Kontrollrummet

Rattle - Klardröm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Från början en test av min nya orkestermall. En improviserad melodi på celestan växte fram till något annat i ungefär den ordning det är nu.
Jag spelar det mesta på keyboard, korrigerar sedan på pianorullen, kopierar spåren och editerar. Enstaka toner klickar jag dit.

Att jobba med en orkestermall innebär att ha allt (i mitt fall 60 instrument) framme utan dödande letande och väntan, så man kan snabbt testa vad som funkar. Nackdelen är att det blir lätt att få saker överarbetade...

Funkar stycket? Blir det för svårt, tråkigt eller banalt? För tunnt eller överarbetat? Saknas något eller är det för mycket?

Och hur låter själva orkestern?

Stråkar: VSL SE + chamber strings
Träblås VSL SE + extended
Brass: EWQLSO Gold, VSL SE och GPO4
Percussion: EWQLSO Gold
Celesta: VSL SE
Piano: Sampletekk Black Grand Ambient
Kör: Requiem Light


« Senast ändrad: 22.09.2012, 23:06:45 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag skulle vilja höra den med bara piano och stråk.
Superfin i övrigt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Superfint Roger!! Jag gillar dynamiken och samspelet mellan framförallt cellon och övrigt. Inte en tråkig stund i detta. Om jag ska komma med nåt neg så vid 60 är det lite för höga trumpeter  i övrigt väldigt trevlig lyssning, det här kan du verkligen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Oj, vilket eget sound. Jag fastnade ganska direkt för melodin. Som riktigt bra filmmusik.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag ser en utpanorering från ett rum där en flicka sitter och leker som sedan fortsätter ut genom fönstret där någonting dramatiskt händer, kanske är kriget på väg? :P Inte alls tokigt!! Sådana här kunskaper i stämmor för klassiska instrument skulle man ju då vilja besitta för det projekt jag håller på med nu med Girly, "In my heart". Ingenting att påpeka alls egentligen, jag kan hålla med om att den skulle funka med piano o solo stråke också, men det här är kanon som det är.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej Rattle,

Mycket fint detta. Det enda jag kan påpeka, att jag ibland saknar den röda tråden. Kanske beror på att det är rätt många instrumentväxlingar.
www.alatarmusic.com


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta! :) Händelserik Hollywood-filmmusik!

Lite kommentarer: Kompositionen har bygger på okomplicerade melodier och (mestadels) o/lätt färgade harmonier med många parallella oktaver och kvinter, som följer bildens intrig nära. Stilenligt spelat av en ofantligt stor orkester. Det ger den tydliga Hollywood-associationen! Du skriver att du "testar" och jag får direkt det intrycket - du "kliver" mellan de olika orkestersektionerna (och kören) som om syftet är en demonstration av orkesterns klangmöjligheter. ;)

Idéer: Om du vill behålla grundtema och ide så tror jag stycket mår bäst av att spelas av en mindre kammarorkester, där de olika sektionerna får bygga klanger tillsammans snarare än var för sig. Använd gärna också mer av dynamiken - crescendo, diminuendo och arco/sordin/tremolo m.fl.  möjligheter som ljudbiblioteken ger.

Ser fram emot fler stycken med din orkester :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul med celesta i början, sällan hörd. Filmiskt vackert. Snyggt arrat. Instrumenten låter till 99% helt verkliga för mig, t o m kören!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Generellt låter det strålande så vi får se om jag hittar någon förbättringspotential...

FÖrsta gången jag lyssnade tänkte jag på dynamiken på vissa instrument. Det är i så fall stråkarna i första 40 sekundrarna vars individuella anslag som kan göras dynamiska. Men nu vid nästa lyssning reagerar jag inte så.

Blåset som kommer in vid 59 sekunder är grymt bra! Nästan smutsigt bra!  B)

Körerna vid 209 är grejt. Får mig att minnas Rick Wakemans "Journey to the center of earth" eller nån annan av hans plattor.

