ackegura flamenco inspirerad(hur det nu skulle kunna gå?)då jag totade ihop detta..orgel var aldrig på tapeten.Personligen så tror jag på en mörk cello/ackegura..Trummor och fullt arr på denna tror jag inte på,men som jag skrev till alla andra med ideer,testa.Kul att du tycker om den Eddi,det värmer.

Totmusic:
Jo,många kan referera till sjukdomen..Innan jag drog ut mp3:an så drog jag på lite i pianobasen.Pianot ligger på wavefiler så jag skall försöka automatisera - eller det kanske räcker med att dra ned det jag drog upp i basen.
Jag funderade på stämmor,men valde denna väg med mmm körer..Fullt möjligt att lägga på stämmor,vi får kanske se lite tester på denna vad det lider.Sånt är spännande,vad andra hör i ens alster..
Om jag får som jag vill så kommer det test verrar med ackegura och en med hammond..Sedan kanske jag testar ett cello arr,vi får se.Kill your darlings kommer inte att ske med denna.Sång och text är a och o,resten stöd för det.
Har du nån ide,testa och släng in det i tråden..Alla tester tar man bort sedan då alstret är klart,så det gör inget.
Ja du har också känt av det här,trist men tyvärr vanligt.Kul att du gillade låten

G:
Thnx man..Jag har noterat det som stod i pm:et :)

Peter:
Det var den näst finaste kommentaren som jag har fått på KR någonsin,mega tack för den  :wub:
Stämsång,ja jag kan ju göra ett försök efter att grabbarna testat lite ackegura och hammond.Jag tror på små subtila grejer,men har inga ideer för det nu då jag är rätt mätt på låten för tillfället.En mörk cello mot pianot kanske,vi får se..men den spelar jag nog själv..på keys då :) Fast jag har en tjej i min "baksläkt" som lirar cello så..Jag kollar mullret då jag öppnar mixen nästa gång.Jag kommer att läsa din kommentar igen och igen och igen..

Maxb:
Oj Max,du brukar vara försiktig med rosorna..jag blir rörd av din varma kommentar - TACK  :wub:
Denna kommer det att finliras i det kan jag lova,inget stök - sång och några kryddor runt den blir nog en rätt skön anrättning.
Jag låter grabbarna testa  så får vi se..cellon kan jag nog spika ihop om jag får ny inspiration.

#########################################

Jag kan ju inte säga att jag började gråta av alla fina kommentarer,men nästan :wub:
Vi får se vars detta tar vägen,mega thnx för kommentarerna så här långt

Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja vad kan man säga!
Jättebra låt
Känsligt framförd
Nya toner från din pipa
Kören som smyger fram vid ett par tillfällen är fantastiskt fin
Din text fångar känslorna bra och är dessutom bra formulerad
Pianot kanske är lite mullrigt ibland
kanske en elgura skulle kunna tillföra något - - typ Gary Moore
annars är det bra som det är!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En akkegurka och en ambient dito.
Nåt att ha?

Edit: borttagen
« Senast ändrad: 19.10.2012, 20:57:28 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernis:
Ja känslan mera än engelska läxan då  :) Evigt dilemma det här med dialekt.Jag har några vänner från The US som jag brukar bolla mina grejer med,dom är rätt snälla mot mig då det gäller min dialekt men dom är ju part i målet B).Kanske sjunger jag om rubbet på denna då jag fått en bättre mick,B1:an har gjort sitt.Tacksam om du ger tidsangivelserna för värsta svengelskan..Jorå det är falsett.Det går åt väldigt mycket luft för att nå det registret,så det blir inga långa fraser..
Gura,ja det vill jag gärna höra :wub: släng in det i tråden så får vi vågskål med/mot Bjurtes hammond..
Ett cello arr skulle kanske gå,men jag är rätt mättad nu då jag lagt detta.Låten få vila ett tag så får jag se,men testa gärna en ackegura så får vi höra.Kul att höra att du gillar låten,det värmer - tack Stefan.

