Forum > Demolåtar
Roffe H - Sommaridyll
Roffe H:
Låten ligger nu även uppe som färdig demo.
Här kommer version 7. med vässat saxsolo. Har också ändrat i arret sista versen och näst sista refrängen för att få lite spridning på gosakerna, liknar mer och mer en låt nu, mycket tack vare alla goda råd på KR.
mvh Roffe H :)
-------------------------------------------------------------------
Sommaridyll
Katten spinner i fönstret och stugan lyser röd
i bersån på ett vitmålat bord står det kaffe och nybakat bröd.
Ljusa nätter och myggor, solen som aldrig går ner
luften är full av dofter och mystik som sommaren ger.
Vi sjunger våra visor, vi sjunger hela natten lång.
Vi blundar och minns de ögonblick, som var så nära en gång.
Glittrande vågor och båtar på sjön och skratt från viken ibland,
när solen värmer en frusen själ, då har man tid för varann.
De sitter två änglar på trappan, en är mörk och en är ljus
de tävlar om vem som är sötast och härjar fritt i mitt hus.
En morgon är allting så stilla, sommaren blev allt för kort
och fåglarna har tystnat och längtar att få flyga bort.
Vi sjunger våra visor…
Det satt två änglar på trappan, bilden är alldeles klar
men en baddräkt på ett klädstreck är allting som finns kvar.
Borta är katten i fönstret och bordet med kaffe på
och skratten har tystnat i viken där isen ligger kall och grå.
Vi sjunger våra visor...
Text & musik Roffe H
------------------------------------------------------------------
Roffe H:
--- Citat från: Roffe H skrivet 06.09.2012, 14:08:36 ---En låt jag tycker kan passa nu när vi går mot höst och vinter efter en sommar som aldrig kom, även om längtan efter den alltid finns där.
Detta är bara en skiss, har inte ställt nivåer, panorering, effekter mm. Själva liret är, även detta, långt ifrån färdigt. Jag tänkte, innan jag gör för mycket, ändå att det går att få en uppfattning om vad det skulle kunna bli med hjälp av alla kreativa spelmän på KR.
...någon enstaka har tittat (lyssnat), men ingen kommentar. :wacko: det var kanske inte min grej det här med "vispop", får kanske hålla mig till jazz, blues och folkvisa istället. Fast det var ju så roligt att lägga stämsång och arra lite blås...
Jag har i alla fall gjort låten någorlunda klar och lägger upp verson 2, för att avsluta det hela
mvh Roffe H :)
-----------------------------------------------------------
Sommaridyll
Katten spinner i fönstret och stugan lyser röd
i bersån på ett vitmålat bord står det kaffe och nybakat bröd.
Ljusa nätter och myggor, solen som aldrig går ner
luften är full av dofter och mystik som sommaren ger.
Vi sjunger våra visor, vi sjunger hela natten lång.
Vi blundar och minns de ögonblick, som var så nära en gång.
Glittrande vågor och båtar på sjön och skratt från viken ibland,
när solen värmer en frusen själ, då har man tid för varann.
De sitter två änglar på trappan, en är mörk och en är ljus
de tävlar om vem som är sötast och härjar fritt i mitt hus.
En morgon är allting så stilla, sommaren blev allt för kort
och fåglarna har tystnat och längtar att få flyga bort.
Vi sjunger våra visor…
Det satt två änglar på trappan, bilden är alldeles klar
men en baddräkt på ett klädstreck är allting som finns kvar.
Borta är katten i fönstret och bordet med kaffe på
och skratten har tystnat i viken där isen ligger kall och grå.
Vi sjunger våra visor...
Text & musik Roffe H
----------------------------------------------------------
--- Slut citat ---
Än så länge inga kommentarer, men jag gjorde ett försök att färdigställa för att eventuellt avsluta det hela.
Skrev också i sammanfattningen att det här med "vispop" kanske inte är min grej...
mvh Roffe H :wacko:
MaxB:
Här är ett klart exempel på att man både kan och ska göra vad man vill i musikens värld.
Om andra inte kommenterar har man ingen aning om varför. Om dessutom flera har lyssnat och ändå inte kommenterar, tja, då har man verkligen ingen koll på varför man inte får några kommentarer.
Den här låten har massor med känsla och den skulle lika gärna kunna höras i allsång på skansen!
Jag går inte igång på den, då jag tycker den är lite smörig men därmed inte sagt att min smak är allenarådande!!!
Den borde spelas på allsång på skansen!
Jag har också gjort några sådana låtar fulla med sommarkänsla (för mig...) men andra har inte tyckt att det varit värt att kommentera.
En sån låt har jag spelat in i minst tre versioner och den kommer spelas in i minst tre versioner till och jag älskar den mycket.
Då spelar det ingen roll om andra inte kommenterar den. Jag vet vad jag gillar. Samma sak bör gälla dig här.
Gör sån här musik men förvänta dig inte att få kommentarer på allt du gör, gör all musik du vill ändå!!! :wub:
Roffe H:
--- Citat från: MaxB skrivet 07.09.2012, 12:36:43 ---Här är ett klart exempel på att man både kan och ska göra vad man vill i musikens värld.
Om andra inte kommenterar har man ingen aning om varför. Om dessutom flera har lyssnat och ändå inte kommenterar, tja, då har man verkligen ingen koll på varför man inte får några kommentarer.
Den här låten har massor med känsla och den skulle lika gärna kunna höras i allsång på skansen!
Jag går inte igång på den, då jag tycker den är lite smörig men därmed inte sagt att min smak är allenarådande!!!
Den borde spelas på allsång på skansen!
Jag har också gjort några sådana låtar fulla med sommarkänsla (för mig...) men andra har inte tyckt att det varit värt att kommentera.
En sån låt har jag spelat in i minst tre versioner och den kommer spelas in i minst tre versioner till och jag älskar den mycket.
Då spelar det ingen roll om andra inte kommenterar den. Jag vet vad jag gillar. Samma sak bör gälla dig här.
Gör sån här musik men förvänta dig inte att få kommentarer på allt du gör, gör all musik du vill ändå!!! :wub:
--- Slut citat ---
Bra talat MaxB :)
Jag förstår precis vad du menar, men jag var inte ute efter "bra eller dåligt" eller att om man gillar eller inte, mer vad man skulle kunna göra med den, men i alla fall. Stor tack för din kommentar
mv Roffe H :D
cykeln:
Tja Roffe!
du undrar vad det skulle kunna bli av denna.
Jag tänker så här att det är en "snäll" allsångsvisa med ett "snällt" komp.
Finns alltså risk för att det blir lite slätstruket. Lite åt Lasse Berghagen typ.
Jag skulle önska mer riv och dynamik i sången och ett något "stökigare" mer levande komp.
Men det där är ju förstås efter smak.
När det gäller kommentarer så tycker jag det är en ynnest när någon inte bara lyssnar utan också vill kommentera, värdera, ger råd och tips men det är ju inget man kan begära. Man kan förstås tycka att om man nu är med i forumet så bör man väl både lyssna på och kommentera andras låtar. Men det är ju rätt mycket mycket musik som läggs upp här och jag själv hinner/orkar inte lyssna på allt och ännu mindre kommentera allt. Dessutom blir det ofta nya förbättrade versioner alltefter, som man då också "ska" komma med synpunkter på. Det är ju fantastiskt när någon orkar ge synpunkter under en hel räcka versioner.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida