Kontrollrummet

Eddi - Rock the world ft. MaxB

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja tänkte mig något analogt denna gång och har påbörjat en låt som heter Rock The World. Jag har redan privat fått på skallen för att trummorna låter uselt samt att min voice låter för spetsig och jag har funderat över hur man kan fixa det men ännu inte gjort något åt det. Så ni får ta det för vad det är. Det är en 1/4 - färdig låt så att säga egentligen borde jag ju ha låtit bli att lägga ut den på halvfärdiga men jag gör det ändå bara för att snappa upp ytterligare kritik som jag kan ta med mig i förfärdigandet av denna låt. Alltså tacksam för idéer och förslag av alla de slag.

Så nu har jag fnulat med denna ett par veckor och MaxB har körat - fast han är galen på mig med alla gitarrer som spelar olika ljud. Tänk så här det är grabben från landet som äntligen får komma ut i stora världen för att spela på sin älskade gura.

TEXT:
When you're leaving on train from your hometown
To seek fortune in another place
All your things are packed in an ugly bag
But your guitar has a seat of its own

Theres a lot of memories that haunts you
Hope the future hold a better deal
But your mum and dad says they want you
And they told you you'll be longing for home

But no no I'm gonna rock this world
And play my guitar at the loudest sound
And the crowd will scream scream
And fulfil my dream they want more more they want more

When you arrived to the town of Rockutopia
And look for some dudes who really can play
You find yourself lost in Arubia
But your guitar will speak for itself

Theres a lot of bands that could suit you
They got gears and they all need your tunes
Theres a text from your girl who need you
And she's begging for you to come home

Tack för alla som tjatat om mix och allt nu tror jag att jag har fått fram något som inte ens jag upplever som oväsen utom i slutet då gurorna battlar vilket är fullt medvetet, den låga gura nr. 3 vann helt otippat.
« Senast ändrad: 01.11.2012, 10:36:05 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter lite Neil Young & Crazy Horse, det är inte fel alls.
Har du trummat på riktigt? Greja mer med den så blir det nog bra, låten är ju fet.... Trummor o sång skulle väl behöva plattas ut lite. Klart värt att jobba på, så det blir mer tyngd i den.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här gillas som "komposition" ! :)

Tycker du ska jobba med kompet så det blir en enda pulserande "massa" och låta riff och lead sticka ut. Orgeln jar ett gott bröl och kan få spela riffet i någon passage... Lite skitigare och tyngre trummor vore nice! De ska låta som när man klubbar oxar! :) Kanske skulle du sänka tonarten för att få fram det grova i din röst mera...?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är roligt att du släpper loss rösten så här mycket, gillar då du kommer upp till "They want more, more, more, mooooooreee".

Mix behöver nog mer bas tror jag och rösten komprimeras in med instrumenten mera.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter lite Neil Young & Crazy Horse, det är inte fel alls.
Har du trummat på riktigt? Greja mer med den så blir det nog bra, låten är ju fet.... Trummor o sång skulle väl behöva plattas ut lite. Klart värt att jobba på, så det blir mer tyngd i den.
Oj måste ju nästan uppfattas som bra kritik  så mycket drums som du har livemixat. Nej det är Superior Drums. Jag har ännu inte lagt bas så det är väl det som saknas för tyngden.
Tack för tyck Håkan :D


Det här gillas som "komposition" ! :)

Tycker du ska jobba med kompet så det blir en enda pulserande "massa" och låta riff och lead sticka ut. Orgeln jar ett gott bröl och kan få spela riffet i någon passage... Lite skitigare och tyngre trummor vore nice! De ska låta som när man klubbar oxar! :) Kanske skulle du sänka tonarten för att få fram det grova i din röst mera...?
Ok bra förslag där ska fundra över det. Tack för tyck Jocke :D

Det är roligt att du släpper loss rösten så här mycket, gillar då du kommer upp till "They want more, more, more, mooooooreee".

Mix behöver nog mer bas tror jag och rösten komprimeras in med instrumenten mera.
Jepp jag blev lika förvånad över min röst i de högre registren - den höll ju! Om bas kommer till eller när bas kommer till så blir det nog mer dynamiskt. Tack för tyck MaxB :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gillar den skarpt som den är....
Lade på en gitarr till och mastrade den....
Du har mail, Eddi !!!!!
Gör vad du vill med filen...........

Den här är suverän i a f, bra gjort !!!!

Niel Young & Crazy Horse, "Rockin in the Free World" vibbar.....


mvh
« Senast ändrad: 13.10.2012, 23:36:12 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan absolut bli något. För ännu mer retrofeeling så kunde du köra med ridekomp på trummorna. Tänk Canned heat och Going up the country.

Sången är väldigt skakig. Där behöver du träna innan du trycker på Rec.

Bra ansats. Jobba på!  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter lite otajt om trummorna + gurorna. Får lite vibbar av Velvet underground eller Lou Reed. Fortsätt.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Den där grundbeaten och riffet är coolt
Jag skulle jobba på att göra något slags brake med mindre ös
och sången. kör den tills du sätter den säkert. kanske också var något hög i refrängen?
Gott!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar den skarpt som den är....
Lade på en gitarr till och mastrade den....
Du har mail, Eddi !!!!!
Gör vad du vill med filen...........

Den här är suverän i a f, bra gjort !!!!

Niel Young & Crazy Horse, "Rockin in the Free World" vibbar.....


mvh
Jo kul att det inspirerar men som jag sa till PXM så var gitarren inte riktigt som jag tänkt mig. Tack i alla fall :D

Kan absolut bli något. För ännu mer retrofeeling så kunde du köra med ridekomp på trummorna. Tänk Canned heat och Going up the country.

Sången är väldigt skakig. Där behöver du träna innan du trycker på Rec.

Bra ansats. Jobba på!  :)
Ny sång och ride på verserna men det försvinner i allt oväsen.
Tack för tyck W :D

Låter lite otajt om trummorna + gurorna. Får lite vibbar av Velvet underground eller Lou Reed. Fortsätt.

Jag körde en dämpad gura som dessvärre var otajt så jag hoppas det blev bättre sedan jag tagit bort den. Velvet och Lou R - kul.
Tack för tyck Tokai :D

Den där grundbeaten och riffet är coolt
Jag skulle jobba på att göra något slags brake med mindre ös
och sången. kör den tills du sätter den säkert. kanske också var något hög i refrängen?
Gott!

Brake med MINDRE ös? Nä det går inte i den här det ska vara MERA ÖS!
Tack för tyck Bajken :D

Så nu har jag fnulat med denna ett par veckor och MaxB har körat - fast han är galen på mig med alla gitarrer som spelar olika ljud. Tänk så här det är grabben från landet som äntligen får komma ut i stora världen för att spela på sin älskade gura. :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ju jag som är grabben från landet och det finns ju ingen plats kvar för min gura!  :lol:

Ja, mycket buller och bång och ett sjuhelsickes driv är det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju jag som är grabben från landet och det finns ju ingen plats kvar för min gura!  :lol:

Ja, mycket buller och bång och ett sjuhelsickes driv är det!

Jodå ett par guror till så blir det tio stuckna. Perre klagar på trummorna som inte hörs tacka sjutton för det  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ju jag som är grabben från landet och det finns ju ingen plats kvar för min gura!  :lol:

Ja, mycket buller och bång och ett sjuhelsickes driv är det!

Jodå ett par guror till så blir det tio stuckna. Perre klagar på trummorna som inte hörs tacka sjutton för det  :lol:

Det där med trummorna har ju grabben från landet också sagt till dig!  :lol:
Du måste hålla koll på de galna gitarristerna innan de tar över hela föreställningen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju jag som är grabben från landet och det finns ju ingen plats kvar för min gura!  :lol:

Ja, mycket buller och bång och ett sjuhelsickes driv är det!

Jodå ett par guror till så blir det tio stuckna. Perre klagar på trummorna som inte hörs tacka sjutton för det  :lol:

Det där med trummorna har ju grabben från landet också sagt till dig!  :lol:
Du måste hålla koll på de galna gitarristerna innan de tar över hela föreställningen!

Äh det är ingen som förstår sig på finkultur....... Jo PXM :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med Tokai om Lou Reed!
Låter som att det kan bli helskönt - jag tycker att du ska lyfta fram sången mera - den drunknar lite nu å är lite instängd. Mixen behöver styras upp en del.
Men den e skön :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med Tokai om Lou Reed!
Låter som att det kan bli helskönt - jag tycker att du ska lyfta fram sången mera - den drunknar lite nu å är lite instängd. Mixen behöver styras upp en del.
Men den e skön :)

/Gurano
Äntligen en som förstår sig på finkultur TACK Gurano du har gjort min kväll. Jo alla säger att mixen måste styras upp jag vet inte bara hur - har försökt men antingen försvinner trummor, dynamik, körer och nu sång - ska kanske försöka göra en strikt studiomix av det hela som ett projekt för sig och killa en massa darlings.
Eller det kanske skulle kunna bili en Mix-Challange vad säger du Wernis?
Tack för tyck Göran :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ju jag som är grabben från landet och det finns ju ingen plats kvar för min gura!  :lol:

Ja, mycket buller och bång och ett sjuhelsickes driv är det!

Jodå ett par guror till så blir det tio stuckna. Perre klagar på trummorna som inte hörs tacka sjutton för det  :lol:

Det där med trummorna har ju grabben från landet också sagt till dig!  :lol:
Du måste hålla koll på de galna gitarristerna innan de tar över hela föreställningen!

Äh det är ingen som förstår sig på finkultur....... Jo PXM :D
Right You are!
Bra styrning av körerna. Kul med galna gitarrister men de är lite over the top.
Här nu att basisten är lite för stressad i första delen av låten. Han ligger före trummisen och det är väl en av de putsa dödssynderna?  :unsure:
I samma veva noteras följaktligen attklicken på trummorna egentligen inte hörs på grund av ett reverbhav.vad är orsak och verkan i det sammanhanget?
Då jag vill lägga ett instrument tajt brukar jag oftast muta de flesta spåren och bara ha bra volym på trummorna och några till relevanta spår. Sen drömmer jag om att kunna spela tight. Kolla gärna motsvarande mellan bas och trummor här. Trummorna spelar i den här mixen i ett annat rum pga för mycket revben nu. Jag skrev reverb men T9 eller vad det heter tolkar det som revben...
Det är faktiskt kul att skriva i telefonen nu då jag använder ett tangentbord som heter Swype. Men visst blir några ord del, dock förvånansvärt få!

« Senast ändrad: 25.10.2012, 09:05:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Herre Gud tar det aldrig slut.. 











 :D






Liiiite stökig ljudbild ja,snuddar nästan outhärdligt i början av låten.Det låter sönderkomprimerat/limiterat.Lättar du lite på master trycket så kommmer det att låta lite bättre.Många guror som slåss om uppmärksamheten ja,men det är rätt fräckt.Låten som sådan svänger störtskönt,men STÄDA upp mixen - läs mastern/out kanal eller vad det nu heter i din daw Eddi.

Det hade varit kul att veta vilken av gurorna Max lirar,men antar att det är omöjligt  :D Det är väl den som ligger där till höger och kämpar mot limitern som försöker döda allt under 250-750hz vid samtliga sekunder  :P :lol:

Bra låt som sagt,slänger upp fyra å en halv ölback i luften då jag känner mig stark idag.

Rock on mate

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mitt bidrag är tre körstämmor som enligt mitt önskemål är oerhört tysta i början och hörs mest i andra refrängen.
MaxB har inte med något gitarrbidrag i den här låten. Jag hade inspiration att spela en kompgitarr på varje sida men vill i så fall först få utrymme. Avvaktar också mixstädning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Schyst låt och bra driv. Sången och stämmorna helt ok. Lite rörigt bara med alla gitarrer (särkilt vid solot ca 130). Håller med Mike, låter som om de slåss om uppmärksamheten. I stort, en bra låt!  :)

mvh Roffe H
« Senast ändrad: 25.10.2012, 15:16:16 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Schyst låt och bra driv. Sången och stämmorna helt ok. Lite rörigt bara med alla gitarrer (särkilt vid solot ca 130). Håller med Mike, låter som om de slåss om uppmärksamheten. I stort, en bra låt!  :)

mvh Roffe H
Jomenvisst rätt uppfattat Roffe det ska vara en guratävling i låten kul att du gillar drivet. Tack för tyck Roffe :D

Nu fins det, för de som vill ha en studiomix, ett alternativ i topp-posten som nästan helt saknar effekter. <_<
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra drivet. Jag tycker studioversionen är ganska vild också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lite rörig ljudbild, men rätt bra driv! Sången sitter bra tycker jag!
Trummorna är lite anonyma, dom dränks nog av alla gitarrer.  :)
Mixen skulle kanske må väl av att spridas ut en aning. Nu känns det väldigt centrerat.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hade det varit på 60-70 talet så hade du varit en "Big star"  :D Gillar själva stämningen och drivet, men sen finns det väl att göra en del på mixen..men skitsamma, skön låt, och det är väl det som spelar roll!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Herre Gud tar det aldrig slut.. 
 :D
Liiiite stökig ljudbild ja,snuddar nästan outhärdligt i början av låten.Det låter sönderkomprimerat/limiterat.Lättar du lite på master trycket så kommmer det att låta lite bättre.Många guror som slåss om uppmärksamheten ja,men det är rätt fräckt.Låten som sådan svänger störtskönt,men STÄDA upp mixen - läs mastern/out kanal eller vad det nu heter i din daw Eddi.