Dialekten stör mig inte alls. Låter hur bra som helst. Dom där th-ljuden skulle sitta bara tycker jag.
Några tidsangivelser som önskades:
35 : Stökig pianobas (borde upp i register eller ändras)
90 : Thousand
135 : There
169: The rain
188 : That's why
220 : Thousand
251 : Stökig pianobas (som ovan)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Only for you Mike !!
Simpelt och diskret precis som det ska!!
[mp3=200,20,0,center]http://bjurtman.se/BalladOrgan.mp3[/mp3]
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan tänka mig orgeln en oktav lägre (och i slutmix definitivt lägre i volym såklart).
Bra ställen för orgeln.

Bjurte, har du testat att göra palmsmear på orgeln, tidigare? Det är effektfullt innan man kommer in med första ackordet på orgeln och ibland efter det avslutande ackordet.

Vad tidigt du är uppe förresten! Trodde jag var den enda som var uppe så här dags.  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gud vad jag älskar det här  :)

Harleyn:
Oj,tack Stefan.Att få cred på texteriet från texternas mästare känns mycket bra.Jag var ute efter lite gospelfeeling med körerna,och av en slump så blev det mmm sound.Först hade jag en mera uuuu uuu u uuuuu låtande,men jag tyckte det blev för gnälligt och tragiskt så jag skippade det tillförmån för mjukare mmm.Riktigt kul att det gick hem.Jag kollar upp pianot,vet var det är nu..

Wernis:
Bra spelat som alltid Stefan,men jag vet inte om gura är rätt väg..Jag har bara lyssnat en gång så det får rulla några gånger under dagen..Förmodligen sitter jag fast i originaltänket..
Kanske cello,ödsliga långa mörka stråk och snabba korta på "stick" delen..regelrätt stråkmatta vette fanken,men det kan ju vara värt en test det också.
Bra med tidsangivelserna,du har helt rätt.Jag uttalar orden fel.Th ljudet måste längre fram på tungan,jag får träna lite på det.Missförstod det där med dialekt :wub: och tack för tidsangivelserna på pianomullret.Lite automatisering/eq löser det.
Cykeln var inne på en grej,elgura..Men inte Gary Moore utan mera lek med volymknappen tror jag,så man får det där sugande ljudet(hittar inget bättre uttryck)som kan vara effektfullt sparsamt lirat med långa toner och massor av reeevveeerrrb/delay..Jag hade en polare som kunde det där,men han drog till Sthlm den svikaren :)

El bjurto:
Tack för orgelliret,bra ställen också..Släpper man lös mig på en sådan så blir det utflippat,så det vet jag på förhand att det inte kommer att funka.Stort tack för att du ville testa men jag tvekar om det är rätt väg att gå..Jag skall testa min cello ide´ när jag finner inspiration igen.Inspiration ja,numera måste månen stå i rätt position,tidvattnet vara på väg in,solen dala,fåglarna kvittra,grannarna vara tysta och blodtrycket under 150 för att det skall funka - tror jag börjar bli gammal :D

Max:
Ja det kanske är rätt väg med orgeln,jag är kluven.Palmsmear..? Nu får man läsa på igen :)

