Kontrollrummet

Håkan Nilsson: "Lugnet efter stormen".

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har spelat in den här förut, men det här är typ det första jag spelat in sen jag ändrat det mesta i studion tex akustikbehandling, nytt Lexicon reverb, nya passiva JBL L50, ny EBS Micro Bass ll att köra elbasen genom. En ny Yamaha stereoförstärkare är på ingång som ska driva högtalarna, den har även subutgång så jag får ljud i den sub jag redan har.

Version 151101:
https://soundcloud.com/guitar-66/lugnet-efter-stormen-munspelsversion-141101

Lugnet efter stormen. Text o musik Håkan Nilsson.

Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
Vi har klarat det vi skulle
Sen går vi sakta hem till oss....
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Jag längtar så till lugna vatten
Våra motorer kan gå på lägre varv
Jag trivs så bra i hemmahamnen
Med kvällssol, kaffe, och dubbla spring
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Mellanspel

Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
Vi har klarat det vi skulle
Sen går vi sakta hem till oss....
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Inspelat i Flying Saucers Studio i Ljusne Sweden.
Sång, musik o ljudteknik: Håkan Nilsson
Medverkande i introt, min undulat Ozzy...

http://soundcloud.com/user7908154/01-lugnet-efter-stormen-3
« Senast ändrad: 01.11.2014, 14:40:55 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Goddagens!

Ska försöka ge lite kreativa tips. Det första jag kommer på är dessa saker: Det är väldigt lite luft mellan de två första blocken/verserna, det skulle inte skada med någon liten paus där. Texten är å ena sidan inte min genre o stil, men ett tips som jag personligen anser är att det är lite för mycket upprepning. Slutgiltligen kan sången slipas lite, du sjunger te.x "sakta" väldigt rappt och nästan klipper av ordet. Lite följsammare sånginsats skulle sitta bra. Annars helt okej mix o arr!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Håkan

Fin låt, jag gillar texten...är själv en riktig "hemmagubbe" sitter gärna  hemma och pysslar med mitt, min motor går redan på lågvarv så texten sitter som en smäck.
Gitarren ligger fint och passar in, sången kunde du kanske fila lite på och varför inte lägga på en stämma till där du tycker den skulle passa, kanske där du sjunger: "så går vi sakta hem till oss"
Vad är det för småljud i början ? Är det burfåglar eller...kul grej.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra inspelning och produktion! Det har du stenkoll på :)

Du spelar och sjunger bra, men jag håller med tigersoul att själva framförandet känns lite stressat! För lite luft och lite "skyndsamma" fraser. Idéer: Kanske ett snäpp lägre tempo... Sug längre på orden - din sköna dialekt skulle få mer plats då  ^_^  Arra in några hooks/instrumentalpartier/pauser för att ge mer luft. Sologitarr och sång krockar lite för ofta. Var för sig "spelar" ni bra, men sikta på att gitarren ska backa upp, komplettera och förstärka sången, inte konkurrera :)



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Som du vet gillar jag ditt sätt att sjunga, men här känns det lite stressat ibland.
Tror att du kunde tänjt lite på tonerna och ändå hunnit med. Annars kanske sänkt tempot något.
En plockande gitarr, som liksom markerar takten skulle kunna bidra med lite extra "flyt"....
Fin låt och bra text och jag tycker mycket om din röst som är varm, känslig och lite "skör" ibland.
Mixen kanske kunde breddats lite mer, annars lagom nivåer och fint ljud!
Elbasen kanske ligger något högt....? Härligt lir och ljud på elguran!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej Håkan

Fin låt, jag gillar texten...är själv en riktig "hemmagubbe" sitter gärna  hemma och pysslar med mitt, min motor går redan på lågvarv så texten sitter som en smäck.
Gitarren ligger fint och passar in, sången kunde du kanske fila lite på och varför inte lägga på en stämma till där du tycker den skulle passa, kanske där du sjunger: "så går vi sakta hem till oss"
Vad är det för småljud i början ? Är det burfåglar eller...kul grej.

mvh Roffe H  :)
Fågeln är min gula undulat Ozzy, glad för det mesta fast han är blind redan efter 1,5 års levnad. Han kan prata en hel del, han säger "Pappas pojke" precis innan musiken kommer in...

