Kontrollrummet

Roffe H - Sommaridyll

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låten ligger nu även uppe som färdig demo.

Här kommer version 7.  med vässat saxsolo. Har också ändrat i arret sista versen och näst sista refrängen för att få lite spridning på gosakerna, liknar mer och mer en låt nu, mycket tack vare alla goda råd på KR.

mvh Roffe H  :)


-------------------------------------------------------------------

Sommaridyll

Katten spinner i fönstret och stugan lyser röd
i bersån på ett vitmålat bord står det kaffe och nybakat bröd.
Ljusa nätter och myggor, solen som aldrig går ner
luften är full av dofter och mystik som sommaren ger.

Vi sjunger våra visor, vi sjunger hela natten lång.
Vi blundar och minns de ögonblick, som var så nära en gång.
Glittrande vågor och båtar på sjön och skratt från viken ibland,
när solen värmer en frusen själ, då har man tid för varann.

De sitter två änglar på trappan, en är mörk och en är ljus
de tävlar om vem som är sötast och härjar fritt  i mitt hus.
En morgon är allting så stilla, sommaren blev allt för kort
och fåglarna har tystnat och längtar att få flyga bort.

Vi sjunger våra visor…

Det satt två änglar på trappan, bilden är alldeles klar
men en baddräkt på ett klädstreck är allting som finns kvar.
Borta är katten i fönstret och bordet med kaffe på
och skratten har tystnat i viken där isen ligger kall och grå.

Vi sjunger våra visor...


Text & musik Roffe H

------------------------------------------------------------------
« Senast ändrad: 12.09.2012, 11:17:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En låt jag tycker kan passa nu när vi går mot höst och vinter efter en sommar som aldrig kom, även om längtan efter den alltid finns där.
Detta är bara en skiss, har inte ställt nivåer, panorering, effekter mm. Själva liret är, även detta, långt ifrån färdigt. Jag tänkte, innan jag gör för mycket, ändå att det går att få en uppfattning om vad det skulle kunna bli med hjälp av alla kreativa spelmän på KR.

...någon enstaka har tittat (lyssnat), men ingen kommentar.  :wacko: det var kanske inte min grej det här med "vispop", får kanske hålla mig till jazz, blues och folkvisa istället. Fast det var ju så roligt att lägga stämsång och arra lite blås...
Jag har i alla fall gjort låten någorlunda klar och lägger upp verson 2, för att avsluta det hela

mvh Roffe H  :)

-----------------------------------------------------------

Sommaridyll

Katten spinner i fönstret och stugan lyser röd
i bersån på ett vitmålat bord står det kaffe och nybakat bröd.
Ljusa nätter och myggor, solen som aldrig går ner
luften är full av dofter och mystik som sommaren ger.

Vi sjunger våra visor, vi sjunger hela natten lång.
Vi blundar och minns de ögonblick, som var så nära en gång.
Glittrande vågor och båtar på sjön och skratt från viken ibland,
när solen värmer en frusen själ, då har man tid för varann.

De sitter två änglar på trappan, en är mörk och en är ljus
de tävlar om vem som är sötast och härjar fritt  i mitt hus.
En morgon är allting så stilla, sommaren blev allt för kort
och fåglarna har tystnat och längtar att få flyga bort.

Vi sjunger våra visor…

Det satt två änglar på trappan, bilden är alldeles klar
men en baddräkt på ett klädstreck är allting som finns kvar.
Borta är katten i fönstret och bordet med kaffe på
och skratten har tystnat i viken där isen ligger kall och grå.

Vi sjunger våra visor...


Text & musik Roffe H

----------------------------------------------------------

Än så länge inga kommentarer, men jag gjorde ett försök att färdigställa för att eventuellt avsluta det hela.
Skrev också i sammanfattningen att det här med "vispop" kanske inte är min grej...

mvh Roffe H  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är ett klart exempel på att man både kan och ska göra vad man vill i musikens värld.
Om andra inte kommenterar har man ingen aning om varför. Om dessutom flera har lyssnat och ändå inte kommenterar, tja, då har man verkligen ingen koll på varför man inte får några kommentarer.

Den här låten har massor med känsla och den skulle lika gärna kunna höras i allsång på skansen!
Jag går inte igång på den, då jag tycker den är lite smörig men därmed inte sagt att min smak är allenarådande!!!
Den borde spelas på allsång på skansen!

Jag har också gjort några sådana låtar fulla med sommarkänsla (för mig...) men andra har inte tyckt att det varit värt att kommentera.
En sån låt har jag spelat in i minst tre versioner och den kommer spelas in i minst tre versioner till och jag älskar den mycket.

Då spelar det ingen roll om andra inte kommenterar den. Jag vet vad jag gillar. Samma sak bör gälla dig här.
Gör sån här musik men förvänta dig inte att få kommentarer på allt du gör, gör all musik du vill ändå!!!  :wub:
« Senast ändrad: 07.09.2012, 12:41:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Här är ett klart exempel på att man både kan och ska göra vad man vill i musikens värld.
Om andra inte kommenterar har man ingen aning om varför. Om dessutom flera har lyssnat och ändå inte kommenterar, tja, då har man verkligen ingen koll på varför man inte får några kommentarer.

Den här låten har massor med känsla och den skulle lika gärna kunna höras i allsång på skansen!
Jag går inte igång på den, då jag tycker den är lite smörig men därmed inte sagt att min smak är allenarådande!!!
Den borde spelas på allsång på skansen!

Jag har också gjort några sådana låtar fulla med sommarkänsla (för mig...) men andra har inte tyckt att det varit värt att kommentera.
En sån låt har jag spelat in i minst tre versioner och den kommer spelas in i minst tre versioner till och jag älskar den mycket.

Då spelar det ingen roll om andra inte kommenterar den. Jag vet vad jag gillar. Samma sak bör gälla dig här.
Gör sån här musik men förvänta dig inte att få kommentarer på allt du gör, gör all musik du vill ändå!!!  :wub:


Bra talat MaxB  :)

Jag förstår precis vad du menar, men jag var inte ute efter "bra eller dåligt" eller att om man gillar eller inte, mer vad man skulle kunna göra med den, men i alla fall. Stor tack för din kommentar

mv Roffe H   :D
« Senast ändrad: 07.09.2012, 13:36:46 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tja Roffe!
du undrar vad det skulle kunna bli av denna.
Jag tänker så här att det är en "snäll" allsångsvisa med ett "snällt" komp.
Finns alltså risk för att det blir lite slätstruket. Lite åt Lasse Berghagen typ.
Jag skulle önska mer riv och dynamik i sången och ett något "stökigare" mer levande komp.
Men det där är ju förstås efter smak.

När det gäller kommentarer så tycker jag det är en ynnest när någon inte bara lyssnar utan också vill kommentera, värdera, ger råd och tips men det är ju inget man kan begära. Man kan förstås tycka att om man nu är med i forumet så bör man väl både lyssna på och kommentera andras låtar. Men det är ju rätt mycket mycket musik som läggs upp här och jag själv hinner/orkar inte lyssna på allt och ännu mindre kommentera allt. Dessutom blir det ofta nya förbättrade versioner alltefter, som man då också "ska" komma med synpunkter på. Det är ju fantastiskt när någon orkar ge synpunkter under en hel räcka versioner.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tja Roffe!
du undrar vad det skulle kunna bli av denna.
Jag tänker så här att det är en "snäll" allsångsvisa med ett "snällt" komp.
Finns alltså risk för att det blir lite slätstruket. Lite åt Lasse Berghagen typ.
Jag skulle önska mer riv och dynamik i sången och ett något "stökigare" mer levande komp.
Men det där är ju förstås efter smak.

När det gäller kommentarer så tycker jag det är en ynnest när någon inte bara lyssnar utan också vill kommentera, värdera, ger råd och tips men det är ju inget man kan begära. Man kan förstås tycka att om man nu är med i forumet så bör man väl både lyssna på och kommentera andras låtar. Men det är ju rätt mycket mycket musik som läggs upp här och jag själv hinner/orkar inte lyssna på allt och ännu mindre kommentera allt. Dessutom blir det ofta nya förbättrade versioner alltefter, som man då också "ska" komma med synpunkter på. Det är ju fantastiskt när någon orkar ge synpunkter under en hel räcka versioner.


Tja cykeln.
 :) Ja, jag håller med dig, och jag är väldigt tacksam för de kommentarer jag får. Innan jag gick med i KR var det inte någon som lyssnade överhuvudtaget på vad jag gjorde, så jag blir mäkta glad när någon tycker till.
Jag försöker hålla ca 50/50 vad gäller kommentarer till andras låtar och vad man får själv, detta är väl ganska rimligt. Annars kan det lätt bli för mycket, precis som du säger...
Tack också, för din kommentar, det hela blev lite "smörigt" och ganska mycket för snällt försökte att lägga på en dämpad distgura för att får det lite stökigare, men jag ska prova och se om jag kan "skräpa ner" lite till.

mvh Roffe H  B)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag försöker hålla ca 50/50 vad gäller kommentarer till andras låtar och vad man får själv, detta är väl ganska rimligt. Annars kan det lätt bli för mycket, precis som du säger...

