Oj, det här var då ett både spännande, händelserikt och vackert stycke med många kryddor, vilket jobb du lagt ner här 
Visst är det många ingredienser, men allt tillför musikupplevelsen tycker jag.
För att nämna några passager som jag noterade:
från 80 sek-120 sek, väldigt vackert, men just i början känns pianot lite..statiskt (brukar jag säja om Divis pianospel oxå, ibland då), men från 120 sek blir pianot så mycket mer dynamiskt och känsligt-fint.
Från 155 sek, väldigt fluffigt som helhet, spännande cellopizzicaton här...känns som att något dramatiskt snart ska inträffa, sen excellerar det med kör, trumpeter mm..pampigt, här blir det filmmusik på allvar, vilket crescendo!
Från 249 sek sker det oväntade:orientalisk tonskala med klättrande oboe, väldigt spännande och stilfullt detta.
Snygg nedtoning från 300 sek., och väldigt vacker melodi.
Slutet kanske lite abrupt, men det funkar.
Sammantaget gör det här stycket till ett av dina allra bästa, i mitt tycke.
Imponerande 
/Marre
Kul att läsa din analys, och kul att du gillar. Vet ju att du har bättre koll på klassisk musik än vad jag har, så då blir det extra rolig läsning.
Pianot ja, visst blev det mekaniskt till en början. Det är faktiskt inte klickat utan spelat, men som celesta likt början på låten. Det var från början alltså tänkt att vara celesta hela vägen. Bytte till pianoljud utan att göra om midispåret mer än öka anslagsstyrkan. Det är ju ganska olika instrument som man helt enkelt trakterar olika. Den senare delen är däremot spelad med pianoljud. Ska nog spela om den första delen. Hör lite andra smågrejer som ska rättas till, lite väl mycket "tagel" i en del stråkfraseringar tex.
Kul att du hörde den orientaliska tanken där. Tycker att du träffar spiken precis hur jag tänker mig att stycket ska tolkas.
Tack för lyssning och kommentarer!
Vad innebär egentligen orkestermall? Har du alla instrumenten laddade så att det bara är och spela, ex celllo på spår 1, triangel på spår 2? Pallar datorn det? Eller är det så spåren är markerade så du vid behov kan ladda in önskvärt instrument. Är VSL och EWQLSO multitimbrala?
Låter bra om det mesta, pianot skulle jag vilja ha mer närvaro i, attack och tydlighet. Men vet för lite om detta.
En orkestermall är precis som du först beskriver det. Alla ljud laddas in när man använder mallen till ett nytt projekt, sedan är det bara att markera ett spår och spela på klaviaturet så lirar man det aktuella instrumentet. Biblioteken har en spelmotor som brukar kunna hantera 16 instrument samtidigt, men man kan öppna flera instanser av samma bibliotek, så många som ens sequenserprogram eller dator tillåter.
Det är ju naturligtvis väldigt datorberoende hur många spår som går att hantera, viktigast är hur mycket RAM man har. Jag har 16GB. Min mall består av 60 instrument/artikulationer/midispår och jag ockuperar omkring 40% av internminnet.
Jag lyssnade på ganska många samplade pianon innnan jag bestämde mig för detta. Det är inte lika tydligt och nära som en del andra, men det är som jag vill ha det. Jag vill ha ett pianoljud som passar till en orkester, och som skall låta som i lyssnarens position, inte pianistens.
Filmmusik nämns. Många nya datorspel (och ja, jag är en spelfantast på pc) har numera avancerade bakgrundsmusik, känner lite att detta skulle passa med tvära kast mellan olika teman.
Har inte så mycket mer att säga.
Måste vara kul att sätta sig in i olika instrument i en stor orkester, hur de fungerar tillsammans och samtidigt lära sig hur de stora mästarna komponerar. Desto lättare när du har så bra ljud att använda.
Gamemusik är ju en spännande genre och industri som jag önskar man kunde få in en fot i. Tror man arbetar med olika lager av musik, olika teman etc, som skall funka för sig och ihop. Beroende vad som händer i spelet aktiveras olika lager. Måste vara jäkligt kul att få skapa musik till t ex ett episkt fantasyspel.
Och ja, det är väldigt kul att lära sig orkesterns alla ljud och försöka få dem att passa ihop. Jag började med det här för fem år sedan, och jag känner mig fortfarande som en nybörjare. Men erfarenhet gör att det så sakteliga blir bättre, och bra bibliotek underlättar förstås.
Tack för lyssning och kommentarer!