####################

Thnx boys för kommentarer och tester,det rör på sig.Jag tror att när man har skrivit och spelat in en låt så sitter man fast i tänket..Jag "hörde" en ackegura till det här,men nu när Stefan testat så vet jag inte..Cellon står på tur,om ingen hinner före så testar jag det nån gång framöver..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är inne på en tre stämmig kombinerad oh sen ah kör i partiet innan din mmm kör. Men det kanske inte ens är värt att försöka?
« Senast ändrad: 17.10.2012, 11:52:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så fantastiskt bra! :) Tycker den här versionen känns så nära och därmed uppriktig! Kan tänka mig större arrangemang men låt det bli andra versioner. Kan tänka mig att orgel, större kör och mer gospelkänsla skulle vara en variant! :) På ett ställe i början, när du tog i, kom jag att tänka på David Clayton Thomas...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernis:
Bra spelat som alltid Stefan,men jag vet inte om gura är rätt väg..Jag har bara lyssnat en gång så det får rulla några gånger under dagen..Förmodligen sitter jag fast i originaltänket..
Kanske cello,ödsliga långa mörka stråk och snabba korta på "stick" delen..regelrätt stråkmatta vette fanken,men det kan ju vara värt en test det också.
Bra med tidsangivelserna,du har helt rätt.Jag uttalar orden fel.Th ljudet måste längre fram på tungan,jag får träna lite på det.Missförstod det där med dialekt :wub: och tack för tidsangivelserna på pianomullret.Lite automatisering/eq löser det.
Cykeln var inne på en grej,elgura..Men inte Gary Moore utan mera lek med volymknappen tror jag,så man får det där sugande ljudet(hittar inget bättre uttryck)som kan vara effektfullt sparsamt lirat med långa toner och massor av reeevveeerrrb/delay..Jag hade en polare som kunde det där,men han drog till Sthlm den svikaren :)
Två saker:

1. Vad gillade du ambientguran? Blir ju lite samma funktion som en pad/matta, fast tar mindre plats i mixen. Den är inspelad så som du beskriver med massor av delay och reverb. Nästan helt utan attacken kvar.
2. Kolla in min cover på "Cause we've ended as lovers" under halvfärdiga. I introt där leker jag med volym lite. Är det så du menar?


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Stark låt och text. Fenomenalt bra sjunget. Det finns ett mellanparti som jag tycker är så bra att borde förstärkas med något instr. - vad vet jag inte. Stråkar ligger väl nära till hands.
Tycker sångljudet är rätt bra ändå, men är det nån som är värd en bra mik så är det väl du.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det är lugnt Mike,det var bara kul att testa lite.. ;)
Men smeta inte till det förmycket bara,kan lätt bli så med ståk och sånt.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fy bubblan va bra (som Astrid Lindgren skulle ha sagt)  :)  Tufft och vackert trots tung text och händelse. Får gospelvibbar, inte bara av orden utan även av sång och stil, kanonbra Mike.

mvh Roffe H  B)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera kommentarer - härligt boys  :)

Max:
Bra tips max.En unison mot ackorden samt en över och en understämma - det är väl så du menar.Ingång en bit före mmm kören.
Fullt möjligt,lyssnar gärna om jag har missförstått hur du menar - du kan ju maila om du vill?..Nu är jag inne på cello och stämsång..hå hå ja ja..var är alla producenter?  :)

Jocke:
Thanx man..Som du hör så fick grodan vänta..
Jo denna verre håller,frågan om det blir bättre med fler pålägg..Kanske om man tar det väldigt försiktigt typ svävande cellolir,korta strofer med stämsång på versernas slutdelar..Ide´n med gospel är inte så dum,men som separat version då..
David Clayton Thomas..vem är det,ingen blueslirare va..?

Wernis:
På 1 svarar jag:
Innovativt men i mina öron inte lösningen för låten.Egentligen vet jag inte vad jag vill,Gud sänd mig en producent :D
Jag är inne på en cello samt lite stämsång nu,,men inte testat än
På 2 svarar jag:
Lyssnade på din covering.Jo åt det hållet,men mera svävande och drömskt...är det inte Schaffer som brukar syssla med sånt,finns säkert andra också..men inget som jag lyssnar på.Fick höra det där i en replokal för en massa år sedan och tyckte det lät fräckt.Har du tid och förstår vad jag är ute efter - testa - det uppskattas.Sedan om det passar,ja det vet jag inte förrän jag hört det..

Staffan.
Thanx man.Jo det är nog sträckan med mmm kören du menar.En cello där skulle sitta,eller en snyggt spelad fiol.Micken,ja det är många tagningar det här och ett trixande med micken för att få till sångljudet.Jag har backat,vinklat och haft mig mitt under tagningarna för att få till det.Slöseri med tid,micken är paj och jag behöver en ny.Dyrt,men nödvändigt.