Det finns ett verktyg för att titta på Demokvota (till vänster i alla inlägg).

Roffes:
Postar i egna trådar:    101
Postar i andras trådar:      33
Ratio:                      24.63 %

En annans:
Postar i egna trådar:      864
Postar i andras trådar:    3905
Ratio:                       81.88 %

Du får jobba hårdare för att nå 50/50  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag försöker hålla ca 50/50 vad gäller kommentarer till andras låtar och vad man får själv, detta är väl ganska rimligt. Annars kan det lätt bli för mycket, precis som du säger...

Det finns ett verktyg för att titta på Demokvota (till vänster i alla inlägg).

Roffes:
Postar i egna trådar:    101
Postar i andras trådar:      33
Ratio:                      24.63 %

En annans:
Postar i egna trådar:      864
Postar i andras trådar:    3905
Ratio:                       81.88 %

Du får jobba hårdare för att nå 50/50  :lol:

Hej MaxB!
Jag sa att jag försöker ... men visst kan det bli bättre!  :unsure:
Men jag har kanske inte "hittat in" riktigt ännu, många verkar känna varandra rätt väl och samarbetar med olika låtar på ett mycket bra och roligt sätt... där känner jag mig inte riktigt hemma ....och kanske blir det därför inte lika mycket korrespondens. Som nybörjare kanske man är lite osäker och behöver lite extra bekräftelse, vad vet jag. Särskilt när man fattar att många är väldigt duktiga och kompetenta.  Det var inte så länge sen jag inte ens visste hur man gör för att kunna kommentera eller ladda upp en låt.

mvh Roffe H  :wacko:
« Senast ändrad: 07.09.2012, 19:59:53 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar Lasse Berghagen. Delvis. Din sång är glad och en trevlig visa i den "genren" och det lyckades du bra med.

Jag tycker personligen nog att det är bäst som bakgrundsmusik där det inte pockar på uppmärksamheten, för jag får inte ut så mycket att varken musiken eller genren. (Läste texten nu och den var rätt okej!)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad mycket snack det blev om ratio och annat nu då. Jag tycker att du kommenterar andras låtar på ett bra sätt.  Bortsett från det - den här låten då jo jag gillar den men gillar inte arret riktigt det är vansinnigt snällt och ger inte den råhet som ju faktiskt texten ger om man snackar svensk vispop jag vill ha mera typ distade guror eller så - det skulle höja den till Ulf Lundell-style där jag tycker låten hör hemma egentligen - bra sjunget och bra text men lite tuffare attityd vill jag ha.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag gillar Lasse Berghagen. Delvis. Din sång är glad och en trevlig visa i den "genren" och det lyckades du bra med.

Jag tycker personligen nog att det är bäst som bakgrundsmusik där det inte pockar på uppmärksamheten, för jag får inte ut så mycket att varken musiken eller genren. (Läste texten nu och den var rätt okej!)

Jag gillar också LB, tycker han har gjort massor av bra låtar och dessutom har han skrivit en del roliga böcker. Min låt var bara inte tänkt att hamna i det facket...mer åt det "Lundellska" hållet i så fall, som Eddi antyder i sitt inlägg.

Tack för ditt tyckande mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 08.09.2012, 11:55:51 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj vad mycket snack det blev om ratio och annat nu då. Jag tycker att du kommenterar andras låtar på ett bra sätt.  Bortsett från det - den här låten då jo jag gillar den men gillar inte arret riktigt det är vansinnigt snällt och ger inte den råhet som ju faktiskt texten ger om man snackar svensk vispop jag vill ha mera typ distade guror eller så - det skulle höja den till Ulf Lundell-style där jag tycker låten hör hemma egentligen - bra sjunget och bra text men lite tuffare attityd vill jag ha.

