Kontrollrummet

Fråga om lyssningsnivå.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Jag bytte nyligen ut den Behringermixer som fungerat som "kontroller" för lyssning i studion, mot en Presonus Monitor Station.
Vad som genast slog mig var att ljudnivån från mina låtprojekt som skickas ut från ljudkortet och som legat perfekt enligt Behringerns nivåvisare, fick visarna i Monitor Station att slå i botten! Jag fick mao sänka en hel del volym för att det skulle vara lagom. Hur kan detta komma sig? Och man frågar sig ju: Vilken ska man tro på, Behringer eller Monitor Station?

Kanske bäst att tillägga att det i högtalare och monitorer låter bra vilket som (ej överstyrt eller så), men det vore ju ändå intressant att veta varför det visas så olika.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kan det vara så att Behringern håller sk professionella nivåer på +4dB och den andra grunkan jobbar på HiFi-nivå - -10dB?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Kan det vara så att Behringern håller sk professionella nivåer på +4dB och den andra grunkan jobbar på HiFi-nivå - -10dB?
Kanske så ... Jag ska konsultera manualerna.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan det vara så att Behringern håller sk professionella nivåer på +4dB och den andra grunkan jobbar på HiFi-nivå - -10dB?
Högst troligt. Min M-audio drivrutin har en mjukvaruswitch för pro och hifi nivåer.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Så var det. Nu har jag även hittat hur man kan växla mellan de olika nivåerna.
Tack för guidningen!