Kontrollrummet

Gurano & Girly - Holding on

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Girly och jag har collabbat lite. Vi har gemensamt klippt och klistrat. Vi tar tacksamt emot era tankar till förbättring
Girly tyckte att leadsången var lite instängd - har försökt råda bot på det, men vad tycker ni - att mixa är ju inte min starka sida :)

Sättning
Synth - Gurano
Gitarrer - Gurano
Trummor - Gurano
Bas - Gurano
Sång - Girly


Text
Take a look around, see the signs of the crime
Broken into, stirred around, then just left here to die
And in my ears I hear advice said with compassion ‘it will fade with time’
But then when time has passed it’ll be confirmed it was a big fat lie

Holding on
I won’t be betrayed
Holding on
I will not walk that way

I’m under occupation of fear, I have locked my door
Desire of vengeance is growing and it soon will be standing bride
So do not count me out although I’m laying down for now, I’m keeping track of the score
I will be rising tall upon the occasion so then you’d better run and hide

Holding on
I won’t back away
Holding on
Not to this old cliché


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/HoldingOn_test2A.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.10.2012, 01:55:56 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare G,då skall jag se vad ni har kokat ihop:

Gura kompet under sången tycker jag ligger något för högt i volym.Liret på virveln njaaeä..Jag hade kapat alla extra slag och bara legat och markerat pulsen,nåt fills här och där.Brutalt skönt sväng i låten men jag tycker virveln hackar sönder rytmen och flytet,för många slag i takten.Vill du så kan jag försöka åstadkomma ett bättre trumljud med det jag har,liret bestämmer du så det ändrar jag inte :) Skicka en midifil på trummorna,låten utan trummor och tempot så provar jag att feta till virveln lite.
Ruskigt bra sång här girly,imponerande! Läcker låt och bra lirat.Jag hör en snutt av "All along the watchtower"tror jag det var,men absolut ingen plankning.Med lite pet i trummornas sound(och lir)så blir det här en höjdare i min bok.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jysst låt!!
Håller med Mike,stilla gurorna under sången!!
Burkigt vet jag inte men det är något i sång EQ:n som får den att inte flyta in i musiken riktigt..
något i mellanregistret tror jag.. Sedan tycker jag att den blir lite torr när det är så mycket Delayande runtomkring..
Gillar däremot virvelfigurerna här och där,men det kanske blir lite väl mycket av dom..ransonera mera.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra sväng, gillar faktiskt det hackiga, nerviga kompet som kontrast till sångens mer utdragna toner. Kanske blir gitarrdelayandet något tröttsamt i längden. Sången är inte dum men lite ojämn i volym, kommer och går liksom. Kan bli bättre med lite skruvande.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt att höra lite 'Attityd'!  B)

Nedanstående skulle göra sig bra med en fet kör som backar upp = dynamik!
And in my ears I hear advice said with compassion ...
But then when time has passed it’ll be confirmed ...

Kul att höra utvecklingen av 'All along the watchtower' så här, lite oväntat...  :lol:
« Senast ändrad: 09.10.2012, 17:40:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt, som svänger fint!
Girly sjunger jättefint som vanligt! Snyggt gitarrlir, men tycker som övriga att
det skulle sänkas under sången. Tycker nog också att gitarrljudet är aningen vasst...
Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
'Vasst' - är Guranos replik!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenare G,då skall jag se vad ni har kokat ihop:

Gura kompet under sången tycker jag ligger något för högt i volym.Liret på virveln njaaeä..Jag hade kapat alla extra slag och bara legat och markerat pulsen,nåt fills här och där.Brutalt skönt sväng i låten men jag tycker virveln hackar sönder rytmen och flytet,för många slag i takten.Vill du så kan jag försöka åstadkomma ett bättre trumljud med det jag har,liret bestämmer du så det ändrar jag inte :) Skicka en midifil på trummorna,låten utan trummor och tempot så provar jag att feta till virveln lite.
Ruskigt bra sång här girly,imponerande! Läcker låt och bra lirat.Jag hör en snutt av "All along the watchtower"tror jag det var,men absolut ingen plankning.Med lite pet i trummornas sound(och lir)så blir det här en höjdare i min bok.

Mike
Jo som du säger så finns några toner på AATW (dock omedvetet från början), men inte så det stör - igenkänning är bra
Ska fundera på det där med trummorna - tycker själv att de är ganska bra egentligen.

Jysst låt!!
Håller med Mike,stilla gurorna under sången!!
Burkigt vet jag inte men det är något i sång EQ:n som får den att inte flyta in i musiken riktigt..
något i mellanregistret tror jag.. Sedan tycker jag att den blir lite torr när det är så mycket Delayande runtomkring..
Gillar däremot virvelfigurerna här och där,men det kanske blir lite väl mycket av dom..ransonera mera.. :D
Ska se över det där med guravolymen (det är fler än du å HM som påpekat detta). Ska även försöka EQa sången lite. Tycker själv att det sitter skönt med mindre delay på sången...men vi får la se :)

Bra sväng, gillar faktiskt det hackiga, nerviga kompet som kontrast till sångens mer utdragna toner. Kanske blir gitarrdelayandet något tröttsamt i längden. Sången är inte dum men lite ojämn i volym, kommer och går liksom. Kan bli bättre med lite skruvande.
Kul med en likasinnad vad gäller trummorna :)
Ska se över nivåerna men gurafigurerna är som de är så det gör jag inget åt (vill ha dem så).

Trevligt att höra lite 'Attityd'!  B)

Nedanstående skulle göra sig bra med en fet kör som backar upp = dynamik!
And in my ears I hear advice said with compassion ...
But then when time has passed it’ll be confirmed ...

Kul att höra utvecklingen av 'All along the watchtower' så här, lite oväntat...  :lol:
Tackar! Vad gäller lead å körsång så har Girly sista ordet - vi får se :)

Skön låt, som svänger fint!
Girly sjunger jättefint som vanligt! Snyggt gitarrlir, men tycker som övriga att
det skulle sänkas under sången. Tycker nog också att gitarrljudet är aningen vasst...
Bra colab!
/Asti
Tackar! Jo du/ni har nog rätt i att gurorna bör sänkas lite - ska se över det.
Vad gäller vassheten så hör jag inte den - tycker själv att jag har känsliga öron och bra hörlurar här hemma som brukar göra att jag uppfattar sådant direkt, men inte i detta fall - så jag ändrar nog inget på guraljudet förrän jag upplever det störande.

'Vasst' - är Guranos replik!  :lol:
Vasst jovisst men nä.

Tack alla för konstruktiva tankar
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Är det bara jag som tycker gitarrlirande bråkar lite med sången? Eller så är det bara den allmänna känslan att de olika elementen inte limmar ihop sig tillräckligt...

Annars är det inte alls tokigt ;) Kul o höra Girly i en låt med lite fräs :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Har lyssnat på låten som det har refererats till här i tråden... och det är ju inte illa att bli jämförd med en legend eller hur Gurano?!  :D
Jättekul collab med lite andra tongångar... ja, he, he lite mer attityd eller hur Max/Tiger  ;)
Jag är en tiger, hör mig ryta... 'mjau!'  :lol:

Vad gäller kör i sången så höll jag det lite medvetet kort i verserna helt enkelt för att det inte skulle bli för mycket harmonier och för gulligt. Men jag får testa och fundera lite på det. Tack för tipset i alla fall  :)

Måste rikta ett jättetack till Dividend också... som jag testade tålamodet på vad gäller den engelska texten och allt det där med poetisk frihet :D

Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Häftigt  :P

Älskar Adrian Bellew-gitarrmattan! Klangen är lite irriterande "äggig" - skulle vinna (space i ljudbilden) på aningens rundare ljud!

Blir ledsen när den försvinner i första "refrängen" - vem drog ur sladden?? :o  Den andra refrängen gillar jag bättre :)

Sången är för dynamisk för att "fungera" i mattan - på med hård, nästan flåsig komprimering, så tar den lätt upp kampen med gitarrerna! Sånginsats och inspelning håller bra för det - det är ju inte HiFi utan råckänråll som gäller ;)

Trummor/bas fungerar tycker jag


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Häftigt  :P
Älskar Adrian Bellew-gitarrmattan! Klangen är lite irriterande "äggig" - skulle vinna (space i ljudbilden) på aningens rundare ljud!
Blir ledsen när den försvinner i första "refrängen" - vem drog ur sladden?? :o  Den andra refrängen gillar jag bättre :)
Sången är för dynamisk för att "fungera" i mattan - på med hård, nästan flåsig komprimering, så tar den lätt upp kampen med gitarrerna! Sånginsats och inspelning håller bra för det - det är ju inte HiFi utan råckänråll som gäller ;)
Trummor/bas fungerar tycker jag
Tack - kul att du gillar och kul att trummor å bas funkar i dina öron. Vet faktiskt inte riktigt vag äggigt ljud innebär, men om det är det jag har så gillar jag det ;)
Har gjort lite ändringar i mixen - la lite EQ på mastern och gjorde ljudbilden lite ljusare. Ändrade leadsången lite, tex lite lite mer rymd. Sänkte en gura lite lite också.

Tankar? på väg åt rätt/fel håll?

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/HoldingOn_test2A.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Eftersom det ligger under 'halvklart' så är det musikaliskt definitivt på väg åt rätt håll. Jag är också svag för odistad 'eggig' singlecoil så det här gillar jag. Möjligen aning tunt i soundet den här versionen. Hade jag mixat detta hade jag varit mycket brutalare med breddning och L - R pan. Kanske tagit med ytterligare ett instrument. But thats me  :)
Gott jobb så långt. Kommer att ha koll på den här tråden Och alltid, Girly = så snyggt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har endast hört senaste alstret blundandes - sedan läste jag kommentarerna. Tycker låten och körerna håller ihop bra även om det är full rulle på guran mestadels men leaden som Lena gör är lite för sig själv tycker jag ligger liksom ovanpå/utanför - såg att du skrivit att hon har mer reverb nu men undrar om det inte behövs lite mer ändå för att få ner henne på scen - strålande insatser musikliskt och sjungiskt annars. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gura volymen bättre nu.Virveln har lite att önska,enligt mig då.Kul med egna önskelistor i andras låtar :lol:

Jag tror att Eddi är inne på nåt..Testa en mix till med Girly ute på den stora scenen med de andra grabbarna i bandet - ge henne lite mer reeeeveeerb.

Rocka på

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja ,som jag oxo va inne på,leadsången ligger inte 'i mixen' och känns lite överprocessad(Eq:ad och kompressad).
Hör i refträngerna en bakgrundsstämma som sjunger 'holding on' där har du hittat rätt ton,ta den som mall på leaden oxo..
Annars riktigt bra låt,och som alltid så förgyller Girlys sång det mesta.. ;)
Och du,ett tips,håll inte på att 'pilla' på masterns EQ:s och kompressor utan på dom individuella kanalerna istället..
Mycket lättare om man tycker det är svårt med mixeriet.. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Eftersom det ligger under 'halvklart' så är det musikaliskt definitivt på väg åt rätt håll. Jag är också svag för odistad 'eggig' singlecoil så det här gillar jag. Möjligen aning tunt i soundet den här versionen. Hade jag mixat detta hade jag varit mycket brutalare med breddning och L - R pan. Kanske tagit med ytterligare ett instrument. But thats me  :)
Gott jobb så långt. Kommer att ha koll på den här tråden Och alltid, Girly = så snyggt.
Tackar och kul att du gillar - ska prova det där med breddning - kan bli bra

