Mitt antagande om varför tjejer i allmänhet inte hittar hit till KR, kan bl a bero på det tekniska namnet som i viss mån kan vara missvisande för en sjungande tjej som aldrig varit med i studiosammanhang och därmed utgår från att det rör mest musik/studioteknik på forumet, där tyvärr flertalet tjejer inte är så bevandrade? Jag tror att det kan vara så.
Om forumet hette t ex "Musikaliska samarbeten över nätet" eller något liknande så skulle nog fler tjejer hitta hit..?
Där tar du upp en av mina frågor. Du säger sjungande tjej. Varför är det oftast så att det just är en sjungande tjej och inte en basspelande tjej eller trumspelande tjej osv och varför avskräcker ljud/studiotekniken tjejer? Varför är inte tjejer så "bevandrade" för att använda ditt ord

Absolut skulle det vara ett stort lyft att få fler tjejer till forumet, men det kommer ju också innebära att det i stort sett endast blir fler vokalister på forumet, inget fel i det, absolut inte, men det hade ju varit ännu roligare om dessa tjejer också hade varit aktiva i dom mer tekniska bitarna av skapandet samt varit med och diskuterat mikrofonval, preamps, gitarreffekter, trumpluggar, you name it.
Sen är det ju nästa fråga jag ställer mej, ang. kvinnliga medlemmars frånvaro här. Jag skulle gissa att det bl a kan bero på prioriteringar i livet? Har man familj, heltidsarbete så kanske tiden inte räcker till riktigt för musikaliska utsvävningar i samma utsträckning som man ändå kanske skulle vilja? De flesta tjejer är i produktiv ålder här på forumet, och kanske jag tangerar en fråga om vem som tar mest ansvar när det gäller familjeangelägenheter? Vet inte säkert, men tanken finns ändå där.
Här är du nog ute på lite farliga vatten och gamla familjevärderingar. Jag är själv smårbarnsföräldrer och många i min umgängeskrets likaså. Att jag t.ex och mina musicerande manliga vänner med barn skulle prioritera familjen mindre än en musicerande kvinna i samma sitution är ursäkta språket ren BS. Vi städar, diskar, lagar mat (i mitt fall är det jag som lagar 90% av maten, men det beror nog mest på att det är mitt andra stora intresse utöver musik), renoverar, fixar med det tekniska i hemmet (eftersom tjejer som nämnts ovan inte verkar vara så intresserade och bevandrade för att syssla med sånt), hämtar och lämnar på dagis, leker med barnen, uppvaktar våra flickvänner/fruar, förvärvsarbetar osv. Ingen skillnad där inte.
Bara för att man har familj och hus så upphör ju inte det övriga i livet och tid kan man alltid finna. Om man som musicerande kvinna i ett förhållande känner att tiden inte räcker till för att på ett tillfredställande sätt kunna utöva sin hobby så är det nog dags att ta ett allvarligt snack med sin bättre hälft. Tid går alltid att skaka fram om man verkligen vill, ibland mindre och ibland mer och under vissa perioder som t.ex i MaxB's fall ovan nästan inget alls då det är andra saker som pockar på uppmärksamheten. Men en timme här och en timme där kan man nog alltid unna sig och det räcker ibland.
I vårt moderna samhälle med en mängd tekniska hjälpmedel, snabbmat, kaffe på pressbyrån, allt för att få mer tid över till annat är vi tydligen mer stressade än någonsin och har inte tid med nåt. Man ställer orimliga krav på sig själv och folk går in väggar till höger och vänster (jag var själv en av dom). Skärpning gott folk, man lever bara en gång och att kunna förkovra sig och utöva nåt man älskar och som får en att må bra är precis lika viktigt som att äta, sova, skita, kn..la, umgås etc.
Både jag och min fru t.ex har tidskrävande intressen. Jag med musiken och min fru inom hundsport. (jag tjänar iaf lite pengar på mitt intresse

), men vi ser till att ge varandra tid för dessa intressen. Är vi lyckliga och harmoniska så blir per automatik våra barn det också.
Nä, famljevinkligen köper jag inte för fem öre.

Men det är bra Marre att du tar tag i frågan som ju e ganska het i dag när det diskuteras jämlikhet och könsneutralitet och alla ska heta hen.
Du och övriga tjejer på forumet är föredömen och förtjänar massor av cred. Hur kan man kampanja för att ni ska bli fler?