Kontrollrummet

aROCKER_Blind frustration

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Denna kan bli med i en mastringstävling så den är omastrad, bara limiterad!

Mikael Edebro från detta forum har bidragit med feta flutes och Hammond!

Håll till godo:

Hej!
 Har hittat ytterligare nån dimension i mitt mixande och även mickning av instrument...tycker att detta är ett steg i rätt riktning!
 
Denna har jag gjort ihop med en gitarristkompis...gillar lyriken som är lagomt tung.
 
Stort tack till mina medmusikanter på nätet...snacka om en guldkant, att sitta med en låtidé och skicka ut den till er, sedan ramlar det in musikaliskt godis, där ni dessutom ger mig fria händer att klippa/klistra och välja/vraka.
 
Inte i nån speciell ordning, men ni har varit grymma:
 
Rolf "Trazan" Nordström, Bluesboy, JohnRick, Mikael Edebro (Forum, Kontrollrummet), therocker
 

Musik:Trazan, aROCKER
 Text:aROCKER
 
Hammond:Mikael Edebro, Bluesboy
 Flute:Mikael Edebro
 Moog/Strings/Sitar:Bluesboy
 Strings:JohnRick
 Bass:Rolf "Trazan" Nordström, therocker (overdubs) (takeoffs) (Jerkoffs)
Guitar: Rolf "Trazan" Nordström
 Backing vocals:aROCKER, Rolf "Trazan" Nordström
 Drums/Percussion/Vocals: aROCKER
« Senast ändrad: 29.09.2014, 21:55:06 by aROCKER »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnar med spänning. Eftersom det är en färdig låt så kommer jag inte med några direkta förslag utan bara lite allmänna kommentarer:

+:
- Kul o intressant dynamik i låten, man håller uppe intresset, plus på det!
- En hel del trevliga inslag, instrumenten låter bra, det kännas inte rörigt, strängarna var mycket trevliga te.x
- Det låter "färdigt" på det allra mesta (-mastring så klart) i synnerlighet i tanke på hur många inblandade det är! Bra jobbat!

-:
- Jag är inte jätteförtjust i vocals, det känns lite over the top över framförandet stundtals även om det passar låten o stilen. Det glider även lite på pitch någonstans, framförallt i början, låter lite för surt. Lite väl uppenbart att det är en comp på några ställen (kanske menat?) Är inte heller kär i delayen/dub'en på lead vocals när låten kommer igång, särskilt inte i hörlurar. Kanske personlig smak men det låter inte optimalt i mina öron.

Nu drog jag till på kommentarerna över vocals där men det är i princip det enda där det finns saker jag inte gillar också, så sammantaget: inte alls tokigt! tummen upp!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tackar för den fina kritiken..det är ju som sagt 70-tal..så, en del delay får du nog stå ut med.
Att det inte är klockrent i pitch...ja, det är nog inte tänkt så utan det får man när en trummis sjunger som en rolig grej!

RnR!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Allt som du gör är en stor tribute till 70-talet så även denna - underbart om den kommit 1978 typ och utmanat Tommy och liknande alster. Det där med "over" var inte det Louise Hoffsten eller till och med Isabella Scorupco - låter bra i alla fall. Hela arret med alla influenser är helskönt tillsammans med din stämma 5 solar  :D :D :D :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att höra "gamla minnen".

Citera
Är inte heller kär i delayen/dub'en på lead vocals när låten kommer igång, särskilt inte i hörlurar.

Håller till fullo med, kan den vara kortare eller smalare? Tror det skulle vara ok och tidstypiskt då oxå.
Eller håller du inte med där?

Sången är skön. Om det är lite falskt så gör det mig ingenting. Många liveartister lyckas inte lika bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här är ju skitbra! Fantasifullt och kul arr, snygga insatser från samtliga medverkande
och ett tidstroget sound! Härlig och uppiggande lyssning så här på morgonen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
låter tidstypiskt och bra.
har eg inget att anmärka på. hade nog blivit en hit 1976

ha de
gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Progressivt och skönt. Gillar din sång, härlig attityd i den. Kul med låtar som utvecklas över tid. Inget direkt att klaga på. Ingen hit direkt, mer som ett mellanspår på LPn. Men bra ändå!

 :)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tackar för den fina kritiken allihopa!

Jag har lugnat ner delayet nu MaxB...visst var det vilda prylar på 70-talet men det du så väl uppfattade var att man kunde köra lite lowcut på det så inte det var så tjockt!
Sedan drog jag ner det.
Jag hade arbetat in ett annat delay från början men bytte ut det och vart lite oförsiktig såhär på slutet...men tack för påpekande, lite klarare nu va!?