Jag har endast hört senaste alstret blundandes - sedan läste jag kommentarerna. Tycker låten och körerna håller ihop bra även om det är full rulle på guran mestadels men leaden som Lena gör är lite för sig själv tycker jag ligger liksom ovanpå/utanför - såg att du skrivit att hon har mer reverb nu men undrar om det inte behövs lite mer ändå för att få ner henne på scen - strålande insatser musikliskt och sjungiskt annars. :)
Tackar och kul att du gillar - nu finns en verre upplagd med mer reverb...vet inte om jag tycker att det blev bättre - vad tycker du?

Gura volymen bättre nu.Virveln har lite att önska,enligt mig då.Kul med egna önskelistor i andras låtar :lol:
Jag tror att Eddi är inne på nåt..Testa en mix till med Girly ute på den stora scenen med de andra grabbarna i bandet - ge henne lite mer reeeeveeerb.
Rocka på
Mike
Önskelistor är bra men det är roligare att överraska tycker jag :D
Nu har Girly fått mer reverb..men jag tycker att några frekvenser krockar lite?

Ja ,som jag oxo va inne på,leadsången ligger inte 'i mixen' och känns lite överprocessad(Eq:ad och kompressad).
Hör i refträngerna en bakgrundsstämma som sjunger 'holding on' där har du hittat rätt ton,ta den som mall på leaden oxo..
Annars riktigt bra låt,och som alltid så förgyller Girlys sång det mesta.. ;)
Och du,ett tips,håll inte på att 'pilla' på masterns EQ:s och kompressor utan på dom individuella kanalerna istället..
Mycket lättare om man tycker det är svårt med mixeriet.. 
Jo jag vet det där med att pilla på mastern - men lite utmaningar måste man ju ha :)
Du har rätt i att rösten var kompressad men det är borta nu

Tack alla för tips och råd - man lär sig hela tiden - det är inte lätt men kul :)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innan 11 sekunder önskar jag ett trumintro på något sätt (ett litet fill) så att trummorna inte börjar på ettan.
Då Girly börjar sin sång så ska redan där den första gitarren som spelar sitt ekolir ha sänkt sin volym;
- Tänk så här: Han eller hon (vem är den viktiga då sången börjar)?
Bra att hon har mer reverb på sig men hon tappade nog samtidigt power, i den totala ljudbilden, där gitarristen vill vara den starkare. Tryck tillbaka gitarristen, du som styr!
« Senast ändrad: 11.10.2012, 07:45:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Innan 11 sekunder önskar jag ett trumintro på något sätt (ett litet fill) så att trummorna inte börjar på ettan.
Då Girly börjar sin sång så ska redan där den första gitarren som spelar sitt ekolir ha sänkt sin volym;
- Tänk så här: Han eller hon (vem är den viktiga då sången börjar)?
Bra att hon har mer reverb på sig men hon tappade nog samtidigt power, i den totala ljudbilden, där gitarristen vill vara den starkare. Tryck tillbaka gitarristen, du som styr!
Får se hur det blir med ett trumintro - kanske - men jag ska i alla fall ta ett snack med gitarristen - men han säger att båda är lika viktiga :) men jag ska ta ett snack till helt enkelt.

Men efter snacket å ev ändringar blir det nog att låten får vila lite från mina öron

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanonlåt men det blir lite rörigt, särskilt bakom sången. Gillar gitarrmattan, melodin och sången är bra men känns som sagt lite processad.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Måste rikta ett jättetack till Dividend också... som jag testade tålamodet på vad gäller den engelska texten och allt det där med poetisk frihet :D

Visst  :blink: ööh,vann jag eller vann vi båda, är den filosofiska fråga som kommer upp ur det undermedvetnas yta. :blink:

Jättebra tänk kring låten och jättebralåt om ni kan fixa det mixmässiga.
https://soundcloud.com/user7789882