Bjurte:
Du är bäst  :) jag skall hålla detta enkelt,jag lovar.Det kanske blir en gospelverre,men då blir det fristående.

Roffe:
Thanx man.En annan polare skrev till mig via mail igår,han är inte med här:"en sopransax på denna skulle sitta" typ,..var,hur har jag inte en susning om.Men tonarten är väl fel antar jag..Jag har dock ingenting emot om du testar.

#######################################

Sådär ja,tror jag fick med alla.MEGA tack för vänliga tillrop och förslag på tillägg.Det jag tror på är en överstämma på slutdelarna av verserna(tack Totmusic) samt cello,alternativt fiol mycket sparsamt lirat.Inga stråkmattor.
Men jag kan ju fortfarande överraskas så shoot boys!

Micael


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hittills för trött för att orka visa hur jag tänkte mig en subtil kör - den finns i mitt huvud. Kanske kan få tid ikväll. Trodde det skulle bli kvalitetstid igår kväll för mera musikskapande men jag var på tok för trött för att dra igång något då.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att man kunde vara till hjälp med pianot!

Låter jättebra detta och kommer inte på nåt att motorsåga :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera comments nice  :wub:

Alatar:
Tack.

Max:
Coolt Max,ingen stress.Jag skall ge denna ett par veckor innan jag testar cello/stämsång så man får rensa lite..kan nog vara värt det.

Dividend.
Thats what friends are for  :wub: Jag mixade en combo av elpiano och alicia,kul att du gillar.Motorsågen - puuuhh  :wub:

#########################

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå Mike,jag hittar ingen spelare. Glömde du den i all iver, eller ligger den nån annanstans?

mvh Roffe  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Mike,jag hittar ingen spelare. Glömde du den i all iver, eller ligger den nån annanstans?

mvh Roffe  :wacko:
Jag hittar inte ett enda fel med den här versionen :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallå Mike,jag hittar ingen spelare. Glömde du den i all iver, eller ligger den nån annanstans?

mvh Roffe  :wacko:
Jag hittar inte ett enda fel med den här versionen :wub:

Roffe:
Jag tog bort låten,när jag satt det sista på sången och cellon så åker den upp igen :)

Eddi:
Tack kompis,det värmde.Bra anledning att få sig en Brandy från Espania,cheers mate eller salude som dom säger där nere  :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte hunnit ut till studion men har suttit i vår kombinerade pianobar/internetcafé före frukost och fnulat på var mina körstämme-idéer ligger och hur jag ska uttrycka mig teoretiskt för att förklara, då jag inte vet hur man egentligen skriver sånt på rätt sätt.

Tre körstämmor - den på översta raden är det som ligger en oktav ovanför din leadstämma de andra ligger mellan dessa

H-raden panorerad i mitten
F#-raden pannad vänster
D#-raden pannad höger

      H      C#     -> H   -> A
      F#    G#     -> F# -> E
      D#    E       -> D# -> C#

      Ooh Aah      ->Aa ->Aah

Ooh på första tonen Aah på de följande. Aah som ligger kvar då alla stämmorna unisont glider ner till nästa stadiga ton
Den sista tonen tonar fint ut innan du sjunger den sista fjärdedelen på de raderna (första gången tonar kören ut vid "...feel..." andra gången tonar kören ut vid "...musicians")

And sometimes I will scare you when I`m crawlin´up behind    
sometimes you will feel me when you drag the curtain down
and sometimes there is silence `cause God ran out of tunes    
makin´angels of musicians to try to save a thousand souls

Är förklaringen här ovanför glasklar eller i alla fall begriplig?  :unsure:

Vill du jag ska prova sjunga den? Fixar du den högsta körstämman själv...    :wub:
eller...?   B)


Du har PM med mix och stereo-filen med körerna snart...
« Senast ändrad: 20.10.2012, 14:38:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google