Kontrollrummet

Asti - We carry on (version 3 nu med stick)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Satt och plinkade på gitarren och hittade några harmonier jag gillade, så jag gjorde ett
enkelt arr runt detta med akustiska gitarrer och lite sång. Enformigt? Tråkigt?
Om det anses lyssningsvärt försöker jag kanske utveckla text och sång.

Edit 2012-10-10: Har utökat arret med trummor, ståbas och elpiano. Är det bättre eller sämre så här?

Edit 2012-10-13: Har lagt till ett stick för variationens skull, samt elpiano i början av låten.
Känns den lite mer varierad nu? Är nivåerna lagom? Funkar sticket?

Titel: We carry on
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:08
År: 2012

« Senast ändrad: 13.10.2012, 17:12:52 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Satt och plinkade på gitarren och hittade några harmonier jag gillade, så jag gjorde ett
enkelt arr runt detta med akustiska gitarrer och lite sång. Enformigt? Tråkigt?
Om det anses lyssningsvärt försöker jag kanske utveckla text och sång.

Titel: We carry on
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 2:42
År: 2012

Hej
Låter bra som vanligt - kan utvecklas. Tycker personligen att den behöver något mera annars finns risken att den blir, som du frågar, enformig. På något enstaka kort ställe tycker jag inte att sång och gura riktigt passar ihop. Du får fram ett fint ljud på dina gitarrer - önskar att jag oxå kunde få det på min akke - men det är svårt att micka vettigt tycker jag.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Dom här snapsvisorna är fantastiskt bra att ha med sig på våra höstsammankomster med brottarklubben ....
.. vänta nu jag tror detta hamnade i fel tråd... när jag nu ändå är här ...

Klart lyssningsvärd
Tycker absolut du ska utveckla den
I detta mjuka vilsamma sätt kan det kännas lite enformigt - att det liksom rullar på
men det är nog lätt ordnat genom att variera spel och sång. Fast å andra sidan är det rätt skönt.
Utmärkt ljud och spel som vanligt!

Då fortsätter vi grabbar ...  :D
« Senast ändrad: 08.10.2012, 22:37:08 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket lyssningsvärt Asti. Den delen där du sjunger oh, we carry on skulle du kunna utveckla mycket mer. Då tror jag att du kommer tillrätta med enfromigheten som du själv verkar "ana bakom hörnet". Jag vet inte vad, kanske fler instrument här (bas ,trummor, elgitarr) om det nu inte måste vara "acke"...

mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känslosamt och vackert med en rejäl skopa Asti arr.

Inget fel på det här,laidback och njutbart.Urgrymt ackeljud!

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
skönt och vilsamt,bra refräng,men efter andra Reffen (Ca 100 på spelarn) skulle du braka lös med något häfftigt.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Precis som Bjurte tycker också jag. Ett överraskande ös efter ett tag. Lite typ Soundgarden.Tror inte det är din grej, men det är vad jag hör. Gillar skarpt ackorden men är inte så säker på själva komprytmen, vet inte. Är det ADT på sången? Blir rätt intressant, lite lo-fi, beslöjat på nåt sätt. Klart att du ska jobba vidare helst då med nåt som bryter av.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gurano - Vore intressant att veta var någonstans sången inte funkar med gitarren...?
             Jag tänkte mig denna först med ett minimalistiskt arr för att få fram en lite suggestiv känsla,
             men det behövs nog lite mer för att inte det ska bli för enformigt.
cykeln - Ja, de flesta verkar vara inne på att det behövs något mer för variationens skull....
            Återgå till brottningen!  :D
RoffeH - Jo, jag vill nog behålla det akustiskt, men jag tror jag ska testa en ståbas och kanske piano!
            "...we carry on"-delen ska jag komplettera med något ytterligare instrument, men jag vill inte
            tappa den "drömska" känsla som kören är tänkt att ge.
Harmonica mike - Tack!
bjurte - Är inte så säker på att det passar i denna låten att "braka lös". Däremot kanske att bygga på
           med lite fler instrument efterhand....
Tokai - Håller med om komprytmen, den ger ett snabbt intryck, men tanken är att det ska vara "halvtakt".
          Om jag lägger på en ståbas och kanske lite vispar, så kan jag "korrigera" det tror jag.
          Om jag skulle bryta med ett överraskande "ös", måste jag nog göra om både sång och komp där...

Tack för era synpunkter! Det får nog bli ett försök med ett lite utökat arr!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt rart och tryggt och bra ljud. Det är inte så suggestivt för mig ännu, mera lugnt. Om det är avskalat och suggestivt som önskas tror jag också med fördel att du plockar in några få musiker på ståbas och vispar. Det suggestiva får du då du gör musikvideon. Känns som resa, passerande naturlandskap utanför fönstret och människor, vanliga arbetare, allt filmat i sepia eller svart/vit passar bra. Naturligtvis måste du på flera håll i filmen se till att ha med filmsekvenser där hårt arbetande fingrar (såväl höger som vänster hand) visar vad de gör, kanske även var mikrofonen befinner sig i förhållande till gitarren. Om du vill - kan du även ha med de drömmande körmedlemmarna, då de frammanar sitt suggestiva budskap.

Den videon fångar med lätthet det suggestiva och gör låten till en klassiker!  :wub:
« Senast ändrad: 10.10.2012, 07:22:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt rart och tryggt och bra ljud. Det är inte så suggestivt för mig ännu, mera lugnt. Om det är avskalat och suggestivt som önskas tror jag också med fördel att du plockar in några få musiker på ståbas och vispar. Det suggestiva får du då du gör musikvideon. Känns som resa, passerande naturlandskap utanför fönstret och människor, vanliga arbetare, allt filmat i sepia eller svart/vit passar bra. Naturligtvis måste du på flera håll i filmen se till att ha med filmsekvenser där hårt arbetande fingrar (såväl höger som vänster hand) visar vad de gör, kanske även var mikrofonen befinner sig i förhållande till gitarren. Om du vill - kan du även ha med de drömmande körmedlemmarna, då de frammanar sitt suggestiva budskap.
Den videon fångar med lätthet det suggestiva och gör låten till en klassiker!  :wub:
Jag har gjort som du sa vad gäller arret, men jag är inte klar med videon än!  :D
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Joo!!
Efter andra refrängen blir det ett sjutusans raggadagosch..
Sedan kommer Soundgarden in med tuggande heavy guror!! :D
Komm igen nu!!
« Senast ändrad: 11.10.2012, 01:29:43 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Joo!!
Efter andra refrängen blir det ett sjutusans raggadagosch..
Sedan kommer Sundgarden in med tuggande heavy guror!! :D
Komm igen nu!!

Vi har inte så stoort inflytande på musikerna. Jag har också försökt att styra i en annan tråd men det funkar inte.  :P
Dom tror dom bestämmer själva hur dom vill ha det!  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nice! :) Tycker du bygger upp en ombonad stämning - kanske lite händelsefattigt...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
bjurte - Skulle gärna vilja få till lite raggadagosch  :D, men tycker inte det passar i denna låten!
           Men i nästa kanske.... ;)
MaxB - Men jag har ju gjort som du ville med arret! Räcker inte det?  :)
Jocke - "Ombonat" är väl positivt även om det samtidigt låter lite trist...
           Men det är just stämningen jag är ute efter här, inte variation i första hand.
           Fast det kanske är lite för händelselöst....? Kanske skulle pianot och kanske
           även trummor och bas varit med från början....

Tack ska ni ha för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har utökat låten med ett stick för att få lite mer variation!
Lite extra elpiano i början kanske också fyller ut....
Funkar sticket? Känns den mer varierad nu?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten