Kontrollrummet

Komplexitetens påverkan på musikens estetik.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag fick lite funderingar i tråden om Best of.

Jag undrar över vad som är väsentligt för er vid val av musik att lyssna på. Enkelhet eller komplexitet? Några tankar om varför det är så, vore intressant.


Definitioner:
Enkelhet: låten är "direkt" och man förstår första gången att det är nåt man gillar. (Icke att förväxla med kommersiellt, som är nåt som "producerat" fram av ett maskineri på nåt förlag)
Komplex: Det finns en "inlärningströskel" innan man fattar att det är bra musik. Metallicas tidiga plattor är sådana och även Opeth, för att ta några exempel på progressiva "krafter" inom hårdrocken.

Jag är fullt medveten om att de flesta nog tycker båda fyller sin funktion i deras musikliv, och enkelhet är inte sämre än det andra. (På sistone har jag gjort musik för piano mm, där komplexitet och enkla "naiva" (HasseFX :D )teman varvas på ett dynamiskt sätt (förhoppningsvis). Jag gillar båda, men en hel skiva med pop (Maggio var den senaste jag lyssnade på i sin helhet) kan jag bara lyssna på 2-3 ggr, den har liksom satt sig och upplevs som tråkig. Beatles kan jag lyssna på, så länge det är sporadiskt (de var ju dock grymma musiker/kompositörer till skillnad från den mesta pop-musiken idag).

MEN på det individuella planet har man ju olika preferenser. Jag minns att Memphis (KR-frånvarande) sa till mig att allt måste ha en hook för att han ska gilla, och det håller jag inte med om.

Vad anser ni om dessa tankar? Är jag ute och cyklar eller är det ointressanta funderingar? :D

(Har skrivit om dylika saker förr, men här är nog en ny vinkling.) Jobbar ju på min doktorsavhandling  :rolleyes:
« Senast ändrad: 05.09.2012, 15:23:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Jag letar aktivt efter ny musik jag inte förstår, senast, och antagligen absolut konstigaste musiken jag stött på som jag lärt mig uppskatta är Venetian Snares. Inte många som håller med kan jag tänka mig, men det är nåt nytt och fräscht över det. Simpelt men ändå fruktansvärt invecklat.

Sen lyssnar jag mycket på minimalistisk musik. Men jag tror det är atmosfären som avgör, gåshuden som upplevs när den långsamt mediokra låten gräver sig ur sitt djup och övergår till något helt fantastiskt. Då blir väntan en slags förspel för det man vill höra, och väntandet är absolut nödvändigt för att klimaxen ska upplevas som något speciellt.. Jag vet inte hur man ska förklara det men jag har ett exempel.

Venetian Snares:


Reso - Hemisphere:


Värt att notera är att det egentligen inte finns något klimax i Hemisphere, och det är i princip bara atmosfär i hela låten. Inte särskilt komplex, bara uppbyggnaden, över kullen, sen ner igen.


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
För mig känns som att det finns tre typer av musik:

- Enkel musik som Dividend säger som man kanske kan tycka om på första lyssningen. Sån musik brukar man dock tröttna på fort.

- Lite mer "svår" musik som man sakta inser är riktigt bra. Sån musik brukar man oftast tycka om en längre tid.

- "Speciell" musik som egentligen kan vara rätt "dålig" men som man sakta lär sig gilla bara för att man (kanske mer eller mindre undermedvetet) tycker att man är cool (på ett eller annat sätt, ofta "unik") när man lyssnar på den (hej alla blackmetallare). Det betyder dock inte att man "egentligen inte" gillar musiken, utan bara att anledningen till att man börjat gilla den kanske var lite korrupt, eller vad man ska säga.

Tror vi alla har låtar från alla tre kategorier.

Försök ha överseende med alla mina subjektivt tolkbara ord.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...hur "skadade" är vi av att vara kreatörer själva, nu för tiden ofta en jack-of-all-trades från komposition över framförande, inspelning och mixning??

Den hatälskade "musiker-musiken" med speltekniken i första hand gentemot "indie" där egenarten markeras med avvikelser och pådyvlad "fulhet"... Båda hett debatterade av främst kreatörerna själva. När Yes, ELP och Mike Oldfield låg på topplistorna torde det ha varit betydligt mindre andel "spelande" i publiken än idag, men nu är det andra värden som uppskattas och... Äh...  <_<

"Naiv" ;)  Ja i konsthänseende!  http://sv.wikipedia.org/wiki/Naivism



Naiv (enkel) musik??

 
« Senast ändrad: 05.09.2012, 21:42:59 by HasseFX »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag letar aktivt efter ny musik jag inte förstår, senast, och antagligen absolut konstigaste musiken jag stött på som jag lärt mig uppskatta är Venetian Snares. Inte många som håller med kan jag tänka mig, men det är nåt nytt och fräscht över det. Simpelt men ändå fruktansvärt invecklat.

Sen lyssnar jag mycket på minimalistisk musik. Men jag tror det är atmosfären som avgör, gåshuden som upplevs när den långsamt mediokra låten gräver sig ur sitt djup och övergår till något helt fantastiskt. Då blir väntan en slags förspel för det man vill höra, och väntandet är absolut nödvändigt för att klimaxen ska upplevas som något speciellt.. Jag vet inte hur man ska förklara det men jag har ett exempel.

Ja, Venetian Snares var verkligen udda. På en snabblyssning är det ju omöjligt att säga om det finns nåt "innehåll" man kan ta till sig, men säger du att du lärt dig uppskatta det så :D
Jag kan gilla minimalistisk musik av samma anledning som du, ljudbild och atmosfär. Kör t ex totalt monoton trance (av det omelodiska slaget) när jag programmerar. Det varvat med Mozart. Både funkar i bakgrunden vid "pluggande" eller annan sådan aktivitet och det är ju lite konstigt, för Mozart är ju inte "enkelt" på samma sätt som trance.

Jag tycker ju att t ex Future sound of londons Lifeforms, är det bästa som gjorts i (instrumental) elektronisk väg på 90-talet. Synth-nissen Light head, här på KR tycker samma.  (Eller i alla fall tokdiggar han dem.)
Och då har jag lyssnat på en hel del sådan musik och menar att mycket är skräp. Det är en hel del minimalistisk ambient, men med mycket dissonanser och "spasmryck" (oväntade vändningar och infall, som inte är "ambient" alls), välproducerat och enkla harmonier och melodier (eller snarare fraser av noter oftast).
Ändå är det ju att betrakta som "kompositionsmässiga" fullträffar, fast det tar ett tag innan man uppskattar. De växer
En av deras mest lättlyssnade låtar är kanske:

Deras största hit under förra seklet :rolleyes: var:

... där de håller sig samma tempo rakt igenom, förmodligen för att det ska funka på dansgolven.
Värt att notera är att det egentligen inte finns något klimax i Hemisphere, och det är i princip bara atmosfär i hela låten. Inte särskilt komplex, bara uppbyggnaden, över kullen, sen ner igen.
Resos låt lät fan som Future sound :D Väldigt "enkelt" men suggestiv och genomarbetad atmosfär. Ska kolla upp dem mer! Tack för tipset!

För mig känns som att det finns tre typer av musik:

- Enkel musik som Dividend säger som man kanske kan tycka om på första lyssningen. Sån musik brukar man dock tröttna på fort.

- Lite mer "svår" musik som man sakta inser är riktigt bra. Sån musik brukar man oftast tycka om en längre tid.

- "Speciell" musik som egentligen kan vara rätt "dålig" men som man sakta lär sig gilla bara för att man (kanske mer eller mindre undermedvetet) tycker att man är cool (på ett eller annat sätt, ofta "unik") när man lyssnar på den (hej alla blackmetallare). Det betyder dock inte att man "egentligen inte" gillar musiken, utan bara att anledningen till att man börjat gilla den kanske var lite korrupt, eller vad man ska säga.

Tror vi alla har låtar från alla tre kategorier.

Försök ha överseende med alla mina subjektivt tolkbara ord.

Haha. Jag lyssnade mycket på blackmetall för 15-10 år sedan (kass produktion, tremolopicking på gurorna, grindpartier och skrikig sång, för er som inte vet). Och mycket är ju så dåligt utfört (t ex Burzum - TOTAL ickemusikalitet på skiva!) att  bara imagen kan förklara att tonåringar lyssnar(/de) på skiten.

Jag håller med om dina subjektiva tankar! ;) Men!