Det hade varit kul att veta vilken av gurorna Max lirar,men antar att det är omöjligt  :D Det är väl den som ligger där till höger och kämpar mot limitern som försöker döda allt under 250-750hz vid samtliga sekunder  :P :lol:

Bra låt som sagt,slänger upp fyra å en halv ölback i luften då jag känner mig stark idag.

Rock on mate

Mike
Juste Micke 4,5 backar öl tackar man inte nej till  :lol:
Nu har jag städat och haft mig tycker att det blev riktigt bra i senaste verren (just upplagd).
Som Maxen säger så har han bara körat (och det är inte så bara) på senaste verren kör jag honom utan reverb på spåren och det låter j-ligt bra tycker jag..
Tack för tyck HM :D

Kul att höra drivet. Jag tycker studioversionen är ganska vild också.
Ja den vart lite väl mycket tryck på - men nu aningen mer subtil - så fram med gurorna bara :D

Lite rörig ljudbild, men rätt bra driv! Sången sitter bra tycker jag!
Trummorna är lite anonyma, dom dränks nog av alla gitarrer.  :)
Mixen skulle kanske må väl av att spridas ut en aning. Nu känns det väldigt centrerat.
/Asti
Ajdå trummorna fortfarande (har inte ändrat i senaste) jag som trodde jag fått till det - har i alla fall spridit ljudbilden lite mer i sista verren. Tack för röst-pepp och tack för lyss och tyck Asti :D
Hade det varit på 60-70 talet så hade du varit en "Big star"  :D Gillar själva stämningen och drivet, men sen finns det väl att göra en del på mixen..men skitsamma, skön låt, och det är väl det som spelar roll!  :)
Fasen nu hann du lyssna innan senaste verren - ta gärna en ny lyssning till - blev mycket bättre tycker jag i alla fall. "skön låt" tar jag till mig. Tack för lyss och tyck C  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 223, visst ska väl orgeln byta ackord redan där!? Nu byter den lite senare men det låter som sologitarristerna spelar som det är ett byte vid 223, d.v.s. innan organisten fattat galoppen?

Nu tycker jag du lyckats bäst hittills med mixen. Och nu finns det plats för elgitarrkomp&riff. Hmmm, ska jag prova alltså? Kanske i helgen... Har säkert inget annant som måste bli gjort.  :lol: 

Saknar publiken som skriker och visslar vid introt till det första riviga gitarrsolo-partiet.  B)

Och nu hörde jag trummkicken också för första gången - good!
« Senast ändrad: 25.10.2012, 23:32:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vid 223, visst ska väl orgeln byta ackord redan där!? Nu byter den lite senare men det låter som sologitarristerna spelar som det är ett byte vid 223, d.v.s. innan organisten fattat galoppen?

Nu tycker jag du lyckats bäst hittills med mixen. Och nu finns det plats för elgitarrkomp&riff. Hmmm, ska jag prova alltså? Kanske i helgen... Har säkert inget annant som måste bli gjort.  :lol: 

Saknar publiken som skriker och visslar vid introt till det första riviga gitarrsolo-partiet.  B)

Och nu hörde jag trummkicken också för första gången - good!
Jovisst du har rätt det ska vara C, D E där istället Får fixa det. Nu blev det vinter så du har inget att göra på gården förräns kälen går ut i vår :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
The battle of the guitars på slutet är ju helrätt.
Det är en skön låt, med skön retrokänsla.
Om jag fick önska så
Lyft fram sången ytterligare lite till - bitvis försvinner den.
Lyft fram hooken mer - åtminstone på några ställen
Ta bort lite av murrigheten i basen (basen är murrig och trummorna är omurriga liksom)
Riktig livelåt är det
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Virveln lever en fjösighetstillvaro,upp med volymen lite på den..
Mixen låter klart bättre,men du skulle behöva få besök av nån som kan visa lite masterknep.

