Kontrollrummet

Rattlesnake - Into something better

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Känner att jag har filat på den här låten lite för länge. Den passar nog bäst att avnjutas på sommaren, så nu får den vara klar. Men synpunkter uppskattas givetvis: mix, prod, arr, musikaliska insatser, text (nä förresten, jag vet den är banal :P)

Genremässigt ligger den nog nära mitt och egghuvuds bidrag i festival #1, men låter kanske mera Turtles än Beatles. Fast förhoppningsvis mest mig... :)

eller?  :unsure:

LÅTNAMN: Into something better
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: vintagepop
LÅTLÄNGD: 3:27
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2006-2007
FORMAT: mp3
DON'T PANIC


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Bra låt!

Nästan för snyggt!

Kanske skulle skita ner sången lite, kanske en telefonaktighet på leadsångspåret eller lite vintagedist typ Vintagewarmer?

Snyggt arr och många välspelade instrument som spelar snygga och olika melodislinger, me like!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JA vad finns här att tillägga,
ett utomordentligt alster ala RS!

Glad popmusik, gjuten i Beatlesform. Sitter och känns bekväm. Den virrige trumpetistens lediga dag kanske.. :lol:
Snyggt arrat, grymt kamsolo (tror jag), snygga breaks =  FÄRDIGT! :D

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tackar så mycket, bägge två  :wub:

Fredrik:  Dista sången? Ja, varför inte. Vintagewarmer har jag hört mycket gott om, jag borde ta och kolla upp den pluggen.

Mahan: Hihi, ja trumpetspåren hade jag kul med. De är gjorda med Synful Orchestra som har ett par instrument som låter riktigt mysigt. Man kan ladda ner en fullversion som funkar någon vecka. Sedan är man beroende och måste pröjsa 3000 SEK för att få den upplåst. :(

Kam hade varit cool, men jag måste erkänna att det bara är en simpel kazoo. Men det låter ju lika...
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt! Tar mig tillbaka en sådär 40 år till swingin' London. Mer Kinks än Beatles tycker jag nog.
Snygg låt, bra arr, inget att klage på alls. Oj slutet lyfter allt ytterligare, snyggt där med moll och sen dur!  :D :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar på denna rakt efter den förra.  Denna är prydligare gjord, bättre ljud etc..men tråkigare. Snygg förpackning, men inte lika mycket innehåll.

Men, framförande, sång, instrument, mix och allt är jättebra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Härligt! Tar mig tillbaka en sådär 40 år till swingin' London. Mer Kinks än Beatles tycker jag nog.

Mmm, köp en Paisleyskjorta till mig!  :P Ja, min röst är nog mer lik Ray Davies' lite emellanåt småfalska. ;)


Snygg låt, bra arr, inget att klage på alls. Oj slutet lyfter allt ytterligare, snyggt där med moll och sen dur!  :D :D

Jag lyfter på hatten  :wub:
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnar på denna rakt efter den förra.  Denna är prydligare gjord, bättre ljud etc..men tråkigare. Snygg förpackning, men inte lika mycket innehåll.

Jag har lagt ner många fler timmar på denna låt, de flesta tagningarna är nog omgjorda, medans den House of memories var mera av en-tagningskaraktär. På nåt vis kan innehållet liksom då holkas ur samtidigt som skalet kanske blir snyggare. Tycker ofta att en slaskdemo har mer karaktär än en proper inspelning.

Men, framförande, sång, instrument, mix och allt är jättebra!
Tack, tack.  :wub:
DON'T PANIC


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Brukar inte tycka om beatles-låtande musik... men denna var faktiskt riktigt mysig! Sitter och gungar medan jag lyssnar.

Kalas.
blargh


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter klanderfritt. Bra produktion och så. Tråkig/händelsefattig komposition i mina öron. Ja, något som spretar lite kanske skulle liva upp. Ett riktigt taggit gitarrsolo a la Harrison måhända?

Tokdiggar din sång och fint arrade körer.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej coolt detta!
Mycket Herman and the Hermits (60-tal för dom som inte fattar). Allting låter som dom här b-artisterna som inte fixade att få till det lika bra som the Beatles eller the Kinks. Fanns massor av svenska popband på 60-talet som lät så här. Tro mig, jag var där.
Här är ljudkvaliteten så mycket bättre. Kanske de har låtit så här med med modern teknik?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det var ju riktigt kul att få en sån här respons! :) :) :)

Fidden och Mikke, man blir riktigt rörd av såna lovord. :wub:

Wernborg, jag tolkar komposition mera som arrangemang här: Ja, en spretgitarr hade nog faktiskt passat bättre än kazoo-solo. Fast mina gitarrsolon brukar inte bli så värst skojiga.

Hej coolt detta!
Mycket Herman and the Hermits (60-tal för dom som inte fattar). Allting låter som dom här b-artisterna som inte fixade att få till det lika bra som the Beatles eller the Kinks. Fanns massor av svenska popband på 60-talet som lät så här. Tro mig, jag var där.
Här är ljudkvaliteten så mycket bättre. Kanske de har låtit så här med med modern teknik?


Hihi, kul kommentar. Ja, eremiternas "No milk today" är ju en klassiker. Men undrar om det inte är titeln du får associationer av? Deras första singel hette ju "I'm into something good" .

Jo, visst fanns det många Beatles-wannabees på 60-talet i Sverige. Men även de som gjorde något eget, som Tages, Slamcreepers och Jackpots.

Jag har faktiskt inte med avsikt gjort en pastisch här, som Rutles eller Utopia. Men kul att höra att ni tycker det låter bra inspelningsmässigt och så. Och min egen sångröst har jag aldrig gillat egentligen, men det är också kul att få uppskattning för den.  :)
DON'T PANIC