Kontrollrummet

Stajo & Burnin Sven - Sommaren

gäst · 24 · 4552

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
LÅTNAMN: Sommaren
ARTIST/GRUPP: Stajo & Burnin Sven
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: ca. 3 minuter
KOMPOSITÖR: Stajo
PRODUCENT: Burnin Sven
EV. MEDVERKANDE: Staffan o Göran
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
Detta är alltså Stajos låt vill förtydliga det det enda som jag har gjort är att leka lite kombinerat mixmaster/producent på den.

Obs! ny version av mixen uppladdad.

Så då är det färdigmixat tror jag i alla fall  :D om inte så räknar jag med er expertis. Jag gillade den här låten så jag frågade om jag fick testa att mixa den och det fick jag. Dessvärre så kunde jag inte köra mer än en kontrolllyssning i mina monitorer så den är gjord i lurar. Det var inte lätt har inte gjort så många med full orkester men helt kasst blev det nog inte ändå. Soundet kanske blev lite hårt och det finns nog detaljer att slipa på men som sagt räknar med tips från er om sånt. Det är lite sent så jag får komma tillbaka imorn och återgälda favören. Ha det bra
Göran
« Senast ändrad: 06.07.2007, 22:33:59 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jvisst, konstaterar själv att klockan e lite mycke! -_-

En gång genomlyssning = OK
Nåt sound, kanske en distgitarr låter lite "mono"

Återkommer :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter väl ungefär som på ett annat ställe och jag svarar väl ugefär som på det andra stället  B)  ;) :
Stajo har en vidunderlig förmåga att skriva starka refränger och det är det även på denna. Sången är lite svajig och den är snyggt förstärkt i refrängen kanske kunde vara fler stämmor ändå. Gillar det fartiga introt men tappar lite av detta i versen. Vad gäller arret tycker jag det är helt OK. I mixen är pianot för starkt och det finns lite konkurrens från elguran som i sig gör en del skitsnygga grejjor. Dra ner pianot och låt gitarren svara på sångstroferna i verserna. Elguran har lite för tunt ljud och låter hårt komprimerat (slutet).
Bra men kan bli ännu bättre!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Säger tack här oxå då  :D vi hörs ska på och pilla lite på soundet på den här. Ska nog testa lite med Multibandskompressorn ändå för ska jag ändra soundet på det riktiga sättet så blir det i princip en ny mix pga. alla automatiseringar.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Tjoho ny mix uppladdad tacksam för svar på den.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
jO gÖRAN, det närmar sig,
men den där guran som spelat från 2:42 till slut stämmer lixåm inte in i resten av ljudbilden. JAg tror att samma gura lirar i refrängen åxå med samma resultat. KAn int förklara bättre, men bara du får den fixadså tror jag att det är klart för final :D


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Är det den distade melodiguran, iofs. så finns det ingen annan gura från 2:42. Annars begriper jag inte vad du menar men iofs. så kanske den drunknar i distad kompgura som har samma sound.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Är det den distade melodiguran, iofs. så finns det ingen annan gura från 2:42. Annars begriper jag inte vad du menar men iofs. så kanske den drunknar i distad kompgura som har samma sound.
Göran

Verkar vara distad melodi eller kompgura, soundmässigt inte dålig men den har så smalt utrymme, borde breddas. Ska hoppas att nån lite mer tekniskt insatt kan förklara detta bättre än jag, skulle ju gärna sitta där nu och titta på mixen tillsammans :)
Är det nåt du har lagt till kanske...den guran menar jag, att den har annorlunda reverb eller delay inställningar en oroginalspåren, detta e bara en gissning.

Släng inte yxen i sjön än, det ska nog fixas. Bara morgonen ljusnar så rosig och fager.... :)



h. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
OK jag tror jag vet vad du menar vet inte om jag kan fixa det bara. I den här låten så har jag automatiserat frekvenskurvorna så att dom ändras under låtens gång på nästan varje spår för att allt ska få plats i mixen och höras någorlunda bra utan att släcka ut nåt annat instrument. Sen iom. att mixen blev lite för spetsig så hade jag att välja på att göra om den helt (vilket skulle vara för tidsödande orkar kort sagt inte hehe) eller försöka mecka till den på annat sätt.

Det slutade med att jag skar lite på hela mixen från ca. 5000 Hz och uppåt samt la till lite bas via en basplugg och drog upp lite lite grann på OH spåret för trummorna för att behålla lite diskant på dom.

Detta resulterade förmodligen i att färgningen och intrycket av guran du tänker på nog blev lite grumlig, problemet är att om jag ändrar det så försvinner nåt annat och hamnar bakåt i ljud bilden eller blir grumligt.

Kort sagt jag har en bit kvar innan jag kan det här med att mixa ordentligt. Sen iofs. så tycker jag nog att guran bara är en del av arret och att den inte behöver vara så framträdande som instrument eller hur man ska säga. Staffan vill att melodin den spelar ska komma fram tydligt då den är en viktig del av refrängen och jag hoppas att jag lyckats med att det ändå funkar.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Göran!

Blir nästan lite grön av avund när jag läser din beskrivning om hur du mixar, det där med automatisering är nåt jag inte har ett hum om, kanske borde sätta mig in idet, verkar som om det kunde underlätta mixandet, rätt använt förstås. När jag skruvar mina mixningar är det oftast bara på turen det beror om det lyckas eller ej.

Vi tror och hoppas o vet att du fixar detdär :D


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Först och främst tack för att du tagit dig tid. Blir ju glad att någon vill göra remix på något man gjort :).

Jo nu tror jag vi i princip är i mål. Tycker du fått fram mer mjukhet i soundet. Gitarrerna kommer fram tydligare på refrängerna.
Även gitarren i vers 2 smälter bättre ihop med det andra nu.

Gillar speciellt gitarrerna i upptakt till refrängerna samt på introt.

Ja och så är det sången som hehe sätter sina begränsningar, men det är ju inte så mycket du kan göra åt den ;). Dock är ju tanken med denna låt att det skall vara lite skrål och nu vågar ju säkert alla sjunga med...

Vad jag tänkte på är att vid hög volym så blir klicken i bastrumman väldigt framträdande.

Bra jobb Göran!!
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Burnin Sven

  • Gäst
Säger samma här kul att du gillar och vi hörs om nån dag eller så.
Göran


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter riktigt bra om denna mix. Den är väl avvägd, pianot ligger i leadposition men det tycker jag det skall göra. Det finns inget som stör, utan låter som en helt färdig produkt i mina öron. Trummorna låter ganska torra, likt Ez Vintage, men det funkar bra. Arr-mässigt kan man ju kanske ha invändningar mot den ensamma gitarren på slutet. Eventuellt kunde den kanske ha försvunnit ut ur ljudbilden på ett moln av skirt reverb och sakta tonas ned...

Men som sagt, jag tycker du Sven har gjort en riktigt bra mix!  B)
DON'T PANIC


Burnin Sven

  • Gäst
Tack ska du ha Rattlesnake det var skoj att höra. Satt just och läste om en del i mixologin, temanumret kom med posten idag och jag tänkte hjälp vad mycket fel jag har gjort i min mix av den här låten. Jäklar jag har ritat automatiseringar på eq/filter på varje kanal under nästan hela låten tror jag, iofs. så upprepas ju många eq kurvor men ändå. Tolkar jag det hela rätt enligt mixologin så ska ju allt det där vara gjort innan man börjat mixa  :D så jag blir lite fundersam. Men vill man ha pianot någorlunda normalklingande och fylligt i versen och samtidigt höras men inte sno från nåt annat instrument eller leadsången i refrängerna så måste man väl för guds skull ändra hmm  :D . Kort sagt man undrar hur det ska funka på "riktigt" för jag tycker nog oxå att det här blev ganska OK med tanke på den budget utrustning jag har och mitt minst sagt ringa kunnande. Där la jag visst iväg som vanligt hehe men tack ska du ha det riktigt jäkla skoj läsning måste jag säga det sporrar inför framtidens projekt. Ha det bra
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena boys.
En riktig sommar dänga detta.Hört den förut,men inte med Görans prylar/mix.Tycker att det låter bra.Lite mer tryck i basen,alltså lite mer volym..I övrigt så är det helt okej.Trummorna låter bra! Är det ez? I så fall har du fått till soundet på dom.Kanske hade jag lagt ett svagt reverb på virveln,det är väl det enda - annars kanon!

