Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Du o Jag Ska - en typisk "Woggie/ska"

(1/9) > >>

MaxB:
LÅTNAMN:               Du o Jag Ska
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Woggie/ska
LÅTLÄNGD:              3.11
KOMPOSITÖR:          MaxB
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:   
INSPELNINGSÅR:       2012
FORMAT:                 mp3

Texten är baserad på en fest jag var på hösten 2012, där
jag träffade gamla vänner som jag inte sett på 30-40 år.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120928.mp3[/mp3]

Du och jag (vi ska ses idag)
T o M: MaxB
- Vers 1:
Du_o_ja - vi_ska  på_ett_party  idag
Ska_träffa_gamla_vänner – vi_inte_sett_på år o da
Ja, jag är på väg - till årets fest
Där ska jag träffa dom - som jag gillade mest
- Mellanspel:
Du_o_ja   –   vi_ska ses ida
- Vers 2:
Vi är på resa - till en annan stad
Vad_som_kommer_hända - vetvarken_du eller jag
Ska träffa gamla vänner - få nya perspektiv
Vi ska äta, dricka, prata - om en svunnen tid
- Mellanspel:
Du_o_ja – vi ska ses ida
- Refräng:
Vi har kul som förr – vi_har_samlats här ikväll
Alla gamla vänner - o du är lika snäll
Och vi ska dansa – hela natten lång
och vi ska sjunga en och annan sång
- Mellanspel:
Du_o_ja – vi ses ida
Du_o_ja – här o nu blir bra
Du_o_ja - kan bara gå bra
Din_o_min –  gör allting
- Vers 3:
Här finns gamla vänner - nya likaså, ja
här finns vänner man känner - men aldrig sett ändå
Flera sitter här – o andra dansar där
O några är därute – ingen är till besvär
- Refräng:
Vi är tillsammans - vi_gör vad vi vill
O, det känns - som att tiden står still
Vi är stjärnor – vi tindrar ikapp
O, därute –  har det blivit natt
- Mellanspel:
Mellanspel på gitarr
- Refräng:
O vi - vi är tillsammans...
- Refräng:
O, därute – har det blivit natt

Tokai:
Cool rytm, känns rätt. Eller Ska eller Rocksteady, vet inte skillnaden, förutom att Ska är mer drivande väl? Förstår inte dock varför refrängen avviker från den sköna rytmen.
Hihaten har precis rätt vässande ljud. Kanske ska basen vara mer botten. Gitarren ligger helt rätt i mina öron. Ska man vara mer trogen rötterna kanske inte så mycket diskant i produktionen. Det ska va lite mulligare, dovare tror jag.
Och sången är bra men ett slapbackeko skulle inte sitta fel.
Nice ändå!

Roffe H:
Skönt driv, särskilt trummor och bas (går ihop väldigt fint). Bra låt och snygga stämmor. Sologuran är snygg (kanske kunde den vara lite starkare) Annars helt ok!  :)

mvh Roffe H

MaxB:

--- Citat från: Tokai skrivet 18.09.2012, 15:55:01 ---Cool rytm, känns rätt. Eller Ska eller Rocksteady, vet inte skillnaden, förutom att Ska är mer drivande väl? Förstår inte dock varför refrängen avviker från den sköna rytmen.
Hihaten har precis rätt vässande ljud. Kanske ska basen vara mer botten. Gitarren ligger helt rätt i mina öron. Ska man vara mer trogen rötterna kanske inte så mycket diskant i produktionen. Det ska va lite mulligare, dovare tror jag.
Och sången är bra men ett slapbackeko skulle inte sitta fel.
Nice ändå!

--- Slut citat ---

Började med ska men sommaren 67 på Jamaica var så varm att de som gillade att dansa ville att bandet skulle spela lite långsammare, så att de skulle orka dansa längre - man kallade det nya Rocksteady.

Gjorde en snabbmix efter jag la sång inatt och tyckte direkt låten var för basig och saknade lite diskant. Därför skar jag med HP i basen och ökade runt 7kHz för att öppna för sången...

Båda åtgärderna var alltså troligen onödiga. Ska komma ihåg till det fortsatta arbetet.

Slapbackeko låter också som en bra idé - hur frammanar man dé?

--- Citat från: Roffe H skrivet 18.09.2012, 16:20:24 ---Skönt driv, särskilt trummor och bas (går ihop väldigt fint). Bra låt och snygga stämmor. Sologuran är snygg (kanske kunde den vara lite starkare) Annars helt ok!  :)

--- Slut citat ---

Ja, jag gillar drivet från trummor och bas. Har ännu inte tittat efter trumfills bland trumlooparna men med en del såna skulle det bli bättre. Sångstämmorna om det är dessa du menar, måste jag putsa på (kompressor för att jämna ut volymen bland annat) så att de hörs lika bra på alla ställen. Sjöng in körstämmorna liten bit i taget, först vänster sen höger, en vers, refräng eller parti i taget innan jag gick vidare till nästa del. Gjorde så för att försöka få dem tajta med leadsången. Men till de sista två refrängerna kopierade jag de tidigare refrängkörerna. Efteråt hör jag att det inte är tajt där men kom på att jag ska sjunga om leaden så att den konsekvent ligger lite före körstämmorna. Så har jag hört de stora göra och jag tror det kan bli bra.

Sologura som spelar Summertime ska upp i volym, tack för tips, jag håller med. Jag vill det ska upplevas smutsigt och brutalt. Det här pratade PXM om tidigare, att ta något från en annan låt och lägga in på något ställe, det hade nog ett namn att göra så?

Wernborg:
Soundet är helrätt. Riktigt snyggt. Trummorna är särskilt bra.

Håller med Tokai om svänget i refrängen. Eller rättare sagt frånvaron av sväng, då du bygger upp någonting snyggt i verserna och så raseras det med det glättiga kompet i refrängen.

Texten var för "naiv" och skriven på näsan för min smak.

Rolig effekt på gitarren (?) Nyfiken på vad det är. Kjaerhus?

Igen. Bra sound. Levande.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion