Kontrollrummet

MaxB - Du o Jag Ska - en typisk "Woggie/ska"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:               Du o Jag Ska
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Woggie/ska
LÅTLÄNGD:              3.11
KOMPOSITÖR:          MaxB
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:   
INSPELNINGSÅR:       2012
FORMAT:                 mp3

Texten är baserad på en fest jag var på hösten 2012, där
jag träffade gamla vänner som jag inte sett på 30-40 år.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120928.mp3[/mp3]

Du och jag (vi ska ses idag)
T o M: MaxB
- Vers 1:
Du_o_ja - vi_ska  på_ett_party  idag
Ska_träffa_gamla_vänner – vi_inte_sett_på år o da
Ja, jag är på väg - till årets fest
Där ska jag träffa dom - som jag gillade mest
- Mellanspel:
Du_o_ja   –   vi_ska ses ida
- Vers 2:
Vi är på resa - till en annan stad
Vad_som_kommer_hända - vetvarken_du eller jag
Ska träffa gamla vänner - få nya perspektiv
Vi ska äta, dricka, prata - om en svunnen tid
- Mellanspel:
Du_o_ja – vi ska ses ida
- Refräng:
Vi har kul som förr – vi_har_samlats här ikväll
Alla gamla vänner - o du är lika snäll
Och vi ska dansa – hela natten lång
och vi ska sjunga en och annan sång
- Mellanspel:
Du_o_ja – vi ses ida
Du_o_ja – här o nu blir bra
Du_o_ja - kan bara gå bra
Din_o_min –  gör allting
- Vers 3:
Här finns gamla vänner - nya lika, ja
här finns vänner man känner - men aldrig sett ändå
Flera sitter här – o andra dansar där
O några är därute – ingen är till besvär
- Refräng:
Vi är tillsammans - vi_gör vad vi vill
O, det känns - som att tiden står still
Vi är stjärnor – vi tindrar ikapp
O, därute –  har det blivit natt
- Mellanspel:
Mellanspel på gitarr
- Refräng:
Vi är tillsammans - vi_gör vad vi vill
O, det känns - som att tiden står still
Vi är stjärnor – vi tindrar ikapp
O vi - vi är tillsammans...
- Refräng:
Vi är tillsammans - vi_gör vad vi vill
O, det känns - som att tiden står still
Vi är stjärnor – vi tindrar ikapp
O, därute – har det blivit natt
« Senast ändrad: 27.04.2014, 13:42:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Cool rytm, känns rätt. Eller Ska eller Rocksteady, vet inte skillnaden, förutom att Ska är mer drivande väl? Förstår inte dock varför refrängen avviker från den sköna rytmen.
Hihaten har precis rätt vässande ljud. Kanske ska basen vara mer botten. Gitarren ligger helt rätt i mina öron. Ska man vara mer trogen rötterna kanske inte så mycket diskant i produktionen. Det ska va lite mulligare, dovare tror jag.
Och sången är bra men ett slapbackeko skulle inte sitta fel.
Nice ändå!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt driv, särskilt trummor och bas (går ihop väldigt fint). Bra låt och snygga stämmor. Sologuran är snygg (kanske kunde den vara lite starkare) Annars helt ok!  :)

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool rytm, känns rätt. Eller Ska eller Rocksteady, vet inte skillnaden, förutom att Ska är mer drivande väl? Förstår inte dock varför refrängen avviker från den sköna rytmen.
Hihaten har precis rätt vässande ljud. Kanske ska basen vara mer botten. Gitarren ligger helt rätt i mina öron. Ska man vara mer trogen rötterna kanske inte så mycket diskant i produktionen. Det ska va lite mulligare, dovare tror jag.
Och sången är bra men ett slapbackeko skulle inte sitta fel.
Nice ändå!

Började med ska men sommaren 67 på Jamaica var så varm att de som gillade att dansa ville att bandet skulle spela lite långsammare, så att de skulle orka dansa längre - man kallade det nya Rocksteady.

Gjorde en snabbmix efter jag la sång inatt och tyckte direkt låten var för basig och saknade lite diskant. Därför skar jag med HP i basen och ökade runt 7kHz för att öppna för sången...

Båda åtgärderna var alltså troligen onödiga. Ska komma ihåg till det fortsatta arbetet.

Slapbackeko låter också som en bra idé - hur frammanar man dé?

Skönt driv, särskilt trummor och bas (går ihop väldigt fint). Bra låt och snygga stämmor. Sologuran är snygg (kanske kunde den vara lite starkare) Annars helt ok!  :)

Ja, jag gillar drivet från trummor och bas. Har ännu inte tittat efter trumfills bland trumlooparna men med en del såna skulle det bli bättre. Sångstämmorna om det är dessa du menar, måste jag putsa på (kompressor för att jämna ut volymen bland annat) så att de hörs lika bra på alla ställen. Sjöng in körstämmorna liten bit i taget, först vänster sen höger, en vers, refräng eller parti i taget innan jag gick vidare till nästa del. Gjorde så för att försöka få dem tajta med leadsången. Men till de sista två refrängerna kopierade jag de tidigare refrängkörerna. Efteråt hör jag att det inte är tajt där men kom på att jag ska sjunga om leaden så att den konsekvent ligger lite före körstämmorna. Så har jag hört de stora göra och jag tror det kan bli bra.

Sologura som spelar Summertime ska upp i volym, tack för tips, jag håller med. Jag vill det ska upplevas smutsigt och brutalt. Det här pratade PXM om tidigare, att ta något från en annan låt och lägga in på något ställe, det hade nog ett namn att göra så?
« Senast ändrad: 18.09.2012, 21:20:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Soundet är helrätt. Riktigt snyggt. Trummorna är särskilt bra.

Håller med Tokai om svänget i refrängen. Eller rättare sagt frånvaron av sväng, då du bygger upp någonting snyggt i verserna och så raseras det med det glättiga kompet i refrängen.

Texten var för "naiv" och skriven på näsan för min smak.

Rolig effekt på gitarren (?) Nyfiken på vad det är. Kjaerhus?

Igen. Bra sound. Levande.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vilket skönt tryck! Gitarrsolot upp! Refrängen kan förebådas av ett trumfill: ding-ding-dam-dam-dong på pukorna. Inspirerat och skoningslöst. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Soundet är helrätt. Riktigt snyggt. Trummorna är särskilt bra.
Håller med Tokai om svänget i refrängen. Eller rättare sagt frånvaron av sväng, då du bygger upp någonting snyggt i verserna och så raseras det med det glättiga kompet i refrängen.
Texten var för "naiv" och skriven på näsan för min smak.
Rolig effekt på gitarren (?) Nyfiken på vad det är. Kjaerhus?
Igen. Bra sound. Levande.

Refrängen... Får erkänna att jag har behållit snabblagd bas som jag spelade in initialt. Den är enformig men driven, då den enbart slår grundtonen på ackorden. Men den bör väl spela ska-inspirerade räkor eller som jag tänker det i huvudet men inte testat - att göra vandringar av toner.
På gitarrljud och leadsång använder jag nästan jämt en äldre version av gratispluggen: http://www.voxengo.com/product/stereotouch/
Kan det vara den du tänker på? Finns en inställning som heter "Pretty wide" som ibland känns rätt. Annars är det POD2-bönan på golvet och äggläge på Rustocastern.

Texten är naiv och det är den ofta då jag skriver text.
Den är nog för löjlig för att spela på HA:s fester.  :unsure:
Eller så blir texten kultförklarad av dem, av samma anledning...  :wub:

Levande - tack!

Oj vilket skönt tryck! Gitarrsolot upp! Refrängen kan förebådas av ett trumfill: ding-ding-dam-dam-dong på pukorna. Inspirerat och skoningslöst. Bra!