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Tja Micael kul att du gillar den vi bugar och bockar.
Göran o Staffan


Utloggad tsmalmbe

Mixen låter jämn, men inte färdig. Inget sticker ut, men inget gör heller det hela till en höjdare. Framförallt trumsoundet/mixen drar ner poängen. Snyggt spelat och så, inget att klaga där.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Tack ska du ha tsmalmbe skoj att du lyssnade håller inte riktigt med bara. Det kan nog iofs. återstå lite småfix men inte så mycket det här är en poplåt som ska låta ungefär så här kort sagt. Det är många diskantrika instrument med och med mycket mellanregister oxå så det är automatiseringar på EQ på alla spår genom hela mixen för att ge plats åt allt. I bland så måste man ju låta nåt instrument fronta och då får nåt annat stryka på foten ja du vet hur det är. Jag har medvetet valt att låta det låta så här grundat på den kunskap som jag har nu men förhoppningsvis så är inlärningskurvan fortfarande i ett aktivt läge  :D .
Jag har lyssnat på den i olika anläggningar och det låter ungefär lika i alla vilket jag tolkar som att det är någorlunda i hamn. Man kan lyfta basen lite men då blir det strul på andra ställen har en basigare mix med lite mer tryck i på min Soundclick om du vill lyssna men jag tycker att den här är bättre.
Trumliret ja det kan ju bli bättre men då är det nog bättre att köpa in en riktigt trummis, tvivlar på att det går att göra så mycket mer ljudmässigt med EZ drummer. Men har du några bra tips på inställningar som funkar på EZ så är jag väldigt tacksamt. Jag kan lägga upp mina tweaks om nån är intresserad. Tack för lyssning uppskattas verkligen.
Göran
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=189508


Utloggad tsmalmbe

Det är tur att vi får vara utav olika åsikt! Men mixen ligger väldigt i mitten (=mono). Trummorna, utgående från att du har tillgång till separata spår, kan man ju trixa lite vad som helst med. Rent/torrt ut ur EZ, och så jobba med reverb, kompressor och eq. Istället för att öda tid på automatisering av eq, skulle jag ha satsat på komprimering och panorering. Ljudbilden är inte enhetligt breddad över stereobilden. På pianot skulle jag ha kört sidechain-tricket, det är elegant och fugerar ofta bra.

Jag upplever att problemet med automatisering är att man "blir fast" i det man gjort. Eftersom alla ändringar blir jätte arbetsamma känns det jättetungt att riva upp projektet och göra om. Vilket ofta leder till att jag har lurat mig själv. Nuförtiden använder jag automatisering bara för specialeffekter.

Förstå mig inte fel, mixen är OK.

Nu har jag inte heller hört råmaterialet, vilket du ju har, och således är ju din åsikt autoritativ då det gäller "vad som kan göras". Det enda vi kan vara av olika åsikt om är "vad som borde göras".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Kanske har fel mixversion här måste kolla har haft några uppladdade så jag kanske glömde att byta till den sista här. Jag känner inte riktigt igen det här med mono men det kanske är så. Jag funderar lite över det här med komprimering panorering och reverb istället för automatiseringar. Ja OK nu ser jag att du skriver automatisering av trummor och EQ men det har jag inte gjort bara på det andra.