Största och vanligaste felet är jakten på ut DECIBEL.Man slänger på maximaizer och limiter och kompressorer i en sällan skådad ordning sen rattar man tills mixen är förstörd,allt för DECIBELLEN typ - detta är menat som exempel.Masteringen skall man överlåta till dom som kan det,eller så tar man en genväg och testar/köper stillwells plugg för ändamålet och rattar försiktigt.

Nu hörde jag Max också,nice  :) Eddi is going the right way..My way  :P

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det börjar ta sig 'sa mordbrännarn'  :lol:
Bättre och  bättre för varje mix..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tsmalmbe

Mina öron och min fasmätare säger genast att detta inte fungerar - mystiska stereoeffekter. Överkomprimerat, grötigt dessutom. Visst, det finns potential att vara stort med massor med instrument, men nu blir det mest diminutivt pga mixen.

Sången distar på vissa ställen fult. Antingen skall det dista över hela låten eller så inte alls. Men inte nu och då.

Gitarrsolot är najs, men låter som en helt annan låt ur mixvinkel, och alltför högt.

Anyway, den mystiska stereobilden som låter som om ena högtalaren skulle vara felkopplad (plus som minus) drar ner betyget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
The battle of the guitars på slutet är ju helrätt.
Det är en skön låt, med skön retrokänsla.
Om jag fick önska så
Lyft fram sången ytterligare lite till - bitvis försvinner den.
Lyft fram hooken mer - åtminstone på några ställen
Ta bort lite av murrigheten i basen (basen är murrig och trummorna är omurriga liksom)
Riktig livelåt är det
Precis Live var ordet tack för tyck Biken :D

Virveln lever en fjösighetstillvaro,upp med volymen lite på den..
Mixen låter klart bättre,men du skulle behöva få besök av nån som kan visa lite masterknep.

Största och vanligaste felet är jakten på ut DECIBEL.Man slänger på maximaizer och limiter och kompressorer i en sällan skådad ordning sen rattar man tills mixen är förstörd,allt för DECIBELLEN typ - detta är menat som exempel.Masteringen skall man överlåta till dom som kan det,eller så tar man en genväg och testar/köper stillwells plugg för ändamålet och rattar försiktigt.

Nu hörde jag Max också,nice  :) Eddi is going the right way..My way  :P

Mike
Jag bytte trummor till DFH och kanske är det så att virveln är fjösig hm... den borde ju inte vara det men jag ska titta på det - jag tror att jag valde Ludvig virvel med flit dessutom och visst har jag maximizer men det är liksom det enda i kompressionsväg och inte är det mycket heller så ja vad vet jag... Tack för tyck HM :D

Det börjar ta sig 'sa mordbrännarn'  :lol:
Bättre och  bättre för varje mix..
Vackert så.. Tack för tyck Björn :D

Mina öron och min fasmätare säger genast att detta inte fungerar - mystiska stereoeffekter. Överkomprimerat, grötigt dessutom. Visst, det finns potential att vara stort med massor med instrument, men nu blir det mest diminutivt pga mixen.

Sången distar på vissa ställen fult. Antingen skall det dista över hela låten eller så inte alls. Men inte nu och då.

Gitarrsolot är najs, men låter som en helt annan låt ur mixvinkel, och alltför högt.

Anyway, den mystiska stereobilden som låter som om ena högtalaren skulle vara felkopplad (plus som minus) drar ner betyget.

Jag hänger inte riktigt med i den här kritiken - som sagt har jag Maximizer på mastern men inte mycket -2,8 ut och Optimiser på 58 i övrigt finns liksom inga pluggar som kan göra det du säger - det är inget jag hör heller att det skulle vara någon fasvändning. Kan hålla med om att rösten ibland låter over men den har inte gått över linan varken vid inspelning eller i outen. Tack för tyck Thomas :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilken galen o härlig låt! Gillar gitarrsolona  :D Är nog en del som behöver fixas till, men där har du ju redan fått många bra tips så lämnar det till de kunniga!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilken galen o härlig låt! Gillar gitarrsolona  :D Är nog en del som behöver fixas till, men där har du ju redan fått många bra tips så lämnar det till de kunniga!
Tack Plinka :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Eddi,låt oss höra en mix utan maxzimajsern..Inte heller nån kompressor eller nån limiter på mastern.Skit i hur svagt det låter,jag vill höra en ren masterout.

Yla i ett pm eller skrik i tråden så får jag lyssna.Kanske kan jag bidra med nåt trots mina små masteringsfärdigheter.
Mindre är alltid bra om man inte har full koll på vad man gör.

Mike