Ja, gitarrsolo ska upp och flera fills ska jag väl hitta på trummorna - tack för tips!
Inspirerat och skoningslöst B)
Noterat!
« Senast ändrad: 19.09.2012, 13:00:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Verserna är grymt coola tycker jag. Fast jag inte är ett fan av reggea, ska, rocksteady, mfl så gillar ja verkligen dessa verser. Så skön atmosfär. Får faktiskt lite A & F vibbar av nån anledning. Så en hybrid synth/akustisk version hade varit riktigt fett. Tyvärr så håller jag med dom andra ang refrängen. En refräng ska ju lyfta en låt ytterligare men här blir det tvärtom. Låten faller. Refrängen är glad och glättig både vad gäller ackord, melodi och rytmik, som ett Gyllene Tider på klassresa på Liseberg, och kontrasterar konstigt mot versen som är tung och lite härligt mörk. Jag tycker det som du kallar mellanspel räcker gott som refräng om du kör den två gånger varje gång istället för en(1) som nu. Jag hade skrotat refrängen helt eller sålt den till närmaste dansband och lagt in ett stick efter det goa solot istället för att bryta av. Fan, jag blir arg när refrängen kommer in  :lol: som förstör en sån bra vers och ett bra solo.

Ha de gött!

Micke

« Senast ändrad: 20.09.2012, 01:43:40 by jonnerstone »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter snyggt om spelet, kompetent hela vägen. Cool bas.

Är inte heller någon riktig fan av refrängen, den fick inte låten att lyfta. Soundet är helrätt, tycker jag också, mixen helt OK men mastringen är inte riktigt hemma. Borde vara fetare botten, mjukare diskant och jag tycker faktiskt för en gång skull att en låt är för snällt komprimerad/limiterad. Men s-ljuden på sången blir inte roliga om man komprimerar, det måste fixas först.
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. va ni snöat in på DEG-VEG då... :D
Håller med dom senaste skribenterna,versen är riktigt skön,sen kommer Refrängen och då faller den lite istället för att lyfta...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Verserna är grymt coola tycker jag. Fast jag inte är ett fan av reggea, ska, rocksteady, mfl så gillar ja verkligen dessa verser. Så skön atmosfär. Får faktiskt lite A & F vibbar av nån anledning. Så en hybrid synth/akustisk version hade varit riktigt fett. Tyvärr så håller jag med dom andra ang refrängen. En refräng ska ju lyfta en låt ytterligare men här blir det tvärtom. Låten faller. Refrängen är glad och glättig både vad gäller ackord, melodi och rytmik, som ett Gyllene Tider på klassresa på Liseberg, och kontrasterar konstigt mot versen som är tung och lite härligt mörk. Jag tycker det som du kallar mellanspel räcker gott som refräng om du kör den två gånger varje gång istället för en(1) som nu. Jag hade skrotat refrängen helt eller sålt den till närmaste dansband och lagt in ett stick efter det goa solot istället för att bryta av. Fan, jag blir arg när refrängen kommer in  :lol: som förstör en sån bra vers och ett bra solo.

Många låtar kan göras i flera versioner och en hybrid synth/akustisk skulle absolut fungera på den här.
Hör du att synt/ar skulle få plats i den här versionen eller tänkte du en helt annan version i så fall?

- Refrängen - mer om den längre ner...
- Mellanspelet - vill ha mellanspelet en gång på första stället, men ska nog testa två gånger den andra gången det kommer - tack för tips.
- stick efter det goa solot - hmmm, ska fundera

Låter snyggt om spelet, kompetent hela vägen. Cool bas.
Är inte heller någon riktig fan av refrängen, den fick inte låten att lyfta. Soundet är helrätt, tycker jag också, mixen helt OK men mastringen är inte riktigt hemma. Borde vara fetare botten, mjukare diskant och jag tycker faktiskt för en gång skull att en låt är för snällt komprimerad/limiterad. Men s-ljuden på sången blir inte roliga om man komprimerar, det måste fixas först.

Cool bas - tack! Extrakul att det kommer från dig! Har tidigare i något sammanhang hört att den borde vara enklare i verserna men jag har inte ändrat där (ännu i alla fall).