Jag resonerade så här runt mixen och hur jag skulle gå till väga. Instrumenten som spelar är piano, elbas, två akustiska lajnade guror, klockspel, en odistad melodi gura, en distad solo gura, en distad komp gura, leadsång och två körstämmor. Alla dom här instrumenten samt rösterna krigade om i princip samma område. Jag ville tex. ha pianot med "full" klang i inledningen och givetvis hela vägen men det gick inte dessvärre. Vi pratade om att ta bort instrument så att det skulle bli lättare att mixa men jag tyckte att det kändes viktigt att det skulle ligga kvar så mycket som bara gick iom. att det är Staffans låt och att låten byggts runt det som han gjorde själv innan jag satte tänderna i den. Jag ville oxå försöka som vanligt att få det så långt som det bara går att låta live gillar inte det där rena högupplösta studio ljudet. Därför så blev det automatiseringar.
Jag undrar om det skulle gå att fixa det med bara panoreringar och komprimering, jag personligen tror att det är för många instrument inblandade som klingar ungefär i samma område för att det skulle funka det skulle bara bli en utsmetad ljud matta av det. Men jag tror däremot att det säkert går att panorera den här mixen bättre och kanske då även klämma dit nån kompressor på nåt instrument eller två men som sagt jag gillar det här lite liveiga hoptrykta ljudet.

Men det skulle vara riktigt roligt om du kunde göra ett mixtest på den för allt som lyfter låten är bra tycker jag, jag gillar den skarpt. Hänger du på så får du ge mig ett par dagar att fixa fram filerna och dessvärre så blir det i Mp3 för det tar för långtid för mig iom. mitt jobb här hemma som personlig assistent till frun att fixa till en filtransfer på allt i Wav.
Göran


Utloggad tsmalmbe

Men det skulle vara riktigt roligt om du kunde göra ett mixtest på den för allt som lyfter låten är bra tycker jag, jag gillar den skarpt. Hänger du på så får du ge mig ett par dagar att fixa fram filerna och dessvärre så blir det i Mp3 för det tar för långtid för mig iom. mitt jobb här hemma som personlig assistent till frun att fixa till en filtransfer på allt i Wav.

Mmmm... jag känner inte till din arbetsmetod, men blir inte bouncade filer först wav, sen mp3? Eller menar du att det tar för länge att flytta över waver? Jag är negativt inställd till att mixa material från mp3, eftersom mixandet alltid är tidsdrygt, och slutresultatet ju utgångsmässigt blir blaj om man pysslar med mp3 som utgångsmaterial.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Jo visst är det så det är bara själva flyttandet och även uppladdningen av filerna som blir tidsödande för mig iom. att jag av princip inte surfar på min musikdator och att jag inte har mina datorer i nätverk. Så det är att bränna skivor eller USB minne som gäller när jag flyttar filer för uppladdning till internet. Men skulle du tycka att det vore skoj att göra ett försök så anstränger jag mig gärna lite extra. Jag kan bara svara för mig men jag tror att även Stajo skulle uppskatta om låten kan lyftas ännu mer.
Obs! det här är ingen utmaning jag tänker bara på låtens bästa så kan du fixa till mixen ännu bättre så är jag bara tacksam och vill gärna få ta del av det du gjort. Jag besöker musiksidor på nätet för att lära mig så mycket jag bara kan.
Fan nu när jag tänker efter så tror jag att jag kanske har Stajos Zipfil kvar med alla hans filer då blir det väldigt mycket mindre tidsödande för mig. Ska kolla om det kan vara så bra att jag har den kvar så tänk över om du vill göra ett försök och hör av dig i så fall så ska jag höra med Stajo och om han säger go så fixar jag filerna till dig. Ha det bra
Göran


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Skön låt, svensk och sommar.


Lite "live på sommarkrysset". Trots att det inte är min favoritgenre så känns ref klockren.


Bra låt, inte helt tonsäkert. Lite för klent "tryck" i versen. Men överlag en trevlig låt som jag började nynna på direkt. (gjorde nog det redan första gången jag hörde den oxo..)




Burnin Sven

  • Gäst
Tack ska du ha Light Head vi bugar och bockar och jag håller med Stajo har fått till en jäkla bra låt. Förhoppningsvis så tar tsmalmbe sig ann den och gör en ny mix. Det hände nåt jäkla otrevligt i går kväll med min dator bara, den raderade fel fil så basspåret försvann så jag håller på att lira in en ny bas så jag kan skicka filerna till honom. Tack igen från oss båda.
Göran