Kontrollrummet

Roffe H - Kom Dansa Med Mig.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låten har funnits rätt länge som halvfärdig demo. Har också tagit vara på alla goda råd och tips jag fått och gjort en del små justeringar.
mvh Roffe H  :)

-----------------------------------------------

LÅTNAMN: Kom dansa med mig
ARTIST/GRUPP: Roffe H
GENRE: Jazz/Bossa
LÅTLÄNGD: 5:09
KOMPOSITÖR: Roffe H
MEDVERKANDE: Roffe (sax & komp) Asti (ackustisk gitarr)
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

------------------------------------------------

Kom dansa med mig
Flaskan är tom och festen är slut
Kom ta min hand så hittar vi ut.
Försök att förstå och glöm inte bort
Att leka med mig ty lyckan är kort.

Du viskar till mig med förförisk röst
kom drick av mitt vin och ta mig till tröst.
Svekets sår läker inifrån först
detta tar tid kom och släck din törst.


Kom dansa med mig ty natten är lång
slå an mina strängar och ge mig din sång.
En sång utan ord, ty natten är stum
När månljuset lyser in i vårt rum.


Gemensamma minnen blir till ett rus
långt ifrån stadens bilar och brus
En sommar en skymning en stund att va’ trygg
En smeksam hand på en solröd rygg.

Ljuset flämtar till på vårt bord
en stilla gemenskap utan ett ord.
En svag liten låga av försoning och ro
Har sakta väckt vår förhoppning och tro.


Kom dansa med mig ty natten är lång….


Text & musik Roffe H
« Senast ändrad: 10.09.2012, 13:19:40 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter perfekt Roffe :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter perfekt Roffe :D

Vad roligt Eddi, tack.  :) Skönt att höra när man lyssnat, funderat och skruvat och till sist får till det.
Är själv rätt nöjd.
mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter jättebra om det här, naturligt och väldigt mycket som ett band. Saxarna låter finemang, sången också med lite Svante Thuresonblått i vissa toner.Det låter inte fel, men är en ovanlig approach att dubba sången i verserna och gå ner på understämma med ena stämma på refrängerna. Har svårt att bestämma mig för om jag gillar att dubba sången i den här sortens musik.

*sneglar på din signatur* Är resten av grunden nån slags byggklossar eller loopar?  Fattar inte hur sånt går till... :D

Melodin låter bekant, men jag kan inte komma på varifrån. Fin text, det är få förunnat att kunna skriva så lediga texter på svenska, och få det så sångbart. Många ord känns ju så slitna eller bara ålderdomligt kantiga att ta i sin mun. Du kan det här. :)
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå Rattlesnake, kul att du gillar låten.  :D
 
Den dubbade sången i versen är faktiskt ett misstag. Det var bra att du påpekade detta (blev så när jag mixade den till färdig demo) ska ta bort så fort jag kommer åt.
Stämmorna däremot tycker jag kan vara med. Roligt att du uppskattar  texten, det är svårt att få till det på svenska, håller med dig där.
Använder BIB (band in the box) real tracks. Kan ibland låta lite ”icke levande” om man inte är sparsam med instrument och jobbar lite med mixen. Det är lätt gjort att lägga på för mycket. Jobbar med BIB eftersom jag inte spelar keyboard och inte heller är jag särskilt bra på gitarr.

Jag lyssnade lite på vad du gjort, jättefint.  Skänklåten (är väl live?) är jättehäftig, påminner om bl.a. Kebnekajse  och Skäggmanslaget. Visst är det väl ”riktig fiol” man hör? Håller just på med en jazzmelodi i "folklig dräkt" där jag spelar altsax och fiol, få se när den dyker upp.

Roligt att du gillar…mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Stämmorna däremot tycker jag kan vara med.

Stämman var bra, har jag inga problem med.  :)

Jag lyssnade lite på vad du gjort, jättefint.  Skänklåten (är väl live?) är jättehäftig, påminner om bl.a. Kebnekajse  och Skäggmanslaget. Visst är det väl ”riktig fiol” man hör? Håller just på med en jazzmelodi i "folklig dräkt" där jag spelar altsax och fiol, få se när den dyker upp.


Det är ett internetsamarbete, fejkad live med applåder från nån ljudeffektbank,men med riktig fiol. Roligt att du tycker det låter som Kebnekajse och Skäggmanslaget, det var exakt dit vi ville nå!  :D
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter jättebra!

Roligt att du tycker det, man blir  :)

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj! Varenda tråd impar ju här. Hörde denna väl i instrumental tappning förut. Men har ju hänt mycket från ett redan fint utgångsläge. Tusan vad sång kan göra! Lite Svante Thuressonstuk på denna gör ju inte saken sämre och vilken fin text!. Instrumentalpartiet känns oproportionerligt långt i förhållande till de utmärkta vokala insatserna men låter ju bra så det skall vara kvar.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj! Varenda tråd impar ju här. Hörde denna väl i instrumental tappning förut. Men har ju hänt mycket från ett redan fint utgångsläge. Tusan vad sång kan göra! Lite Svante Thuressonstuk på denna gör ju inte saken sämre och vilken fin text!. Instrumentalpartiet känns oproportionerligt långt i förhållande till de utmärkta vokala insatserna men låter ju bra så det skall vara kvar.  :D

Kul att du gillar equality  :) hade bara tänkt instrumentalt från början, men du har rätt vokala insatsen klunde ha varit mer omfattande. Nu blev det så här, något att tänka på till nästa gång...
Tack för dina synpunkter, som gör en mycket  :D  och nöjd.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Oj.. Allt i detta är skitbra.. Vilken GRYMT skön Du har röst - njutbar som tusan. Texten hade jag velat skriva! MVG på den. Givetvis också bra lirat.. Hela grejen andas harmoni
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj.. Allt i detta är skitbra.. Vilken GRYMT skön Du har röst - njutbar som tusan. Texten hade jag velat skriva! MVG på den. Givetvis också bra lirat.. Hela grejen andas harmoni

Hallå hogge!

Jag kan säga tack  :) och det samma. Roligt att du gillar låten. Lyssnade lite kort på en av dina låtar "Aldrig mer". Kul att du skriver svenska texter också. Att du bygger upp låten gillar jag, och dessutom finns där dynamik..
Kommer att lyssna mer på dig, yes!  :D

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)