Mastringen inte hemma kan jag tänka mig. Mixar i lurar och är inte jätteduktig på att höra och förstå. Fetare botten vill jag naturligtvis ha. Komprimera kan jag ännu inte, bara försöker att dra här eller där i gamla Cubase VST32:s egna kompressor. s-ljuden har nog till kommit i förra verren vid fix i Soundfoge efter export från Cubase

Fn.. va ni snöat in på DEG-VEG då... :D
Håller med dom senaste skribenterna,versen är riktigt skön,sen kommer Refrängen och då faller den lite istället för att lyfta...

Vad är DEG-VEG?
- Refrängen -
Vill ha den larviga texten kvar (ska modifiera texten liite)
Vill hitta bättre basspel
Hitta bättre trumloop?
Hitta på bättre driv in till refrängen
Arra refrängen mer:
Ibland som nu, kör samtidigt med lead
Ibland lead före kör  (finns lite av det i versionen här nedanför)
Ibland kör före lead
Ibland med fetare kör

Ny version efter omsjungning av lead igår kväll eftersom jag ville hitta bättre frasering och ta med nya ändringar av texten. Är det mjukare diskant i nyaste verren och är det mindre farliga s-ljud i denna version? Tyvärr hör jag efteråt att jag har dragit på så mycket reverb att sången inte gifter sig med kompet utan ligger ovanför/utanför.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120919.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 20.09.2012, 10:11:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Deg-Veg = Ordlek i 'salige Stickans' fotspår (må hans ande vila i frid,förutom när han jammar med Bobban och dom andra däruppe)
Comprende ??? :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funderar faktiskt på att på slutet av en del versrader göra några uppgångar och nedgångar i sången, för att närma mig den goda förebilden, Stig Vig.  :wub:
« Senast ändrad: 20.09.2012, 15:40:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu börjar det likna något...  :D

Märker att du har lite av samma problem som jag - att starta rätt in i låten... Det blir ett mycket bättre driv när man kommer in mitt i låten. Skulle själv nog skippa reggae-plocket i början och mer konsekvent använda riffet vi 1.22 som det är lite "löd" i. fast den insikten har jag inte för eget material...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Enda åtgärder är textändring och efter det ny sånginspelning ikväll på lead och körstämmor. Hör nu att det troligen är för hög volym på körstämmorna. Har också försökt att kompressa hela ljudbilden med SonEQ (som Yllet tipsat om en gång) på mastern. Men det är svårt att mixa tycker jag nu, misstänker att sången är för diskantrik. Nåja, to be continued...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120920_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 21.09.2012, 01:26:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snyggt...kanskr ytterst lite vass vokal...men det blir väl lätt det med ett sådant där reverb.
Jag testar alltför lite reverbinst. kör jag så är det vintageplåt...hur har du jobbat fram den där effekten på sång.

Jag känner lite DagVag...Mannfred Mann speciellt plattan Angel station och låten Angels at my gate.

Bra jobbat.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt, som bara blir bättre och bättre. Gitarren är helfräck (snygg quota) särskilt när den jamar som en katt. Sången är bättre nu , men som du själv säger är diskanten lite väl tilltagen (s-ljuden ligger på gränsen).
Den "larviga" texten tycker jag ska vara kvar, den passar fint till en bra låt.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt...kanskr ytterst lite vass vokal...men det blir väl lätt det med ett sådant där reverb.
Jag testar alltför lite reverbinst. kör jag så är det vintageplåt...hur har du jobbat fram den där effekten på sång. Jag känner lite DagVag...Mannfred Mann speciellt plattan Angel station och låten Angels at my gate. Bra jobbat.

Tagit bort en del reverb på sång samtidigt som jag skruvat om mixen helt från början efter en del mupptrixande med att flytta ord och fraser i körstämmorna så att de gamla rösterna är tajtare.
Men det är lurigt svårt att ta bort onödiga frekvenser i enskilda instrument, sånt som tar energi från annat i ljudbilden. Men nu tycker jag att jag har fått fram tydligare ljudbild utan att alls använda SonEQ på mastern.

Fin låt, som bara blir bättre och bättre. Gitarren är helfräck (snygg quota) särskilt när den jamar som en katt. Sången är bättre nu , men som du själv säger är diskanten lite väl tilltagen (s-ljuden ligger på gränsen).
Den "larviga" texten tycker jag ska vara kvar, den passar fint till en bra låt.

