Kontrollrummet

Installationsfråga: Windows

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
En fundering kring installation:
Datorn som ska få nytt OS har en hårddisk där Vista är OS.
Skulle jag kunna sätta in ytterligare en hårddisk och installera Win7 på den?
Vista-OS:et kommer sedan inte att användas.

Anledningen till att jag undrar är att jag har en Windowsversion som inte går att uppgradera, endast nyinstallera och jag vill ju inte sopa Vista-disken ren genom att installera ett nytt OS (iom att jag har en massa filer och grejer där).

Så alltså, in med ny disk - in med Win7 på den - använda den gamla som backupdisk. Skulle det funka? Är det nåt speciellt jag i så fall behöver tänka på vid Win7-installationen, med tanke på enhetsbeteckningar och sånt?


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Det funkar bra. Du kan sen välja vilket OS du vill starta med i boot menyn.
Finns en massa länkar om hur du gör. Ett exempel visas i denna länk. Du börjar vid punkt.3 iom att du stoppar i en till HDD.
http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Det funkar bra. Du kan sen välja vilket OS du vill starta med i boot menyn.
Finns en massa länkar om hur du gör. Ett exempel visas i denna länk. Du börjar vid punkt.3 iom att du stoppar i en till HDD.
http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html

Finemang! Då kör vi :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan du inte bara flytta alla filer du vill spara från Vistadisken till den nya sedan blåsa den gamla ren och installera win7 där?
För att slippa ha två OS, tänkte jag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Kan du inte bara flytta alla filer du vill spara från Vistadisken till den nya sedan blåsa den gamla ren och installera win7 där?
För att slippa ha två OS, tänkte jag.
Jag tänkte att en ny och fräsch disk till Os:et skadar nog inte på den där gamla datorn. Och när det väl är installerat kan jag ju plocka bort Vista från den gamla disken.