Kontrollrummet

Hur ska jumparna sitta på mitt moderkort. Bild från Manual.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Min dator startar om sig, men förstår inte varför.

Hittat ett spår men kan inte tolka det. Kan någon förklara vad det betyder. Kolla sid 2-21 i manualen.

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5LD2/e2175_p5ld2.pdf

Länken är lite seg så det är att föredra att dra hem den temporärt.
« Senast ändrad: 01.03.2007, 16:48:38 by Zyan »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hinner med en sång medans jag väntar på nedladdningen...

Ingen sörjer när den dör
Ingen vill veta vad den gör
Ingen vill veta hur du satt din jumper

Lalala la lalala
Lalala la lalala
Ingen vill veta hur du satt din jumper
blargh


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hinner med en sång medans jag väntar på nedladdningen...

Ingen sörjer när den dör
Ingen vill veta vad den gör
Ingen vill veta hur du satt din jumper

Lalala la lalala
Lalala la lalala
Ingen vill veta hur du satt din jumper


Dina kommentarer är alltid i en klass för sig.  :rolleyes:

Förresten...det jag inte förstår är vad de olia S1, S2, S3 mode är för något.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Om du kör en musikdator, skall den aldrig låte nånting gå "asleep" (disablera allt sånt i BIOS). Det löser ditt problem också, gör ingenting åt dina jumprar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Om du kör en musikdator, skall den aldrig låte nånting gå "asleep" (disablera allt sånt i BIOS). Det löser ditt problem också, gör ingenting åt dina jumprar.


Den går inte att stänga av. Och allt är rätt i biosen.


Utloggad tsmalmbe

Jaja, men grejen är ju när din dator är i standby mode, så kan du välja att en hel del olika enheter "väcker" upp datorn. Det kan vara modem, npån viss IRQ och i dagens läge också USB. Så om du inte tänkerha din dator i standby-läge, och har nåt behov av att väcka den autoamtiskt med nån USB-device är det helt onödigt att fundera på det där.

Exempel: du har din dator i standby, och har en USB-webcam kopplat (nånslags övervakningssystem). När webcammen tar emot rörelse, skickar den ström, vilket datorn tolkar som wake-up. Då startar datorn, och kan göra nånting (ringa dig?).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Oki..men nu är datorn i always wake mode. Den går inte att stänga av.

Och det driver mig till vansinne. Är säker på att det är rätt i biosen (kollat med en datasnubbe senast jag serva, han sa att jag skulle läsa manualen och titta efter jumpers). Finns det inget i sidan som hindrar den från att gå power off?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nej..nu förstår jag vad det handlar om, men enda jumpern som handla om "power".

Har kollat alla windowsinställningar.

Kan det hjälpa att nolltsälla biosen?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
OK, nu är jag här enligt uppmaning...  ;)
USB wake up har du alltså fått förklarat redan så det lämnar jag...

Men sen:
Först beskriver du problemet som att datorn startar om sig själv. Sedan som att den inte går att stänga av...
Sorry, jag är nog seg idag, men jag hänger inte med... ?  :huh:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
OK, nu är jag här enligt uppmaning...  ;)
USB wake up har du alltså fått förklarat redan så det lämnar jag...

Men sen:
Först beskriver du problemet som att datorn startar om sig själv. Sedan som att den inte går att stänga av...
Sorry, jag är nog seg idag, men jag hänger inte med... ?  :huh:

När man väljer stäng av så stänger den av sig i 5sek, sen startar den om.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Hmmm.

Det där får mig att tänka på ett problem som visst kan uppstå vid överklockning med P5WD2 och ev även med P5LD2 så datorn startar om på nåt vis i vissa situationer, jag minns inte detaljerna. Om jag minns rätt så fanns det en fix med att löda dit en kondensator som Asus hade utelämnat...

Har du överklockat burken?

Annars skulle jag kunna tänka mig att en väg kan vara att testa med en reset av BIOS, som du sjäv är inne på. Om jag minns rätt, nu igen, så hade den där omstartsfunkionen något att göra med en BIOS-funktion som trädde in över en viss FSB-frekvens.

En annan tanke jag får är att köra en "reparation" av XP för att se om det är något i mjukvaran som hamnat snett.

Ett sätt att försöka få reda på mera vad som händer - och det första jag tycker att du skall göra - är att gå in i "Kontrollpanelen","System", "Systemegenskaper", "Avancerat", "Startoch återställning" och sedan klicka bort bocken i "Starta om automatiskt".
Om det är en automatisk återstart, på grund av ett fel, som sker när du försöker slå av datorn så kommer den då inte att återstarta utan du får i stället ett felmeddelande som kan leda dig vidare till orsaken. Ibland är detta felmeddelande för kryptiskt för att vara till någon egentlig nytta, ibland är det riktigt bra.

Det här var i alla fall några funderingar om vad som kan vara fel, att jobba vidare med...
Lycka till får jag väl säga!

För jag utgår från att du inte klickar fel och klickar på "omstart" av misstag...   ;)
« Senast ändrad: 01.03.2007, 21:33:20 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

Det finns inställningar i BIOSen om vad som skall göras om man har en power-loss (power off, poweron, previous state). Varför BIOSen skulle reagera på det sättet i en normal shutdown vet jag inte, men värt att testa kanske?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Mitt seriösa svar, om ni väntat på det, är.... köp mac!

Närå, violiner har många bra tips, kör på dom.
Jag hade ett liknande problem med min förrförra burk, när jag stängde av modemet, startade datorn upp sig. Irriterande. Jag löste det genom att stänga av modemet först.

(det var nog för övrigt första gången sedan 2002 jag använde ordet "modem"...)

Vill du vara säker på att det inte är något externt som startar om burken, kan du kanske koppla ur alla usb/firewireprylar (+nätverk kanske) och prova att stänga av.

 
blargh


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det finns inställningar i BIOSen om vad som skall göras om man har en power-loss (power off, poweron, previous state). Varför BIOSen skulle reagera på det sättet i en normal shutdown vet jag inte, men värt att testa kanske?


Nja, det är ju i och för sig en möjlighet, men då skulle ju den funktionen ha spårat ur i så fall? Men det är klart, man kan ju kolla så den står i "Power off".
Om man ska leta i den BIOS-inställningen tror jag i så fall mera på att kolla att alla de funktioner under APM configuration nedanför "Restore on AC power loss", alltså "Power on by..." och ett antal olika möjligheter, är "disablade" så att det inte sker nåt konstigt där...
« Senast ändrad: 01.03.2007, 22:05:04 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
I Biosen är det
Restore on Ac power loss:    Jag har valt "power off"
Resten är disabeld.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Prova då att bocka bort "starta om automatiskt" enligt mitt tidigare inlägg och se om du får något felmeddalande som kan vara till hjälp.

Nu ska jag laga middag en stund i stället...   :)
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Prova då att bocka bort "starta om automatiskt" enligt mitt tidigare inlägg och se om du får något felmeddalande som kan vara till hjälp.

Nu ska jag laga middag en stund i stället...   :)

Jag har gjort det. Men har frågan även på techguysupport så vi får se. Får se när jag startar om nästa gång.