Fasiken, det är ju dunderbra ljud i dina instrument. Bleckblåset låter riktigt bra men även träblås.

Roligt att du fått till så mycket så bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det funkar bra! Varierat och spännande arr.
Vad är VSL? Vienna?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Rattlet!
Startade spelaren och måste genast kolla om jag lyckades få igång radion istället för din låt, så tusans snyggt låter soundet och alla ingredienser på rätta ställen och i samma utrymme. Ett jättejobb du gjort, otroligt många instrument och röster som du passat o arrat ihop, snyyggt.


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag skulle vilja höra den med bara piano och stråk.
Superfin i övrigt:)
Hej Markus,
Kul att du gillar den. Jag antar att du menar att man helt enkelt skulle fimpa allt annat än stråk och piano. Känns som om den skulle bli rätt simpel. Då skulle man i så fall baka om den helt och låta stråk och piano ta över de andra instrumentens stämmor och köra den som en pianokvintett. Ja, varför inte. Man kan alltid testa om om man får tid.
Tack för lyssning.

Superfint Roger!! Jag gillar dynamiken och samspelet mellan framförallt cellon och övrigt. Inte en tråkig stund i detta. Om jag ska komma med nåt neg så vid 60 är det lite för höga trumpeter  i övrigt väldigt trevlig lyssning, det här kan du verkligen :D
Tack Eddi, tror jag bytte trumpetljud i sista stund, och slarvade lite med mixen. Jag tycker det är svårt att mixa trumpeter och oboe, de vill liksom skära igenom allt.

Oj, vilket eget sound. Jag fastnade ganska direkt för melodin. Som riktigt bra filmmusik.
Tack, Kul.  :)

Jag ser en utpanorering från ett rum där en flicka sitter och leker som sedan fortsätter ut genom fönstret där någonting dramatiskt händer, kanske är kriget på väg? :P Inte alls tokigt!! Sådana här kunskaper i stämmor för klassiska instrument skulle man ju då vilja besitta för det projekt jag håller på med nu med Girly, "In my heart". Ingenting att påpeka alls egentligen, jag kan hålla med om att den skulle funka med piano o solo stråke också, men det här är kanon som det är.
Kul att du gillar, och att det får fram bilder. Jag fick associationer till det där gränslandet när man precis ska somna, men du fick något helt annat. Antar att det är celestan som ger dig associationer till en speldosa (leken), stråkarna till dramatik och brasset till krig?

Jag vet inte om jag har så mycket kunskaper i symfonisk stämföring, jag försöker tänka som när man arrar sång i pop/rock som utgångspunkt. Sen prova jag mig fram, och  sneglar på dom gamla mästarna hur dom utnyttjade de olika instrumenten (laddar ner midifiler eller lyssnar på konserter).

Tack för lyssning.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Rattle,

Mycket fint detta. Det enda jag kan påpeka, att jag ibland saknar den röda tråden. Kanske beror på att det är rätt många instrumentväxlingar.
Hej Alatar,
Haha, du har så rätt, det finns ingen röd tråd, förutom tempot. Skrev låten eftersom den blev inspelad/programmerad, och lät den inspireras/ improviseras fram. Har försökt att knyta ihop det genom att låta ett par teman återkomma, men då låtit andra instrument ta över. Ja, många instrumentväxlingar är det. Kanske för många, ja.

Riktigt bra detta! :) Händelserik Hollywood-filmmusik!

Lite kommentarer: Kompositionen har bygger på okomplicerade melodier och (mestadels) o/lätt färgade harmonier med många parallella oktaver och kvinter, som följer bildens intrig nära. Stilenligt spelat av en ofantligt stor orkester. Det ger den tydliga Hollywood-associationen! Du skriver att du "testar" och jag får direkt det intrycket - du "kliver" mellan de olika orkestersektionerna (och kören) som om syftet är en demonstration av orkesterns klangmöjligheter. ;)

Idéer: Om du vill behålla grundtema och ide så tror jag stycket mår bäst av att spelas av en mindre kammarorkester, där de olika sektionerna får bygga klanger tillsammans snarare än var för sig. Använd gärna också mer av dynamiken - crescendo, diminuendo och arco/sordin/tremolo m.fl.  möjligheter som ljudbiblioteken ger.