Inte alla är "enbart image" och Satanism hit och dit, jag kan fortfarande uppskatta vissa grupper idag och jag anser att de faktiskt var/är musikaliska. Sen insåg jag även att dessa band fattat vad dynamik vill säga. Lugna partier varvat med grind. Inga geniala "kompositioner", som Opeth, men skön brutal hårdrock. Ofta med rätt klyftiga texter även om man inte tror det ;)

De flesta bra finns ju fortfarande och sjunger sällan/aldrig om Satan (tror jag inte jättekoll på genren idag). Immortal har ju släppt skitbra skivor de senaste 12 åren dock :D Mayhem är också bra.
Emperor var riktigt musikaliska också, fast de har väl lagt ner.

Emperors låt With strength I burn. De skriker i början och clean-sång (jävligt snygg sångmelodi) på slutet. Lättlyssnat? :) Kanske inte, men bra instrumentalister!



...hur "skadade" är vi av att vara kreatörer själva, nu för tiden ofta en jack-of-all-trades från komposition över framförande, inspelning och mixning??

Det är ett annat ämne, vad som är viktigast om man väljer mellan komposition, framförande och mix och inspelning. :) Det är klart att Chromes låtar eller t ex Jarre hade varit olyssningsbara om de framfördes på acke och flöjt, men man kan ju "förbättra" en komposition med de andra tre? Och mixen och framförandet blir ju också bättre (kanske) om kompositionen är bättre.
En barockorkester som får tvångs-framföra skitmusik, de framför den förmodligen sämre än om de får spela nåt de gillar.


Den hatälskade "musiker-musiken" med speltekniken i första hand gentemot "indie" där egenarten markeras med avvikelser och pådyvlad "fulhet"... Båda hett debatterade av främst kreatörerna själva. När Yes, ELP och Mike Oldfield låg på topplistorna torde det ha varit betydligt mindre andel "spelande" i publiken än idag, men nu är det andra värden som uppskattas och... Äh...  <_<

"Naiv" ;)  Ja i konsthänseende!  http://sv.wikipedia.org/wiki/Naivism



Naiv (enkel) musik??

:D


Agnus Dei lät vacker. Naiv? :D Mer gemensamt med monofon gregoriansk musik än Bach förstås, men klart trevlig lyssning.
Erich Satie håller alltid :)
« Senast ändrad: 06.09.2012, 14:19:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Känner att jag behöver göra en instickare angående Venetian snares. Jag lyssnar på låtar, inte på artister. 8 av 10 av hans album är helt omöjliga att lyssna på, men sen har du de få speciella låtarna som man tar till sig. Jag känner att en upprättelse är på sin plats som ursäkt för att jag länkade den absolut knepigaste av hans låtar jag lyckas uppskatta.
Här är en orkestrerad låt influerad av jazz och drumcore för att förklara hur han "hoppar runt" i genrerna.
Venetian Snares (Rossz Csillag Alatt Született) - Hajnal

Anledningen till att man måste lyssna flera gånger tror jag mycket beror på att trummorna är ett slags melodiskt instrument istället för komp, och går oftast i 7/4.


Makalös trummis som lyckas spela Pink + Green live:


Vet att det är fel ämne att diskutera men jag kände att jag behövde få ur mig det :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag tänker (försöker iaf :rolleyes:) så här: När vi gör musik, arbetar vi med en uppsättning (oftast oskrivna) regler som som vi följer och som ofta (men inte alltid) bestäms av genre. Vissa genrer har striktare regler (t ex country) och andra mer tillåtande (t ex friformjazz). Strikta regler ger enklare musik, mer tillåtande regler öppnar upp för större komplexitet.

Regler skapar igenkänning och svarar mot vårt behov av sammanhang och mening, samtidigt kan de verka hämmande på kreativiteten. Intressant är att det verkar inte gå att göra musik utan några regler alls, rytm och melodi utan någon regelbundenhet alls upplevs inte som rytm eller melodi. Reglerna både begränsar musiken och ger den ett livsrum.

Självklart kan man skapa intresse för sin musik genom att bryta mot reglerna på ett oväntat men ändå smakfullt sätt, men duktiga musiker lyckas ofta skapa något unikt inom ramen - variationsmöjligheterna hos melodik, rytmik och klang är trots de självvalda begränsningarna mycket stora.

Två giganter med helt olika utgångspunkt:

Arvo Pärt skriver musik med oerhört strikta självpåtagna regler. Estetiken ligger i de minimala variationerna i melodi och harmoni.


Frank Zappa försökte medvetet bryta mot många regler. Ändå går hans musik att känna igen - han har skapat en egen estetik som vi kan relatera till och säga: Det här låter Zappa.
« Senast ändrad: 06.09.2012, 20:10:06 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ariae: Bra att du förtydligade och det är ju aldrig offtopic (tycker jag) :D.  Annars hade jag ju kanske fått spel och köpt in hela diskografin och blivit grymt besviken på dig och honom. ;)
Men ska ändå kolla upp lite, är youtube bästa platsen för att kolla upp det? Spotify.
Jag associerar lite till progg-flummarna Samla mammas manna. Det är liksom "kul" och ganska skön bakgrundsmusik om man är pigg och har tålamod  för att ta till sig det (inte behöver fokusera och trivs med spattiga ljudeskapader i bakgrund bl a). Men det är väl skräp, väl? Eller håller inte folk med om det?
 Jag fattar inte ens om de var bra instrumentalister när jag lyssnat. Det är för galet, för att man ska hinna uppfatta någon struktur. Var de amatörer på svamp som uppenbart inte hade nåt slags (kompositionsmässig) plan eller ens en idé om vad de ville åstadkomma.
I deras fall är ju produktionen oväsentlig :)
Det känns lite som Eddie Meduza kompositioner, fast instrumentala. Inga regler. Fast de är genuina, precis som Meduza var. Han hade dock en idé: Att supa som ett svin och det märks i musiken och texterna.
Jag tänker (försöker iaf :rolleyes:) så här: När vi gör musik, arbetar vi med en uppsättning (oftast oskrivna) regler som som vi följer och som ofta (men inte alltid) bestäms av genre. Vissa genrer har striktare regler (t ex country) och andra mer tillåtande (t ex friformjazz). Strikta regler ger enklare musik, mer tillåtande regler öppnar upp för större komplexitet.
Regler skapar igenkänning och svarar mot vårt behov av sammanhang och mening, samtidigt kan de verka hämmande på kreativiteten. Intressant är att det verkar inte gå att göra musik utan några regler alls, rytm och melodi utan någon regelbundenhet alls upplevs inte som rytm eller melodi. Reglerna både begränsar musiken och ger den ett livsrum
Ja, sant. Håller med om att man har ett "inre" regelverk som viss musik uppfyller. Och den lyssnar man på. Såvida man inte vill (eller har lätt för) att uppfatta och lära sig strukturen i annan musik).
Musiken skiljer sig nog mest från annan konst, att det är omöjligt att skapa den utan att ha nån känsla för struktur. Även om man bara hamrar på en sten, så är rytmik en (enkel)struktur.
Mix och produktion och kanske framförallt text,  är lika viktiga och konstnärliga element, men den där nästan stringenta strukturen, som hela tiden är närvarande, oavsett om man fattar det eller ej, är nödvändig.
Det är inte förvånande att barn osm får musikundervisning blir bättre på matte. I musiken (instrumental) är ju allt proportioner och intervall och rytm och tonhöjd. Allt kan ju mätas matemtatiskt t o m.
Det är därför man kan skapa en musik i cubase. Eller att Bach kunde skriva ner sina fugor och vi fortfarande kan återge dem.
Det är inte ofta folk återskapar sixtinska kapellet. ;)
Självklart kan man skapa intresse för sin musik genom att bryta mot reglerna på ett oväntat men ändå smakfullt sätt, men duktiga musiker lyckas ofta skapa något unikt inom ramen - variationsmöjligheterna hos melodik, rytmik och klang är trots de självvalda begränsningarna mycket stora.
Jäpp. Lyssnar på dina länkar ikväll!
Två giganter med helt olika utgångspunkt:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För att vara två giganter är de för närvarande ganska osynliga...

Glömde lägga in info i ditt inlägg...
« Senast ändrad: 07.09.2012, 17:02:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
För att vara två giganter är de för närvarande ganska osynliga...

Glömde lägga in info i ditt inlägg...

Om du höjer blicken ;) till inlägget ovan Div:s senaste hittar du giganterna i mitt inlägg, Arvo Pärt och Frank Zappa. Tror div bara fick med en liten slaskrad från mitt citat på slutet...

Eller att Bach kunde skriva ner sina fugor och vi fortfarande kan återge dem.
Det är inte ofta folk återskapar sixtinska kapellet. ;)
:D
« Senast ändrad: 07.09.2012, 17:16:09 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: Div
Två giganter med helt olika utgångspunkt:
Det såg ut som det skulle följas av ytterliggare storheter.
Ja, Zappa har satt sina djupa spår i mitt musikmedvetande! Många fina tidigare saker finns, det som föregick modern tid - d.v.s. det som var före 'Bobby Brown'.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google