Kontrollrummet

Dividend - Död... (pianokvartett 17)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för feed på detta "intro". 
Tanken är att det skall sammanfogas med pianokvartett-stycket Automnal epitaph som också är dystert. Mina pianostycken bygger ju på 2-3 teman som kan vara mer eller mindre olika och styckena ska allihop - med hjälp av diverse metoder klaffa, utan känslan av att det är ett tema-medley man lyssnar på.

Detta är ett utkast med några teman i introt bara, så det är bara själva lyssningsupplevelsen eller jobbiga mixproblem som vore bra att dissat och påpeka :)

Tack!
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för feed på detta "intro". 
Tanken är att det skall sammanfogas med pianokvartett-stycket Automnal epitaph som också är dystert. Mina pianostycken bygger ju på 2-3 teman som kan vara mer eller mindre olika och styckena ska allihop - med hjälp av diverse metoder klaffa, utan känslan av att det är ett tema-medley man lyssnar på.

Detta är ett utkast med några teman i introt bara, så det är bara själva lyssningsupplevelsen eller jobbiga mixproblem som vore bra att dissat och påpeka :)

Tack!
Per

Nej jag vet inte heller. Har du möjligen blivit för konformistisk det händer liksom inget.Oboens flykt från nothäftet liksom. Nej jag vill höra mer Dividend vilket innebär mer osannolika skepnader och överraskningar i den musikaliska expressionen än vad som nu presenteras.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Här känner man sig hemma! Dystert värre!  :D
Tycker introt är lite för "sprittande" för att handla om död....
Skulle vilja ha lite mer sorgsna, svepande tongångar.
Här låter det nästan lite som att något håller på att vakna till liv, åtminstone i början.
Men annars sköna tongångar på pianot.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En klassiker från Div, har varken bu eller bä att frammana. Bearbeta stycket vidare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Håller med Asti här - det låter som någonting vaknar
Jag tänkte morgon i skärgården, det första lätta ljuset och så vaknar allt till liv
Lättsamma fina teman - lite kines-ton
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sådan här musik älskar jag, men är inte bevandrad i rent tekniskt på något sätt.

Inledningen låter inte det minsta sorglig i mina öron, när pianot kommer in så börjar det dala ner en aning men det känns mer åskåande, panorerande, nästan drömmande, än sorgligt? Jag ser scener som förvisso är lite grå, men det känns inte som sorg utan mer som acceptans och konstaterande bakom. Ett helt liv skulle kunna panorera förbi till de här tonerna med sina up's and down's, så det ligger någonstans mitt emellan i tonen tycker jag.

[lång utläggning: av]
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...mix etc - du är riktigt bra på att få till illusionen av människor som spelar tillsammans. Jag tycker det är viktigt för då kommer "deras" tolkning av materialet in i upplevelsen :) De är verkligen i "din lokal" och spelar!

Orkestrering och stämföring har du också riktigt bra koll på nu! Borta är den där improviserade känslan och "pop-arren" - det är banne mig väl framförd "klassisk musik" jag hör (in the good sense :))

...så då återstår att diskutera själva tonsättarens arbete  ^_^  Att det är du som skrivit det framgår eftersom du håller dig i samma härad med lättlyssnade romantiska och folkmusikinspirerade teman, liksom det kinesiska inflytandet (Don't mention the n-word!!!) En idé att kliva vidare kan vara att testa en del "avvikelser" från det folkmusikaliska - i temat, men inte minst rytmiskt - nu är rytmen rätt stadig i någon slags "Intåg i Sommarhagen"-frasering. Håller också med om intrycket att det är uppvaknande snarare än död som illustreras :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med många andra. Jättehärligt stycke men knappast död, uppvaknande skrev någon, visst det nappar jag på. Du kanske ska fundera över titeln på stycket... (skoj)
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)