Quotan är kul tycker jag med, lite fräck. Har även hört i mitt huvud att man skulle kunna quota in riffet från 'Sunshine of your love' (Cream på 80-talet) men vet inte om det kommer dit eller om det finns plats för det. Nåväl arbetet fortgår...

Men som alltid hör man nya brister på egna mixen som nyss blev färdig. Sången, kören och trummorna ska totalt sett ha mer volym i mixen?

Och nån sa att det ska komprimeras hårdare...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120922_ny_ren_mix_eq_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 22.09.2012, 13:22:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Låter mycket bättre nu än vad den gjorde i början, med bra gitarrljud å allt :)
Men sången är alldeles för vass för mina öron... bör/måste ändras tycker jag.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vet fortfarande inte varför du inte fortsätter med det sköna gunget även i refrängen. Kan väl inte vara så svårt att fixa? Nu när nästan alla tycker samma sak?
Hör att det är delay av nåt slag på sången. Bra. Låtar som jag hört i den här stilen brukar ha lite trix i slutet av orden i en vers/refr, nämligen höja feedbacken så  att delayet (slapback) liksom fortgår och med lite överstyrning rullar in och över i nästa sångdel.
Ja, ner med diskanten på sången. Kanske övrigt också. Det ska låta mulligt. Förutom hihaten. Perfekt uppskäftig och precis så hög den ska vara, väldigt perfekt, vass som en vässad sabel.
När du sjunger "Du och jag" får jag lite igenkännande av Thomas Ledin, kanske det där typiska att hugga av ordet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Men egentligen inget att bry sig om
Gillar detta mer och mer.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hmm tycker jag känner igen detta .. :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter mycket bättre nu än vad den gjorde i början, med bra gitarrljud å allt :)
Men sången är alldeles för vass för mina öron... bör/måste ändras tycker jag.

Jag läste nyss att vi äldre (jag) tapper diskanten och därför inte har lika lätt att mixa rätt (min tolkning). Även på sista inspelningen har jag efteråt ökat i diskanten lite men det kanske jag inte ska göra? Jag får tänka mig för i kommande mix(ar) och be andra bedöma om det saknas diskant i sången.

Vet fortfarande inte varför du inte fortsätter med det sköna gunget även i refrängen. Kan väl inte vara så svårt att fixa? Nu när nästan alla tycker samma sak?
Hör att det är delay av nåt slag på sången. Bra. Låtar som jag hört i den här stilen brukar ha lite trix i slutet av orden i en vers/refr, nämligen höja feedbacken så  att delayet (slapback) liksom fortgår och med lite överstyrning rullar in och över i nästa sångdel.
Ja, ner med diskanten på sången. Kanske övrigt också. Det ska låta mulligt. Förutom hihaten. Perfekt uppskäftig och precis så hög den ska vara, väldigt perfekt, vass som en vässad sabel.
När du sjunger "Du och jag" får jag lite igenkännande av Thomas Ledin, kanske det där typiska att hugga av ordet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Men egentligen inget att bry sig om
Gillar detta mer och mer.

Jag har inte hunnit komma till basen ännu. Nånting mer ska jag göra med den men är inte säker på var och hur. En melodi dök upp i huvudet idag och direkt spelade jag in med telefonen sjungandes den (för att inte glömma bort). Den skulle kunna fungera i versen (en del har sagt att basen inte ska spela samma sak i versen som på andra ställena) eller efter verserna i mellanspelet. Har också tänkt på en vandring upp (mest) och ner (lite), på basen i refrängen. Har videofilmat det (jag kom på nyss) också för att testa sen. Men nu har jag en paus för att laga mat och sen ska jag ut och gräva igen, innan det blir för mörkt.

Jag gillar dina tips om vad jag kan göra med sången och kul att du sätter ord på hihatens diskant (som en viktig faktor i musikgenren). Att hugga av orden gillar jag (tänk Van Morrison  :wub:) men Eddi har också uppmärksammat sånt och kommenterat det, i tidigare låtar jag gjort. Inte i positiv bemärkelse nödvändigtvis. Men jag gillar det...

Hmm tycker jag känner igen detta .. :D

Man tager vad man haver, sa alltid min Kajsa. Jag har nog tagit både det ena och det andra  ;)
Men det är mitt komp och största delen av texten har jag hittat på.  B)

Vad bra det är att få input och feedback på det man håller på att göra. Den här har gått på repeat då jag arbetat där ute i regnet och några idéer jag fått av er i tråden har fått mogna samtidigt som jag lyssnat. Väldigt positivt att få så mycket tips!
« Senast ändrad: 23.09.2012, 13:08:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bastest:
Hur bra eller illa är den här nya basen i refrängerna? Jag tycker den är bättre (om jag ändå bestämt mig för att ha kvar refrängerna. Har alltså testat några varianter på basspel på olika delar av låten och flera av dem fungerar inte på basen, tycker jag nu efteråt. Det här är alltså bara ett test med bas, jag kommer med största säkerhet behålla den gamla basen på verserna. Det basen spelar i verserna här nedanför, tror jag med fördel skulle kunna spelas av ett annat instrument på en eller annan del i låten. Hur fungerar bas-testet på Summertime-quoten? Bättre än tidigare basspel?

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120923b_nybastest.mp3[/mp3]

En sak till, jag har ju bytt till en lite nyare dator. Det är fortfarande en gammal men lite snabbare än den gamla jag haft tidigare (som står bredvid). Den 'nya' är en av flera likadana som jag tog vara på i ett återvillingsrum där jag arbetar. Men jag har haft flera problem med att ljudkortet plötsligt slutar fungera och flera blådumpar. Har inte vetat vad som är den troligaste orsaken men idag såg jag en klisterlapp som tidigare ägare satt på utsidan av datorn. På den stod det: - BLUESCREEN
Jag har missat den väsentliga informationen ända tills idag. Så då jag hinner får jag plocka ur disken och minnena och sätta i dem i en av de andra identiska datorerna jag har kvar 'på lager'. 
« Senast ändrad: 23.09.2012, 13:28:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK det lät inget bra om förra basen, jag håller med!  :P

Nu har jag lagt helt ny bas i hela låten med många nya idéer och något från det ursprungliga.
Har spelat basen i en tagning utan klipp så jag snubblar lite vid några improvisationer...
Så har jag sjungit om leaden ikväll också och sjungit in två körstämmor till på refrängen.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120926.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.09.2012, 23:29:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu blev det boggiewoggiereaggie svänger bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det tar sig! :) Gillar verkligen när orgeln kommer in med långa ackord och hela låten lyfter! :)

"Ny bas 34/9" - Verkar bli en månad när man kan få gjort mer än vanligt!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja nu blev det boggiewoggiereaggie svänger bra :D

 B) Reggiewoggie - framtidens musik - Glad, som bara ska kan va!  B)

Det tar sig! :) Gillar verkligen när orgeln kommer in med långa ackord och hela låten lyfter! :)
"Ny bas 34/9" - Verkar bli en månad när man kan få gjort mer än vanligt!  :lol:

Ooops fick visst med mig fel typ - ersätter med en 2:a vid nästa tryck.
Tid är en bristvara och det här är kanske ett sätt att få tid över?  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snodd titel !!!! :( ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29818.0

Det lär dyka upp en stämmning från STIM vilken dag som hellst.  :o :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snodd titel !!!! :( ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29818.0
Det lär dyka upp en stämmning från STIM vilken dag som hellst.  :o :lol:

Shit pannkaka, en sån cirkus vågar jag inte ge mig in i.
Min heter åter 'Du o Ja Ska' (litet o och antydan att det är Ska-musik som Du o Ja Ska... tja du vet...). Kommer jag undan med det?  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Shit!! får ringa direkt,så dom hinner stoppa polisen... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min nästa kommer att heta Du o Jag Ska Vi......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ännu ett epos i max's tolkning av reggeagenren. REfrängen lät mer vanlig tidlös pop, men det funkar. Kanske addera nåt där, lite rytmiska stön? :D
Jag gillar när du nästan halvrappar.