Ser fram emot fler stycken med din orkester :)

Hej Hasse,
det här kan du, kul att du ville lyssna, analysera och kommentera.

Visst är det en test, och lek med de olika färgerna på paletten, snarare än en genomtänkt komposition av klangfärger. I huvudsak använde jag bara legato och staccatoartikulationer för allt utom stråkarna, där det även finns tremolo och pizz. Visste inte hur mycket jag kunde ladda mallen med innan datorn storknade, men det visade sig att jag hade gott om headroom. Så min mall v2.0 kommer att ha fler artikulationer vilket borde uppmuntra mig till mer varierat spel.

Det är ingen ofantlig orkester a la Wagner - en 50 personers orkester plus kör kan framföra det här. Men det kanske låter så för att låten är ganska polyfonisk...?

Leker lite nu med en kammarversion av denna låt, där brasset utom hornen har fått sparken, slagverkarn och harpospelaren likaså! Ska lägga upp den när jag får tid att jobba på den.

Tack för bra feed!

Kul med celesta i början, sällan hörd. Filmiskt vackert. Snyggt arrat. Instrumenten låter till 99% helt verkliga för mig, t o m kören!

Hej Eq, kul att du gillar. Du lyssnar ju på mer klassiskt än jag gör, så det var kul att höra att du tycker det låter verkligt. :)


 
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Generellt låter det strålande så vi får se om jag hittar någon förbättringspotential...

FÖrsta gången jag lyssnade tänkte jag på dynamiken på vissa instrument. Det är i så fall stråkarna i första 40 sekundrarna vars individuella anslag som kan göras dynamiska. Men nu vid nästa lyssning reagerar jag inte så.

Blåset som kommer in vid 59 sekunder är grymt bra! Nästan smutsigt bra!  B)

Körerna vid 209 är grejt. Får mig att minnas Rick Wakemans "Journey to the center of earth" eller nån annan av hans plattor.

Fasiken, det är ju dunderbra ljud i dina instrument. Bleckblåset låter riktigt bra men även träblås.

Roligt att du fått till så mycket så bra.
Hej Max,
Stråkarna låter lite opolerade när du säger det, skulle behövas en liten översyn.

Kul att du nämner att du gillar brass och körer, det brukar vara det svåraste att få att låta bra.

Tack för lyssning och feed.

Tycker det funkar bra! Varierat och spännande arr.
Vad är VSL? Vienna?
/Asti

Tack Asti,
Ja, VSL står för Vienna symphonic library. Har grunduppsättningen i special edition, och just nu på demolicens även expansionen med bl a kammarstråk och fler varianter av träblås.

Tjou Rattlet!
Startade spelaren och måste genast kolla om jag lyckades få igång radion istället för din låt, så tusans snyggt låter soundet och alla ingredienser på rätta ställen och i samma utrymme. Ett jättejobb du gjort, otroligt många instrument och röster som du passat o arrat ihop, snyyggt.


h.  johan

Tjou Mahan!

Tack Tack,
Kul att det går hem i Obbnäs också.  :D
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt beskrivande musik. Det är musik till en storfilm eller musikal. Dynamiskt men vissa av "peakarna" på orkestern sammanfaller med tematiskt material som kanske kan utnyttjas annorlund (mer).

Snygg mix, i min lyssning låter allt i samma lokal. Det vore intressant att höra pianot med en äldre klaviaturtyp ? (Harpsichord, vad heter det nu på svenska?) Återkommer om jag kommer på nåt vid annan lyssning.

edit: Med annorlunda unytttjande, tänkte jag efter att ha lyssnat på halva, framförallt på längre sträckor med det bombastiska. Fast egentligen vet jag inte om stycket som helhet behöver det när jag lyssnat färdigt. Det känns lite i närheten av sådan filmmusik som gjordes av Maurice Jarre och andra runt honom, långt innan dagens idiom :) Snyggt (och realistiskt) utfört, lär återkomma till den här ett par gånger tror jag. Kanske växer :)
« Senast ändrad: 17.09.2012, 16:28:26 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Väldigt beskrivande musik. Det är musik till en storfilm eller musikal. Dynamiskt men vissa av "peakarna" på orkestern sammanfaller med tematiskt material som kanske kan utnyttjas annorlund (mer).

Snygg mix, i min lyssning låter allt i samma lokal. Det vore intressant att höra pianot med en äldre klaviaturtyp ? (Harpsichord, vad heter det nu på svenska?) Återkommer om jag kommer på nåt vid annan lyssning.

edit: Med annorlunda unytttjande, tänkte jag efter att ha lyssnat på halva, framförallt på längre sträckor med det bombastiska. Fast egentligen vet jag inte om stycket som helhet behöver det när jag lyssnat färdigt. Det känns lite i närheten av sådan filmmusik som gjordes av Maurice Jarre och andra runt honom, långt innan dagens idiom :) Snyggt (och realistiskt) utfört, lär återkomma till den här ett par gånger tror jag. Kanske växer :)
Hej Div,

Harpsichord är väl cembalo tror jag. Svårt att spela piano med det, i dubbel bemärkelse, så jag tror inte det lågmälda temat blir så bra. Forteackorden skulle däremot bli rätt häftiga.

Maurice Jarre har jag ingen koll på, är dålig på filmkompositörer öht. Imponerande meritlista dock.

Tack för lyssning och kommentarer!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj, det här var då ett både spännande, händelserikt och vackert stycke med många kryddor, vilket jobb du lagt ner här :P

Visst är det många ingredienser, men allt tillför musikupplevelsen tycker jag.
För att nämna några passager som jag noterade:

från 80 sek-120 sek, väldigt vackert, men just i början känns pianot lite..statiskt (brukar jag säja om Divis pianospel oxå, ibland då), men från 120 sek blir pianot så mycket mer dynamiskt och känsligt-fint.
Från 155 sek, väldigt fluffigt som helhet, spännande cellopizzicaton här...känns som att något dramatiskt snart ska inträffa, sen excellerar det med kör, trumpeter mm..pampigt, här blir det filmmusik på allvar, vilket crescendo!
Från 249 sek sker det oväntade:orientalisk tonskala med klättrande oboe, väldigt spännande och stilfullt detta.
Snygg nedtoning  från 300 sek., och väldigt vacker melodi.
Slutet kanske lite abrupt, men det funkar.
Sammantaget gör det här stycket till ett av dina allra bästa, i mitt tycke.

Imponerande :wub:

/Marre
« Senast ändrad: 18.09.2012, 18:25:06 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vad innebär egentligen orkestermall? Har du alla instrumenten laddade så att det bara är och spela, ex celllo på spår 1, triangel på spår 2? Pallar datorn det?  Eller är det så spåren är markerade så du vid behov kan ladda in önskvärt instrument. Är VSL och EWQLSO multitimbrala?
Låter bra om det mesta, pianot skulle jag vilja ha mer närvaro i, attack och tydlighet. Men vet för lite om detta. Filmmusik nämns. Många nya datorspel (och ja, jag är en spelfantast på pc) har numera avancerade bakgrundsmusik, känner lite att detta skulle passa med tvära kast mellan olika teman.
Har inte så mycket mer att säga.
Måste vara kul att sätta sig in i olika instrument i en stor orkester, hur de fungerar tillsammans och samtidigt lära sig hur de stora mästarna komponerar. Desto lättare när du har så bra ljud att använda.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, det här var då ett både spännande, händelserikt och vackert stycke med många kryddor, vilket jobb du lagt ner här :P

Visst är det många ingredienser, men allt tillför musikupplevelsen tycker jag.
För att nämna några passager som jag noterade:

från 80 sek-120 sek, väldigt vackert, men just i början känns pianot lite..statiskt (brukar jag säja om Divis pianospel oxå, ibland då), men från 120 sek blir pianot så mycket mer dynamiskt och känsligt-fint.
Från 155 sek, väldigt fluffigt som helhet, spännande cellopizzicaton här...känns som att något dramatiskt snart ska inträffa, sen excellerar det med kör, trumpeter mm..pampigt, här blir det filmmusik på allvar, vilket crescendo!
Från 249 sek sker det oväntade:orientalisk tonskala med klättrande oboe, väldigt spännande och stilfullt detta.
Snygg nedtoning  från 300 sek., och väldigt vacker melodi.
Slutet kanske lite abrupt, men det funkar.
Sammantaget gör det här stycket till ett av dina allra bästa, i mitt tycke.

Imponerande :wub:

/Marre

Kul att läsa din analys, och kul att du gillar. Vet ju att du har bättre koll på klassisk musik än vad jag har, så då blir det extra rolig läsning.

Pianot ja, visst blev det mekaniskt till en början. Det är faktiskt inte klickat utan spelat, men som celesta likt början på låten. Det var från början alltså tänkt att vara celesta hela vägen. Bytte till pianoljud utan att göra om midispåret mer än öka anslagsstyrkan. Det är ju ganska olika instrument som man helt enkelt trakterar olika. Den senare delen är däremot spelad med pianoljud. Ska nog spela om den första delen. Hör lite andra smågrejer som ska rättas till, lite väl mycket "tagel" i en del stråkfraseringar tex.

Kul att du hörde den orientaliska tanken där. Tycker att du träffar spiken precis hur jag tänker mig att stycket ska tolkas.

Tack för lyssning och kommentarer!

Vad innebär egentligen orkestermall? Har du alla instrumenten laddade så att det bara är och spela, ex celllo på spår 1, triangel på spår 2? Pallar datorn det?  Eller är det så spåren är markerade så du vid behov kan ladda in önskvärt instrument. Är VSL och EWQLSO multitimbrala?
Låter bra om det mesta, pianot skulle jag vilja ha mer närvaro i, attack och tydlighet. Men vet för lite om detta.
En orkestermall är precis som du först beskriver det. Alla ljud laddas in när man använder mallen till ett nytt projekt, sedan är det bara att markera ett spår och spela på klaviaturet så lirar man det aktuella instrumentet. Biblioteken har en spelmotor som brukar kunna hantera 16 instrument samtidigt, men man kan öppna flera instanser av samma bibliotek, så många som ens sequenserprogram eller dator tillåter.

Det är ju naturligtvis väldigt datorberoende hur många spår som går att hantera, viktigast är hur mycket RAM man har. Jag har 16GB. Min mall består av 60 instrument/artikulationer/midispår och jag ockuperar omkring 40% av internminnet.

Jag lyssnade på ganska många samplade pianon innnan jag bestämde mig för detta. Det är inte lika tydligt och nära som en del andra, men det är som jag vill ha det. Jag vill ha ett pianoljud som passar till en orkester, och som skall låta som i lyssnarens position, inte pianistens.

Filmmusik nämns. Många nya datorspel (och ja, jag är en spelfantast på pc) har numera avancerade bakgrundsmusik, känner lite att detta skulle passa med tvära kast mellan olika teman.
Har inte så mycket mer att säga.
Måste vara kul att sätta sig in i olika instrument i en stor orkester, hur de fungerar tillsammans och samtidigt lära sig hur de stora mästarna komponerar. Desto lättare när du har så bra ljud att använda.
Gamemusik är ju en spännande genre och industri som jag önskar man kunde få in en fot i. Tror man arbetar med olika lager av musik, olika teman etc, som skall funka för sig och ihop. Beroende vad som händer i spelet aktiveras olika lager. Måste vara jäkligt kul att få skapa musik till t ex ett episkt fantasyspel.

Och ja, det är väldigt kul att lära sig orkesterns alla ljud och försöka få dem att passa ihop. Jag började med det här för fem år sedan, och jag känner mig fortfarande som en nybörjare. Men erfarenhet gör att det så sakteliga blir bättre, och bra bibliotek underlättar förstås.

Tack för lyssning och kommentarer!
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ojj!! Här blev man impad igen!!
Tänk vad man kan göra med några VSTi nuförtiden... ;)
Mycket jobb nerlagt i ett sånt här stycke kan jag tro ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ojj!! Här blev man impad igen!!
Tänk vad man kan göra med några VSTi nuförtiden... ;)
Mycket jobb nerlagt i ett sånt här stycke kan jag tro ??
Tack.  :)
Jag skulle gissa på att jag har lagt ner 30 timmar på det här, kanske halva den tiden i inspelning/kompositionsfasen och resten i diverse småpill.

(30 timmar låter som mycket tid framför datorn... :ph34r: Men släktforskning eller spela Skyrim är värre tidstjuvar...  :D )

Tack för lyssning och kommentarer.

DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skulle nästan kunna leva på det här om du säljer verket med rättigheter till Epidemic Sound AB
600 spänn för 30 timmars arbete - seriöst ! (?) ...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skulle nästan kunna leva på det här om du säljer verket med rättigheter till Epidemic Sound AB
600 spänn för 30 timmars arbete - seriöst ! (?) ...
tja, varför inte? Jag skulle inte ha nåt emot att casha in 600 för denna, och skulle den bli ledmotivet till en populär tv-produktion skulle jag bli stolt, inte besviken.

Musiken jag gör dör sotdöden i cyberspace normalt sett. Det finns alldeles för många duktiga som lägger beslag på de få lönsamma jobb som finns, och väldigt få här på forumet hör till de riktigt duktiga. Jag hör inte till dem. Jag har försökt skicka in mina alster till förlag, men fått allt refuserat. Med rätta.

Men den diskussionen kan vi fortsätta i rätt tråd, inte denna.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Verkar inte gå att flytta ofärdiga till färdiga demoner längre... :huh:

Nåja, jag anser mig klar med denna. Har gjort några smärre volymjusteringar och spelat om en bit av pianot:

men just i början känns pianot lite..statiskt


Ny version i trådhuvudet.

Rafsade ihop en lite video också.

DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Funkar stycket? Blir det för svårt, tråkigt eller banalt? För tunnt eller överarbetat? Saknas något eller är det för mycket?

Och hur låter själva orkestern?


Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. Vare sig svårt, tråkigt och absolut inte banalt.
Riktigt bra komposition med klart avgränsade intressanta partier och snygga övergångar .
Särskilt körpartiet och det därpå kommande lite Ravelska partiet som har en arabisk/österländsk krydda.
Överlag väldigt övertygande instrumentljud.
Två små nitsar - lite för högt ljud på blåset när det kommer in första gången och avslutningen tycker jag låter mer som en inledning - lite sökande sådär.
Men som sagt - riktigt bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Funkar stycket? Blir det för svårt, tråkigt eller banalt? För tunnt eller överarbetat? Saknas något eller är det för mycket?

Och hur låter själva orkestern?


Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. Vare sig svårt, tråkigt och absolut inte banalt.
Riktigt bra komposition med klart avgränsade intressanta partier och snygga övergångar .
Särskilt körpartiet och det därpå kommande lite Ravelska partiet som har en arabisk/österländsk krydda.
Överlag väldigt övertygande instrumentljud.
Två små nitsar  - lite för högt ljud på blåset när det kommer in första gången och avslutningen tycker jag låter mer som en inledning - lite sökande sådär.
Men som sagt - riktigt bra!
Tack så väldans! Kul att du gillar. Ravel nämner du, antar att det är Bolero du tänker på. En kollega tyckte likadant.
Avslutningen hade först en repris av celestaintrot, men jag tog bort den då det kändes som ett grepp som jag använt flera gånger förr. Det där rackarns blåset har jag sänkt sen förra mixen, men det har en tendens att tränga igenom allt.

Tack för lyssning och kommentarer.
DON'T PANIC