Jag gillar själv sången på den här, det är väl annorlunda men det är jag. På ett ställe läspar jag lite fult, det verkar ingen ha upptäckt, haha. Få se om jag orkar göra om sången, nu har ni satt ett frö i alla fall.

Håkan...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Som du vet gillar jag ditt sätt att sjunga, men här känns det lite stressat ibland.
Tror att du kunde tänjt lite på tonerna och ändå hunnit med. Annars kanske sänkt tempot något.
En plockande gitarr, som liksom markerar takten skulle kunna bidra med lite extra "flyt"....
Fin låt och bra text och jag tycker mycket om din röst som är varm, känslig och lite "skör" ibland.
Mixen kanske kunde breddats lite mer, annars lagom nivåer och fint ljud!
Elbasen kanske ligger något högt....? Härligt lir och ljud på elguran!
/Asti
Tack... Är melodigitarren så bra egentligen? Bara här och där tycker jag nog.
Kanske ska jag skippa den helt och lägga lite backing munspel i stället, och låta det avvika bara lite grann från sångmelodin. Börjar bli sugen att försöka sjunga den lite bättre också... :mellow:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Som du vet gillar jag ditt sätt att sjunga, men här känns det lite stressat ibland.
Tror att du kunde tänjt lite på tonerna och ändå hunnit med. Annars kanske sänkt tempot något.
En plockande gitarr, som liksom markerar takten skulle kunna bidra med lite extra "flyt"....
Fin låt och bra text och jag tycker mycket om din röst som är varm, känslig och lite "skör" ibland.
Mixen kanske kunde breddats lite mer, annars lagom nivåer och fint ljud!
Elbasen kanske ligger något högt....? Härligt lir och ljud på elguran!
/Asti
Tack... Är melodigitarren så bra egentligen? Bara här och där tycker jag nog.
Kanske ska jag skippa den helt och lägga lite backing munspel i stället, och låta det avvika bara lite grann från sångmelodin. Börjar bli sugen att försöka sjunga den lite bättre också... :mellow:
Ja, sången kan du absolut göra bättre, inte så avhuggen! Det vet jag!  :)
Det har låten mycket att vinna på. Var inte rädd att du hela tiden måste följa takten,
utan håll ut ibland på orden.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Slås återigen hur bra ljud du får till. Behaglig låt och gillar din lite ärrade röst till det här. Bra lirat men instrumenten är väl "på", skapa mer luft som föreslagits innan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou HN!
Detta känns riktigt skönt, bra spel lir o arr, och du har en jätteskön röst åxå!
Bra lyrik åxå som gör detta hela till en liten pärla, bra jobbat!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Både varmt och innerligt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gjorde ett helt annat arr på den här, lite långsammare, melodigitarren som krockade väl mycket med sången tog jag bort. Det blev en del munspel i stället, spelar på ett kromatiskt Hohner, ruskigt ovant, det är nästan dubbelt så långt mellan hålen som på de små bluesspelen jag är van vid...
Det här munspelet ger mig lite filmmusiksfeeling, tänk er en äventyrsfilm som slutar lyckligt, och när alla sitter runt lägerelden i sista scenen så spelar nån munspel så här.
http://soundcloud.com/user7908154/lugnet-efter-stormen-ny-s-ng

Ber lite om ursäkt att jag försummat KR, har så j-a fullt upp med småjobbiga grejer, hinner med nada... :mellow:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig är det det ganska stor skillnad i de två versionerna. Jag gillade den som är tidigast i tråden och då jag hör den senaste i tråden känner jag igen en låt jag hört tidigare, dvs jag har hört den sista 'tolkningen'. Den är också bra men ganska annorlunda mot den snabbare.

Båda håller - kanske spelas i olika sammanhang, den snabbare på krogen med hög ljudnivå och den långsammare på ålderdomshemmet eller servicehuset, då du brukar spela där.
« Senast ändrad: 15.09.2012, 10:03:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här har jag gjort flera versioner av, var på den ånyo idag med ny sång o mix. Fin låt tycker jag, självupplevt o äkta typ… :)
https://soundcloud.com/guitar-66/lugnet-efter-stormen-munspelsversion-141101
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)