Kontrollrummet

Clemens feat Markus - Min verklighet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
LÅTNAMN: Min verklighet
ARTIST/GRUPP: Clemens/Markus
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:12
KOMPOSITÖR:C/M
TEXT:  Markus
SÅNG: Markus
KÖR: Jonnerstone / Åsa W.
PROD : C



Markus

Nu e den klar! Micke och Åsa la körer, riktigt nice! Markus tolkning av en låtidé jag hade...
Funkar sången nu som jag mixat den?  :)


Min verklighet

Hela skogen brinner
utanför, men allt är bra
För tiden har stannat i mitt rum

Jag ser på dig
och minns, varför jag andas, varför jag finns
när ingenting är självklart där jag bor
Det här är min verklighet

Vet att alla minnen, har ett slut
Det kan ta en tid, men tiden har stannat i mitt rum

Jag ser på dig
och minns, varför jag andas, varför jag finns
när ingenting är självklart där jag bor
Det här är min verklighet


Det kommer en tid för mig...

Här är min verklighet...

Kör:

Jag väntar på dig här...om du vill

Den tid du har kan... ge... mig.. ett svar

En evighet för mig...men vår verklighet är nu...
« Senast ändrad: 01.11.2013, 17:20:03 by Clemens »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten är skitbra, Markus betoningar är topp kören försvinner Markus på högvarv låter som megafon, även kören - nä det låter inget vidare faktiskt tror också att instrumenten är för hårt skruvade. Om-mix föreslås materialet är bra men som sagt tillsammans blev det en hel del för mycket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låten är skitbra, Markus betoningar är topp kören försvinner Markus på högvarv låter som megafon, även kören - nä det låter inget vidare faktiskt tror också att instrumenten är för hårt skruvade. Om-mix föreslås materialet är bra men som sagt tillsammans blev det en hel del för mycket.

Håller nog inte med där!  :D  men om fler inte tycker det funkar för jag ta mig en funderare...  :) Själva musiken är inte mycket att göra åt , har bara en mp3.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt! Markus sjunger jättebra, men ibland blir det i mitt tycke lite för mycket "wailande" i slutet på stroferna...
En aning återhållsamhet där så man hinner "smälta" sången tror jag vore positivt.
Kören är skitsnygg, speciellt på slutet, men lite för lågt mixad överlag tycker jag.
Det hela känns lite för mycket "processat", men med lite rattande blir det här toppen!
Tre mycket duktiga sångare plus en "demonproducent" måste bli bra!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra låt! Markus sjunger jättebra, men ibland blir det i mitt tycke lite för mycket "wailande" i slutet på stroferna...
En aning återhållsamhet där så man hinner "smälta" sången tror jag vore positivt.
Kören är skitsnygg, speciellt på slutet, men lite för lågt mixad överlag tycker jag.
Det hela känns lite för mycket "processat", men med lite rattande blir det här toppen!
Tre mycket duktiga sångare plus en "demonproducent" måste bli bra!  :)
/Asti

Håller med här - om man tar i allt man kan hela tiden märks det inte... Det blir liksom någon slags normalläge... Annars hör jag flera bra insatser! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hmm... jag hör en bra röst, men jag instämmer definitivt i att det är för mycket max hela tiden. Det känns som hela låten är en enda lång maxad refräng i någon powerballad utan dynamik o det finns en del "qwerks" också i röstspåret som känns lite opolerade. Te.x runt 120 känns det med de långa utdragna tonerna på max nästan som ett skrik.

Men det finns definitivt en bra röst där o låten är inte dålig på något sätt, men mer dynamik är vad jag skulle eftersöka!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra låt och riktigt snyggt arrat, men jag det blir kanske lite för mycket HH-sorg i sången (;)) - mer dynamik och mer kontroll skulle lyfta låten i mina öron :) 


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Om jag gett den mer tid så skulle sången inte låtit så ansträngd. Blir lite hetsigt. I mixen jag gjorde i samband med sångpålägget ligger mina körer med bättre. Mer inbakat. Lite delay och lite lägre lead:)
Ska nog anta utmaningen i mixchallange :P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om jag gett den mer tid så skulle sången inte låtit så ansträngd. Blir lite hetsigt. I mixen jag gjorde i samband med sångpålägget ligger mina körer med bättre. Mer inbakat. Lite delay och lite lägre lead:)
Ska nog anta utmaningen i mixchallange :P

Upp till bevis!  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag gett den mer tid så skulle sången inte låtit så ansträngd. Blir lite hetsigt. I mixen jag gjorde i samband med sångpålägget ligger mina körer med bättre. Mer inbakat. Lite delay och lite lägre lead:)
Ska nog anta utmaningen i mixchallange :P

Upp till bevis!  :D
Tur att det bara är ett instrumentalspår det är liksom tråttilåtti sångspår!  :lol:
Men det kan nog bli nåt...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om jag gett den mer tid så skulle sången inte låtit så ansträngd. Blir lite hetsigt. I mixen jag gjorde i samband med sångpålägget ligger mina körer med bättre. Mer inbakat. Lite delay och lite lägre lead:)
Ska nog anta utmaningen i mixchallange :P

Upp till bevis!  :D
Tur att det bara är ett instrumentalspår det är liksom tråttilåtti sångspår!  :lol:
Men det kan nog bli nåt...

Kul!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tänkte jag svarar alla på en gång då det är liknande uppfattningar  :)

Det stora problemet är att jag bara har en mp3 fil med musiken som räddats ur en smått havererad dator.
Musiken är ju som en betongvägg och för att få sången att smälta in måste man skära rätt brutalt.
Gör man inte det blir det svårt att uppfatta texten. Markus idé om att dubba ( Kopiera ) sångspåret tycker jag är en nödlösning, hellre då en riktig dubb. Testade och la svagt delay å reverb men sången blev ofokuserad tycker jag.

Blir så mycket nödlösningar nu känner jag, att det bästa vore att göra om allt från scratch, även sången som jag tycker innehåller för mycket "wailande". Men vi får se om någon får till ett schysst sound ändå...  :)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Annan sångmix.
-den mixen jag gjorde när jag fixade sången. Högre körer osv.
Lite grötigt, men lite kraftigare.

Jag gillar melodin, men den skulle kunna bli sjukt mycket fetare med en ny mix och ny sång.

Vore kul om man kunde sjunga om den med en riktig mic:P
(Jag får väl tillägga att jag var sjukt förkyld när jag sjöng:D)
I övrigt så hår jag inga andra jävla ursäkter att komma med :lol:

« Senast ändrad: 06.10.2012, 20:09:04 by Markus Broberg »
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Annan sångmix.
-den mixen jag gjorde när jag fixade sången. Högre körer osv.
Lite grötigt, men lite kraftigare.

Jag gillar melodin, men den skulle kunna bli sjukt mycket fetare med en ny mix och ny sång.

Vore kul om man kunde sjunga om den med en riktig mic:P
(Jag får väl tillägga att jag var sjukt förkyld när jag sjöng:D)
I övrigt så hår jag inga andra jävla ursäkter att komma med :lol:



Sorry Markus, men detta funkar inte. Låten är helt södermastrad eller nåt, men börjar väl ana hur du vill att sångsoundet skall låta. Vet ju inte om någon hakat på för att testa att mixa? Möjligtvis gör jag ett försök till.. :D
 


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag håller fan med :P
Men sången är mer inbakad här.

 ;)
Annan sångmix.
-den mixen jag gjorde när jag fixade sången. Högre körer osv.
Lite grötigt, men lite kraftigare.

Jag gillar melodin, men den skulle kunna bli sjukt mycket fetare med en ny mix och ny sång.

Vore kul om man kunde sjunga om den med en riktig mic:P
(Jag får väl tillägga att jag var sjukt förkyld när jag sjöng:D)
I övrigt så hår jag inga andra jävla ursäkter att komma med :lol:



Sorry Markus, men detta funkar inte. Låten är helt södermastrad eller nåt, men börjar väl ana hur du vill att sångsoundet skall låta. Vet ju inte om någon hakat på för att testa att mixa? Möjligtvis gör jag ett försök till.. :D
 

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag håller fan med :P
Men sången är mer inbakad här.

 ;)
Annan sångmix.
-den mixen jag gjorde när jag fixade sången. Högre körer osv.
Lite grötigt, men lite kraftigare.

Jag gillar melodin, men den skulle kunna bli sjukt mycket fetare med en ny mix och ny sång.

Vore kul om man kunde sjunga om den med en riktig mic:P
(Jag får väl tillägga att jag var sjukt förkyld när jag sjöng:D)
I övrigt så hår jag inga andra jävla ursäkter att komma med :lol:



Sorry Markus, men detta funkar inte. Låten är helt södermastrad eller nåt, men börjar väl ana hur du vill att sångsoundet skall låta. Vet ju inte om någon hakat på för att testa att mixa? Möjligtvis gör jag ett försök till.. :D
 


Ja, när jag lyssnar på min mix så ligger leadsången på tok för högt. Var väl lite trött i öronen, som sagt, mixar om med svagt delay skär lite mindre, skall använda waves SSL Channel eq, låter bättre än den jag använde av någon anledning. Ok om jag klipper bort åtminstone ett par wails? Skall även mixa till dina körer lite mer seriöst  :)
Verkar vara dåligt gensvar på mixninstråden,  lägger upp min där i alla fall när den är klar...   :D





Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Nu skall jag säga emot någon annan och tycker faktiskt om den här "ljudväggen".

Och har lyssnat både på Clemens och Marcus mix. Marcus mix är bättre, för att sången smälter in bättre.
Fast i båda versionerna tycker jag, att sången kunde komma upp mer. Känns som att den försvinner lite.
www.alatarmusic.com


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Haha:)
Tack Alatar.

Clemens: Försök leta upp filerna:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Du sa väl att dom föll bort iochmed ett datorras?
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du sa väl att dom föll bort iochmed ett datorras?
Ahh.. du menar projektfilerna, själva musiken..ja måste lyfta ur hårdiskarna och kopiera över till nya datorn.. :(


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får väl slänga in min mix också då :)
« Senast ändrad: 08.10.2012, 01:25:55 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får väl slänga in min mix också då :)
Är det ingen som vill höja min mix till skyarna :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skit - bra. Satt och kompletterade nej kontemplerade sista minuterna på jobbet med lurar på, innan nån väckte mig ur paradistets sång.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skit - bra. Satt och kompletterade nej kontemplerade sista minuterna på jobbet med lurar på, innan nån väckte mig ur paradistets sång.

Inte dist väl?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Para-distets!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får väl slänga in min mix också då :)

Kul! Tycker dock att den inte håller..  Leaden är ganska ok, däremot ligger en dubb för högt och otight
Andra versen ligger stämman för högt, Slutkörerna smälter inte in. Det här är ju mina synpunkter, men det är min låt från början.

Funderar på att lägga ner hela låtprojektet då det har varit överlag negativa synpunkter på låten och känner mig ganska ambivalent jag också. Tack för att du försökte Eddi, uppskattas! Känns ju lite surt att klanka ner...Never more en instrument-mp3   :D   


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får väl slänga in min mix också då :)

Kul! Tycker dock att den inte håller..  Leaden är ganska ok, däremot ligger en dubb för högt och otight
Andra versen ligger stämman för högt, Slutkörerna smälter inte in. Det här är ju mina synpunkter, men det är min låt från början.

Funderar på att lägga ner hela låtprojektet då det har varit överlag negativa synpunkter på låten och känner mig ganska ambivalent jag också. Tack för att du försökte Eddi, uppskattas! Känns ju lite surt att klanka ner...Never more en instrument-mp3   :D   
Nu ska vi inte vara såna - låten är ju jättebra likaså sången men att få ihop det bra i en mix är väl det svåra. Vad gäller kören så tror jag det handlar mycket om tycke och smak, för min del föredrar jag min mix men det är ju jag det. Den instrumentala mp3:an var det ju verkligen inget fel på heller. Markus röst, leaden och alla hans spår, har varit svåra att mixa och jag valde medvetet att inte sänka volymen på t.ex. andra versen men jag håller med om att den ligger för högt där det är så tydligt att det handlar om en ny situation i inspelningen. Någon dubb gjorde jag inte.
Tappa inte sugen C världen är full av tappade sugar :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag jobbar mycket med att mixa in sång i instrumentala låtidéer i mp3-format. Har inte lyssnat på mixarna här men kan komma med ett råd om ni inte redan gjort på det sättet. Låtskrivaren till det instrumentala stycket har ju oftast ingen aning om vilken typ av sång som kommer att läggas på och skapar således sin idé utifrån att fylla upp frekvensspektrat så gott det går och göra plats för sången senare när det är dags för mix. Detta i kombination med att mp3-formatet är ett komprimerat format lämnar lite eller inget utrymme för inmixning av sång. Mitt råd är att hitta frekvenserna där sången låter bra solo och jobba fram ett bra sångljud som passar låten runt dessa frekvenser sen går man in och gröper ur lite försiktigt i själva mp3:an på dessa frekvenser. På så sätt så hamnar sången i mixen bättre istället för ovanpå. Avluta med lite lätt komprimering och limiter på mastern samt kanske lite kompletterande eq så att mp3:an och sången gifter sig. Vid behov kan man även dra ner lite gain på mastern så att det inte blir överstyrt ( alltså innan man lägger på kompressor och limiter, -6dB brukar vara en bra utgångspunkt har jag märkt )
« Senast ändrad: 10.10.2012, 18:21:26 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag jobbar mycket med att mixa in sång i instrumentala låtidéer i mp3-format. Har inte lyssnat på mixarna här men kan komma med ett råd om ni inte redan gjort på det sättet. Låtskrivaren till det instrumentala stycket har ju oftast ingen aning om vilken typ av sång som kommer att läggas på och skapar således sin idé utifrån att fylla upp frekvensspektrat så gott det går och göra plats för sången senare när det är dags för mix. Detta i kombination med att mp3-formatet är ett komprimerat format lämnar lite eller inget utrymme för inmixning av sång. Mitt råd är att hitta frekvenserna där sången låter bra solo och jobba fram ett bra sångljud som passar låten runt dessa frekvenser sen går man in och gröper ur lite försiktigt i själva mp3:an på dessa frekvenser. På så sätt så hamnar sången i mixen bättre istället för ovanpå. Avluta med lite lätt komprimering och limiter på mastern samt kanske lite kompletterande eq så att mp3:an och sången gifter sig. Vid behov kan man även dra ner lite gain på mastern så att det inte blir överstyrt ( alltså innan man lägger på kompressor och limiter, -6dB brukar vara en bra utgångspunkt har jag märkt )

Ja..har väl tänkt lite så, dock är själva mp3:an nära kompressionsdöden som det är, men skall väl göra ett försök att holka ur någonstans åtminstone, för det har jag inte gjort. Jag tror i grund och botten att det kanske inte är ett så stort problem, men Markus och jag tycks ha olika åsikter om vad som är ett bra sångsound  :D   Tack för lite stöd!  :)