Rock on!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
JA!! Fy för sören va bra!!
Men vad har Noddy Holder i Uriah att göra ??? ;)
Klockrent Heep slut,och sådant kan ju inte jag motstå!
Hammond rules!! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Väldigt autentiskt! Har alltid gillat när olika teman avlöser varandra. Fast för mig var det då mer åt pophållet, typ 10cc.
Trummorna håller högsta klass.
Vilket jobb du måste lagt ner på det här! Kalas!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Väldigt autentiskt! Har alltid gillat när olika teman avlöser varandra. Fast för mig var det då mer åt pophållet, typ 10cc.
Trummorna håller högsta klass.
Vilket jobb du måste lagt ner på det här! Kalas!
10cc är ju riktigt bra!
Tack för fin kritik


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
JA!! Fy för sören va bra!!
Men vad har Noddy Holder i Uriah att göra ??? ;)
Klockrent Heep slut,och sådant kan ju inte jag motstå!
Hammond rules!! B)
Jo, det finns nog en hel del uriah heep i detta, att det blir lite Noddy Holder är för att jag bara låter lite så när jag sjunger.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härligt! :) Japp tidstypiskt 70-tal så när som på en överfet kagge möjligen... Egen stil och absolut ingen pastisch! Kansas seglar på Mott the Hoople mitt ute i Atlanten och räddas av Mick Box :D


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Härligt! :) Japp tidstypiskt 70-tal så när som på en överfet kagge möjligen... Egen stil och absolut ingen pastisch! Kansas seglar på Mott the Hoople mitt ute i Atlanten och räddas av Mick Box :D
Haha!
Jo det är därför jag skrivit att det är lite nyare produktion, ville behålla trycket i kaggen...men om man lyssnar på T-Rex "The slider" så har man en saftig kagge om något.
Tack för kritik.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
men om man lyssnar på T-Rex "The slider" så har man en saftig kagge om något.

Helt riktigt - mittåt!  ^_^ 

[inspirational]


Ray Pawlik - Guitar
Steve Long - Guitar
Paul Minter - Bass
Lindsey Minter - Drums
Dicky Sony - Vocal
Background Vocals:
Clydie King
Shirley Mahews
Jackie Ward
Horns arranged by:
Don Fagen and Walter Becker

[/inspirational]


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
men om man lyssnar på T-Rex "The slider" så har man en saftig kagge om något.

Helt riktigt - mittåt!  ^_^ 

[inspirational]


Ray Pawlik - Guitar
Steve Long - Guitar
Paul Minter - Bass
Lindsey Minter - Drums
Dicky Sony - Vocal
Background Vocals:
Clydie King
Shirley Mahews
Jackie Ward
Horns arranged by:
Don Fagen and Walter Becker

[/inspirational]
Aldrig hört eller hört talas om...dom där trummorna låter betydligt tunnare än Sweet´s på Sweet Fanny Adams eller T-rex.
När kom den där...känner igen vissa av namnen på dom i gruppen!?


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Detta blev ju kalas! Riktigt skön låt. Det var ett sant nöje att få bidra till denna!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jizes vilket sväng!

Inget att klaga på här,ofantligt bra jobbat med mix och lir.Arret är ju snudd på genialiskt..

Fem hårband i luften då jag har för mig att rockarna på den här tiden hade långt hår  :D

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Än en gång har du fångat tidsandan mitt i prick! :) Stör mig dock lite på stråkarna som jag inte riktigt tycker hör hemma här... fast i det disharmoniska partiet är de läckra... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Detta blev ju kalas! Riktigt skön låt. Det var ett sant nöje att få bidra till denna!  ;)
Tack för hjälp...gitarristen fick bånge när han hörde det underbara hammondliret...klockrent.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Detta blev ju kalas! Riktigt skön låt. Det var ett sant nöje att få bidra till denna!  ;)
Tack för hjälp...gitarristen fick bånge när han hörde det underbara hammondliret...klockrent.

Det där med "bånge" lät härligt!   B) Ja, varför inte. Låten är superbra. Fin dynamik, det är inte alltid man träffar på detta, ofta kan tunga låtar bli rätt jämntjocka, men inte här.
Växling mellan olika tempot, sååå bra! Lite "Beatles trick" i början. Brukar inte J. Lennon gilla och sjunga några strofer med skruvad sångmick...
En gammal jazz-råtta som jag är kanske inte riktigt hänger med...men det är bara så bra! Jag gilar när det är tungt och samtidigt svänger... det är väl det som är grejen?

mvh Roffe H  :D
« Senast ändrad: 07.09.2012, 20:37:32 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sitter riktigt fint på en fredagskväll till maten!  :P
Bra hantverk det här. Roligt att höra hur dynamiskt och händelserikt det blir då rätt folk gör saker tillsammans.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Harmonica Mike
Roffe
Jocke
MaxB

Tack för trevlig kritik, vad kul att denna gick hem...den känns ju som ett monster minns när vi pusslade ihop den att vi tänkte sätta den live...men vi träffas för sällan för att ödsla tid.
Delar av den fanns sedan tidigare samarbeten och sedan satte vi ihop den på samma kväll och då sätter han leadgitarr så jag kan följa låten i ett klick...efter det så börjar kakan byggas.
Jag vet ju nu vilka runt omkring mig som kan leverera det jag söker så...jag är grymt tacksam över denna "vänskap" via forum-musicerande (hur fan stavas det!?)

Nästa pryl är redan klar men jag har fastnad i den enkelhet den har...den låter för banalt i mina öron medans domflesta tycker den är jättebra...hm, låter som I love Rock n Roll med Joan Jett förutom att jag sjunger utan den kuk som hon har men jag skulle ha haft..hm, hur blev det där nudå!? :-)


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Aaargh, så jävla bra. Önskar att jag kunde få ut dina alster till fler personer på något sätt, de förtjänar spridning. Tiopoängare!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Aaargh, så jävla bra. Önskar att jag kunde få ut dina alster till fler personer på något sätt, de förtjänar spridning. Tiopoängare!
Oj, vad kul att höra!
Jo, det är lite synd kan man tycka ibland...många kompisar blir irriterade på att jag inte gör mera av det hela...men jag har haft min lilla "RnR-tid", hehe!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jag är så dålig/slö på att skicka mina verk nånstans men har länge tänkt göra detta och gjorde det i helgen...gick in på BIGELF´s facebook och länkade till denna låt som är en hyllning till dom...riktigt kul med svar och vilket svar sedan, grymt coolt!



Damon Fox WOW! I love it, well done gentlemen. I'm very touched you would do such a track dedicated to Bigelf. The writing/hooks/riffs are really good regardless
Thx again, we miss Sweden dearly.
Gilla · Svara · den 2 november kl. 02:44


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Riktigt, riktigt, riktigt skitbra låt. Låter verkligen 70-tal. Jag gillar't
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med den responsen aROCKER!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Har gett denna en betydligt bättre mix, tyckte detta 8 minuters verk var värd det.
För dom som gillade låten kan detta vara betydligt roligare lyssning.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte möjlighet att lyssna på mix med dagens förutsättningar men det är kul låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Inte möjlighet att lyssna på mix med dagens förutsättningar men det är kul låt!

Ajdå, har studion brakat ihop?
Nåväl, det är en ganska klar förbättring tycker jag.
Kommer en drös med nya låtar snart som kan vara roligare att lyssna in.

Har jobbat med flera låtar på bredden och nu börjar några att gå i mål, hehe.
Ha det bra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Studion har inte  utan är välmående och fungerar som den brukar. Jag lyssnade på jobbet och hinner inte lyssna hemma. Har precis kommit in efter kvällens stallsysslor och är hungrig så jag darrar och lätt illamående. Ska snart njuta av lite att äta innan nattsömnen.

Drömmer om att hinna in i studion men är inte där än...
Nån gång i oktober ska det lugna ner sig, hoppas jag.
Eller förresten, ska kanske släppa på nästa cover....
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kaaaaanon!  Detta är djupt imponerande verkligen.  Det låter snudd på perfekt hemma hos mig och låten är riktigt bra.  Den må vara ganska lång men den blir inte ens i närheten av tråkig då det händer grejor hela tiden.
 Fick vibbar av en massa här, Beatles, T-rex, Queen och Uriah Heep m.fl. fast ändå bara vibbar, jag tycker att du lyckats med att få till ett eget sound.  Det enda jag kanske saknade (som vanligt när jag tycker till om saker) var att det kanske skulle höjas lite gitarr här och var.  Speciellt ena gitarren runt 402 sekunder som är långsam och mörkare än den andra.   

Grymt bra jobb av er alla!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Som en 5 rätters middag..jo många influenser men ändå ert eget!..Bra .. :D ..Men visst går det o krispa till sången liiite till.. :o  Lite kakburkdovt i min lyss..Men mina öron kan va lite rockskadade så här på lördagsförmiddan.. Så rock on" B)