Verkligen en bra låt. Gillar ju inte så ofta (subjektivt) dina alster (vet ej varför, låter oftast som 60-talsmusik (?) som jag hört förr men då varit bättre). Men här tycker jag du har nåt genuint på spåren. Jag har ju flera projekt i olika genrer: visa, electronica (vilande dock) och mina pianokvartettstycken som är längre och baserade i folkmusik med influenser från barocka och senare tankar om musikskapande)

Gör en reggeaskiva och en skiva med det vanliga :D (KAnske du redan gjort?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det här låter fint i mina öron. Jag gillar slutet! Ja, hela låten för den delen! :wub:

Citera
Slapbackeko låter också som en bra idé - hur frammanar man dé?

Jag +1:ar på slapback-eko på sången. Ta det delay du normalt använder och kolla om det inte finns något bra preset för slapback/vocal eller något liknande. Annars är det bara att sätta ett eko på 10-15 ms eller så, ingen feedback. Kan vara längre också, jag minns inte exakt, men inte längre än en 32-del efter. Det hörs när det är lagom.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ännu ett epos i max's tolkning av reggeagenren. REfrängen lät mer vanlig tidlös pop, men det funkar. Kanske addera nåt där, lite rytmiska stön? :D
Jag gillar när du nästan halvrappar.
Verkligen en bra låt. Gillar ju inte så ofta (subjektivt) dina alster (vet ej varför, låter oftast som 60-talsmusik (?) som jag hört förr men då varit bättre). Men här tycker jag du har nåt genuint på spåren. Jag har ju flera projekt i olika genrer: visa, electronica (vilande dock) och mina pianokvartettstycken som är längre och baserade i folkmusik med influenser från barocka och senare tankar om musikskapande)
Gör en reggeaskiva och en skiva med det vanliga :D (KAnske du redan gjort?)

Tack Div! Jag försöker med reggae men har inte material som håller för en fristående reggaeplatta men idén gillar jag. Kanske blir en med tiden! Halvrapp är nytt för mig men det började med en av Girlys låtar, för en tid sen, där jag hörde rap, trots att hon egentligen gjort en lugn låt som inte alls har med rap att göra. Man får se om den blir en hit med henne och nån annan rappare med tiden?

Det här låter fint i mina öron. Jag gillar slutet! Ja, hela låten för den delen! :wub:
Citera
Slapbackeko låter också som en bra idé - hur frammanar man dé?
Jag +1:ar på slapback-eko på sången. Ta det delay du normalt använder och kolla om det inte finns något bra preset för slapback/vocal eller något liknande. Annars är det bara att sätta ett eko på 10-15 ms eller så, ingen feedback. Kan vara längre också, jag minns inte exakt, men inte längre än en 32-del efter. Det hörs när det är lagom.

Tack. Ska försöka hitta slapback-eko på leadsången, då jag kommer till de detaljerna i låten, bra idé! Det är många saker som ska på plats. Nu har jag flyttat över hårddisk, ramminne och ljudkort från senaste musikdatorn som blådumpat och krånglat senaste månaden, till en annan likadan men som det verkar stabilare hårdvara. Har testat med en ny mix där jag för första gången hängt på Kjaerhus limiter sist på mastern så jag kunnat trycka på lite mer med SonEQ på mastern. Distar det eller håller allt sig inom ramarna? Det har blivit högre volym och som jag upplever bättre tryck på bas och diskant. Men är det för mycket diskant t.ex.?
2012-09-28
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120928.mp3[/mp3]
 
« Senast ändrad: 29.09.2012, 12:55:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Riktigt schyst. Det svänger.
Om jag får önska mig:
- lite "rökigare" röst
- I versen ligger du ibland lite för länge på samma ton. Eller alternativt att man sjunger samma ton, fast med mer varierad uttryck
« Senast ändrad: 29.09.2012, 18:27:51 by Alatar »
www.alatarmusic.com