Eddi
Min tanke var från början att den skulle vara lite "tuffare" än den nu blev, lite åt det "Lundellska hållet" som du skriver.  Men det blev visst inte så. Kanske beror det på att jag inte har möjlighet att själv lägga distade guror som du nämner. Ska fundera vidare. Tack för dina synpunkter, som tas emot med tacksamhet.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skillnaden mellan "dansbandsmusik" och den musikstil som t.ex Björn Afzelius och Ulf Lundell företräder
är ibland hårfin och här tycker jag att det faller inom kategorin "dansbandsmusik" pga att
det låter väldigt konventionellt och förutsägbart. Det är inget fel alls på sång och text,
men helst ska musiken i mitt tycke innehålla något, som får en att haja till, t.ex en oväntad
harmoniföljd, sångmelodi eller uttryck i sången. Om du minskar på reverbet, byter trummorna mot något lite
modernare eller "tuffare", kanske ändrar tempot till halvtakt, använder syntslingor, elgitarrer, syntbas....?
Som övriga är inne på här - det är inget fel alls på låten som sådan i rätt sammanhang,
men den får tyvärr inte mig att gå igång.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag var en av dem som lyssnade men aldrig kommenterade. Det var dock inte så dramatiskt, jag hade inte tid för stunden o sen fylldes inkorgen upp med annat under :P

Här kommer mina kommentarer: Det här är inte min genre och som några redan kommenterat, det är lite allsång på skansen, lite åt dansbandshållet. Det är absolut inget fel med det, jag har bara svårare att kommentera den genren eftersom den "ska" vara alla de där sakerna som man själv ofta undviker. Med det sagt tycker jag inte det är något fel på låten, men jag lämnar de kreativa förslagen till andra ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentarerna Asti och tigersoul.  :)

Jag förstår precis vad ni pratar om...jag tyckte bara att det var roligt att få leka lite med stämsång, blås och lite andra pålägg än mitt vanliga jazzkör. Har gjort ytterligare ett arr som är något "smutsigare", det kommer nog inte att göra så stor skillnad. Men för mig var det rätt kul att prova på nåt annat....

mvh Roffe H  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Version 4 av Sommaridyll. Lite "skitigare" lite annorlunda arr, annars samma låt.

mvh Roffe H  :rolleyes:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett stort steg är version 4.
Mycket fränare att lyssna på.
Nästa steg (tycker jag) är att hitta några mer rockiga raka trummor - alltså minska det jazziga ytterligare
Även saxen (som i sig är snygg) skulle kunna vara mindre bozza och mer clarence/springsteen
Bra bearbetning!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ett stort steg är version 4.
Mycket fränare att lyssna på.
Nästa steg (tycker jag) är att hitta några mer rockiga raka trummor - alltså minska det jazziga ytterligare
Även saxen (som i sig är snygg) skulle kunna vara mindre bozza och mer clarence/springsteen
Bra bearbetning!

Tack för kommentaren och tipsen. Roligt att jag lyckades med att "skräpa ner".
Provar med andra trummor och sax vad det lider...

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Smyglyssnat på denna förut och tycker distguran tuffar till låten på rätt sätt. Riktigt fin text med sköna bilder. Lite för mycket dansbandsstuk för min smak men i den kulturen finns det absolut plats för denna. Tunt ljud på trummorna får ett plastigt ljud. Gillar sångrösten som påminner lite om Hogges.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Smyglyssnat på denna förut och tycker distguran tuffar till låten på rätt sätt. Riktigt fin text med sköna bilder. Lite för mycket dansbandsstuk för min smak men i den kulturen finns det absolut plats för denna. Tunt ljud på trummorna får ett plastigt ljud. Gillar sångrösten som påminner lite om Hogges.

Tack equality  :)

Är du lite inne på cykelns linje när det gäller trummor, rockiga raka eller...
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trumspelet säkert ok. Jag är dålig på att bedöma sånt, mer själva ljudet jag reagerade på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut ett fall framåt med den distade guran, skulle gärna höra en till med lite rockstuk ala Springsteen med klarare ljud i andra örat. Trummorna som många nämnt låter lite sockyplast och jag vet inte riktigt vad du kan välja på i BIB men hittar du någon med mer smällande virvelkagge så testa den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitbra låt! Att en låt i Lasse Berghagen-stil skulle vara nåt dåligt fattar inte jag. Ingen av oss kommer att nånsin skriva en låt som Teddybjörnen Fredriksson, eller "Han tog av sig sin kavaj" (vad nu den heter)
Och Allsång på Skansen? De som är med där är ju Sveriges elit. Skulle det vara sopigt?

Att få till en så här skön refräng är nåt att avundas tycker jag.

Ljudet är ju inget vidare, men skitsamma, en väldigt bra låt och text.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Absolut ett fall framåt med den distade guran, skulle gärna höra en till med lite rockstuk ala Springsteen med klarare ljud i andra örat. Trummorna som många nämnt låter lite sockyplast och jag vet inte riktigt vad du kan välja på i BIB men hittar du någon med mer smällande virvelkagge så testa den.

Tja Eddi
Letar efter ett nytt trumset, få se vad det bli...lägger in en tydligare distgura och ska vässa saxen något till, så får vi se vad det blir.
Schysta kommentarer och tips.  :D

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skitbra låt! Att en låt i Lasse Berghagen-stil skulle vara nåt dåligt fattar inte jag. Ingen av oss kommer att nånsin skriva en låt som Teddybjörnen Fredriksson, eller "Han tog av sig sin kavaj" (vad nu den heter)
Och Allsång på Skansen? De som är med där är ju Sveriges elit. Skulle det vara sopigt?

Att få till en så här skön refräng är nåt att avundas tycker jag.

Ljudet är ju inget vidare, men skitsamma, en väldigt bra låt och text.

Hallå Nilsson
Roligt, du är alltid så positiv och har alltid nånting gott att säga. Visst är LB toppen, tycker jag också som du säkert förstår, tar inte heller illa vid mig att bli jämförd med allsången eller svensktoppen. Det viktiga är att man själv gillar det man håller på med. Håller just nu på att försöka få till ljudet, så att det blir lite roligare att lyssna på.
Tack för responsen. Gillar din fågel...mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det gick åt skogen med fågelsången och fågelpratet tyvärr. La ny sång på den låten, sen städade jag bort spår jag inte behövde längre bla den gamla sången, och glömde att Ozzys kvitter låg i början på det gamla sångspåret. Nu är det deletat, och låten sex sekunder kortare.
Men fågeln är kvar. De kan bli 30 år sa uppfödaren. Undulater är en papegojsort, den minsta av dem.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Version 5 av Sommaridyll.

Nu med nya trummor, nytt saxsolo och lite ändrat arr.

Tack för alla goda tips och råd! mvh Roffe H  :)

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Att du kunde traktera saxen så här bra trodde jag inte - suveränt faktiskt. Låten har ju utvecklats till något riktigt bra - fortfarande dansband men so what? Den här skulle inte skämmas för sig från vilken dansbandsscen som helst - kontakta Perra på forumet och be honom lyssna kanske har han lite råd om du vill gå vidare.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för kommentarerna Asti och tigersoul.  :)

Jag förstår precis vad ni pratar om...jag tyckte bara att det var roligt att få leka lite med stämsång, blås och lite andra pålägg än mitt vanliga jazzkör. Har gjort ytterligare ett arr som är något "smutsigare", det kommer nog inte att göra så stor skillnad. Men för mig var det rätt kul att prova på nåt annat....

mvh Roffe H  :wacko:

Man ska alltid prova nya saker, o inte vara rädd för att det blir riktigt jäkla uselt ens (vilket det här definitivt dock INTE blev). Man måste våga prova ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Eddi och tigersoul, kul med respons...men jag tror inte jag går vidare med den här typen av låtar...en sak som dock var bra och roligt var att jag fixade ett nytt sound på saxen, kunde ju inte lira "fluff-fluff" på en sån här låt.
Kanske kan använda soundet i någon rivig jazz eller blueslåt i framtiden.  :D

mvh Roffe H
« Senast ändrad: 09.09.2012, 16:58:28 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jajamen, mycket bättre igen!
Väldigt snyggt saxsolo.
Du skulle kunna ta bort distgitarren på sista versen för lugna ner och få mer dynamik innan refrängen braka loss med allt igen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jajamen, mycket bättre igen!
Väldigt snyggt saxsolo.
Du skulle kunna ta bort distgitarren på sista versen för lugna ner och få mer dynamik innan refrängen braka loss med allt igen

Inte så dum ide för att få variation, ska prova...
Tack för responsen Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Eddi och tigersoul, kul med respons...men jag tror inte jag går vidare med den här typen av låtar...en sak som dock var bra och roligt var att jag fixade ett nytt sound på saxen, kunde ju inte lira "fluff-fluff" på en sån här låt.
Kanske kan använda soundet i någon rivig jazz eller blueslåt i framtiden.  :D

mvh Roffe H
Klart du ska göra fler liknande bra text bra musik klart vinnande koncept :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ok, om du tycker det så...får jag väl köra vidare då!
Lyssnade på din senaste låt (Summerday) som du la upp som färdig demo. Snyggt, men glömde att fråga om texten, brukar du inte lägga ut den. Jag brukar läsa den när jag lyssnar, ger liksom en extra dimension. Ska den inte vara längre förresten? Den skulle hålla ett stund till....

mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 09.09.2012, 18:56:55 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Provar cykelns senaste tips, att "lätta på trycket" mot slutet av låten för att sedan komma igen med fullt ös...

Tycker det blev helt ok, mvh Roffe H   :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)